Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پاییز که فرا می رسد ، عطر خوش شالیزارهای برنج ، سواحل ارس را در بر می گیرد. این عطر و بو ، از برداشت دسترنج چهار ماهه شالیکاران مغان خبر می دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شالیکاران مغان می گویند وضعیت محصول امسال خوب است. بهادر فولادی یکی از شالیکاران پارس آبادی می گوید: خاک مغان از طلاست و شالیزارهایش مثل طلا باارزشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شالیزارهای مغان مثل دیگر اراضی زرخیزش سالانه در دو نوبت کاشته می شوند و محصول می دهند. موعد برداشت کشت اول اوایل خرداد ماه و موعد برداشت کشت دوم ، اوایل مهر ماه است. هر شالیکار مغانی بابت هر نوبت کشت برنج ، بسته به بهره وری کار و زمین ، بین 2 تا 4 تن محصول از هر هکتار برداشت می کند .
مدیر جهاد کشاورزی پارس آباد با خاطرنشان کردن اینکه این شهرستان قطب اصلی کاشت برنج در منطقه شمالغرب کشور است می گوید : بیش از 50 درصد شالیزارهای استان اردبیل در اراضی حاشیه رودخانه ارس موسوم به "شامات" قرار دارند.
علی اکبر حسینیان با بیان اینکه شالیزارهای برنج بیش از یک هزار و 200 هکتار از اراضی مستعد شهرستان پارس آباد را در بر می گیرد می گوید: پیش بینی می شود امسال بیش از 5 هزار تن شلتوک و 2 هزار و 400 تن برنج سفید از شالیزارهای این شهرستان برداشت شود.
وی می افزاید: برنج تولید شده در پارس آباد مغان از نوع هاشمی و طارم است که کاملا به صورت مکانیزه برداشت و در شالی کوبی های خود شهرستان استحصال می شوند.
شالیکاران پارس آباد می گویند حدود 20 دستگاه کمباین اجاره ای در برداشت محصول از مزارع برنج منطقه به کار گرفته شده اند که کار شالیکاران را راحت تر کرده است.
جواد صبری یکی از این شالیکاران می گوید قصد دارد در صورت حمایت دولت ، چند دستگاه کمباین برای برداشت برنج خریداری و به صورت دائمی در منطقه مغان مستقر کند.
وی تصریح می کند: از دولت انتظار دارم با پرداخت تسهیلات یارانه دار ، ما را در خرید کمباین مخصوص برداشت برنج یاری کند.
 
پارس آباد مرکز شالی کوبی شمالغرب
در حال حاضر شش کارگاه شالی کوبی در شهرستان پارس آباد فعالند که علاوه بر فراوری محصول شالیزارهای این شهرستان ، به شالیکاران دیگر مناطق شمالغرب کشور به ویژه شهرستان های مشگین شهر ، گرمی و خدا آفرین خدمات ارائه می دهند.
محمدی ، مدیر یکی از کارگاه های شالی کوبی پارس آباد می گوید : فعالیت این کارگاهها از 15 شهریور ماه کلید می خورد و تا 45 روز ادامه می یابد.
یکی از شالیکاران اهل شهرستان خدا آفرین از توابع استان آذربایجان شرقی می گوید همه ساله محصولاتش را برای استحصال و بسته بندی به شالی کوبی های پارس آباد می آورد و از سرعت و کیفیت خدمات شالی کوبی های پارس آباد راضی است.
 
