Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعلت بالا بودن میانگین بارشها در استان اثرات تخریبی خشکسالی در این استان بیشتر از سایر استانهای کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا کاکاوند در نشست خبری افزود: با شروع بارش های زودهنگام در مهر ماه وضعیت بارش‌ها طی فصل پاییز در حد نرمال پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارکرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته در مهر و آبان ماه بارشهای خوبی خواهیم داشت، در ماههای آذر و دی ماه کمتر از میانگین نرمال خواهد بود و در بهمن و اسفندماه روند بارشی نرمال خواهیم داشت البته صحت پیش بینی بارشهای فصلی در حد 60 تا 70 درصد است.

پایین بودن صحت پیش بینی‌ها به علت کوهستانی بودن و تنوع اقلیمی

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که امسال نسبت به سال گذشته نیم تا یک درجه دمای استان از میانگین نرمال گرم‌تر خواهد شد.

کاکاوند تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و دارای تنوع اقلیمی است که به همین علت صحت پیش بینی ها پایین می آید. بخاطر اینکه مقیاس مدلهای هواشناسی گسترده تر هستند خطای پیش بینی در مناطقی که حالت دشت دارند، بالا می رود.

وی ادامه داد: پتانسیلهای امکانات و نیروی انسانی هواشناسی استان ضعیف نیست و از نقشه ها و نرم افزارهای یکسان با سایر نقاط کشور استفاده می شود.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پیش بینی های هواشناسی در این استان ۹۰ درصد صحت دارد و در برخی مواقع خطا پیش می آید.

کاکاوند با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۶_۹۷ با کاهش ۵۳درصدی بارشها در سطح این استان مواجه بوده ایم، بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد جزو پنج استان خشک کشور بوده و همچنین این استان جزو استانهای با خشکسالی شدید کشور است.

وی تاکید کرد: بعلت بالا بودن میانگین بارشها در استان کهگیلویه و بویراحمد اثرات تخریبی خشکسالی در این استان بیشتر از سایر استانهای کشور بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: میانگین بارش سال ۹۶-۹۷ در کل استان ۳۰۹ میلی‌متر گزارش شد در حالی که بارش در مدت مشابه سال گذشته ۳۸۸ میلی‌متر بوده و کاهش ۷۹ میلی‌متری بارش‌ها را شاهد هستیم.بیشترین کاهش بارش در دهدشت با 151.8 میلی‌متر ثبت شده است، میانگین بلندمدت بارش سال زراعی ۵۳۷ میلی‌متر بوده که بارش‌ها ۵۳ درصد کاهش داشت و طی 10 سال قبل میانگین بلندمدت استان بیش از 600 میلی متر بوده است.

تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی داریم

کاکاوند در خصوص تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی هواشناسی استان ادامه داد: تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی در شهر یاسوج داریم و با توجه به اینکه استان درگیر ریزگردهاست برنامه داریم در صورت تامین یک میلیارد تومان اعتبار یک ایستگاه دیگر در گچساران ایجاد و راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ماههای خرداد و تیر بیشترین روز آلوده استان را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: طی سال جاری در شهرهای یاسوج ۴۲ روز، گچساران ۴۶ روز، دهدشت ۲۷ روز، سی سخت ۲۰ روز و منطقه امامزاده جعفر ۳۰ روز با ریزگرد و گرد و غبار به ثبت رسید.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال آیا مردم در خشکسالی استان نقش داشتند یا سوء مدیریت و یا در حال طی کردن روند جهانی هستیم؟ گفت: بعلت فعالیت های انسانی و گسترش صنعت در همه نقاط کره زمین دچار گرمایش جهانی هستیم و توسعه صنعتی اتفاق افتاده و در حال افزایش است که به تبع استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این مساله مستثنی نیست.

کاکاوند افزود: در کشور آب و هوا تابع سیاست نیست و مرز نمی شناسد در یک نقطه کره زمین تخریب زیست محیطی اتفاق بیفتد نتیجه اش را سایر نقاط می بینند.

وی اظهارکرد: دو ایستگاه فرودگاهی در سطح استان داریم و هر نوع پروازی که در استان انجام شود با اطلاعات هواشناسی صورت می گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اینکه سالهای خشک مطلقی را سپری کرده‌ایم و منابع آبی سطحی و زیرزمینی بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته، جبران این منابع آبی به نوعی در کوتاه مدت قابل جبران نیست. حتی اگر یک سال بارش نرمال داشته باشیم چون سنوات گذشته دچار خشکسالی شدیم و از منابع آبی بطور گسترده استفاده کرده‌ایم باید همچنان به بحث صرفه جویی از منابع آبی توجه داشته باشیم.

کاکاوند خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته دچار خشکسالی شده‌ایم و حداقل تا چند سال آینده نیز این مشکلات را پیش رو خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه چند نوع خشکسالی از جمله خشکسالی هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و از منظر اجتماعی داریم، یادآور شد: خشکسالی هواشناسی به این شکل است که بصورت پی در پی سایر بخشها را تحت تاثیر قرار می دهد و منابع آبی دچار خسارات و کاهش می شوند و وضعیت کشاورزی ما وخیم خواهد شد و اثرات اجتماعی در بر خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با اثرگذاری خشکسالی در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خشکسالی در این استان از نوع خشکسالی های هیدرولوژیکی، کشاورزی و اجتماعی که استان بیشتر از سایر استانهای کشور است و شاید در این زمینه رتبه اول خشکسالی کشور را داشته باشیم.

کاکاوند در خصوص دریافت اطلاعات آب و هوایی پرواز تهران- یاسوج که در بهمن ماه 96 منجر به سانحه هوایی شد، تصریح کرد: صد درصد اطلاعات آب و هوایی استان را دریافت کرد و هواپیمایی پرواز نمی کند مگر اینکه آخرین اطلاعات ایستگاه مبدا و مقصد را دریافت کند و این اطلاعات دریافت شده بود، مستنداتش وجود دارد و در اختیار مسئولان قرار گرفت بنابراین خطای انسانی(خطای خلبان) بود.

با کمبود نیرو مواجهیم

وی افزود: اداره کل هواشناسی استان 46 نیرو در سطح استان دارد که از این تعداد 33 نفر رسمی – پیمانی و 13 نفر قراردادی هستند و در این زمینه با کمبود نیرو مواجهیم بطوریکه از 81 پست مصوب این اداره کل 48 پست خالی است.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص برخی نظرات و صحبتها مبنی بر اثرات وجود پتروشیمی ها در جنوب کشور بر کاهش بارش ها و پدیده خشکسالی اظهار کرد: نمی توان برای این منطقه نسخه ای را تجویز کرد اما بطور کلی هر گونه توسعه صنعتی منجر به آسیب پذیری به مسایل زیست محیطی می شود که بر وضعیت هوا و جو آسیب وارد می کند و روی پارامترهای هواشناسی تاثیرگذار است که منجر به افزایش دما و کاهش بارش می شود.

کاکاوند در پاسخ به سئوالی که آیا اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بارندگی گچساران که مردم و کشاورزان را غافلگیر کرده، سهل‌انگاری انجام داده است؟، بیان کرد: بر اساس ارزیابی مدل، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای اداره‌کل هواشناسی ما برای شهرستان گچساران در روز پنجشنبه آب و هوای ابری با رعد و برق پیش بینی کردیم که در نرم‌افزارهای ما بارندگی اصلاً وجود نداشت.

وی ادامه داد: البته باتوجه به اینکه ما در حال گذر از تابستان به پاییز هستیم و شرایط کوهستانی استان و اینکه این استان، استان کوچکی است، پیش بینی آب و هوا تا حدودی با سایر نقاط کشور متفاوت است و معمولاً ۹۰ درصد پیش بینی‌ها در این ایام صحت دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خواب نیست و روزانه و لحظه به لحظه شرایط آب و هوای استان را رصد و به اطلاع عموم مردم می‌رساند و این اداره‌کل کاملاً بیدار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام خشكسالي منطقه کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از توزیع ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، فضل‌الله آذرفر، امروز_ یکشنبه دوم اردیبهشت_ اظهار کرد: توزیع پنل‌های خورشیدی یکی از کارهای شاخص ماست که در راستای کاهش سوخت‌های فسیلی و کمک به روشنایی مورد نیاز عشایر در شب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از دو هزار و ۴۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده‌است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌جاری نیز با همکاری شرکت توزیع نیروی برق، یک‌هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی دیگر بین عشایر استان توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: قرار است در سازمان امور عشایر نیز یک تفاهم‌نامه با وزارت نیرو منعقد و سهم استان ما ویژه دیده شود.

آذرفر خاطرنشان کرد: سهم آورده هر عشایر در این مدت برای هر پنل خورشیدی یک میلیون تومان است، در صورتی که امور عشایر برای هر پنل ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان هزینه کرده است و تلاش شده کمترین مبلغ از عشایر دریافت شود.

کد خبر 746606

دیگر خبرها

  • سامانه ناپایدار بارشی تا چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان چهارم اردیبهشت
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • هشدار زرد هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد
  • وضعیت هوای ۷۲ ساعته کهگیلویه و بویراحمد
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود