Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر کدام از روزهای دهه اول محرم مربوط به عزادارای برای یکی از شهدای کربلاست و مرسوم است عزاداران سومین روز از این دهه را به نام رقیه دختر سه ساله اباعبدالله عزاداری می کنند و بر مظلومیت ها و مصیبت های آن حضرت می گریند.

حضور کودکان اباعبدالله در صحنه کربلا و سختی های اسارت و آزاری که لشکریان دشمن پس از شهادت امام حسین و اصحاب او بر آنان وارد کردند، نشانی از مظلومیت سیدالشهدا است، شش ماهه امام حسین در روز عاشورا پیش از پدر قربانی راه دین شد و دختر سه ساله امام در جریان حادثه کربلا پس از به اسارات گرفته شدن خاندان اباعبدالله و عزیمت آنان به شام در این منطقه به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرای شهادت دختر سه ساله امام حسین آن هم پس از حوادث ناگواری که بر ایشان پس از شهادت پدر و برادرانش اتفاق می افتد، همان چیزی است که از هزار و چهارصد سال گذر حادثه کربلا سینه به سینه نقل شده و هر ساله در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان برای آن روضه ها و نوحه های سوزناکی سروده و خوانده می شود. نوحه هایی که برخی از آن ها با وجود گذشت زمان همچنان ماندگار است.

به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه در پنجمین روز از ماه صفر در گزارشی به برخی نوحه ها و مرثیه های ماندگار مداحان اهل بیت در رثای حضرت رقیه (س) می پردازیم.

نوحه "عمه جان اینجا کجاست" بی شک یکی از بهترین و پر آوازه ترین نوحه ها درباره حضرت رقیه است که اگرچه در دهه 70 توسط حسین فخری از مداحان معروف خرمشهری با همان سبک زیبای جنوبی خوانده شد، اما تا همین چند سال پیش هم می توانستیم رد آن را در دهه محرم در خیابان ها و معابر پیدا کنیم. روایت زیبایی از آنچه بر حضرت رقیه پیش و پس از حادثه عاشورا رخ داد را می توان در ابیات این نوحه شنید.
نوحه دیگر مربوط به یکی دیگر از مداحان جنوبی است که آنهم از نوحه های ماندگار دهه های گذشته به شمار می رود. نوحه "عمه بابایم کجاست" از مداح معروف خوزستانی غلامرضا کویتی پور است که در کنار نوحه های او از جبهه و جنگ خوش درخشید. این نوحه اگرچه روایتی از اتفاقات پس از شهادت شهدای کربلا و وقایعی است که بر سر اسرای کربلا خاصه زینب کبری (س) گذشته، اما چون از زبان حضرت رقیه خوانده می شود می توان آن را در دسته نوحه های مربوط به دردانه سه ساله امام حسین طبقه بندی کرد. شعر این اثر توسط دکتر غلامعلی رجایی از شاعران حماسه سرای دوران دفاع مقدس سروده شد و غلامرضا کویتی پور آن را با صدای خاص خودش اجرا کرد. اشعار این نوحه مظلومیت فرزندان اباعبدالله را بازگو می کند.

نوحه "نگاهش به سمت آسمون" نوحه دیگری است که اوایل دهه جاری در رثای حضرت رقیه توسط حاج محمود کریمی خوانده شد. نوحه ای که نماهنگ های زیادی از آن تولید شد و روایتی سوم شخص از مصیبت های وارد شده بر حضرت رقیه است.
اما نوحه قدیمی دیگری از دوران دفاع مقدس تا به امروز باقی مانده است که مداحان زیادی دوباره آن را اجرا کرده و برخی نیز با اضافه کردن ابیات جدید تغییراتی به آن داده آند. نوحه معروف "عمه بیا گمشده پیدا شده" که اولین بار حاج علی قربانی از مداحان پیشکسوت تهرانی آن را خواند و تا به امروز به عنوان یکی از معروف ترین نوحه های مربوط به ذکر مصیبت حضرت رقیه از آن یاد می شود.
نوحه "یا اباعبدالله الحسین" یونس حبیبی هم از نوحه های ماندگار و قدیمی دوره نوارهای کاست است که پخش دوباره آن بی شک اهالی هیئت و روضه را به دوران خوش دهه های گذشته می برد. نوحه ای برای سه ساله امام حسین و مصیبت های که به گفته مداحش در اولین جمعی که خوانده شد 25 نفر از آن جمع مزد نوکریشان را گرفتند.
اینها شاید تنها بخش کوچکی از صدها و هزاران نوحه خوانده شده برای بزرگ کودک صحنه کربلا باشد. دختری که غم پدرش او را از پای دراورد و امروزه حرمش در دمشق سوریه مامن عاشقان اباعبدالله و خاندان اهل بیت است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حضرت رقیه شهادت حضرت رقیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟

علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان هستند که مشهورترین لقب ایشان رضا است. ایشان به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارند.

ولادت امام رضا (ع) چه روزی است؟

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر با ۱۱ ذوالقعده ۱۴۴۵ است.

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲۰ می ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام رضا (ع)

پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال آخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کردند.

شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

احادیث امام رضا (ع)

 درباره فراگیری دانش

امام رضا (ع) می‌فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)

درباره سه ویژگی برجسته مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)

درباره همسرداری

امام رضا (ع) می‌فرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا

همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۷۳، ص:۱۰۲)

درباره خوش رفتاری با خانواده

امام رضا (ع) می‌فرماید: أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچ

امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد. (صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص:۶۷)

درباره رفع اندوه مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ

هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می‌زداید. (الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)

درباره اهمیت زمان

امام رضا (ع) می‌فرماید: إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:

۱- زمانی برای مناجات با خدا

۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند

۴- و ساعتی برای کسب لذت‌های حلال

با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷)

منبع: ایمنا

tags # تقویم سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