Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اقدامی عجیب «دکتر سیدمهدی سجادی» مدیرگروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی، درج نموده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ همواره سوء‌رفتار دانشگاهی در میان دانشجویان مشکلی جدی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سرقت ادبی و تقلب علمی به عنوان یکی از شایعترین شکل سوءرفتار دانشگاهی مطرح است.
امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسئولیت تربیت علمی و اخلاقی نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد، دیگر ابعاد نداشتن صداقت علمی به افراد خاصی محدود نمی‌ماند و در واقع هر نوع چشم‌پوشی از این عمل چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد. همچنین به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین عواملی که در سال‌های اخیر مانع اصلی تولید علم شده، نداشتن صداقت علمی است.

داستان از تیرماه امسال آغاز شد. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با صحنه‌ای تاسف‌انگیز و عجیب در پروفایل «گوگل اسکالر» یکی از اساتید خود روبه‌رو شدند. مدل جدید تقلب علمی در صفحه گوگل اسکالر دکتر سیدمهدی سجادی از اساتید اصلاح طلب و مدیرگروه رشته «تعلیم و تربیت» دانشگاه تربیت مدرس تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه را به همراه داشت.

این استاد دانشگاه به خود اجازه داده است صرف تشابه اسمی، مقالات دیگران را ولو در مباحثی نظیر مامایی، بارداری، سرطان و حتی مهندسی متالورژی در پروفایل تاییدیه خودشان که با ایمیل دانشگاه تربیت مدرس تایید شده درج کند. دکتر سجادی نه تنها آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی اش درج نموده است، در اقدامی ناشیانه که حتی از یک دانشجوی کارشناسی هم بعید است مقالات غیر مرتبط با رشته تخصصی خود را بارگذاری نموده که موجب تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه تربیت مدرس شده است. صفحه گوکل اسکالر وی را میتوانید اینجا ببینید.  

پیگیری های ما نشان داد که برخی از مقالات مربوط به دکتر سید مهدی سجادی دیگری است که استادیار و عضو مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که در تصویر زیر برخی از مقالات وی را می‌بینیم.


الان سوال جدی که مطرح است این است که آیا آقای مهندس، دکتر، ماما متخصص تعلیم و تربیت با همین مقالات در جایگاه استادی دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد؟ دانشگاه تربیت مدرس که به منظور تحقق اهداف تبیین شده در اساسنامه خود، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان شجره طیبه و مولود انقلاب اسلامی و دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرز‌های دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلابی و به ویژه تربیت اعضای هیأت علمی و محققان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و به منظور گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آموزش عالی کشور و توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیاز‌های ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه‌ای و بین المللی تأسیس شده است؛ چگونه از وجود استادی استفاده میکند که به راحتی در صفحه گوگل اسکالر خود از مقالات دیگران برای رزومه خود استفاده می‌کند؟
وزارت علوم و مسئولین دانشگاه تربیت مدرس مربوطه برای حفظ جایگاه دانشگاه هم که شده برخورد لازم را با ایشان انجام دهند. دانشگاه تربیت مدرس که همواره با تمرکز بر کیفیت آموزش، کیفیت پژوهش و کیفیت امور دانشجویی و فرهنگی و ارتباطات علمی بین المللی، با چندین پله صعود جزء سه دانشگاه برتر کشور و جزء دانشگاه‌های برتر کشور موضوع بند «ز» ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه و جزء ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام و خاورمیانه قرار گرفته است مایه تاسف است که اساتیدی را با این سطح علمی بکار بگیرد و دانشجویان دکتری و ارشد این دانشگاه در پای کرسی استادی متقلب و سارق ادبی آثار علمی به کسب علم و معرفت بپردازند.

امروزه و در جامعه علمی کشور، تقلب در آثار علمی و نگارش پایان نامه و یا رساله بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های علمی به قدری رواج یافته که دانشگاه‌های بزرگ تهران به عنوان نماد‌های آموزش عالی کشور نیز از خسارت برآمده از این اتفاق بی نصیب نمانده و در این دانشگاه‌ها نیز رخداد‌های تأسف بار علمی رخنه کرده است که وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها باید ضمن برخورد و نظارت بیشتر اجازه ندهند اساتید و دانشجویان به راحتی با آبروی دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور بازی کنند.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش‌های رسیده سیدمهدی سجادی  به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب شناخته می‌شود. وی در ۲۱ بهمن سال ۸۸ نامه سرگشاده ۱۱۶ استاد تربیت مدرس به مقام معظم رهبری را امضا نمود.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تقلب سرقت ادبی سرقت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی شمسی پور در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: راه اندازی صندوق شورای عالی عتف از اقدامات مهم این دوره بود که برای اولین بار صورت گرفت و مسئول آن نیز منصوب شده است.

وی افزود: تشکیل این صندوق باعث می شود بودجه پژوهشی دستگاههای اجرایی و شرکت های دولتی که در قالب برنامه بودجه به شورای عالی عتف اختصاص می یابد در یک صندوق تمرکز پیدا کند و صرف پروژه‌های کلان پژوهشی و سایر مسائل مانند پروژه های مانند دانشجویان پسا دکتری شود.

شمسی پور اظهار داشت: آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و اوایل ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دستاوردهای وزارت علوم در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان ادامه داد: ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها راه افتاده و ۲۷۸ هزار دانشجو در این مراکز آموزش دیدند. همچنین فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان دانشگاه ها شامل فرصت مطالعاتی در صنعت هزار و ۲۱ مورد و قرارداد ارتباط با صنعت بیش از ۱۱ هزار قرارداد و از جهت ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با پیگیری وزارت علوم موفق شدیم مالیات قراردادهای پژوهشی را در ۵ درصد تصویب کنیم در حالی که مبالغ بالاتری پیشنهاد شده بود و این مصوبه به نفع پژوهشگران تمام شد.

سخنگوی وزارت علوم گفت: بخشی از بودجه تجهیزات ۱۰۰ میلیون یوروی که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود تخصیص یافت و تخصیص به دانشگاه‌ها ادامه دارد.

شمسی پور با اشاره به افزایش شمار نشریات نمایه شده در اسکوپوس طی دو سال گذشته گفت: ۶۳ نشریه طی دو سال گذشته در پایگاه های اسکوپوس و دیگر پایگاه های بین المللی نمایه شده که از این تعداد ۱۴ نشریه فارسی است در حالی که در کل تاریخ آموزش عالی ۱۰۳ مجله نمایه شده بود.

توسعه بورس‌های دانشجویی

وی در مورد توسعه بورس های دانشجویی نیز اظهار داشت: در دو سال گذشته بورس های دانشجویی ۱۳ گانه راه افتاده و ۳ بورس از این بورس ها عملیاتی شده است؛ بورس دانش، (برای رشته های راهبردی و علوم پایه) بورس صنعت (صنایع دانشجویان را بورس می کنند) و بورس بنگاه های اقتصادی (حمایت از پایان نامه های دکتری و و ارشد) که در سال ۱۴۰۲ برای این بورس ها دانشجو پذیرفته شد. بورس هنر در حال عملیاتی شدن است، همچنین آیین نامه حمایت از دانشجویان سرامد هم تدوین و تصویب شد که ۲ تا ۵ درصد از دانشجویان را پوشش می دهد.

شمسی‌پور تاکید کرد: سامانه جاذبه‌های تحصیلی دانشجویان با هدف جذب دانشجویان خارجی راه اندازی شده است. همچنین امروز ۹۸ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و تعداد دانشجوی خارجی از ۹۰ هزار دانشجو به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

بخش فرهنگ

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: در این دوره جایزه منشور فرهنگ توسعه قرآنی و آیین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرآنی ایجاد شده است.

وی به راه اندازی سامانه فرنما یا فرهنگ نما، در معاونت فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها راه افتاده است و تاکنون ۱۱۰ هزار فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت شده است.

شمسی پور افزود: بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه ها برگزار شد. همچنین صندوق رای گیری در بسیاری خوابگاه ها و دانشگاه ها داشتیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها گفت: برای اولین بار شاخص ها و معیارهای فرهنگی وارد رتبه بندی دانشگاه‌ها شد و هم اکنون ۱۵ درصد از شاخص های کل در رتبه بندی دانشگاه ها را امور فرهنگی تشکیل می دهد.

شمسی پور گفت: همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن های علمی شده اعضای این انجمن ها می توانند در پارک های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

ساماندهی در آموزش

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان طی سال های اخیر گفت: با توجه به گذر از اوج تعداد دانشجویان در مقاطعی حدود ۱۰ سال قبل، بیش از ۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف و ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده و دیگر دانشجو جذب نمی کند. ساماندهی دانشگاه های غیرانتفاعی نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است و از ۳۲۰ دانشگاه غیرانتفاعی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۰ دانشگاه منحل شده اند که این اقدام با نهایت سختگیری کارشناسی و برای افزایش کیفیت تحصیل صورت گرفت.

وی ادامه داد: پذیرش ۱۰۰۰ دانشجوی استاد محور که برای اولین بار صورت گرفت از دیگر اقدامات وزارت علوم در دو سال اخیر در حوزه آموزش بود.

شمسی پور به دستاوردهای سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ تقلب و تخلف عادی بود ولی اکنون همه می دانند به شکل جدی با این اقدام برخورد می شود و با پیشگیری ها، در ۱۴۰۲ هیج کس نتوانست در کنکور تقلب کند.

توسعه فعالیت‌های فناورانه

به گفته وی بر اساس تفاهمی با شرکت شهرک های صنعتی زیر نظر وزارت صمت، ۲۷۰ هکتار از زمین های شهرک های صنعتی زمین در اختیار شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری قرار گرفته است‌

شمسی‌پور با اشاره به درخواست رئیس‌جمهور برای اینکه دانشگاه‌ها پیشنهادهایی برای حل مسائل کشور ارائه دهند، گفت: در وزارت علوم برای جمع سپاری مسائل و دریافت پیشنهادها سامانه ای برای مردمسپاری طراحی شده تا از ظرفیت استادان و دانشجویان کشور برای حل مسایل کشور استفاده کنیم‌ و شعار دانشگاه اتاق فکر دولت را به این شکل عملیاتی می کنیم.

وی از ابلاغ آیین نامه تدوین کتب درسی به شکل یک کتابچه خبر داد و گفت: از این پس کتب درسی به شکل یکسانی و بر اساس اصول معیاری تدوین می شود و برای اعضای هیات علمی امتیاز دارد.

کد خبر 6057099

دیگر خبرها

  • مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • ۹ اپیزود از مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • ببینید | مناظره جنجالی در دانشگاه تهران/ مقیمی: شما به‌دلیل ضعف علمی اخراج شدید/ بای سلامی: اخراج آذین موحد، برهانی و رضا امیدی هم بخاطر ضعف علمی بود؟
  • مناظره رییس دانشگاه تهران با یک استاد مدعی اخراج
  • ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • آیین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی و جهش علمی به زودی ابلاغ می شود
  • ابلاغ آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • کسب موفقیت دانشجویان انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران
  • در مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه اردبیل چه گذشته؟