Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پنج درصد افراد جامعه از اختلالات بینایی رنج می‌برند و این در حالی است که بین ۷۰ تا ۸۰ در صد این اختلالات قابل پیشگیری است.

دکتر محمدرضا صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت بینایی و ارتباط چشم با مغز اظهار داشت: ۵۰ درصد اطلاعات مغز از طریق مردمک چشم دریافت می‌شود و کوچک‌ترین اختلال بینایی می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی فرد اثرگذاشته و موجب بروز افسردگی، کاهش شادابی، عدم کارایی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و شکست افراد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین رو ارتقای دانش و آگاهی‌های بهداشتی عموم جامعه و آشنایی مردم و مسئولین سازمان‌ها با «اهمیت سلامت بینایی» می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از اختلالات سیستم بینایی و عوارض ناشی از آن به شمارآید و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه را بهبود بخشد.

 اختلال بینایی و ضرر و زیان اقتصادی

دکتر محمدرضا صداقت با بیان اینکه ساده‌ترین اختلال بینایی می‌تواند در بروز افسردگی و اختلالات روانپزشکی، کاهش شادابی و عدم توانایی در انجام کارها و به طور کلی اختلال در زندگی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: اختلالات روانپزشکی در افراد با اختلال بینایی سه برابر بیشتر دیده می‌شود و افرادی که عینک متناسب با وضعیت دیدشان ندارند با افت کاری ۲۰ درصدی رو به‌رو شده‌اند و حتی مشکلات ساده مثل خستگی چشم نیز در طی روز ۱۵ دقیقه از کارایی این افراد را کم کرده است.

  عوامل تهدید کننده سلامت چشم

فوق تخصص قرنیه و سیگمان قدامی چشم دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چه عواملی سلامت چشم را تهدید می‌کند، گفت: عوامل تهدید کننده بینایی دودسته هستند؛ اول بیماری‌های که قابل پیشگیری، راحت درمان و خیلی شایع هستند مثل عیوب انکساری و خطاهای انکساری چشمی که بسادگی قابل تشخیص و درمان هستند و با عینک یا جراحی رفع می‌شوند.

دوم بیماری‌هایی که آسیب‌های زیادی ایجاد می‌کنند و گاهی غیرقابل برگشت و دیرتشخیص هستند مانند آب سیاه که هزینه آن بسیار سنگین است و برای هر فرد  ۸۶۴ دلار هزینه دارد، گرفتاری شبکیه در دیابت که منجر به نابینایی می‌شود، آب مروارید که متأسفانه با وجود تشخیص آسان و قابل درمان بودن هنوز هم در کشور ما به علت ناآگاهی مردم از امکانات درمانی طرح تحول به تصور گران بودن هزینه و دوری راه روستا تا مراکز شهری بیماران به کوری تهدید می‌شوند در حالی که در هیچ جای پیشرفته دنیا آب مروارید به کوری منجر نمی‌شود.

  نقش حضور مردم و بخش خصوصی

رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان با تأکید برضرورت آشنایی مردم با «اهمیت بینایی» در سلامت جسم و روان و کسب و کار و... تصریح کرد: تمام تلاش ما باید برای اطلاع رسانی به کار گرفته شود تا با همکاری دیگر سازمان‌های اجتماعی مثل شهرداری، رسانه‌ها و... مردم را با «اهمیت بینایی» و ضرورت معاینات چشمی دوره‌ای آشنا کرده و از بروز بیماری‌ها و اختلالات چشمی که منجر به نابینایی می‌شود، پیشگیری کنیم و از مسئولین نیز بخواهیم باتوجه به کافی نبودن خدمات چشم پزشکی برای جمعیت زیرپوشش در بخش دولتی از بخش خصوصی و خود مردم کمک بگیرند و با بها دادن به سیستم‌های اجتماعی و سرمایه گذاری متخصصان در این بخش باتوجه به نقش پذیری آن‌ها در حفظ و احیای سلامت بینایی مبنی بر پذیرفتن نقش اجتماعی سلامت در کنار نقش درمانی خودشان از نابینا شدن انسان‌ها پیشگیری کنیم زیرا حتی عیوب انکساری با وجود کم اهمیت بودن در صورت عدم درمان بموقع، آسیب جدی به فرد خواهند زد.

  غربالگری بهترین روش بیماریابی و پیشگیری

وی تأکید کرد: باید پیشگیری را بر درمان اولویت دهیم و غربالگری از تنبلی چشم در کودکان بدو ورود به دبستان، آب سیاه ودیابت در بزرگسالی را نیز برای جلوگیری از بیماری‌های جدی چشمی و نابینایی انجام دهیم زیرا هزینه غربالگری و پیشگیری دربرابر بیماری هایی همچون آب سیاه بسیار ناچیز است.

  توصیه‌ها

رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان درخصوص راهکارهای حفظ سلامت بینایی گفت: اگر به عیوب انکساری مبتلا هستید، سعی کنید بهترین اصلاح دید را داشته باشید (عینک، جراحی...) و مسئله تاری بینایی و سردرد ناشی از چشم را جدی بگیرید چون بسیاری از حوادث رانندگی ممکن است ناشی از دید نامناسب در هنگام رانندگی باشد. همچنین به بهداشت چشم مخصوصاً پلک‌ها اهمیت بدهید و اگر به بلفاریت (پوسته پوسته شدن و خارش و التهاب پلک‌ها) مبتلا هستید، حتماً آن را درمان کنید چون عدم درمان بلفاریت می‌تواند منجر به خشکی چشم شود. از مصرف قطره‌ها و داروهای بدون تجویز پزشک مثل قطره بی‌حس کننده برای رفع سوزش چشم خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به کوری شود چون حس چشم را از بین می‌برد و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون و سایر بیماری‌های سیستمیک مرتب معاینات دوره‌ای را انجام دهند چون چشم به طور شایع ارگان هدف در این بیماری‌هاست و تأخیر در درمان ممکن است به نابینایی فرد بینجامد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیماریهای چشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۰۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی

دکتر رامیار فرزان امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: کنگره کشوری سوختگی برای نخستین بار در استان گیلان برگزار می شود.

وی بیهوشی و مراقبت های ویژه در سوختگی، مدیریت بیماران سوختگی در اورژانس های پیش بیمارستانی، پرستاری در سوختگی، بازتوانی در سوختگی، هوش مصنوعی در سوختگی، جراحی های ترمیمی و زیبایی در سوختگی، مهندسی بافت و درمان های نوین در سوختگی و پزشکی بازساختی، دستاوردهای دانش بنیان در سوختگی و سلامت روان در سوختگی را از جمله محورهای این دوره کنگره دانست و افزود: کنگره دوازدهم در روزهای دوم و سوم خردادماه ۱۴۰۳ در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کنگره مذکور با همکاری انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی استان برگزار می شود، عنوان کرد: علاقمندان جهت شرکت در این کنگره می توانند از طریق سایت http://www.burn۲۰۲۴.gums.ac.irثبت نام کنند.

فرزان از ارسال بالغ بر ۳۶۱ مقاله پزشکی، پرستاری و اتاق عمل در رشته های تخصصی به دبیرخانه کنگره واقع در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۱۷۸ مقاله مورد تایید داوران قرار گرفته و ۴۸ مقاله به صورت شفاهی و ۱۳۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

رئیس دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های تخصصی تجهیزات پزشکی حوزه سوختگی در حاشیه این کنگره اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت در این کارگاه ها برای تمام رده های پزشکی، پرستاری و اتاق عمل امتیاز آموزشی دارد.

۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری است

دکتر محمد طلوعی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی نیز، سوختگی را یک بیماری شایع دانست که افراد مختلف را درگیر می کند و گفت: توده مردم درگیر این موضوع هستند و لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم.

وی ۹۵ درصد سوختگی ها را قابل پیشگیری دانست و تاکید کرد: آگاهی دادن به مردم می تواند هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کند.

دبیر علمی کنگره سوختگی گیلان، مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی را از جمله عوامل ایجاد سوختگی دانست و ادامه داد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن ها و... می توان از سوختگی پیشگیری کرد.

وی از بستری ۵۰۰ مورد سوختگی در استان گیلان طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مراجعات سرپایی مرتبط با سوختگی چهار برابر بستری‌هاست و کلیه بیماران تحت درمان قرار گرفتند.

طلوعی با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، گفت: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

وی جمعیت ۲۰ تا ۴۰ سال را بیشتر در معرض خطر سوختگی دانست و تاکید کرد: سوختگی با آتش شایع ترین نوع سوختگی بوده، اما سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر است؛ سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی در رده های بعدی قرار می گیرند و عموما مردان بیشتر از زنان درگیر سوختگی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صندوق بیماران خاص، سخت درمان و نادر تشکیل شد/پوشش۱۰۷گروه بیماری
  • طب ایرانی می تواند در پیشگیری و درمان چاره ساز باشد
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی