Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:00:24 GMT

رقابت های داخلی و تاثیر بر منافع خارجی کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۵۵۸۳

رقابت های داخلی و تاثیر بر منافع خارجی کشور

مهم‌ترین مسئله ‌ای که باید در عرصه بین ‌المللی مورد توجه قرار داد، این است که مقدمه حفظ منافع ملی در عرصه خارجی منوط به آن است که منافع ملی در عرصه داخلی حفظ شود.

سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره تحریم‌ های احتمالی آبان ماه علیه ایران چنین تحلیلی را ارائه می‌کند که همچنان می‌تواند به ناکارایی این تحریم ‌ها در آینده بین‌المللی و اقتصادی ایران امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این امیدواری بیش از همه وابسته به آن است که دیگر کشورها و در راس آن اتحادیه اروپا چه رویکردی را در قبال این تحریم ‌ها اتخاذ خواهد کرد. آن هم در شرایطی که رقابت ‌های سیاسی و جناحی در فاصله یک سالگی تا انتخابات شدت بیشتری از قبل گرفته است.

مهدی دواتگری حقوق ‌دان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با «روزان» به نقد و تحلیل این موضوع پرداخته و به ما چنین توضیح می‌دهد که «بعد از انتخابات نباید جریان‌ های سیاسی همچنان برای رسیدن به قدرت یا تامین منافع خود رقابت‌ های جناحی و جریانی را تا سطح ملی توسعه بدهند. چراکه این رشد و توسعه به مرور باعث می‌شود که منافع ملی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.»

**فکر می‌کنید مهم‌ترین مسئله‌ای که ممکن است در تقویت منافع ملی ما در عرصه بین ‌المللی تاثیر گذار واقع شود چیست؟
مهم‌ترین مسئله ‌ای که باید در عرصه بین ‌المللی مورد توجه قرار داد، این است که مقدمه حفظ منافع ملی در عرصه خارجی منوط به آن است که منافع ملی در عرصه داخلی حفظ شود و برای رسیدن به این شرط نیاز است که در بین تمامی جریان ‌های سیاسی، احزاب و اقشار مختلف جامعه در جهت حل مشکلات داخلی و تقویت منافع بین‌المللی انسنجام و اتحاد داشته باشیم.

در واقع اگر رقابتی بین جریان ‌های سیاسی وجود دارد و جناح‌ های سیاسی در تقابل با یکدیگر رفتار می‌کنند، بهتر است که این تقابل اولا سازنده و منصفانه و قانونمند باشد و ثانیا آنکه باید این رقابت‌ها در زمان و ادواری مانند انتخابات باشد. بعد از انتخابات نباید جریان‌های سیاسی همچنان برای رسیدن به قدرت یا تامین منافع خود رقابت ‌های جناحی و جریانی را تا سطح ملی توسعه بدهند. چراکه این رشد و توسعه به مرور باعث می‌شود که منافع ملی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

**شما تحریم‌ های احتمالی ایالات متحده آمریکا علیه ایران در آبان ماه آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
از حالا نمی‌توان درباره تحریم ‌های احتمالی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیش ‌بینی دقیقی را مطرح کرد که این تحریم‌ ها در چه سطحی هستند ولی من تصور می‌کنم که بعد از برجام تاحدودی این شرایط تغییر کرده است و ایران توانسته است که جایگاه بین ‌المللی خودش را تغییر دهد. علاوه بر این نیز باید توجه داشت که آمریکا در دوران ترامپ چهره متفاوت ‌تری نسبت به گذشته گرفته است و بر همین اساس نمی‌توان تحریم ‌های احتمالی آمریکا در آبان‌ماه پیش رو را خیلی مشابه با تحریم‌ها یا حتی قطعنامه ‌های ضد ایرانی سابق مقایسه کرد. آنچه که در این میان به آن باید توجه داشت، آن است که جمهوری اسلامی طی چند سال گذشته توانسته است که روند مشخص و معینی را در عرصه بین‌ المللی طی کند و بر همین اساس نیز پیش بینی می‌شود که این تحریم ‌های بین ‌المللی خیلی نگران کننده نباشد.

**آیا برجام یک تجربه موفق بود که بتوانیم از آن الگو برداری کنیم؟
من اعتقاد دارم که ممکن است نسبت به هر اتفاق یا اقدامی نقد و نظرات مختلفی مطرح باشد که این مسئله درباره برجام نیز صدق می‌کند و بعضا مباحثی در این خصوص مطرح می‌شود. ولی در عین حال باید این واقعیت را پذیرفت که برجام یک توافق بی فایده نبوده و اینکه برخی به صراحت برجام را زیر سوال می‌برند کمی دور از انصاف است. برجام توانست یک جایگاه ویژه را برای ایران در عرصه بین ‌المللی ایجاد کند و بر همین اساس باید برجام را یک اتفاق مهم و یک توافق بین‌ المللی تعیین کننده برای جمهوری اسلامی بدانیم.

منبع: روزنامه روزان؛1397،7،24
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزان منافع ملي رقابت داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران ۳ کشور

اولین دوره مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی به میزبانی اردبیل آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، رییس هیأت کشتی استان اردبیل عصر پنجشنبه در مراسم آغاز مسابقات کشتی بین‌المللی جام صفوی در سالن رضازاده اردبیل، گفت: مسابقات بین‌المللی کشتی نوجوانان جام صفوی از امروز در اردبیل با حضور 15 تیم داخلی و سه تیم خارجی آغاز شد.

قدرت حاج‌نوری تصریح کرد: کشتی‌گیران کشورمان در قالب 15 تیم و 35 کشتی‌گیر خارجی نیز از کشورهای ارمنستان، عراق و قرقیزستان در این مسابقات حاضر شدند تا رقابت نفس‌گیری را در اردبیل برای ارتقای آمادگی خود انجام دهند.

وی گفت: این مسابقات در سالن رضازاده تا عصر فردا ادامه خواهد داشت و کشتی‌گیران کشورمان و سه کشور دیگر روی تشک رفته و رقابت پایاپایی را با هم انجام خواهند داد.

رییس هیأت کشتی استان اردبیل افزود: 170 کشتی‌گیر از کشور ایران و 35 کشتی‌گیر نیز از سه کشور عراق، ارمنستان و قرقیزستان در این رقابت‌ها حاضر شدند که سهم کشتی‌گیران اردبیلی 21 نفر است که در قالب تیم اردبیل، در این دوره از رقابت‌ها حاضر شدند.

حاج‌نوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مسابقات در سطح بین‌المللی انجام شده و سعی بر این است تا با حضور داوران و کشتی‌گیران، رقابت‌های خوبی را در این 2 روز شاهد باشیم تا نفرات برتر به عنوان تیم منتخب کشورمان در رده سنی نوجوانان بتوانند در مسابقات پیش روی آسیایی و جهانی حضور پیدا کنند.

رییس هیأت کشتی استان اردبیل اضافه کرد: استاندار اردبیل و فدراسیون کشتی در برگزاری این مسابقات نهایت تلاش و همکاری را انجام دادند تا ما بتوانیم اولین دوره مسابقات بین‌المللی جام صفوی را در رشته کشتی برگزار کنیم تا دوبنده‌پوشان کشورمان با حضور در روی تشک بتوانند رقابت‌های خوبی را در سطح مناسب انجام دهند.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران ۳ کشور
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ ۵ اردیبهشت
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است