Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:02:19 GMT

اولویت با صادرات است یا تأمین نیاز داخل

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۵۱۳۲

اولویت با صادرات است یا تأمین نیاز داخل

ممنوع شدن صادرات گوجه فرنگی و سیب زمینی یک بار دیگر صدای اعتراض صادرکنندگان را نسبت به بی‌ثباتی برنامه‌های صادراتی بلند کرد.این اتفاق تازه ای نیست. وقتی کمبود کالایی علت افزایش بی‌رویه قیمت آن باشد و از طرفی تأمین نیاز داخلی با مشکل مواجه شود این کمبود با واردات یا جلوگیری از صادرات جبران می‌شود.

اما صادرکنندگان تصمیم گیری‌های یک شبه و ناگهانی را باعث از دست رفتن بازارهای هدف و صادراتی می‌دانند و می‌گویند تاوان نبود برنامه در تولید و تأمین را نباید صادر‌کنندگان بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل دیگر این است که گران شدن ارز خیلی‌ها را به صادرکننده تبدیل کرده به طوری که صادرات به تأمین نیاز مصرف‌کننده داخلی ترجیح داده شده است و این موضوع بخصوص در مورد تولیدات کشاورزی و محصولات پرمصرف بیشتر به چشم می‌آید.
قیمت انواع میوه امسال چند برابر و سیب زمینی و گوجه فرنگی که سال گذشته به‌خاطر افزایش تولید روی دست کشاورز مانده بود نایاب شد.

صادرکنندگان می‌گویند وقتی ارز گران شده و از طرفی صادرات برخی کالاها بدون برنامه قبلی ممنوع می‌شود دلالی و قاچاق و صادرات غیرقانونی زیاد شده و با پدیده صادرکنندگان موقتی مواجه شده‌ایم. با این حال مسئولان و متولیان بازار تأکید می‌کنند که در ایران مانند همه کشورهای دیگر برآورده کردن نیاز مصرفی مردم بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد و نمی‌شود وقتی کالایی کمیاب و قیمت آن چند برابر شده صادرات همچنان ادامه داشته باشد. اینکه در شرایط ویژه چه برنامه‌ای می‌توان اجرا کرد که هم بازار مصرف داخلی کمبودی نداشته باشد و هم صادرکنندگان با تصمیمات آنی غافلگیر نشوند فعالان اقتصادی نظرات متفاوتی دارند.

** بی‌تدبیری را به پای صادرات می‌نویسند
رضا نورایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقد است: وقتی مشکلی پیش می‌آید همیشه دنبال یک نفر می‌گردیم تا او را مقصر نشان دهیم در مورد کمبود محصولات کشاورزی و گرانی آن نیز دیواری کوتاه‌تر از صادرات پیدا نکردند. او به بی‌برنامه بودن تولید اشاره می‌کند که پارسال آنقدر گوجه فرنگی تولید شد تا روی دست کشاورز ماند و وزارت جهاد کشاورزی برای حمل گوجه از زمین تا کارخانه‌های رب یارانه پرداخت اما امسال آنقدر تولید کم شده که نیاز داخل را هم کفاف نمی‌دهد. این مشکلات به‌خاطر نبود الگوی کشت و آمار واقعی مصرف است. به‌گفته نورایی دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت به‌عنوان متولیان تولید و عرضه کالا موظف به برنامه‌ریزی سالانه برای تأمین بازار هستند. نه اینکه منتظر بمانند تا مشکل خود را نشان دهد بعد تصمیمات خلق الساعه بگیرند. مسئولان وزارت کشاورزی می‌گویند: امسال 5.5 میلیون تن گوجه تولید شده در حالی که میزان تولید این عدد نیست اگر این رقم تولید داشتیم کمبودی در بازار مصرفی نبود. صادرات همیشه با جایزه صادراتی و یارانه همراه بوده است اما حال که ارز گران و صادرات به صرفه شده است یک شبه در صادرات را تخته کردند.

** اجاره کارت بازرگانی رواج پیدا کرد
این فعال بخش خصوصی می‌گوید: صادرات را نباید دست کم بگیریم 25 درصد اشتغال درحال حاضر در بخش کشاورزی و صادرات و صنایع جانبی آن است ازطرف دیگر ضایعات کشاورزی بر اساس آمار فائو 35 درصد است در حالی که سهم صادرات از تولیدات 4 تا 5 درصد است پس نباید تمام مشکلات کمبود را به صادرات ربط دهیم. با 35 درصد ضایعات 15 تا 20 میلیون نفر را می‌توانیم تأمین کنیم.

نورایی می‌گوید: حرف ما صادرکنندگان هم این است که نیاز داخلی و تأمین مصرف اولویت اول کشور باید باشد اما برای صادرات هم تصمیم‌گیری با ثبات و با برنامه بگیرند. نهاد متولی تولید می‌تواند از یک سال یا چند ماه قبل ممنوعیت صادرات را اعلام کند تا صادرکنندگان هم سر در گم نشوند.

الان هیچ خریداری روی صادرات ما حساب باز نمی‌کند. ممنوعیت یک شبه صادرات باعث صادرات بی‌ضابطه شده است. صادرکنندگان یک شبه هم پدیدار شده‌اند آنها با اجاره کارت بازرگانی دست به صادرات غیرقانونی می‌زنند. قوانین هم جا را برای رانت خواری باز کرده است؛ مثلاً صادرات گوجه فرنگی ممنوع شده اما تبصره‌ای گذاشته‌اند که صادرات گوجه فرنگی گلخانه‌ای آزاد است. این یعنی در تمام گمرکات باید چند کارشناس کشاورزی باشند تا گوجه فرنگی گلخانه‌ای را تشخیص دهند که امکان پذیرنیست. پس با قوانین بی‌منطق راه قاچاق و رانت را باز کرده‌ایم. صادرکنندگان می‌گویند صادرات باعث ترغیب تولید‌کننده به تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود اما تأمین نیاز داخلی را بر هر صادراتی ارجح می‌دانند ولی موضوع این است که صادرات ما با برنامه و باثبات باشد.

** بازگشت ارز داریم اما به‌سختی
با افزایش صادرات موقتی از مرزها بازگشت ارز حاصل از این صادرات نیز مورد سؤال است. نورایی می‌گوید: غیرممکن است ارز برنگردد. به‌خاطر تحریم‌ها و مشکلات دیگرصادرکنندگان نمی‌توانند ارز را مستقیم بیاورند. ما در کشورهای منطقه مانند امارات، کویت، بحرین بانک داریم اما آنها ارز را از ایرانی‌ها نمی‌گیرند تا در بانک‌های داخلی برای آنان حواله کنند و تحویل دهند بیشتر صادرکنندگان ارز را به صرافی‌های محلی می‌فروشند و آنها معدل ریالی را واریز می‌کنند.کسانی که در بازارچه‌های مرزی خرید می‌کنند با صرافی‌ها در تماس هستند.بیشتر مواقع هم به جای دلار، دینار و درهم به صادرکنندگان می‌پردازند.

** فرآیند تولید و صادرات پیوسته باشد
وحیدرضا ابطحی، رئیس اتحادیه باغداران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند که صادرکنندگان نمی‌خواهند به هر قیمتی صادرات ادامه داشته باشد اما آنها خواهان برنامه‌ای پیوسته در تولید و صادرات هستند. او می‌گوید با قطع و وصل صادرات اعتماد بازارهای جهانی و منطقه‌ای را از دست می‌دهیم. ابطحی کمبود برخی تولیدات را به‌خاطر گرانی ارز می‌داند و اینکه هر کسی به هر نحوی که می‌توانست تلاش کرد تا کالا را به جای عرضه در بازار داخل صادر کند و سود صادرات به جیب تولید‌کننده نرفته و تولید‌کننده از آن بهره‌مند نشده است. این فعال اقتصادی تأکید دارد که باید مشخص شود که آیا سیاست‌های اقتصادی و تولید ما مبتنی بر صادرات است یا خیر؟ صادرات اشتغالزا است و ارزآوری دارد اگر یک شبه جلوی صادرات را بگیریم زنجیره‌ای که برای آن تشکیل شده پاره می‌شود. او راهکار را در این می‌بیند که تشکل‌های دائمی و قوی وارد بازار شوند و تأمین نیاز داخلی و صادرات را برنامه‌ریزی کنند و برعهده بگیرند. مثلاً تعیین کنیم که هر سال برای این کالا 10 درصد برنامه صادراتی داریم اگر این برنامه‌ریزی‌ها باشد دیگر بازار داخلی با کمبود مواجه نشده و صادرات هم قطع نمی‌شود. به گفته ابطحی رشد صادراتی و حضور در بازارهای منطقه فقط با برنامه منسجم به دست می‌آید و برنامه‌ریزی باعث تعادل بخشی بازار داخلی و بازار صادراتی است.

