Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی  بیش از دو ماه است که از شبکه سه سیما در حال پخش است. این مجموعه در قالب سه فصل، داستان پیچیده چند خانواده را روایت می‌کند که بخصوص در بهبوهه انقلاب اسلامی دچار فراز و فرودهای فراوانی می‌شود. گره‌افکنی‌ها و معماهایی که مخاطب را با خود همراه می‌کند و البته در میان سوال‌هایی برایش مطرح می‌شود که او را به چالش می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای راه کارگردان نسبت به سانسورها و زمان پخش نامنظم کار گلایه می‌کند و در میانه رو به پایان سریال از سوی منتقدان  مورد پرسش قرار می‌گیرد که چرا این سریال علی‌رغم عبور از دهه پنجاه نسبت به انقلاب اسلامی بی‌تفاوت است. درباره حواشی این سریال و آنچه که در آن روایت شده بخصوص پرش زمانی سریال و عبور آن از واقعه انقلاب اسلامی بدون پرداخت دقیق به این موضوع با غلامرضا الماسی مدیر فیلم وسریال شبکه پنج سیما، ایرج محمدی تهیه کننده و بابک کایدان یکی از نویسندگان این مجموعه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

**الماسی: « دلدادگان» پروژه نفوذ را تعریف می‌کند
غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما در ارتباط با مجموعه« دلدادگان» که در دوران حضور او در شبکه پنج سیما، طرح اولیه‌اش تصویب شد، گفت: این مجموعه از جمله تولیدات شبکه پنج سیما و سیما فیلم است که در ادامه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و داستان آن روایت یک جوانی در یک خانواده است که به‌واسطه دوستانش با انقلاب آشنا می‌شود و پس از تبعید در یک فضای انقلابی، تبدیل به یک انقلابی می‌شود البته نه از جنس انقلابیون درجه‌یک نظام بلکه نماینده‌ای از مردم است که پای انقلاب ایستادند.

او ادامه داد: این موضوع کلیت مجموعه دلدادگان را تشکیل می‌دهد و حالا هر سریالی را می‌توان با زوایا و عینک‌های مختلف نگاه کرد و لکه‌ای به آن چسباند. اگر در یک مجموعه رفتارهای کاراکترها را سمبلیک نگاه کنید هرکدام از مجموعه‌ها را می‌توان به یک فیلم و یا سریال منتصب کرد. تعریف‌های فرا متنی که از یک داستان می‌شود به نظرم ناشی از قضاوت سطحی است. شاید برخی فکر کنند نتیجه زحمات کسانی که در انقلاب کمک کردند نباید این‌چنین می‌شد که این تعریف درستی نیست زیرا هر کاری هزینه‌ای دارد مگر می‌شود شخصی برود جنگ و خوش بگذراند! می‌رود جنگ شهید یا اسیر و یا زخمی می‌شود و آسیبی به او وارد می‌شود. که این اوامر کاملاً طبیعی است واقعیت زندگی است.

این مدیر گروه فیلم و سریال در ادامه گفت: درانتخاب یک طرح برای تصویب و نگارش فیلم‌نامه به فرم داستان، جذابیت آن و محتوای اثر توجه داریم. محتوای این سریال نگاه متفاوتی بود که به زوایای زندگی یک آدم انقلابی داشت و ما در طول سه فصل دو برش از زندگی آدمی را می‌بینیم که پای اعتقاداتش ایستاده است. طبیعتاً در هر سریالی یک خط کلی طراحی می‌شود و خورده موضوعاتی نیز روایت می‌شود. باید توجه داشت که ما در این مجموعه در حال تعریف پروژه نفوذ هستیم و اینکه یک نفر از نزدیکان ممکن است به زندگی افراد ورود پیدا کند و خانواده را دچار آسیب‌های جدی کند. قصه پیچش‌های مختلفی دارد و کاراکترهایی مثل«مالک» و «مرضیه» با یک استقامتی قد قلم می‌کنند  تا مشکلات را حل کنند.



الماسی بیان کرد: قصه‌پردازی و درام در داستان مهم است. درام از آنجایی شکل می‌گیرد که شغل و یا خانواده افراد دستخوش تغییری قرار گیرد. در این مجموعه نیز خانواده «مالک» دچار آسیبی می‌شوند که خودشان آن را حل می‌کنند. باید توجه داشت که برای اولین بار است که در یک مجموعه تلویزیونی ۲۵ قسمت پخش می‌شود و در ۱۵قسمت رجوع می‌کنیم به گذشته  و باز به زمان حال می‌گردیم و  آن ۱۵ قسمت متوجه می‌شویم که درگذشته این خانواده چه گذشته است.

او تأکید کرد: نمونه‌ای این‌چنینی تابه‌حال در سیما اتفاق نیفتاده است و معمولاً در آثار برای نشان دادن گذشته فلاش‌بک زده می‌شد. ابتدا از این کار واهمه داشتیم زیرا تصور می‌شد که ممکن است مخاطب همراهی با اثر را از دست بدهد اما این تجربه نشان داد که اتفاقاً مخاطب با اثر بیشتر ارتباط برقرار می‌کند.

**ایرج محمدی: «دلدادگان» را یک اثر انقلابی می‌دانم
در همین رابطه ایرج محمدی تهیه‌کننده «دلدادگان» نیز عنوان داشت :طرح اولیه فیلم‌نامه« دل دادگان» رو با مهدی محمد نژادیان آماده کردیم و بابک کایدان هم به ما پیوست و طرح را به تصویب سیما فیلم و شبکه پنج سیما درآوریم و شروع به نگارش فیلم‌نامه کردیم.

او ادامه داد:  از ابتدای طرح اولیه قرار بود که سریال به مقطع انقلاب اسلامی ایران بازگردد و مجموعه در یک بستر ملودرام خانوادگی حرکت کند. اما ملودرام‌های خانوادگی این روزها دچار تکرار شدند و مباحث ارث و عشق‌های دم‌دستی و دعواهای خانوادگی موضوع اصلی آن‌ها است اما ما این باربر اساس این موضوع که از تأکیدات مقام معظم رهبری است که دشمن‌شناسی و دشمن را بشناسیم حرکت کردیم.



این تهیه‌کننده افزود: ما گاهی اوقات آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی  را به‌طور معمول فکر می‌کنیم که معمولی است اما پشت این آسیب‌شناسی‌ها مقوله‌ای هست به نام دشمن. سریال دلدادگان در مضمون و محتوا و اجرا دشمن‌شناسی می‌کند خیلی از دوستان به من گفتند که خیلی شعار دادیم و در جواب می‌گفتم که اگر شعار خوب و بلند بدهیم اتفاقاً تأثیرگذاری است. تصور کنید اگر جیب یک نفر را بدزدند توسط یک نفر اتفاق افتاده است اما وقتی‌که یک اختلاس‌گر و پول‌شویی به میزان تن مواد مخدر وارد می‌کند دیگر این آدم معمولی نیست و دشمن است.

او تأکید کرد: ما اساس این سریال را بر دشمن‌شناسی گذاشتیم و ازآنجایی‌که ما یک‌فصل گذشته‌ای داشتیم -زمان قبل انقلاب داشتیم- قرار بود به شکل فلاش‌بک استفاده کنیم اما در ادامه دیدیم که ظرفیت داستان بالا است و فلاش‌بک را به شکل یک‌فصل مشخص( فصل دوم) طراحی کردیم. شخصیت اصلی ما « مالک» درست است که مکانیک است اما باشخصیت‌های مبارز و انقلابی در ارتباط بوده است. یا شخصیت‌هایی مثل حاج قلندر. وقتی قاسم و سید پیشش او می‌آیند به او می‌گویند که تو اعلامیه‌ها را تا کرج بردی، چطور الآن با ما همکاری نمی‌کنی؟، مالک در آن زمان نمی‌توانست به هرکسی اعتماد کند اما کم‌کم به « قاسم و سید» اعتماد کرد و با اینکه معتقد نبود مغازه خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد، در این راه مادر و برادر  خود را توسط شخصیتی بنام«نادر» از دست می‌دهد. درست است که با فرزانه رابطه عشقی داشت اما این فرزانه از نظر شخصیت شناسی وقتی باز می‌شود یک دختر جاه‌طلب و با آرزوهای بزرگ است که در ادامه فهمید که نمی‌توانست با مالک ازدواج کند و مالک نیز متوجه این موضوع شد. فرزانه ما پیوند خورد با یک موادفروش به نام نادر که ساواکی است و کارش آلوده کردن جوانان به مواد مخدر است. این فرد کلی از انقلابیون را فروخته بود که موجب شهادت آن‌ها شده بود. درگیری دراماتیک این شخصیت‌ها ادامه دارد تا جایی که ما وارد دوران جنگ می‌شویم و مالک، سید و قاسم و حاج قلندر فتاح در ابتدای جنگ در منطقه‌ای به عملیات می‌روند تا «مرضیه» را که ناموس این وطن است نجات دهند.

