Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری امروز دوشنبه خبر دادند که بازرسان ترکیه‌ای که موفق شده بودند برای انجام تحقیقات وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شوند شواهدی از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در آنجا کشف کرده اند.

یک منبع در دادستانی ترکیه که نخواسته نامش شود به شبکه الجزیره گفت: آنها شواهدی پیدا کرده‌اند که ظن اینکه خاشقچی داخل کنسولگری کشته شده باشد را تقویت میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این یک گام رو به جلو پس از چندین روز سردرگمی درباره سرنوشت خاشقچی است.

این منبع آگاه در دادستانی ترکیه همچنین گفته است که بازپرسان ما شواهدی نیز مبنی بر دستکاری در آنجا کشف کرده‌اند.

اما شبکه آمریکایی سی ان ان دوشنبه شب به نقل از منابع آگاه مدعی شد که هدف اول عربستان سعودی ربودن جمال خاشقچی بود نه کشتن وی. 

ساعاتی پیش از این، سی‌ان‌ان باز هم به نقل از منابع خود گفته که عربستان سعودی در حال ایجاد زمینه‌های لازم برای قبول مسئولیت قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی است؛ سعودی‌ها می‌خواهند مرگ وی را نتیجه «اشتباهات صورت‌گرفته در حین بازجویی» اعلام کنند.

 خاشقچی که چندی بود به منتقد سیاست‌های آل‌سعود بدل شده بود، سه‌شنبه دو هفته پیش برای انجام امور اداری مربوط به ثبت ازدواج جدید خود وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد ولی هیچ‌گاه به نامزد چشم به راه خود که در بیرون کنسول‌گری منتظرش بود، ملحق نشد.

عربستان ابتدا حضور وی در کنسول‌گری را تکذیب کرد و مدعی شد که خاشقچی سریعاً از این محل خارج شده؛ فیلم‌های دوربین‌های مداربسته خیابان‌های اطراف اما این ادعا را به راحتی تکذیب کرد.

سعودیها پس از 2 هفته روز دوشنبه بالاخره تحت فشارهای بین المللی به بازرسان ترکیه ای اجازه دادند برای انجام تحقیقات مستقل خود وارد ساختمان کنسولگری شوند.

رئیس‌جمهور ترکیه و شاه سعودی دیشب درباره جمال خاشقچی به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرده و بر لزوم تشکیل تیم مشترک تحقیقاتی در این خصوص تاکید کردند.

این تیم تحقیقاتی مشترک پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۳۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش بزرگ عربستان در ۱۰ سال آینده

عربستان سعودی باید در ۱۰ سال آینده تعداد اتاق‌های هتل‌های خود را دوبرابر کند تا بتواند از عهده افزایش تعداد گردشگران مذهبی و گردشگری برآید.

به گزارش ایسنا، «الی معلوف»، مدیرعامل هتل‌ها و استراحتگاه‌های گروه هتل‌های اینترکنتیننتال در مصاحبه‌ای با عرب‌نیوز اظهار کرد: ظرفیت موجود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده در عربستان سعودی کافی نیست، زیرا این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی در حال تکامل است.

او گفت: سفرهای مذهبی بخش منحصر به فردی از عربستان را به تنهایی به خود اختصاص می‌دهد و همچنان در حال رشد است. در واقع امروز نمی‌توانیم همه ظرفیت‌های سفر مذهبی را در خود جای دهیم. بنابراین ما احتمالاً در ۱۰ سال آینده به دوبرابر اتاق‌های هتل‌هایی که امروز در عربستان موجود است، نیاز داریم. انتظار می‌رود دو هتل جدید این گروه با نام‌های تجاری ریجنت و اینترکنتیننتال که در منطقه اقتصادی «ملک عبدالله» ساخته می‌شوند، در سال ۲۰۲۷ شروع به کار کنند. این هتل‌ها لوکس‌ترین و بهترین هتل‌های ریاض خواهند بود.

پیش‌بینی شده هتل ریجنت ریاض یک هتل ۲۵۰ اتاقی با یک رستوران ویژه، دو رستوران تخصصی، یک سالن چای و دو کافه، همراه با یک مرکز تناسب اندام و اسپا باشد.

هتل اینترکنتیننتال هم دارای ۴۰۰ اتاق خواهد بود و دارای پنج فروشگاه غذا و نوشیدنی، از جمله یک رستورران ویژه، دو رستوران تخصصی و یک سالن لابی. این هتل همچنین دارای امکانات کنفرانس، اسپا مرکز تناسب اندام، استخر شنا و منطقه تفریحی سرپوشیده خواهد بود.

«معلوف» با بیان اینکه گروه هتل‌های اینترکنتیننتال در تلاش است تا هتل‌هایی را برای افراد ثروتمند و متوسط در عربستان بسازد و تأسیساتی را در پروژه‌های بزرگ عربستان سعودی و کلان‌شهرها در سراسر این کشور افتتاح کند، گفت: ما در تمام شهرهای بزرگی که در حال توسعه هستند مانند نئوم، دریای سرخ و دیریه هتل‌های جدیدی باز می‌کنیم. این گروه هتل‌سازی سابقه اثبات‌شده‌ای در عربستان سعودی دارد و اکنون در تلاش است تا عملیات خود را در این کشور افزایش دهد. فکر می‌کنم امسال پنجاهمین سال فعالیت ما در عربستان باشد و اکنون بیش از ۴۰ هتل در عربستان داریم و نزدیک به ۴۰ هتل دیگر در دست توسعه است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ از حیث رشد ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ در رتبه‌بندی گردشگری سازمان ملل، در صدر قرار گرفت و بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، این کشور پادشاهی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در سال گذشته نیز با ثبت ۱۶.۶ میلیون نفر  گردشگر و صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفته و رتبه دوم سریع‌ترین کشورهای جهان در رشد گردشگری را به دست آورد.

منابع عربستانی اعلام کرده‌اند این کشور در سال گذشته میلادی ۷۷ میلیون گردشگر داخلی و ۲۷ میلیون گردشگر بین‌المللی داشته است که مجموع گردشگران این کشور را به  ۱۰۴ نفر می‌رساند. ۷۷ میلیون نفر همان تعدادِ گردشگران داخلی عربستان در سال ۲۰۲۲ است، اما شمار گردشگران بین‌المللی تنها در طول یک سال تا ۱۱ میلیون نفر افزایش یافته است.

«احمد الخطیب»، وزیر گردشگری عربستان، استراتژی جدیدی را که توسط ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان تعیین شده است، جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰، متشکل از ۸۰ میلیون گردشگر داخلی و ۷۰ میلیون گردشگر بین‌المللی اعلام کرده است.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • سرمایه‌گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • هوش مصنوعی عربستان سعودی اظهارات متهمان را ترجمه می‌کند!
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • عربستان به‌دنبال جذب توریست‌های چینی
  • چالش بزرگ عربستان در ۱۰ سال آینده
  • عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است
  • افتتاح اولین مسجد چاپ سه‌بعدی جهان در عربستان سعودی
  • افتتاح اولین مسجد چاپ سه‌بعدی جهان عربستان سعودی
  • سریال سازی ترکیه؛ از عربستان سعودی تا اسپانیا