** در شرایط ویژه قرار داریم
ابوالقاسم حسن‌پور، رئیس سابق دفتر تولیدات گرمسیری و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درگفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند که قطع صادرات برخی تولیدات تصمیم درستی بوده و در شرایط خاصی که داریم این بهترین تصمیم است. وی معتقد است عموم مردم و تأمین نیاز آنان بر صادرات اولویت دارد حتی اگر باعث از دست رفتن بازارهای هدف و صادراتی باشد. به‌گفته حسن‌پور دولت این تصمیمات را در شرایط عادی نگرفته است و این اختیار را دارد که در شرایط مختلف تصمیم‌گیری آنی را اجرا کند.

استدلال حسن‌پور این است که دولت موظف به تأمین رفاه عمومی و کل جامعه است و برای تأمین آن ممکن است رفاه بخشی کوچک دیگری به مخاطره بیفتد که در این شرایط خاص دولت برای رفاه مردم صادرات کالاهایی را ممنوع کرد و صادرکنندگان متضرر شدند اما مهم عموم جامعه است.

منبع: روزنامه ایران؛ 1397،7،24
گروه اطلاع رسانی**1699**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ايران فعالان حوزه كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۵۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دور جدید بازدید میدانی از وضعیت پروژه‌های عمرانی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳، به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان ضمن بازدید از پروژه احداث بیمارستان جدید شهید فیاض‌بخش تهران، در جلسه‌ای مشترک با عوامل اجرایی این پروژه، بر ضرورت اتمام آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهره‌برداری از این مرکز درمانی جهت ارائه خدمت به بیمه‌شدگان تأکید کرد و گفت: امانت‌داری شقوق مختلف دارد که یکی از آنها همین مسئولیت‌پذیری نسبت به اموالی است که در اختیار ما قرار داده شده و از این باب وظیفه داریم پروژه‌های عمرانی خصوصاً در حوزه درمان را که برخی از آنها مثل همین پروژه بیمارستان شهید فیاض‌بخش از دوره‌های قبل نیمه‌تمام باقی مانده؛ در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانیم.

موسوی در جریان این بازدید در نشستی با حضور مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران، رئیس بیمارستان شهید فیاض‌بخش تهران و عوامل اجرایی پروژه احداث ساختمان جدید این بیمارستان، ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران این پروژه، خواستار تکمیل و بهره‌برداری از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد و اظهار داشت: سال ۱۴۰۳ در هدف‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی، سالی است که همه پروژه‌های عمرانی حوزه درمانی ما باید به اتمام برسد و این از اولویت‌های قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید است.

وی در مورد وضعیت احداث پروژه بیمارستان فیاض‌بخش افزود: این پروژه به مراحل پایانی رسیده و به‌زودی آماده ارائه خدمت به ملت شریف ایران خصوصاً بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود؛ هرچند انتظار می‌رفت برخی از پروژه‌ها در زمان کوتاه‌تری به اتمام برسند. اما به هر حال طی ماه‌های آینده پروژه بیمارستان جدید فیاض‌بخش با همت شما عزیزان به اتمام رسیده و تجهیز خواهد شد تا بیمه‌شدگان عزیز بتوانند از خدمات گسترده و به‌روز این مرکز بزرگ درمانی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ان‌شاءالله ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآیند تکمیل و بهره‌برداری شامل آخرین اقدامات ساختمانی، تجهیز بیمارستان و استقرار نیروی انسانی بخش‌های مختلف انجام خواهد شد و ظرفیت خدمت‌رسانی یکی از بزرگترین مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در اختیار بیمه‌شدگان عزیز قرار خواهد گرفت. این وظیفه ما است که در فرآیند انجام پروژه‌های عمرانی حق مردم را رعایت کنیم و امانت‌دار خوبی برای آنها باشیم؛ چه این اموال، امانت مردم در دست ما است و در دنیا و آخرت باید نسبت به این امانت پاسخگو باشیم.

بر اساس این گزارش، در جریان این بازدید، عوامل اجرایی پروژه احداث بیمارستان ۵۵۰ تخت‌خوابی شهید فیاض‌بخش تهران، ضمن ارائه گزارش‌هایی درباره بخش‌های مختلف این پروژه از جمله روند تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات پزشکی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز این مرکز درمانی، از پیشرفت این پروژه خبر داده و نسبت به تکمیل آن ظرف ماه‌های آینده ابراز امیدواری کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری