Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طی نیمه نخست سال  1397، از 23 میلیارد دلار ارز صادراتی، تنها 4.5میلیارد دلار از طریق سامانه نیما به کشور بازگشته است. به این ترتیب هنوز میلیاردها دلار از ارز صادراتی وارد چرخه اقتصادی کشور نشده است. این در حالی است که اجرای سیاست پیمان سپاری در سال 74 باعث کاهش و تثبیت نرخ ارزی شد که اتفاقا در آن برهه نیز با جهش 100 درصدی مواجه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است،  با عدم تبعیت صادرکنندگان از مصوبه 21 فروردین ماه هیئت دولت در خصوص بازگرداندن ارز صادراتی، فرصت6 ماهه جهت بازگشت ارز صادراتی به 2ماه کاهش یافته است. اما با این وجود نیز هنوز تغییر خاصی در امارهای ارز صادراتی در سامانه نیما حاصل نشده است.

جریمه متخلفان نقطه عطف مدل پیمان سپاری سال 74

در سال های 74 تا 76  سیاست پیمان سپاری ارزی با لحاظ شدن یک ضمانت اجرای محکم از سوی دولت وقت اجرا شد. در آن برهه  بر اساس تعهد نامه ارزی با وقوع تاخیر در بازگشت ارز صادراتی و یا عدم تسویه به موقع با دولت و بانک‌ها، صادر کننده متخلف به ازای هر دلار روزانه سه ریال جریمه شده است.

این در حالی است که در دور اخیر اجرای پیمان سپاری ارزی، ضمانت اجرایی دقیقی برای بازگشت ارز صادراتی در نظر گرفته نشده است. چراکه در ماههای ابتدایی سال جاری تنها به تاکید مصوبه دولت برای بازگرداندن ارز صادراتی بسنده شد و در نهایت در مرداد ماه مقرر شد  از صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی تعهد اخذ شود. در این تعهد هیچ نوع جریمه مشخصی در خصوصی صادرکنندگانی که ارز صادراتی را به موقع به کشور بازنگردانده اند در نظر گرفته نشده است.

 به نظر می‌رسد با عدم بازگشت ارز صادراتی، رقم خروج سرمایه از کشور بالا رفته  و آمارهای بانک مرکزی نیز موید این ادعا است. بر اساس این امارها حساب سرمایه در سال 96 منفی 20 میلیارد دلار و در سه ماهه نخست سال جاری نیز منفی 5 میلیارد دلار بوده و به این ترتیب می توان حدس زد که رقم خروج سرمایه فراتر از 5 میلیارد دلار ذکر شده است. دولت نیز برای جلوگیری از این دست تخلفات، به دنبال  محدود کردن تسهیلات در نظر گرفته شده برای صادرکنندگان است. در نهایت این رویکرد به اجرای پیمان سپاری ارزی به سبک سال 97 منجر شد. متاسفانه در مصوبه پیمان سپاری جدیدی به غیر از اخذ تعهد، هیچ ضمانت اجرایی و جریمه تنبیهی دقیقی برای بازگشت ارز صادراتی در نظر گرفته نشده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دلار ارز هیئت دولت دولت سرمایه بانک مرکزی ارز ارز صادراتی پیمان سپاری ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ ناظر گمرکات مازندران گفت فروردین ماه امسال بیش از ۷۰ قلم کالا  با وزن ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن، به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد.

امیرجمشیدی ، اقلام صادراتی را ؛ فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و... عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جمشیدی افزود:  فروردین ماه ، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

وی مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران را عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلاربعنوان  اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلاراعلام کرد.

جمشیدی خاطرنشان کرد:  در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از پنج کشور مقصد صادراتی محصولات مازندران به گمرکات مازندران وارد شد که ۹۴ درصد به لحاظ وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داد.

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • جریمه میلیاردی برای پزشک متخلف در اردبیل صادر شد
  • آجیل فروش متخلف در زنجان جریمه شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف