Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری گفت: ابتلا به سل در جهان به صورت میانگین ۱۴۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی افزود: ابتلا به سل در ایران با وجود دو همسایه که بیشترین میزان ابتلا به سل در کشورهایشان مشاهده شده تنها ۱۱ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمیعت کشور است که ۱۳ تا ۱۴ برابر کمتر از متوسط جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حریرچی گفت: در ۴۵ سال گذشته نیز ابتلا در ایران ۱۴۲ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی افزود: در سال ۹۶ هشت هزار و ۸۱۹ بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شدند که ۱۵ درصدشان غیر ایرانی بودند.

حریرچی با بیان اینکه بیشتر افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به سل می‌شوند، گفت: در ایران ۸۷ درصد از بیماران درمان می‌شوند و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت ۹۵ درصدی درمان این بیماران صورت گرفته است.

وی افزود: برخی از انواع سل مقاوم به درمان است که برای این بخش نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی از گروه‌ها همچون معتادان، افراد مبتلا به اچ آی وی یا ایدز و افراد بی خانمان بیشتر در معرض ابتلا به سل قرار دارند به گونه‌ای که در افراد مبتلا به ایدز، سل تا ۱۰ درصد مشاهده می‌شود.

حریرچی افزود: ۳۰ آزمایشگاه ویژه کشت ویروس سل، ۵ مرکز بستری سل مقاوم به درمان در استان‌های کرمانشاه، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان که از سال ۹۰ آغاز شده بود اکنون فعال شده اند.

وی گفت: ۸ آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای برای سل و همچنین فعالیت شبکه آزمایشگاه سل در ۳۸۱ شهر به صورت رایگان نیز از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری است.

حریرچی افزود: بیمارستان مسیح دانشوری نیز به عنوان قطب بین المللی در زمینه سل به بیماران ایرانی و غیر ایرانی خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: یک بیمارستان پیشرفته تشخیص و درمان سل در زابل تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

حریرچی افزود: تشخیص و درمان سرپایی بیماری سل در کشور رایگان است.

وی گفت: سل نهمین بار بیماری را در جهان به خود اختصاص داده است و عامل مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی محسوب می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز افزایش خواهد داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۹۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری سل در کشور‌های درحال توسعه است.

حریرچی گفت: ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به سل در جهان شناسایی شده اند که جمعیتی حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را بالغ می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اینکه افرادی که دارای دو دفترچه بیمه هستند بیشتر تنها در یکی از دفترچه هایشان حق بیمه پرداخت می‌کنند و دفترچه دیگر یا مربوط به بیمه روستائیان و یا بیمه رایگان سلامت است، افزود: همچنین افرادی که از سوی سرپرست خانوار بدون پرداخت حق بیمه دفترچه دوم دارند نیز شامل این افراد می‌شود.

وی گفت: در سامانه استحقاق سنجی سازمان بیمه سلامت با همکاری دیگر بیمه‌ها همچون بیمه تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح به شناسایی افراد دارای دو دفترچه بیمه می‌پردازد.

حریرچی افزود: عملاً دفترچه‌های بیمه‌ای که بدون پرداخت حق بیمه صادر شده اند غیرقابل استفاده هستند و مردم خود باید این دفترچه‌ها را کنار بگذارند.

وی درباره برخی درمان‌ها در زمینه بیماری‌های پیشرفته نیز گفت: بیماران باید پیش از اقدام به هر درمان از مؤثر بودن آن درمان مطلع شوند چرا که برخی افراد با انگیزه‌های مختلف خیرخواهانه یا سودجویانه بیماران را امیدوار می‌کنند و سپس با بی نتیجه ماندن درمان ناامیدی و یأس را برای بیماران به همراه می‌آورد که خود به سلامت روان آنان زیان وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مراکز تحقیقاتی نیز درخواست کرد تا در صورت انجام دادن آزمایش و تحقیقات برای درمان هر بیماری موضوع تحقیقاتی بودن را به بیماران اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: وزارت بهداشت ایران سل جهان درمان پیشگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدرضا رضایی گفت: افراد کم‌توان یا توان‌خواهان می‌توانند از پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی و یا بیماری خود بهره‌مند شوند که برای بهره‌مندی از این خدمات بیمه سلامت می‌توانند اقدام کنند.

وی افزود: مسیر استفاده از این خدمات بیمه سلامت، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی است که در این راستا سازمان بهزیستی توانخواهان تحت پوشش خود را براساس شش گروه اختلال عملکردی به سازمان بیمه سلامت ایران معرفی می‌کند.

رضایی ادامه داد: این شش گروه اختلال عملکردی شامل اختلالات کم‌توانی ذهنی، جسمی- حرکتی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار هستند.

مدیر کل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: پس از معرفی افراد کم‌توان دارای یک یا چند نوع از اختلالات عملکردی از سوی سازمان بهزیستی، این افراد می‌توانند از ۵۹ کد خدمت توانبخشی در حیطه‌های مختلف شامل؛ کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی) و فیزیوتراپی با پوشش ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت ایران در کلیه مراکز طرف قرارداد با مالکیت‌های مختلف دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی بهره‌مند شوند.  

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص