Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد :دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان این که بسیاری از لباس های عاشورایی که رو به فراموشی بود را ما در جشنواره مد و لباس عاشورایی دوباره مورد توجه قرار داده ایم و معرفی می کنیم.

 

به گزارش خبرنگار امتداد ، نشست خبری سومین نمایشگاه «لباس عاشورایی» امروز دوشنبه ۲۳ مهر با رونمایی از پوستر این رویداد با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و محبوبه الهی، دبیر علمی این رویداد در معاونت امور هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این نشست گفت: نمایشگاه مد و لباس عاشورایی بهانه ای است که موضوعات مختلف در کشور به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و فعالان آن حوزه شناسایی و معرفی شوند؛ در حوزه مد و لباس فعالیت های تخصصی را بیش از یک سال است آغاز کردیم، این فعالیت ها منجر به اثر و ثمربخشی شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اهداف نمایشگاه مد و لباس عاشورایی اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه عاشورایی اصلی ترین هدف ما انتقال مفاهیم ارزشمند جامعه دینی از طریق لباس است، لباس سهم جدی در این مفهوم داشته و همچنان که برای سخنرانی ها و وضع ها نقش زیادی قایل هستیم برای لباس هم همین کارکرد را در قرون متمادی قایل هستیم.

وی تصریح کرد: تولید محتوا و انتشار منابع کافی با مفهوم عاشورایی برای ما حایز اهمیت است، ما در این حوزه به شدت فقیر هستیم و از ضعف مفرط برخورداریم، مفاهیم لباس عاشورایی اگر بخواهد عملیاتی شود ما منبع جدی نداریم؛ در این دوره شاهد ارتقای کمی هستیم اما تا رسیدن به هدف نهایی فاصله داریم.

به گفته حمید قبادی جهت دهی و هدایت، جریان سازی مد و لباس ایرانی اسلامی در لباس عاشورایی یکی از اهداف جدی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ورود موضوعات اختصاصی مثل لباس عاشورایی به منابع دانشگاهی را یک نیاز اسساسی در سرفصل های دروس دانشگاهی خواند و گفت: بسیاری از دانشگاه ها نتوانسته اند که موضوعات تخصصی را وارد منابع دانشگاهی کنند.

وی با بیان اینکه نهادسازی در لباس عاشورایی در این دوره مورد توجه قرار داده ایم،خاطر نشان کرد: ما به دنبال احیای روش ها و تکنیک های سنتی هستیم، در شکل لباس عاشورایی دارای منابع قوی هستیم، بسیاری از لباس های عاشورایی که رو به فراموشی بود را ما در جشنواره مد و لباس عاشورایی دوباره مورد توجه قرار داده ایم و معرفی می کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار کرد: در بخش مسابقه طراحی لباس ۴۰۰ اثر در گروه های مختلف به دبیرخانه های جشنواره لباس عاشورایی رسیده است که پیش بینی می شود ۱۵۰ اثر به نمایش درآید، در این دوره تعداد شرکت کنندگان و میزان آثار ارسالی افزایش پیدا کرده است.

حمید قبادی همچنین گفت: در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی نشست های تخصصی برگزار می شود؛ در کارگاه سه روزه طراحی که ۵۰ اثر اصلی طراحی و به نمایش رسید و برخی تولید شد؛ این نمایشگاه از ۲۸ مهرماه تا ۴ آبان در تالار وحدت برپا خواهد شد.

این مقام مسئول در حوزه مد و لباس تاکید کرد: حوزه مد و لباس عاشورایی منابع قدرتمندی ندارد تولید منابع از طرف رسانه ها می تواند بر کار تولیدکنندگان لباس عاشورایی اثرگذار باشد تا آثار ارزشمندی را ارایه دهند.

حمید قبادی اظهار کرد: در برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی صدا و سیما، شهرداری، اتحادیه پوشاک تهران و دانشکده شریعتی و دانشگاه علمی کاربردی و بنیاد رودکی با بنیاد ملی مد و لباس همکاری کردند.

وی درباره عرضه محصولات عاشورایی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: ترجیح کارگروه ساماندهی مد و لباس این است که از عرضه و جایگزینی در سایر دستگاه ها پرهیز کنند ما طرح ها را به مراکز فرستادیم و اطلاع رسانی کردیم مجموعه مهستان تهران تعداد زیادی از آثار را ارایه می کند، برخی از طراحان ما این آثار را در فروشگاه های خود ارایه می کنند که آدرس این مراکز در سایت ایران مد قرار می گیرد، تولیدکنندگان محصولات شان را در مراکز خودشان ارایه می کنند ما امکان عرضه نداریم.

وی درباره زمان برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز اظهار کرد: زمان برگزاری باید ۱۵ روز قبل از دهه اول محرم برگزار می شد؛ امسال ما برگزاری کارگاه های آموزشی را ۱۵ روز قبل از محرم داشتیم، امسال یک گام رو به جلو برداشتیم امسال نمونه آثاری که در مسابقه بودند، ارایه شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره درخواست همکاری این بنیاد با ستاد اربعین و برای برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی در مبادی ورودی و خروجی مرز و عدم پاسخگویی آنها این درخواست گفت: دو سال است که به صورت مکتوب به ستاد اربعین نامه دادیم و درخواست کردیم این رویداد را در حوزه لباس به ما بسپارند و نمایشگاهی از آثاری که می شود آنجا برپا کرد؛ آمادگی وجود دارد که در هر مسیر رفت و برگشت فضایی بالغ بر هزار متر را تجهیز کنیم و فعالان عفاف و حجاب را لباس عاشورایی و هم محصولات ایران اسلامی را طراحی و ارایه کنند. امسال هم نتیجه نگرفتیم، ما پیگیری کردیم شاید به دلیل ساختار و شرایط ستاد اربعین به ما پسخ نداده اند، اربعین ظرفیت بزرگی است که ما کمک حال زایران باشیم و می توانیم تولیدات ایرانی را ارایه بدهیم.

وی افزود: شناسایی و بررسی حوزه لباس عاشورایی اقوام در دستور کار قرار گرفته است.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۱۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل جشن امام حسنی ها باطن جامعه دینی ما را به نمایش گذاشت

حجت‌الاسلام  دکتر سید محمد سادات رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت وگو با خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، پیرامون  اجتماع بزرگ امام حسنی ها و تأثیرات مثبت آن در اشاعه  فرهنگ قرآنی افزود: محفل امام حسنی‌ها  یکی از بزرگترین و کم نظیرترین اجتماعات دینی و قرآنی در کشور بود، که به واقع الگوی صحیحی از نشاط  دینی حقیقی را همراه با سبک زندکی قرآنی از سوی جامعه متدینین وپیروان  مکتب اهل بیت  علیهم السلام  در روز ولادت کریم أهل  بیت به نمایش گذاشت؛ حقیقتا  باید به بانیان این مراسم با شکوه و معنوی  که جشنی دینی در دفاع از حرمت دین و قرآن بود خداقوت و دست مریزاد عرض کنیم.
 
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در عصر  جاهلیت مدرن که انسانها به دلیل دوری از خدا و معنویت به ابزار دست تکنولوژی مبدل شده و  و دچار ازخودبیگانگی فرهنگی و تفکراتی نظیر نهیلیسم  و پوچ‌گرایی همراه با عرفانهای بدلی  و  روش‌هایی غیرعقلانی و  وشیطانی نظیر خلسه، یوگا، مدیتیشن، ریلکسیشن شده و‌‌‌ عرفان‌های  نو ظهور را جایگزین عرفان حقیقی که همانا عرفان اسلامی و قرآنی است کرده اند، برنامه محفل امام حسنی ها ثابت کرد که می توان به دور از شادی های غافلانه و هوسبازانه و گاهی آمیخته با معصیت به شادی حقیقی برخاسته از نشاط معنوی در سایه سار قرآن و اهل بیت علیهم السلام  دست یافت‌.

حجت الاسلام سادات در بخش دیگری از گفت‌وگو افزود: متأسفانه متولیان فرهنگی و آموزشی و رسانه ای جامعه ما، روش های درست شادشدن با  قرآن و سیره معصومین که همانا شادی حقیقی و عمیق  است را آموزش نداده اند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان تصریح کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه  ما تحت تأثیر فرهنگ عامه با ذکر برخی دلائل واهی شادی هراسی را تبلیغ و تلقین نموده  و به جای آنکه دنیا را مزرعه  آخرت  معرفی کنند آن را  سجن المؤمن دانسته و بی جهت نعمتهای الهی و شادی‌های حلال را هم بر خود و هم برجامعه حرام دانسته و چهره عبوس و زمختی از دین و دینداران ارائه کرده و زمینه  دین گریزی و گسست بین نسلی را تسهیل  می‌نمایند. 

وی ابراز داشت: بخش دیگری از جامعه نیز شادی‌های سطحی و زودگذر را از روی تکبر و طغیان همراه با هوسبازی  های جاهلانه در آمیخته و مسیر غفلت و تمایلات نفسانی  و شیطانی را در پیش گرفته اند؛ که هردو رویه خلاف فطرت انسانی و آموزه های وحیانی و عقلانی  است. 

حجت الاسلام سادات عنوان کرد: حال آنکه اسلام، دین حلاوت و شادی است اما شادی غافلانه و آمیخته با  فساد را تجویز نمی کند و برای مسلمانان  سبکسری، هرزگی و توهین به بهانه شادی را  روا نمی دارد؛ و انسان را در کنار توصیه به شادی های مشروع  به شناخت و انس با شادی های معنوی و عمیق و تعالی بخش دعوت می‌ کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در پایان بیان کرد: برنامه محفل قرآنی امام حسنی‌ها  نمونه موفقی بود از این قسم؛ و امیدوارم ان‌شاءالله  این برنامه موفق که از اثرات  فرهنگی  و معنوی بالایی  برخوردار بود مقدمه‌ای باشد برای تغییر  رویکرد مسئولان فرهنگی نسبت به مقوله شادی در جامعه دینی ‌ و استمرار پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محفل جشن امام حسنی ها باطن جامعه دینی ما را به نمایش گذاشت
  • ارایه وام‌ به تولیدکنندگان لباس برای کاهش قیمت تمام شده محصول
  • سرنوشت دختر ایرانی و پسر فلسطینی در «هناس»/ اجرا در نمایشگاه قرآن
  • «محفل امام حسنی‌ها» شناخت نسبت به مفاهیم قرآنی را افزایش می‌دهد
  • ویژگی جامعه دینی قوی و صالح در قرآن
  • پایگاه انتقال خون بیجار آماده خون‌گیری از همشهریان است
  • پایگاه انتقال خون بیجار آماده خون‌گیری از همشهربان است
  • توجه ویژه به غزه و فلسطین از اهداف اصلی بخش بین الملل بود
  • برنامه‌های قرآنی در ۱۳۹ شهر و روستای دشتستان در حال برگزاری است
  • اجرای طرح ساماندهی مساجد و بکارگیری ائمه جماعات در محلات