کیفیت برنج مغان
خواربارفروش اهل اصلاندوز با بیان اینکه برنج پارس آباد مغان از نظر طعم و عطر در سطح کشور زبانزد است می افزاید: به ویژه برنج هاشمی تولید شده در پارس آباد بسیار خوش پخت و معطر است و مشتریان پر و پاقرصی در بازار دارد.
یوسف بهادری تصریح می کند: برنج تولید شده در منطقه مغان با نهایت دقت کشت ، برداشت و شالی کوبی و بسته بندی می شود و خریداران می توانند با اطمینان ، این محصول را خریداری کنند.
یک خانم خانه دار هم کیفیت برنج مغان برای آشپزی را بسیار مناسب توصیف می کند و می گوید اکثر بانوان خانه دار مغان به دلیل آشنایی با کیفیت برنج مغان و عطر و طعم مناسب آن، ترجیح می دهند در پخت و پزهای خود از این برنج استفاده کنند.
با وجود آنکه کاشت برنج در شهرستان پارس آباد مغان و دیگر مناطق استان اردبیل مانند مشگین شهر به 15 سال نمی رسد ، اما برنج برداشت شده از این مناطق به دلیل کیفیت بالا ، آرام آرام نام و آوازه خوبی در بازار پیدا می کند. روندی که اگر ادامه پیدا کند موجب می شود تولید این دانه های پرمصرف و استراتژیک به یکی از محصولات درآمدزای اقتصاد کشاورزی منطقه تبدیل شود.
اگر چه وزارت جهاد کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب کشاورزی ، تصمیم گرفته است از سالهای آینده کاشت برنج در کشور را به استانهای شمالی محدود کند اما با توجه به کیفیت محصول و بهره دهی بالا، جا دارد شالیزارهای حاشیه رودخانه ارس در شهرستان پارس آباد ، از این تصمیم مستثنی شوند.
 
نویسنده : یاشار پورمجید

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: برنج مغان پارس آباد شالیزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور به ریاست سردار سعید محمدی جانشین معاون اجرایی رئیس جمهور و نماینده تام الختیار رئیس جمهور در راهیان نور و نمایندگان وزارت خانه هاو دستگاه‌های اجرایی در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد. این نشست پیرو جمع بندی فعالیت‌های دستگاه اجرایی در راهیان نور جنوب کشور و ارائه گزارش توسط نمایندگان دستگاه‌ها و ارائه برنامه جهت راهیان نور غرب و شمالغرب برنامه ریزی شده بود.

در ابتدا این جلسه دبیر ستاد مرکزی راهیان نور سرهنگ پاسدار روح الله محمد حسین زاده ضمن عرض خیر مقدم از دستگاه‌های فعال در راهیان نور جنوب تقدیر و تشکر کردند ضمنا از پیگیری‌ها پشتیبانی‌های نماینده ریاست جمهور در راهیان نور آقای مهندس منصوری و جانشین ایشان سردار سعید محمدی قدردانی نمودند
وی افزود: ۱۳ اردیبهشت همزمان برنامه صعود بازی دراز افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب صورت می‌پذیرد.

در ادامه سردار سعید محمدی جانشین معاون اجرایی رئیس جمهور نماینده تام الاختیار ایشان در راهیان نور ضمن قدر دانی از جهش کمی و کیفی راهیان نور خبر داد.

وی افزود: با راهبری سردار کارگر و حضور پرتلاش سرهنگ روح الله محمد حسین زاده و با پیگیری دستگاه‌های اجرایی امسال راهیان نور نسبت به تمام سال‌های گذشته یک جهش چشمگیر و قابل رویت داشته است.

وی با توجه به سفر هرساله رئیس جمهور به استان خوزستان افزود:سفر‌های استانی استان خوزستان امسال برای سومین سال متوالی در ایام اوج راهیان نور جنوب برنامه ریزی و انجام میشود که این نشان از اهمیت و اولویت دار بودن راهیان نور برای دولت است.

وی در بخش پایانی به تفاوت‌های عمده فرهنگی، زیرساختی و جعرافیایی راهیان نور غرب و شمالغرب اشاره کردند.

در همین راستا نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها نیز گزارش عملکرد مجموعه خود را در راهیان نور جنوب کشور ارائه و برنامه‌های مد نظر جهت برگزاری راهیان نور غرب و شمالغرب را نیز مورد بررسی قراردادند.

در مایان نیز مقرر شد جلسه بعدی این شورا در ایام اوج و در مناطق راهیان نور غرب و شمالغرب برگزار شود .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • جابه‌جایی ۲۵۲ هزار تن کالا از استان اردبیل
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • ۱۳ اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور
  • معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب