Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگار شبکه الاخباریه پرسيد: دیدگاه دمشق نسبت به طرح و برنامه های احتمالی درباره عادی سازی روابط با کشورهای منطقه یا کشورهای عربی خلیج فارس چیست؟

المعلم پاسخ داد: نخستین کسی که در یک نهاد عربی از ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب سخن گفت ابراهیم الجعفری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه از سخنان ایشان دریافتم این بود که در ابتدا، بسیاری از مقامات عرب از سخنان وی تعجب کرده بودند اما امروز کشورهایی که به این موضوع اعتراض داشتند به حامیان این دیدگاه تبدیل شده اند. سوریه در جهان عرب از جایگاه ویژه برخوردار است و باید به نقش آفرینی بپردازد. بنابر این ما از هر طرح عربی یا بین المللی در این چارچوب استقبال می کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بازگشايي گذرگاه البوکمال در مرز با عراق در کوتاه ترين زمان

وليد المعلم درباره بازگشایی گذرگاه های مرزی گفت: تروریست ها طی سالهای گذشته بر این گذرگاه ها از جمله گذرگاه نصیب مسلط شده و آنها را بسته بودند. کشورهای حامی تروریستها با بازگشایی این گذرگاه ها مخالفت می کردند زیرا در دوران معاصر، فقط جغرافیا و تاریخ مشترک، عامل وحدت ملت ها نیست بلکه منافع مشترکی که این گذرگاه های مرزی ایجاد می کنند هم نقش موثری دارند. ما با دید باز به بازگشایی گذرگاه نصیب نگاه می کنیم و مواردی مانند اینکه (اردن) علیه ما توطئه کردند یا خیر را کنار می گذاریم و منافع دو ملت را در نظر می گیریم. اکنون با توجه به منافع ملت های عراق و سوریه درصدد خواهیم بود تا در کوتاه ترین زمان ممکن گذرگاه البوکمال در مرز با عراق را هم بازگشایی کنیم.

حمله آمریکا با بمب فسفری به شرق سوریه موضوع جدیدی نیست

وزیر امور خارجه سوریه درباره تحرکات آمریکا در شرق سوریه گفت: نمی خواهم به اوضاع الرقه و آنچه بر این شهر گذشت و نقش ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا در تخریب این شهر و قتل هزاران تن از مردم الرقه و انتقال عناصر داعش به شرق دیرالزور باز گردم. می توانم تاکید کنم که آمریکا در سوریه با همه چیز می جنگد به جز داعش. آمریکا از داعش حمایت می کند و از اقدامات تروریستی آن بهره می برد تا بحران را طولانی تر کند. اکنون هم تلاش می کند تا باقی‌مانده‌های داعش را در مرز سوریه و عراق مستقر کنند تا هم بحران را طولانی کنند و هم منافع دو کشور را به خطر بیندازند. حمله آمریکا با بمب فسفری به شرق سوریه موضوع جدیدی نیست. شواهد زنده زیادی برای اثبات استفاده آمریکا از بمب های فسفری وجود دارد. پنتاگون هر چقدر هم تلاش کند تا این واقعیت ها را انکار کند نمی تواند. حقیقت بسیار روشن است. داعش در شرق سوریه از حمایت کامل آمریکا برخوردار است و ممکن است عناصرش در آینده به اماکن دیگری منتقل شوند.

جبهه النصره در لیست گروههای تروریستی سازمان ملل قرار دارد، که باید نابود شود

المعلم در ادامه در خصوص ادلب و احتمال عملیات نظامی در این استان و میزان مستقل بودن تصمیمات دولت سوریه در این باره گفت: جبهه النصره یا هیئت التحریر الشام در لیست گروههای تروریستی سازمان ملل قرار دارد، بنابر این باید نابود شود. ما می گوییم به علت حضور شهروندان سوری در ادلب که گناهی ندارند، آزادسازی ادلب با آشتی و مصالحه بسیار بهتر از ریختن خون است. حمایت ما از توافق ترکیه و روسیه هم از همین باب بود. اما نمی توانیم در برابر اوضاع کنونی ادلب -اگر جبهه النصره به این توافق تن ندهد- سکوت کنیم. نکته دیگر آنکه ما هفت سال و نیم است که برای استقلال کشورمان می جنگیم. همیشه تصمیمات را بر اساس منافعی اتخاذ کرده ایم که برگرفته از دولت منتخب مردم بوده است. ما با دوستان و متحدانمان مشورت می کنیم و با آنها هماهنگی داریم اما در نهایت ما هستیم که تصمیم می گیریم. در مورد ادلب باید در انتظار واکنش روسیه در برابر اوضاع و تحولات باشیم زیرا روسیه نظارت می کند و دارای گشتی های مشترک است. در عین حال، نیروهای ما خارج از منطقه حائل مستقر هستند.

تصمیم حکومت سوریه تسلط کامل بر خاک سوریه است

معاون نخست وزیر سوریه در پاسخ به سوالی درباره آینده کردهای سوریه و فدرالی شدن سوریه گفت: هر کس قانون اساسی سوریه را خوانده باشد می داند که در هیچ بخشی از آن صحبت از فدرالی بودن حکومت به میان نیامده است. بنابر این هر طرحی در این باره بر خلاف قانون اساسی است. ما به قانون اساسی سوریه احترام می گذاریم و از آن تخلف نمی کنیم. نکته دیگر اینکه باید از برادران کرد سوری پرسید که چه برنامه ای برای آینده خود دارند، آیا همچنان به پشتیبانی آمریکا دلگرم هستند یا از تاریخ دهه های گذشته درس گرفته اند و متوجه شده اند که تکیه بر قدرت های بزرگ سودی ندارد و تنها خواهند ماند. اگر کردهای سوریه به آمریکا تکیه دارند به آنها می گویم که هرگونه مذاکره وقت تلف کردن است اما اگر تصمیم دارند به آغوش میهن بازگردند -که این شکل صحیح و طبیعی است- بنابر این مذاکره با آنها نتیجه بخش است. در مجموع تصمیم حکومت سوریه تسلط کامل بر خاک سوریه است. کردهای سوریه اختیار دارند که با گفتگو یا ابزارهای دیگر به این مساله تن بدهند.

توصيه به «برادران کرد» که از توهم تکیه بر آمریکا دست بردارند

المعلم افزود: بعد از ادلب هدف ما شرق فرات است. برادران ما در آنجا چه از عشایر یا کردها باید تصمیم خود را بگیرند که چه می خواهند. آنها باید تحت شعار «بازگشت سراسر خاک سوریه تحت حاکمیت دولت» اقدام کنند، این همان چیزی است که برای آن تلاش کردیم و خون دادیم. اگر آنها خواهان گفتگو هستند، بر اساس قانون اساسی حاضر به گفتگو با آنها هستیم و اگر اهل گفتگو نیستند، ما به گونه ای دیگر رفتار خواهیم کرد. من سوال می کنم که چند متحد آمریکا را سراغ دارید که آمریکا در مرحله ای آنها را تنها نگذاشته باشد؟ (این موضوع از طرف ابراهیم الجعفری هم تایید شد) به شاه ایران و بعد از آن نگاه کنید. بنابر این به عنوان وزیر خارجه سوریه به برادران کرد توصیه می کنم که از توهم تکیه بر آمریکا دست بردارند.

مخالفت با فدرالی شدن و آنچه را که با قانون اساسی سوريه در تضاد باشد 

ولید المعلم در ادامه، درباره احتمال اتحاد با ترکیه و روسیه و ایران برای آزادسازی شرق سوریه گفت: ما همچنان ترکیه را کشوری اشغالگر می دانیم و نباید کسی گمان کند که در این حال ما با ترکیه همپیمان می شویم. ما می گوییم کردها باید آینده ای را رقم بزنند که فرزندانشان بتوانند از آن بهره مند باشند. ما فدرالی شدن و آنچه را که با قانون اساسی در تضاد باشد نمی پذیریم. کردها اگر می خواهند پیرو آمریکا باشند باید هزینه آن را بدهند. اگر قصد بازگشت دارند راه برای آنها باز است اما نباید توهم داشته باشند. موضوع شرق فرات برای ما حیاتی است و ما از آن صرف نظر نمی کنیم.

احساس امنيت بيشتر با داشتن اس 300

وزیر امور خارجه سوریه درباره سخنان ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه با سوریه مذاکره نمی کنیم و با آن قرارداد امضا نمی کنیم چرا که این کشور در حال فروپاشی است، گفت: من پاسخ انسان سخیفی را که از اوضاع میدانی سوریه اطلاع ندارد نمی دهم. او بهتر است به سوریه بیاید و اوضاع را ببیند.
وی درباره تاثیر اس 300 بر امنیت سوریه گفت: ما با داشتن اس 300 احساس امنیت بیشتری می کنیم و این حق ماست که در برابر تجاوزات اسرائیل و دیگران امنیت داشته باشیم. اس 300 یک سلاح دفاعی است نه هجومی. این سلاحی بازدارنده است که باعث ایجاد امنیت بیشتر برای منطقه می شود.

برخی‌ها گمان می کردند که نظام سوریه سرنگون می شود اما دیدند این رویا به حقیقت نمی پیوندد

ولید المعلم در خصوص بازگشایی گذرگاه های مرزی سوریه و بازگشت آوارگان گفت: ما تغییر نکرده ایم بلکه دیگران به این نتیجه رسیده اند که باید با سوریه رابطه داشته باشند. برخی از کشورها گمان می کردند که نظام سوریه سرنگون می شود اما دیدند که این رویا به حقیقت نمی پیوندد به هین علت رفتار خود را تغییر دادند. برخی کشورها ساکت بودند اما اکنون شجاعت سخن گفتن و ابراز عقیده پیدا کرده اند. برخی کشورها هم سوریه را صاحب حق می دانستند و امروز مطمئن شدند که ما در جایگاه حق ایستاده ایم. ما به خود اطمینان داریم و دست دوستی به سوی همه دراز می کنیم. ما امروز ثمره آغاز پیروزی را می چینیم. نگفتم پیروزی کامل، زیرا همه اراضی سوریه باید آزاد شوند تا پیروزی کامل به دست آید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: وليد المعلم عراق سوریه الجعفري جبهه النصره اسرائیل تروریست وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های فلسطینی، دفتر نخست وزیر جامائیکا اعلام کرد: تصمیم گرفتیم به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسیم.

این در حالی است که در هفته های اخیر در پی تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه، موج جدیدی از سوی کشورهای مختلف جهان در زمینه به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به راه افتاده است.

چند روز پیش جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام جمهوری باربادوس در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای سال ۱۹۶۷ استقبال می‌کنیم.

این در حالی است مقامات الجزایر پس از وتوی اخیر آمریکا، تصمیم دارند مجدداً پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را در شورای امنیت طرح کند.

هفته گذشته آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. آمریکا در ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی، قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. ۱۲ کشور به این قطعنامه رأی موافق و دو کشور رأی ممتنع داده بودند.

کد خبر 6087589 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • جدیدترین موضع گیری بشار اسد درباره آمریکا
  • بشار اسد: برای آمریکا فقط منافع مهم است و هیچ شریکی ندارد
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم