Web Analytics Made Easy - Statcounter

درپی رساله یک دانشجوی دکتری و تلاش تیمی پژوهشی، آزمایشگاه تحقیقاتی جداسازی دانشگاه الزهرا (س) بعنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد شناخته شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی – پروژه‌های دانشجویی همچون پایان‌نامه و مقالات در دهه‌های گذشته آنچنان که باید به صورت هدفمند انجام نمی‌شدند و هر استاد و دانشجویی بنا به سلیقه و موضوعی روز و دلخواه تصمیم به تحقیقی ایده آل می‌گرفت، اما طی سالیان اخیر هدفمند شدن پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی به جد پیگیری می‌شود چرا که کاربردی بودن و استفاده از نتایج یک پژوهش بسیار مفیدتر از تحقیقاتی است که به چند جلسه دفاع ختم شده و سپس در دانشگاه‌ها خاک می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار این هدفمندی، دانشگاه‌ها در پی ارتباط‌گیری هرچه بهتر و بیشتر با صنایع هستند تا به طور مستقیم پروژه‌های مورد نیاز صنعت به دست دانشجویان کشور انجام گیرد و نیاز به پژوهشگران خارجی و واردات محصولات کاهش پیدا کند.

در همین راستا روز گذشته دانشگاه الزهرا (س) میزبان مهناز ملانظری رئیس دانشگاه، اردوخانی معاون پژوهشی، دهقانپور رئیس دانشکده فیزیک و شیمی، طالب‌پور عضو هیات علمی گروه شیمی، لشنی زادگان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده شیمی و جمعی از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشکده شیمی بود تا از نتیجه رساله دکتری یک دانشجو رونمایی شود.

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی استاندارد، مراسم بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی جداسازی دانشگاه الزهرا (س) و تقدیر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان شیمی تجزیه که موفق به دریافت مجوز «۱۷۰۲۵ ISO/IEC» برای آنالیز نگه دارنده‌ها در محصولات لبنی با استفاده از سیستم کروماتوگرافی مایع شده بودند، صورت گرفت.

هم‌اکنون این آزمایشگاه از معدود آزمایشگاه‌های دانشگاهی در ایران است که توانسته این مجوز را کسب کند و به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد شناخته شود.     فرآیندی که با یک پایان‌نامه استارت خورد در این بازدید طالب پور سرپرست تیم پژوهشی درباره این دستاورد گفت: این فرآیند با پایان‌نامه دانشجوی فوق لیسانس آغاز شد و بعد از طی مراحل و ورک‌شاپ‌ها، دستورالعمل توسط مشاور اداره استاندارد ارائه شده و تا پایان تابستان مستندات تکمیل و بعد از آن استارت کار زده شد.

طالب‌پور بیان کرد: بعد از یکسال و نیم کار اعضای تیم، دو تن از بهترین ممیزان اداره استاندارد بدون گرفتن هیچگونه ایرادی در همان روز به طور مستقیم موافقت خود را برای طرح اعلام کردند و دانشگاه الزهرا (س) به عنوان اولین آزمایشگاه همکار استاندارد معرفی شد.

وی ادامه داد: این ایزو هم دستاورد‌های مالی و هم دستاورد‌های خدماتی دارد که تأکید و توجه بیشتر آن بر روی دستاورد‌های پژوهشی و ارائه خدمات آموزشی است. یکی از تعهدات این کار ارائه تقویم ملی بود که در اداره استاندارد صورت گرفت و تقویم ملی شد.

نگهداشتن ایزو مهمترین اولویت طالب‌پور اصلی‌ترین کار این دوره را نگهداشتن ایزو دانست و اظهار داشت: مراقبت‌های بسیار نیاز است، همچنین آزمایشگاه به کارشناس‌های ثابت نیاز دارد، زیرا دانشجویان هر دوره بعد از فارغ التحصیلی از آزمایشگاه رفته و زمان لازم است تا افراد جدید با کار آشنا شوند.

بدون عشق و علاقه هیچ کاری به ثمر نمی‌نشیند در همین رابطه مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا (س) ضمن ارزشمند شناختن کار و قدردانی از زحمات شبانه‌روزی اعضای تیم پژوهشی بیان کرد: بدون عشق و علاقه هیچ کاری به ثمر نمی‌نشیند. علاقه دانشجویان به انجام چنین حرکت نوین و رسیدن به یک نتیجه تخصصی خیلی ارزشمند است.

وی ادامه داد: حال که چنین اتفاقی برای دانشگاه الزهرا (س) رقم خورده است، بحث نگهداری از آن باید در برنامه‌های دانشکده و گروه نیز دیده شود.     ملانظری با اشاره به رسالت دانشگاه گفت: حال که به چنین آزمایشگاه و مجوزی دست یافتیم باید به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور خدمات ارائه کنیم. همانطور که ادعا داریم باید در راه حل مسائل و مشکلات جامعه قدم بگذاریم، چرا نباید حال که دانشگاه الزهرا (س) فرصتی را برای یک محصول داخلی فراهم کرده است، درآمدزایی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تمام دانشکده‌ها و آزمایشگاه‌هایی که لازم باشد این مسئله را پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: معاونت پژوهشی با نگاه باز خود به موضوعات این چنینی در راستای استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، حتما فرآیندهایشان را براساس این مدل جدید تغییر می‌دهند.

دو کار علمی دیگر در راه است رییس دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: امیدواریم با سرمایه‌ها و توانایی‌هایی که در داخل دانشگاه وجود دارد، نتیجه‌های کاربرد و علمی بیشتری را به ثمر بنشانیم.

در این بین طالب‌لو از به ثمر نشستن دو کار متفاوت دیگر که آن‌ها هم از نتیجه پایان‌نامه یک دانشجو حاصل می‌شود، مژده داد و گفت: روشی نوین برای آنالیز ترکیبات سرطان‌زا در شامپو‌ها و مواد شوینده که دارای ISO بین‌المللی هستند و همچنین روشی جدید برای آنالیز آنزیم در شوینده‌ها درحال تکمیل است و به زودی آن‌ها هم به نتیجه عملی خواهند رسید.

طی این نشست از زحمات دو هیات علمی گروه شیمی و ۹ تن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی قدردانی شد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گزارش بیست پایان نامه هدفمند آزمایشگاه همکار اداره استاندارد روز جهانی استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس دانشکده علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با پیگیری‌های انجام شده دریافت مجوز راه اندازی رشته‌های «ارتوز و پروتز» در این دانشکده به تایید اعضای بورد این رشته رسیده  و مراحل اداری ورود نام رشته در دفترچه کنکور سال ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ در حال انجام است.

دکتر داود سبحانی راد با بیان این که در ایران  همه مقاطع تحصیلی این رشته تدریس می‌شود و بر اساس آمار‌های علم سنجی مبنی بر چاپ مقالات علمی، جزو چند کشور اول دنیا در تولید علم مرتبط با رشته ارتوز و پروتز هستیم افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان هفتمین دانشگاه در سطح کشور افتخار دارد رشته ارتوز و پروتز را در دانشکده علوم و توانبخشی و پیراپزشکی راه اندازی کند.

گفت: چشم انداز راه اندازی این رشته، پوشش حداکثری شرق کشور در حوزه خدمات دانشگاهی و درمانی دولتی است؛ همچنین با توجه به همجواری با کشور‌های افغانستان، ترکمنستان و پاکستان می‌توان خدمات توانبخشی را توسعه داد.

رئیس دانشکده علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، رشته «ارتوز و پروتز»، علم ارزیابی، تجویز، طراحی، ساخت و فیت ارتوز و پروتز است؛ پروتز جایگزین عضو از دست رفته است و ارتوز به بهبود راستا و وضع افراد دچار اختلالات عصبی، اسکلتی و عضلانی کمک می‌کند.

دکتر سبحانی راد همچنین گفت: ارتوز‌ها در هر سه حیطه‌ی پیشگیری، درمان و توانبخشی در سطح جهان و سطح کشور مطرح است و در عارضه‌هایی همچون استئو آرتریت مفصل زانو، در رفتگی‌های مچ پا، شکستگی ها، آسیب‌ها و انحراف ستون فقرات، آسیب‌های دیسک‌ها و پارگی دیسک‌ها بهره برداری می‌شود.

وی افزود: پروتز وسیله‌ای است که جای عضو قطع شده قرار می‌گیرد و یک پروسه توانبخشی محسوب می‌شود؛ از این رو ارتوز‌ها در گروه بیماران ضایعات نخاعی، بیماران سکته مغزی، بیماران دچار MS و بسیاری از بیماری‌های دیگر در حیطه توانبخشی یاری دهنده افراد است و پروسه توانبخشی را تکمیل می‌کند و شخص آسیب دیده را به استقلال در فعالیت‌های روزمره می‌رساند.

رئیس دانشکده علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آینده فارغ التحصیلان این رشته گفت: فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف درمان و آموزش فعالیت نمایند. این افراد می‌توانند در موسسات دولتی نظیرسازمان بهزیستی، بنیاد جانبازان، دانشگاه و مرکز هلال احمر مشغول به خدمت رسانی شوند و یا مراکز کلینیکی تاسیس نمایند.

دکتر سبحانی راد افزود: این افراد می‌توانند در بیمارستان ها، مراکز خصوصی، مراکز جامع توانبخشی و مراکز نگه داری افراد دارای آسیب  فعالیت کنند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • حمایت ۳.۵میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از صنعتی سازی پایان نامه
  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • حمایت ۳.۵ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از پایان‌نامه‌های صنعتی
  • راه‌اندازی ۲ آزمایشگاه مرزی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی
  • طراحی و راه اندازی سامانه مهارت افزایی هدفمند و نوآورانه به منظور شناسایی مهارت‌های بازار کار
  • تحقق ۱۲۰ درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان
  • کسب رتبه الف توسط چهار مجله پژوهشی دانشگاه کردستان
  • بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
  • نقش دانشگاه هنر اصفهان در ارتقاء جایگاه هنر و توسعه شهر
  • دانشگاه صنعت نفت میان برترین‌ها