Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد – ایرنا – زائران ایرانی که به عنوان بزرگترین جمعیت زائران خارجی ایام اربعین حسینی در عراق شناخته می شوند، در قالب طلایه داران و نخستین گروهها از اوایل هفته جاری از مرزهای زمینی مهران، شلمچه و شیب وارد خاک عراق شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طلایه داران زائران ایرانی برای اجتناب از ازدحام جمعیت در یک هفته آخر مانده به اربعین حسینی، امسال زودتر وارد خاک عراق شده تا آیین های ویژه اربعین را انجام داده و سریعتر و با آسوده خاطری بهتر به خاک میهن برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این راستا مرز مهران به دلیل نزدیکی مسافت به شهرهای عتبات عالیات خصوصا کربلای معلا هرساله پذیرای بیشترین خیل زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی است و امسال هم انتظار می رود که بیش از 50 درصد زائران از این مرز وارد خاک عراق شوند.
گزارش نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در مرز مهران حاکیست که روند ورود زائران ایرانی در طول سه روز گذشته در این گذرگاه مرزی رو به افزایش بوده به نحوی که از 3 هزار و 500 نفر در ابتدای هفته جاری به بیش از 4 هزار نفر در روز گذشته (یکشنبه) رسیده و امروز تعداد زائران ایرانی از مرز 5 هزار نفر تا لحظه مخابره این گزارش، عبور کرده است.
روند عبور زائران ایرانی از مرز مهران به صورت روان جریان دارد و طرف عراقی به فراخور جمعیت زائران و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در پشت مرز، درگاه های مهر ورود به خاک عراق را به 16 درگاه رسانده است.
انتظار می رود موج بزرگ زائران ایرانی اربعین حسینی از هفته آینده آغاز شده و روزانه به 10 هزار تا 12 هزار نفر در روز در مرز مهران برسد.
این درحالیست که گزارش از مرز 'شیب' از توابع استان میسان (جنوب شرق عراق) حاکیست که هنوز ورود زائر ایرانی از این مرز به شدت و تراکم جمعیت در مرز مهران نیست.
گزارش ها حاکیست که انتظار می رود از هفته آینده زائران ایرانی که از مناطق مرکزی و غربی و جنوب غربی ایران عازم عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی هستند، به تدریج به سمت مرز شیب هجوم بیاورند.
در مرز مهران به دلیل اینکه هنوز زیارت اربعین حسینی در عراق به نقطه اوج نرسیده، موکب های عراقی ها نیز از نقطه صفر مرزی تا شهر کوت مرکز استان واسط (شرق عراق) نتوانند با تمام ظرفیت فعالیت شان را برای پذیرایی و استقبال از زائران ایرانی شروع کنند.
اهالی شهرهای مرزی 'بدره'، 'جصان' و 'زرباطیه' از توابع استان واسط عراق در طول ایام اربعین حسینی با ایجاد موکب و در اختیار گذاشتن منازل خود، از زائران ایرانی پذیرایی می کنند و این پذیرایی تا سه روز مانده به اربعین ادامه پیدا می کند و سپس موکب داران و مرزنشینان عراقی، بعد از پایان پذیرایی از آخرین زائر ایرانی، عازم زیارت اربعین می شوند.
بخشی از موکب های مرزی عراق برای پذیرایی از زائران ایرانی در حین بازگشت از مراسم اربعین تا سه روز بعد از پایان اربعین حسینی باقی می مانند.
از طرفی خودروهای رایگان صلواتی نیز در این نقطه مرزی هنوز فعال نشده و زائرانی که مایل به ادامه طریق با خودرو هستند می توانند از اتوبوس هایی که در این راستا فراهم شده و در ازای وجه نقد، زائران را به شهرهای زیارتی عراق منتقل می کنند، بهره ببرند.
در همین راستا رییس کمیته گذرگاه های مرزی در شورای استان بصره نیز به خبرنگار ایرنا گفت که بالغ بر چهار هزار زائر ایرانی در طول سه روز (پنجشنبه تا شنبه گذشته) از مرز شلمچه در استان بصره وارد خاک عراق شده اند.
'کریم الشحمانی' افزود که انتظار می رود تعداد زائران ایرانی ورودی از مرز شلمچه نیز در روزهای آینده رو به افزایش بگذارد و از 10 تا 15 ماه صفر (پنج روز قبل از اربعین حسینی) به اوج خود برسد.
به گفته وی، هیات موکب های حسینی چهار موکب را در گذرگاه مرزی شلمچه برای پذیرایی و استراحت زائران ایرانی تدارک دیده است.
وی در رابطه با گذرگاه مرزی صفوان عراق با کشور کویت گفت که هنوز تعداد ورودی زائران خارجی و عرب از مرز صفوان در مقایسه با مرز شلمچه بسیار ناچیز است و انتظار می رود که از دهم صفر به بعد، تعداد زائران عرب و خارجی از این نقطه مرزی نیز رو به افزایش بگذارد.
گزارش ها از فرودگاه های بغداد و نجف نیز حاکیست که بخشی از زائران ایرانی هر چند اندک اما به تدریج در حال ورود به خاک عراق هستند.
پیش بینی می شود که تعداد زائران ایرانی شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی امسال نیز از مرز دو میلیون نفر تجاوز کند که بزرگترین جمعیت زائران خارجی در اربعین حسینی در عراق به شمار می روند.
خاورم *10*353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين زائران ايراني مرز مهران اربعين 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲۸ هزار مسافر نوروزی در قم اسکان یافتند

ابوالقاسم مقیمی گفت:از این بین ۷۱ هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی، ۴۰ هزار نفر در بوستان‌ها، ۵۰ هزار نفر در مدارس،۴۴ هزار نفر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران،۱۳ هزار نفر در مراکز خیریه و مساجد و ۱۱ هزار نفر در بقاع متبرکه و سالن‌های ورزشی اسکان داشته‌اند.

 معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم  با بیان اینکه از ابتدای تعطیلات نوروزی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وارد استان قم شده اند، گفت: طی این مدت ۱۲ نفر در اثر تصادف جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم بیان کرد: طی این مدت همچنین هفت هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی از بازار کالا و خدمات انجام شده و برای ۲۲۱ پرونده تخلف ۴۸ میلیارد ریال جزای نقدی صادر و ۶ واحد متخلف پلمب شده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ۲۲۸ هزار مسافر نوروزی در قم اسکان یافتند
  • سال بد برای صنعت؛ چطور شرکت‌های ایرانی از بازار عراق حذف شدند؟
  • تردد بیش از ۱۴۲ هزار مسافر در پایانه‌های مرزی خوزستان
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • تردد ۱۸۱ هزار نفر از مرز مهران
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • تردد بالغ بر ۱۴۷ هزار مسافر نوروزی از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی
  • ۱۴۷هزار مسافر نوروزی از پایانه های مرزی آذربایجان غربی تردد کردند
  • ثبت‌نام ۳۱۰۰۰ نفر برای اعزام به عتبات نوروزی