Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@23:59:59 GMT

گرد و غبار محلي همرفتي قابل پيش بيني نيست

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۹۲۳۵

گرد و غبار محلي همرفتي قابل پيش بيني نيست

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مدير کل هواشناسي خوزستان گفت : گرد و غبارهاي محلي همرفتي در هيچ جاي دنيا قابليت پيش بيني ندارند و گرد و غبار امروز دوشنبه اهواز نيز به همين شکل اتفاق افتاد.

محمد سبزه زاري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: پيش بيني گرد و غبار بر اساس نقشه ها و مدل هاي عددي هواشناسي صورت مي پذيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: تمام مدل هاي جهاني و منطقه اي براي امروز صبح (23 مهر) شرايط مناسب و بدون گرد و غبار را نشان مي دادند ولي اداره کل هواشناسي خوزستان روز گذشته در اطلاعيه اي براساس بالا بودن ضرايب ناپايداري احتمال وقوع اين پديده رابه صورت محلي و گذرا از روز يکشنبه تا پنجشنبه داده بود.
سبزه زاري ادامه داد: مدل هاي جهاني همگي نشان مي دادند که جهت باد جنوبي و آرام است اما حدود ساعت هشت صبح امروز ، ديد در اهواز به 500 متر رسيد که اين کاهش ديد ناشي از جريان هاي همرفتي در منطقه بود.
مديرکل هواشناسي خوزستان با اشاره به اينکه ظرفيت همرفت در اين استان بالا است بيان کرد: ماهيت جريان همرفتي به گونه اي است که انرژي خود را به يک باره تخليه مي کند و با رهاسازي انرژي آن، تندبادهاي لحظه اي برخلاف جريان سيستماتيک مدل ها در منطقه ايجاد مي شود و چنانچه اين جريان از روي کانون هاي گرد و غبار عبور کند ، سبب ايجاد گرد و غبار محلي مي شود.
وي اضافه کرد: صبح امروز در اهواز باد شديد برخلاف جهت مدل ها از روي کانون هاي جديد واقع در شمال اهواز حرکت کرد.
سبزه زاري گفت: مکان دقيق جريان هاي همرفتي تا به امروز قابل پيش بيني نبوده و هيچ سازمان هواشناسي در دنيا نمي تواند ادعا کند که اين جريان ها را به صورت دقيق پيش بيني کرده در نتيجه گرد و غبار کوتاه مدت و گذراي اهواز اصولا قابل پيش بيني نبود.
مدير کل هواشناسي خوزستان گفت: در خصوص اينکه آيا ماهواره هاي هواشناسي قادر به پيش بيني اين امر بوده اند يا خير ادامه داد: با توجه به پوشش ابر در خوزستان هيچ ماهواره اي گرد و غبار را نشان نمي داد.
وي در خصوص تعطيل شدن مدارس و ادارات در اهواز گفت: تصميم گيري در اين حوزه با ستاد بحران خوزستان است ولي هيچ قانوني در هيچ کشوري از جهان وجود ندارد که براي پديده کوتاه مدت آن هم در بازه زماني 30 تا 40 دقيقه کل روز را تعطيل اعلام کند.
پديده گرد و غبار بيش از 10 سال است به دلايل مختلف از جمله خشکسالي، افزايش عرصه هاي بياباني و خشک شدن تالاب ها در خوزستان رخ مي دهد.
افزايش غلظت گرد و غبار در چند سال اخير به شبکه برق و محصولات کشاورزي اين استان خسارت زده و تعطيلي مکرر مدارس و کاهش ساعت کاري ادارات را به دنبال داشته است.
گرد و غبار از يکشنبه شب تا صبح روز دوشنبه بيشتر نقاط خوزستان را فرا گرفت و با بارندگي پاييزي برطرف شد.
بر اساس گزارش اداره کل محيط زيست خوزستان، بيشترين ميزان گرد و غبار در ساعت هشت صبح روز دوشنبه در حميديه هفت هزار و 206، آبادان 6 هزار و 930، رامشير 6 هزار و 886 و اهواز 2 هزار و 181 ميکروگرم بر مترمکعب اعلام شد. ميزان طبيعي ذرات معلق در هوا 150 ميکروگرم بر مترمکعب است.
3004/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید باران در اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان، عصر امروز بارش شدید باران شهر اهواز را فرا گرفت.

این بارش شدید که همراه با رعد و برق و باد بود موجب جاری شدن آب در سطح معابر و اختلال در تردد شهروندان شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت:فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر فردا در استان ادامه دارد.

سبزه زاری افزود: این سامانه نیط سبب رگبار و رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای طی امروز (در اغلب مناطق استان) وطی فردا با شدت کمتر (در مناطق شرقی و ارتفاعات) خواهد شد. 

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا
  • هواشناسی اصفهان برای سامانه همرفتی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • بازگشت حجاج خوزستانی از بیت الحرام به فرودگاه بین‌المللی اهواز
  • برق ۳۰ نقطه در اهواز قطع شد
  • تداوم بارش‌ها در جنوب غرب خوزستان
  • پرواز‌های فرودگاه اهواز برقرار است / مسافران از وضعیت پروازی خود مطلع شوند
  • بارش شدید باران در اهواز