Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:01:21 GMT

طعم شيرين خدمت در مناطق عشايري دزفول

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۴۴۸۳

طعم شيرين خدمت در مناطق عشايري دزفول

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - با وجود گستردگي شهرستان دزفول و وجود مناطق سخت گذر که اهالي آنها از کمترين امکانات و خدمات بي بهره اند در سالهاي اخير اقدامات قابل توجهي در راستاي محروميت زدايي در اين مناطق انجام شده است.

به گزارش ايرنا شايد در عصر ارتباطات که اطلاعات در کمترين زمان ممکن در اقصي نقاط دنيا منتشر مي شوند دغدغه تهيه آب آشاميدني براي عشاير و روستائيان امري غيرمنطقي نظر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آب، جاده، خدمات مخابراتي و برق از جمله نيازهاي ضروري هر فردي است که بخش هاي عمده اي از مناطق کوهستاني و سخت گذر سردشت و شهيون دزفول در سال هاي اخير از اين حداقل ها بي بهره بوده اند.
عشاير و روستاييان بخش هاي سردشت و شهيون که 70 درصد مساحت شهرستان را شامل مي شوند بيشترين سهم را در توليد دارند و لازم بود توجه ويژه اي براي رفع مشکلات آنها صورت گيرد.
اهالي روستاي دارخلک از توابع بخش شهيون دزفول در سال هاي گذشته براي تهيه آب آشاميدني مجبور بودند 10 کيلومتر مسير رفت و برگشت را طي کنند لذا تامين آب آشاميدني مهمترين مطالبه اهالي اين روستا بود.
تردد عشاير روستاي لوک دره از رودخانه بختياري در سالهاي گذشته با گرگر انجام مي شد، ترددي که همواره تلفات داشت.
رئيس امور عشاير شهرستان دزفول در خصوص اقدامات انجام شده در مناطق عشايري اين شهرستان به خبرنگار ايرنا گفت: در کل شهرستان دزفول، 371 هزار راس دام عشاير وجود دارد که 200 هزار راس در حومه شهر، 171 هزار راس در سردشت و شهيون و 70 هزار راس در احمدفداله و دره کايد است.
محسن پورفرخي افزود: 34 طرح آبرساني به طول 90 کيلومتر در سال هاي اخير در مناطق عشايري دزفول اجرا شده که 51 کيلومتر آن در دهستان احمد فداله انجام شده است که با اجراي اين طرح بيش از 700 خانوارعشايري از نعمت آب آشاميدني بهره مند شدند.
وي اظهار داشت: عشاير براي عبور از عرض رودخانه بختياري بايد از گرگر استفاده مي کردند که اکنون با احداث پل، بخش بزرگي از مشکلات آنها براي تردد حل شده و موجي از رضايت در چهره آنها ديده مي شود.
رئيس امور عشاير شهرستان دزفول افزود: آبرساني به منطقه عشايري دورک در دهستان احمدفداله، سالندکوه، پالنگان، سرتنگ و دره گپ نيز از سال 90 آغاز شده و بهسازي چشمه هاي آب براي تامين آب آشاميدني انجام شده است.
وي 3.5 کيلومتر مسيرشکافي در منطقه عشايري، احداث جايگاه سوخت و نفت در چندين نقطه عشايري، آبرساني به 11 منطقه عشايري و برگزاري دوره هاي آموزشي براي توانمندسازي عشاير را از ديگر اقدامات انجام شده در سال هاي اخير دانست و گفت: در سه ماهه گذشته براي توليد گوشت قرمز و ايجاد اشتغال 25 ميليارد و 200 ميليون ريال تسهيلات به عشاير دزفول واگذار شده و آموزش هاي کپوبافي و پرورش بلدرچين به آنها ارائه شده است.
پورفرخي با تقدير از نماينده دزفول براي اختصاص اعتبار ارزش افزوده به روستاهاي فاقد دهياري افزود: اختصاص اعتبارات ارزش افزوده موجب کاهش چشمگير مشکلات در جامعه عشايري دزفول شده است.
وي تامين سوخت را يکي از مهمترين مطالبات عشاير عنوان کرد و گفت: تامين نفت سفيد از طريق سامانه تجارت آسان امکان پذير است که عشاير آشنايي زيادي با اين امر ندارند لذا بايد آموزش هاي لازم به آنها داده شود.
رئيس امور عشاير شهرستان دزفول افزود: پارسال يک هفته سوخت براي عشاير تامين نشد که اين موضوع مشکلات زيادي براي آنها ايجاد کرد.
وي اظهار داشت: پيش از اين نيز 13 جايگاه سوخت در بخش شهيون و سردشت براي عشاير احداث شده است.
منصور نظريان سياهپوش رئيس اداره راه و شهرسازي دزفول نيز اظهار داشت: در 2 ماه گذشته 50 کيلومتر مسير احمدفداله بازسازي شده که موجب رضايتمندي اهالي شده است.
وي افزود: 300 کيلومتر از منطقه سردشت و شهيون و جاده ميانه بهسازي و مسير شکافي شده است.
نظريان سياهپوش گفت: 3.5 کيلومتر از مسير منطقه آذنگ دزفول مسيرشکافي شده که اين مسيرشکافي تا روستاي ليوس ادامه خواهد داشت.
محمدحسن قنبري رئيس اداره نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس دزفول نيز با اشاره به اجراي 12 طرح مدرسه سازي با 25 کلاس درس از سال 1395 تاکنون گفت: اين مدارس با اعتباري افزون بر 30 ميليارد ريال در مناطق محروم شامل روستاي دارخلک، دره چنار، سرتنگ، لطف آباد و غريب آباد احداث شده اند.
عظيم منزويان رئيس مخابرات دزفول نيز گفت: 18 سايت مخابراتي با اعتباري افزون بر 150 ميليارد ريال در 200 روستاي سردشت و شهيون دزفول نصب شده و اين روستاها از خدمات همراه اول بهره مند شده اند.
وي با بيان اينکه مجوز يک سايت براي بخش مرکزي مصوب شده است، افزود: نوزدهمين دکل مخابراتي در حوزه روستاي شوي نصب شده که همراه با تجهيزات به زودي راه اندازي مي شود و اهالي اين منطقه نيز از خدمات همراه اول بهره مند خواهند شد.
معاون عمران و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول نيز گفت: 2 بخش بزرگ سردشت و شهيون بيش از 70 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل مي شوند که براساس آمار سال 95، حدود 45 هزار نفر جمعيت دارند.
عبدالحسين پوررکني با بيان اينکه مسافت روستاهاي اين 2 بخش با شهر دزفول بسيار زياد است، افزود: جاده اصلي احمدفداله 200 کيلومتر از مرکز شهر دزفول فاصله دارد.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش جاده اي شهرستان دزفول اظهار داشت: نبود جاده يکي از مهمترين معضلات جامعه عشايري دزفول است که درصدد هستيم از طريق اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي بدون دهياري اين کمبودها را برطرف کنيم.
پوررکني افزود: پارسال 55 ميليارد ريال از محل اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي بدون دهياري به دزفول اختصاص يافت که 43 ميلياردو 400 ميليون ريال آن خاص امور عشاير بود.
وي اضافه کرد: اين اعتبارات براي اجراي 54 طرح هزينه شده و برخي از طرح ها هنوز تکميل نشده است.
معاون فرماندار دزفول ضمن تقدير از اقدامات امور عشاير، آبفار، بخشداري ها و ديگر دستگاه هاي متولي براي ارائه خدمات در مناطق عشايري و سخت گذر اين شهرستان گفت: آبرساني، ترميم جاده، بهسازي روستاها، جمع آوري آبهاي سطحي و بهسازي مناطق عشايري از ديگر اقداماتي است که در اين مناطق محروم انجام شده است.
وي طرح آبرساني به روستاهاي دارخلک 2، ديوني، خرميزان و دورک را از ديگر نيازهاي عشاير دانست و افزود: آبرساني به اين مناطق چندين بار مطرح شده ولي هنوز طرح هاي آنها تحويل آبفار نشده است که بايد پيگيري هاي بيشتري در اين خصوص انجام شود.
پور رکني گفت: با وجود تلاش هاي صورت گرفته جاده يکي از مهمترين مطالبات روستاهاست که اميدواريم پنج کيلومتر اول سالندکوه قبل از بارندگي بهسازي شود تا تردد عشاير و روستائيان تسهيل يابد.
وي افزود: براي احداث مجتمع دامپروري در شهرک عشايري کوثر دزفول از شمال و شرق به 10 هکتار زمين براي 400 خانوار نياز است.
رئيس دامپزشکي دزفول نيز با بيان اينکه ماهيت روستا دامداري و دامپروري است، اظهار داشت: اگر بخواهيم مشکل دامپروران را با خارج کردن دام آنها از روستاها حل کنيم بايد اين مناطق نيز خالي از سکنه شوند زيرا در ابتدا ماهيت اين روستاها دامپروري بوده است.
محسن ورجاوند افزود: سازمان دامپزشکي مخالف احداث مجتمع دامپروري در مناطق روستايي است و فقط طبق بخشنامه شهرهاي بالاي 50 هزار نفر مشمول احداث مجتمع دامپروري هستند.
وي بر ضرورت حفظ ماهيت مناطق روستايي و عشايري تاکيد کرد و گفت: گاوميش آباد شرقي، روستاي امام و بن جعفر نيز در اقدامي نادرست از ماهيت روستايي خارج شده اند ضمن اينکه وجود دام در روستاها مشکلات بهداشتي خاصي ايجاد نمي کند مگر اينکه دام بيمار باشد.
مسعود سخايي بخشدار سردشت دزفول نيز اظهار داشت: با احداث مجتمع هاي دامپروري کم کم دام از چرخه زندگي عشاير خارج و زندگي آنها به زندگي شهري تبديل مي شود از طرفي تردد دام در خيابانها موجب اعتراض اهالي شده و مشکلات امنيتي ايجاد کرده است.
احمد زارعي مدير جهاد کشاورزي دزفول نيز جامعه عشايري را جامعه اي مولد و محروم دانست و تصريح کرد: کمترين هزينه ها براي ارائه خدمات در مناطق عشايري انجام مي شود که مسئولان بايد توجه بيشتري به اين مناطق داشته باشند.
وي ضمن تقدير از اقدامات انجام شده در مناطق عشايري و روستايي دزفول خواستار تامين زيرساخت ها براي اهالي اين مناطق شد و افزود: بايد عرصه هايي براي ايجاد ارتباط، فروشگاه ارائه محصولات و ساير خدمات در اين مناطق اختصاص يابد.
شهرستان دزفول با حدود 500 هزار نفر جمعيت دومين شهرستان بزرگ استان خوزستان است.
با وجود اينکه بخش هاي سردشت و شهيون دزفول در رشته کوه زاگرس واقع شده و خدمات رساني به آنها دشوار است ولي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خدمات خوبي به روستاها و مناطق عشايري اين بخش ها صورت گرفته است. البته همچنان تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله هست که اميدواريم با اختصاص اعتبارات لازم اين کاستي ها نيز رفع شوند.
7278/3022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل امور عشایر استان گفت: بازگشایی جاد‌ه های عشایری ، آبرسانی سیار ، تامین امنیت مسیر کوچ از جمله اقدامات امور عشایر استان در سال جدید برای کوچ عشایر می‌باشد.   آذرفر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کوچ عشایر استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.   از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ، ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد