Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@19:29:58 GMT

نمایش ایرانی سنگ بستر تحقق تئاتر ملی است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۷۷۳۰

نمایش ایرانی سنگ بستر تحقق تئاتر ملی است

تهران- ایرنا- کارگردان و نمایشنامه‌نویس «اپرای عاشورا» نمایش‌های آیینی و کهن ایرانی را بخشی از شناسنامه و هویت فرهنگی ایران دانست و تصریح کرد: تئاتر ملی در ارتباط مستقیم هنرمندان با نمایش‌های آیینی و کهن ایرانی محقق می شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، «اپرای عاشورا» که نخستین گام در راستای تولید نمایش‌های موزیکال با محوریت اپرای ملی بود برای نخستین بار بیش از 15 سال پیش توسط گروه «تئاتر عروسکی آران» به سرپرستی بهروز غریب پور فعالیت خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تولید و اجرای این اپرای عروسکی در حقیقت برداشتن نخستین گام‌ها برای تحقق اپرای ملی ایرانی با توجه به هویت و شناسنامه فرهنگ و هنر ایرانی بود.
در ادامه فعالیت‌های این گروه نمایشی قرار است که از 25 تا 17 مهرماه «اپرای عاشورا» در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی شهرستان بابل استان مازندران به صحنه رود.
غریب پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با تأکید بر آنکه مهمترین ویژگی برای رسیدن به «اپرای عاشورا»، عظم و اراده‌ای کاملا خود خواسته برای تحقق اپرای ملی ایران بود که این مهم توسط گروه عروسکی آران به تحقق پیوست، گفت: پس از تولید اپرای عروسکی عاشورا دیگر گونه‌های اپراهای عروسکی مانند اپرای عروسکی مولوی، حافظ، سعدی و دیگر نمایش ها توسط همین گروه عروسکی تولید شد و در حقیقت این مهمترین بهره‌برداری این گروه نمایشی از داشته‌ها و پیشینه فرهنگی کهن ایرانی در زمینه آیین‌های نمایشی و موسیقی اصیل ایرانی بود.
وی مهمترین بستر و شکل‌گیری اپرای ملی عاشورا را وامداری این شیوه تولیدی از هنر تعزیه ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که در اپرای عروسکی عاشورا به آن وفادار بودم با وام‌گیری از ردیف‌های موسیقی ردیفی- دستگاهی ایران و همچنین شکل خواندن آوازها و نوع روایت در پرداخت عنصر درام در هنر تعزیه ایرانی بود که برای نخستین بار آن را در قالب تولید تئاتر در شکل‌گیری و اجرای عمومی نمایش «اپرای عاشورا» به کار بردم.
غریب‌پور فاصله میان هنرمندان با داشته‌های فرهنگ و هنر ایرانی را در بازه زمانی یک قرن اخیر ،معلول سیاست های مختلف حاکمان و سیاستمداران به ویژه در دوران پهلوی و ریشه دار از دوران قاجار دانست و یادآورد شد: آنچه که ما به عنوان هنر تعزیه امروز از آن بهره می‌بریم در حقیقت وامدار تلاش هنرمندانی است که نخستین سنگ بنای این هنر سنتی را در دوران قاجار از خود به یادگار گذاشتند.
وی ادامه داد: اما در سیر تطور تاریخی به ویژه در دوران پهلوی با توجه به هجمه حاکمان نسبت به مخالفت در برابر هنر ملی و آیینی تعزیه شاهد کمرنگ شدن این گونه هنر و همچنین دوری هنرمندان از آن بوده ایم و بر همین اساس است که آنچه امروز به عنوان تعزیه وجود دارد، با اصل، ماهیت و ذات شگرف آن در دوران شکوه این هنر فاصله دارد.
به گفته کارگردان «اپرای عروسکی حافظ»، تعزیه ای که امروز در قامت اجراهای عمومی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد چه از نظر اتکا به مساله موسیقی و چه در شکل توجه به ردیف دستگاهی و همچنین آوازهایی که در آن استفاده می‌شود با آنچه که ما به عنوان هنر تعزیه به عنوان یکی از عظیم‌ترین نمایش‌های ملی ایرانی داریم فاصله فراوانی دارد.
کارگردان «اپرای عروسکی رستم و سهراب» با اشاره به این مساله که آنچه که هنرمندان ایرانی را برای تولید تئاتر ملی به موفقیت خواهد رساند وامداری نسبت به داشته‌های نمایشی و هنرهای آیینی کهن ایرانی است و تاکید کرد: تئاتر ملی زمانی شکل می‌گیرد که از بن‌مایه‌های هویت و فرهنگ ملی نشأت گرفته باشد. اگر بخواهیم در راستای تقلید هنر تئاتر غربی گام برداریم مسیر تحقق تئاتر ملی را با اما و اگرهای فراوانی مواجه کرده ایم.
غریب پور درباره اجرای نمایش اپرای عروسکی عاشورا در شهر بابل که طی روزهای 25 تا 27 مهرماه در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی اجرا می‌شود، گفت: با دعوتی که از گروه عروسکی آران به عمل آمد این روزها مشغول فراهم ساختن امکانات سالن این دانشگاه برای اجرا هستیم و خوشحالم که طی این مدت از دیگر استان ها نیز برای اجرای این نمایش عروسکی دعوت به عمل آمده است.
وی افزود: تاکنون دو استان خوزستان و اصفهان برای اجرای این اثر از گروه عروسکی آران دعوت به عمل آورده اند که بعد از فراهم شدن شرایط و پشت سر گذاشتن اجرا در استان مازندران و شهر بابل نسبت به اجرای این اثر نمایشی در دیگر استان‌ها نیز برنامه ریزی خواهیم داشت.
فراهنگ**9266** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اپرا عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد و در بین این آثار اثر تولیدات واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان نیز برگزیده شد. اکبر آیین افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از شهرستان لنده تولید حوزه هنری استان توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر بچه های مسجد پذیرفته شد. مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسراییل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند