Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - بازار ارز پس از اجرای تحریم های 13 آبان به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ رشد مداوم قیمت؟ قفل شدن معاملات و فریز قیمت‌ها؟ تداوم روند کنونی و حرکت بر کانال 12 تا 14 هزار تومان ؟ این ها سئوالاتی است که این روزها بسیاری از مردم می‌پرسند.

 به گزارش خبرآنلاین ، رییس جمهوری اخیرا بارها و بارها تاکید کرده است که اتفاق تازه‌ای در سیزدهمین روز آبان در انتظار ایران نیست و آمریکا هر آنچه  در چنته داشته است، در تحریم‌های مرداد ماه اجرایی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی می‌گوید نه تحریم جدیدی در کار است و نه اتفاق تازه‌ای رخ خواهد داد چرا که تحریم های 13 آبان قبل از سیزده مهر ماه اعمال شده است اما بازار ارز آیا التهاب تازه ای را در این میان پذیرا خواهد بود؟

خروج یک جانبه ترامپ از برجام ، جهان را در معرض آزمونی تازه قرار داده است. مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید : تفاوت فشاری که اینک آمریکا به ایران وارد می کند با فشارهای پیشین در این است که امروز نه تنها همراهی و اجماع جهان را به همراه ندارد بلکه با نگاه منفی شرکای سابق خود روبروست.

 او در توضیح این مطلب افزود: با نگاه منفی کسانی که معتقدند این آمریکاست که نمی خواهد روابطش را با جهان عادی کند، نه ایران .

 وی ادامه داد: طبیعتا این فاصله و شکاف محسوس فرصتی بی نظیر برای ایران تلقی می شود تا بتواند مشکلات خود را با تکیه بر آن برطرف کند .

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحریم های سال 1390 ، در حقیقت تحریم‌هایی بود که همسویی همه جهانیان را به همراه داشت و از این منظر فشاری شدید به کشور وارد می شد اما امروز این اتفاق رخ نداده و می بینیم که اروپا در صدد است راه خود را از آمریکا جدا کند.

 وی گفت: در این عرصه از دو منظر می توان آینده بازار را مورد بررسی قرار داد. وضعیت حقیقی ما نشان می دهد که ما در موقعیت بهتری نسبت به گذشته قرار داریم اما وضعیت ذهنی جامعه این گواهی را نمی‌دهد. در حقیقت تلاش برای تخریب از طریق بالا بردن سطح انتظارات از یک سو و همچنین خط بطلان کشیدن بر هر دستاوردی ، نظیر همان که بر برجام  رفت ، باعث شده سرمایه اجتماعی در ایران آسیب ببیند از این رو ما هر چند در موقعیت بهتری هستیم اما نمی‌توانیم از این وضعیت به نفع خود بهره برداری کنیم .

سد دلار کی شکست؟

 بررسی وضعیت بازار آزاد ارز در ایران نشان می دهد سد مقاومتی دلار از نیمه های دی ماه ترک برداشت ، درست وقتی زمزمه خروج ترامپ از برجام در محافل سیاسی و اقتصادی پیچیده بود، بازار ارز بنای افزایش قیمت را گذاشت و آن زمان بدبینانه ترین براوردها حکایت از آن داشت که دلار روی 5 هزار تومان می ایستد. اتفاقی که رخ نداد، دلار در مسیر حرکت 9 ماهه خود بارها پیشروی کرده و سد مقاومت ذهنی جامعه را پشت سر گذاشته است.

هنوز موعد خروج ترامپ نرسیده بود که سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی تاکید کرد که در دل تعطیلات نوروز، برخی تعطیلی به خود ندیدند و معاملات ارز رونق فراوانی داشت، قیمت‌ها در حالی بالا می رفت که بنایی برای فعالیت اقتصادی نبود.

 21 فروردین ماه اما روز دیگری بود . دلار به نزدیکی 5 هزار تومان رسیده بود که رییس کل بانک مرکزی خبر از اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز داد و گفت: دلار 4200 تومان ، به صورت تک نرخی است . جهانگیری پای ابلاغیه‌ای را امضا کرد تا برخی منتقدان دولت دلار 4200 تومانی را دلار جهانگیری لقب بدهند .

 ماشین تورم به راه افتاده بود و بازار در عین گیجی از سرعت وقایع سعی داشت خود را با انچه می گذشت تطبیق دهد.

 دو رییس برای حل یک بحران

 بحران ارزی 97 حالا دو رییس به خود دیده است، یکی سیف که نامه نگاری‌هایش با مقامات سازمان بازرسی و ... فضای خبری را به خود مشغول کرده و دیگری همتی که وعده آرام کردن بازار ارز و مهار غول سرکش تورم را داده است. از فروردین تا کنون بخشنامه های متعددی صادر شد، مدیران متعددی تغییر کردند و حالا وزارتخانه های مهم اقتصادی بی‌وزیر در میانه تاخت و تاز بحران روز را به شب می رسانند.

هر چه هست با نزدیک شدن به سیزده آبان فشار روانی حاکم بر اقتصاد افزایش می یابد و حتی اگر به گفته برخی کارشناسان وضعیت امروز در قبال تحریم ها بهتر از دیروز باشد، آسیب دیدن سرمایه اجتماعی ، خود عاملی برای مواجهه از نوعی تازه با ماجراست .

آیا ارز در هشتمین ماه سال روی دیگری را از خود به نمایش خواهد گذاشت؟ کارشناسان معتقدند پاسخ به این سئوال امروز از صراحت کافی برخوردار نیست چرا که هنوز جزییات بسته ارزی بانک مرکزی برای مقابله با فشار روانی تدارک دیده شده از طرف آمریکا اعلام نشده است. 

 

223223

کلید واژه‌ها : دونالد ترامپ - تحریم اقتصادی - اقتصاد ایران -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ تحریم اقتصادی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۴۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۷۴ (دو هزار و سیصد و هفتاد و چهار) دلار رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۳۸ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۷۹۲،۹۰۰ (سه میلیون و هفتصد و نود و دو هزار و نهصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۷۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۶۹ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۶،۴۳۵،۰۰۰ (شانزده میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳،۵۶۷ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هفت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

آخرین نرخ یورو مبادله‌ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۶،۳۶۹ (چهل و شش هزار و سیصد و شصت و نه) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۱۳ درصدی داشته است.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با کاهش ۰.۱۳ درصدی، از ۸۲،۳۵۰ (هشتاد و دو هزار و سیصد و پنجاه) تومان به ۸۲،۲۵۰ (هشتاد و دو هزار و دویست و پنجاه) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله‌ای بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۱،۸۶۳ (یازده هزار و هشتصد و شصت و سه) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۲،۰۳۰ (دو هزار و سی) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۲۴ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز بدون تغییر به ۴۷،۹۵۰ (چهل و هفت هزار و نهصد و پنجاه) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۴۲،۵۰۰ (چهل و دو هزار و پانصد) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۵۰ (پنجاه) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۴،۵۰۰،۰۰۰ (چهل و چهار میلیون و پانصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۲۳ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۶،۰۰۰،۰۰۰ (بیست و شش میلیون) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۶،۰۰۰،۰۰۰ (شانزده میلیون) تومان معامله شد.

قیمت سکه گرمی امروز

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷،۲۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و دویست هزار) تومان قیمت خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • (عکس) تویوتا کمری محبوب ایرانیان ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران!
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست
  • درخواست ۲.۸ میلیارد دلاری سازمان ملل برای کمک به فلسطینیان