Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست تخصصی «پژوهش‌های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر» در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، «پژوهش‌های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر» به همت معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر عصر یکشنبه (۲۲ مهر ماه) با حضور علاقه‌مندان، بررسی شد.

در این نشست که مهدی مکی‌نژاد، عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، هدایت جلسه را بر عهده داشت، ابتدا حمیدرضا قلیچ‌خانی، خوشنویس و عضو کمیته تایید اصالت نسخه‌های خطی کتابخانه ملی، با موضوع «نگاه انتقادی به منابع دست اول در خوشنویسی ایرانی» مقاله خود را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با ذکر این نکته که پژوهش‌های خوشنویسی از نظر کمی و کیفی در پنجاه سال اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ است، عنوان کرد: «اگر مدار پژوهش در عصر پهلوی را دکتر مهدی بیانی بدانیم، پژوهش در این نیم قرن با استاد حبیب‌الله فضائلی و استاد علی راهجیری آغاز شده و در دهه اخیر بسیاری از خوشنویسان و دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری به تحقیق در این حوزه پرداخته‌اند که این راه ادامه دارد.»

این هنرمند حوزه خوشنویسی در ادامه منابع پژوهش در کتابت و خوشنویسی را دسته‌بندی کرد و با ذکر نام هر یک، توضیحاتی درباره‌ی آنها ارائه داد.

علیرضا هاشمی‌نژاد، عضو پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران وابسته به دانشگاه شهید باهنر کرمان، دومین سخنران نشست بود که به تبیین مقاله خود با عنوان «بررسی پژوهش‌ها در حوزه مبانی نظری و تحلیل سبک‌شناسی خوشنویسی در پنجاه سال اخیر» پرداخت.

وی سخنانش را با ذکر اینکه در هر دوره، نگرش‌های مختلفی وجود دارد که در شکل و محتوای هنر آن دوره اثر می‌گذارد، آغاز کرد و ادامه داد: «مباحث نظری خوشنویسی را پژوهش مبتنی بر تامل، تفکر و روش‌های شناخته شده در ماهیت و فلسفه خوشنویسی، زیبایی‌شناسی، تحلیل سبک‌شناسی، شیوه‌شناسی و بنیادهای تاریخی می‌دانیم؛ ولی در پژوهش‌های صورت گرفته در پنجاه سال اخیر، غفلت‌هایی در پرداختن به مباحث نظری در این حوزه، مشاهده می‌شود و بیشترین پژوهش‌ها در دوره مذکور در ادامه سنت تاریخ‌نگاری و تذکره‌نویسی در تاریخ خطوط و معرفی خوشنویسان بوده است.»

هاشمی‌نژاد استنباط نادرست از مفاهیم، مبانی نظری و زیبایی‌شناسی را نیز نکته دیگری ذکر کرد که باعث پیدایش آثار پژوهشی بی‌کیفیت در این سال‌ها بوده است.

وی با ارائه گزارشی از چگونگی پژوهش در مبانی نظری خوشنویسی سخنان خود را به پایان برد.

آخرین پژوهشگری که در نشست «پژوهش‌های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر» در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر، پیرامون این موضوع، نتایج تحقیق خود را به گوش حضار رساند، فرهاد خسروی بیژائم، استادیار گروه کتابت و نگارگری دانشگاه هنر اصفهان بود. او با عنوان «مقایسه رویکردهای پژوهشی در خوشنویسی ایران توسط پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی» به ارائه مباحث و نقطه‌ نظرات خود پرداخت.

بیژائم، با ذکر پرسش پژوهش خود یعنی اینکه، کدام محورهای پژوهشی در حوزه‌های مختلف خوشنویسی مدنظر پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی بوده است؟ به طرح مبحث خود پرداخت و نمونه‌های آماری خود را از ۱۸۳ مقاله فارسی و ۲۰ کتاب غیرفارسی ذکر و اظهار کرد: «یکی از کاستی‌های جامعه خوشنویسی ایران در سالیان دور، فقدان نسبی پژوهش‌های هدفمند و عمیق بوده که به نظر بسیاری از اهالی هنر، در خور شأن و عظمت خوشنویسی ایرانی نبوده است.»

استادیار دانشگاه هنر اصفهان، محورهای عمده پژوهش‌های منتشره شده ایرانی در نشریات معتبر وزارت علوم را تاریخچه خوشنویسی، شکل‌گیری و تحول قلم‌های خوشنویسی، اصطلاحات خوشنویسی، ابزار و مواد خوشنویسی، شرح احوال و آثار خوشنویسان، کتیبه‌نگاری، وجوه معنوی خوشنویسی، مذهب و عرفان در این هنر، اسلوب و شیوه‌های خوشنویسی و ... برشمرد و با ذکر نمونه‌هایی از آسیب‌ها و اغلاط پژوهشی در این حوزه سخنان خود را به اتمام رساند.

در پایان مهدی مکی‌نژاد از حاضران درخواست کرد تا نقطه‌ نظرات خود را در باب مباحث مطرح شده در جلسه بیان کنند و این مهم با پاسخگویی سخنرانان این نشست، به سرانجام رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار بازگشت به جایگاه قبلی خود در اجلاس جهانی کدکس شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارتخانه به عنوان نماینده ایران در در پنجاه و چهارمین اجلاس کدکس افزودنی‌های مواد غذایی در شهر چنگدو چین بر بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس تاکید کرد.

وی افزود: ایران طی دوره زمانی ۶ ساله (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶) مقارن با دوره‌های چهل و سوم تا چهل و هشتمین اجلاس جهانی کدکس مواد غذایی، ریاست آن را برعهده داشته و در ۳ سال متوالی نیز (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) مقارن با دوره‌های چهل و نه، پنجاه و پنجاه و دومی اجلاس جهانی کدکس مواد غذایی، نایب رئیسی گروه کاری ذیل کمیته را برعهده داشته و از آن تاریخ تاکنون این سمت‌ها معلق مانده است.

وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوط و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

رئوفی در همین حال تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

بر پایه این گزارش، در زمینه بازگشت ایران به جایگاه قبلی خود در این اجلاس جهانی با برخی از اعضای آن از جمله رئیس بلژیکی زیر کمیته رایزنی صورت گرفته و مقرر شده این موضوع در دبیرخانه اجلاسیه مورد بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

در این اجلاسیه موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

گفتنی است؛ کدکس مواد غذایی مجموعه‌ای از استانداردهای جهانی ایمنی و کیفیت مواد غذایی، نظام‌نامه‌های جهانی و سایر خط مشی‌های ایمنی برای حفاظت از بهداشت مصرف کننده و تصحیح تجارت جهانی است. هدف از تدوین کدکس، ایجاد استانداردهایی است که علاوه بر حفاظت از سلامت مصرف کنندگان، اقدامات قانونی در فروش مواد غذایی را تضمین کرده و تسهیلات تجاری برای کشورهای تحت پوشش فراهم آورد. اجرای کدکس در کشورهای مختلف به همکاری متخصصان رشته‌های مختلف علمی که مرتبط با مواد غذایی، سندیکای مصرف کنندگان، صنایع تولید و فرآوری، اداره‌های کنترل کیفیت مواد غذایی و تجار باشند، نیاز دارد.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

کد خبر 6087256

دیگر خبرها

  • ایران خواستار بازگشت به جایگاه قبلی خود در اجلاس جهانی کدکس شد
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • صد و پنجاه و پنجمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • اجرای یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی
  • آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