Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@10:11:59 GMT

المپیک 2020 از نگاه نخستین بوکسور محجبه آلمان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۹۱۹۲

المپیک 2020 از نگاه نخستین بوکسور محجبه آلمان

به گزارش ایکنا؛ این دختر برلینی فقط در میدان ورزشی مبارزه نکرده است، بلکه با جنگندگی توانسته، حق و حقوقش را بگیرد. زینا ناصر همه تابوها را شکست و اولین قهرمان محجبه بوکس در آلمان شد. تغییر قوانین در رقابت‌های آماتور ورزشی، راه مسلمانان معتقد را به مسابقات بوکس قهرمانی آلمان باز کرد.

«زنی ریزه‌اندام با روسری سیاه در رینگ مسابقه»، این تصویر از دختر برلینی لیبیایی‌تبار باعث معروف شدن او در سراسر جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زینا با پوشیدن اولین لباس ورزشی اسلامی که کاملا بدن و موهایش را می‌پوشاند، چهرۀ تجاری جدیدی برای «نایک»؛ تولیدکننده آمریکایی لباس‌های ورزشی است.

زینا ناصر می‌گوید:«دین برای من مهم است. اما پوشیدن روسری نباید مانعی برای ورزش کردن شود.» او به طور منظم به مسجدی در برلین می‌رود و چندین بار در روز نماز می‌خواند. پنج سال پیش که او برای اولین مبارزه در میدان بوکس ثبت‌نام کرد، به دلیل پوشیدن روسری از مسابقه بازماند. تا آن زمان، مبارزه دختران محجبه در بوکس، براساس قوانین آلمان ممنوع بود. بنابراین برای انتخاب میان حجاب یا رقابت در میدان بوکس، با یک تصمیم دشوار مواجه شد، اما به خود و اعتقاداتش پایبند بود.

قهرمانی در 18 مسابقه
بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ او با کمک مربی‌اش، تغییراتی در بوکس آماتور به‌وجود آورد. این دختر جوان با افتخار می‌گوید:«من تنها بوکسور محجبه آلمانی بودم و نقشم شبیه یک درب بازکن برای زنان دیگر بود.» او همچنین باید والدینش را متقاعد می‌کرد. ناصر گفت:«آنها نگران من بودند.» در حال حاضر آنها و سایر خانواده‌اش به این دختر افتخار می‌کنند. برخی از آنان از راه دور از طریق واتس‌اپ برای مبارزاتش به او تبریک می‌گویند.

او در ۱۸ مسابقه، قهرمان رده سبک وزن بوکس آلمان شد. مقصد بعدی زینا المپیک تابستانی 2020 در توکیو است. زینا ناصر نه تنها در ورزش موفق است، بلکه در حال حاضر با دریافت بورسیه،‌ در رشته علوم تربیتی و جامعه‌شناسی در دانشگاه پوتسدام تحصیل می‌کند. او همچنین در تئاتر ماکسیم گورکی، نقش یک زن مسلمان معتقد را بازی می‌کند. اما این روح مبارزه از کجا آمده است؟ او می‌گوید: «زادگاه من برلین، الهام‌بخش من است و مرا در ورزش و مدرسه پیش می‌برد.»

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دختر محجبه بوکسور المپیک 2020 آلمان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.
پوشش انسان‌‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل ‌کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
   
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌‌شود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط‌ و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به ‌وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
   
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست‌‌بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد.  با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.

دیگر خبرها

  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • ناصر میرواحدی در آلمان بستری شد
  • ناصر میرواحدی رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد
  • چهره اولین سرمربی زن در فوتبال مردان آلمان
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • حذف پنج نماینده دیگر ایران در بوکس آسیا
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • حذف پنج نماینده دیگر ایران در بوکس قهرمانی جوانان و امید آسیا