محمدی در ادامه در مورد فصل دوم این مجموعه که در دوران پیش از انقلاب و جنگ می‌گذرد بیان کرد:«کاش فرصت داشتیم تا از نظر بودجه و امکانات و زمان‌بندی به این مقوله بیشتر بپردازیم زیرا فصل دوم ظرفیت این را داشت تا ۲۰ الی ۲۵ قسمت شود ولی این فرصت و بودجه‌بندی به‌گونه‌ای بود که نتوانستیم به طراحی کامل آن دوران بپردازیم. اما در همین دوران «مالک» در تبعیدگاه با شخصیتی آشنا می‌شود که یک شخصیت مبارز انقلابی که تفکر را به او یاد می‌دهد. کتاب خواندن را به او یاد می‌دهد و انگیزه ایجاد می‌کند تا این مکانیک بعداً تبدیل به یک مهندس شود.

محمدی اظهار داشت: در طول این ۱۵ قسمت این دو نویسنده به شکل درستی روایت کردند که ما گذر انقلاب را می‌بینیم. با پیروزی انقلاب کرکره مغازه بالا می‌رود مغازه این شخصیت رنگ خورده و رونق می‌گیرد. جنگ شروع می‌شود در جبهه رفت‌وآمد این شخصیت را می‌بینیم، حتی وقتی متوجه می‌شود نادر آدم‌فروشی کرده و موادفروشی می‌کند مالک با رفعت می‌گوید که با زن و فرزند او کاری نداشته باشید اما نادر به همسر و فرزند خود رحم نکرد و تا آخرین لحظه به دنبال مواد مخدر بود و با بنزین احتکار شده‌ای که دارد شلیک می‌کند و خانه‌اش در آتش می‌سوزد که مالک و خانواده او نیز از این موضوع ناراحت شده و اجساد آن را خاک می‌کنند اما بغض و کینه فرزانه باقی می‌ماند چون به دنیاطلبی خود نرسیده و با پولی که از مواد مخدر به‌دست‌آمده و به خون‌آلوده است به عنایت پول می‌دهد و این مبنایی می‌شود برای رسیدن به زمان حال و کسانی  که از طریق طلا به پول‌شویی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: «فرزانه- افسانه» قصد دارد که خانواده مالک را از بین ببرد. جوانان خانواده‌های سالم مورد حمله مدلینگ، حلقه‌های انحرافی، فسادهای اقتصادی، مواد مخدر و غیره قرار می‌گیرند. دشمن همین حوالی ما است و ما باید هشیار باشیم و هشیاری مضمون این سریال است و امیر که تربیت‌یافته مالک است با پول‌شویی مبارزه می‌کند.ما همه‌ موارد را نشانه‌گذاری کردیم که ببینده  داستان را کمی حدس می‌زند.  مبارزه با توطئه‌ها و دشمنان کار دیروز ما نبوده از روزی که انقلاب پیروز شد ما دشمن داشتیم الآن هم که  ۴۰ سال گذشته ما دشمن‌داریم. دشمن‌شناسی یکی از مراتبی است که باید آحاد مردم متوجه موضوع باشند و از هر چیزی به‌راحتی نگذرند و به پشت‌صحنه داست آن‌ها توجه کنند. مگر می‌شود میلیاردها از مملکت دزدی کرد!  این‌ها باندهای مخوفی هستند که پسماندهای رژیم سابق هستند که  دارند با این نظام و مملکت و خانواده‌های سالم می‌جنگند.



تهیه‌کننده «دلدادگان» در ادامه گفت: ساختار این سه فصل بر اساس دشمن‌شناسی است. فصل نخست به دلیل بازی‌های آسیایی پراکنده پخش شد ولی الآن خوشبختانه سریال پر ببیننده ای است. از ابتدای طرح نیز به مسئولین سیما و ناظران سیما گفتم که مضمون این کار دشمن‌شناسی است ما بر این اساس حرکت کردیم و از ملودرام‌های سطح پایین گذر کردیم و نویسندگان تکنیک معمایی و پر تعلیق را آفریدند که باید همه قسمت‌ها دیده شود تا همه‌چیز را درک کنند.

او در ادامه افزود: ما خلاصه‌های از مجموعه آماده کردیم که در تلوبیون و سایت‌های مختلف قرار گرفت. ظرفیت نقدپذیری بالا داریم، رسانه ملی یک رسانه رویای است زیرا درآن‌واحد بیست الی سی میلیون جمعیت یک برنامه را می‌بیند پس مسئولان سازمان هم می‌دانستند که سریال پر ببینده ای می‌شود و با علم به این داستان و موضوع ساخت پروژه را پذیرفتند، ما باقدرت پشت سریال انقلابی‌مان ایستادیم.

**کایدان: انقلاب شخصیت مالک را پخته می‌کند
بابک کایدان یکی از نویسندگان مجموعه «دلدادگان» نیز در رابطه البته نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: هدفمان نگارش یک قصه ملودرام بود و این هدف را تا پایان نیز ادامه دادیم و در این راه از فرمول غافلگیری استفاده کردیم تا مخاطب را پای‌کار بنشانیم اینکه از ابتدا بخواهیم کار انقلابی و یا خدایی نکرده‌کار ضدانقلابی نگارش کنیم در ذهنمان نبود. ما یک قصه ملودرام می‌خواستیم که بخشی از آن را در زمان حال روایت می‌کنیم.
او ادامه داد: انتقام‌گیری زمان حال نیاز به روایتی درگذشته داشت که مربوط به ۴۰ سال پیش می‌شد و طبیعتاً داستان در بستر انقلاب می‌رفت. متوجه شدم که خوب است قصه در آن زمان روایت کنیم تا شخصیت‌ها بارور و پخته شوند.  ابتدا فصل یک مجموعه را نگارش کردم و در ادامه شخصیت‌ها را مثل پازل درگذشته پررنگ کردیم و بیشتر بر مسائلی تأکید کردم که بتواند قصه زمان حال ما را جذاب‌تر کند.

این نویسنده در ادامه تأکید کرد: در قصه ملودرام سمبل ، نماد و نشانه وجود ندارد که بتوانیم به‌واسطه آن شخصیت‌ها را تعمیم دهیم. مثلاً مالک نماینده قشر خاصی نیست، مالک یک کاراکتر است که در طول این مسیر به بلوغ و پختگی می‌رسد. تعمداً می‌خواستم که کاراکترم دارای خطا و نقص هم باشد تا جذاب‌تر شود شخصیتی که از ابتدا به‌دوراز خطا و اشتباه بوده و  تک‌بعدی باشد نمی‌خواستیم. چون جذابیت نمایشی ندارد مثل جاده صاف است که برای راننده جذاب نیست.

او ادامه داد:کاراکتر مالک را بر همین اساس طراحی کردیم تا در بحران‌هایی که برایش پیش می‌آید و ابتدا فکر می‌کند تقدیر است اما بعدزه می‌کند اما این غریزه در طول مسیر انقلاب تبدیل به دانش و شعور درست در مبارزه می‌شود. حتی در دیالوگ‌هایش می‌گوید که «من فکر ‌می‌کردم مبارزه دعوا کردن با آدم‌های لات است بعداً فهمیدم که مبارزه درک و شعور دیگری می‌خواهد» به این پختگی در مسیر انقلاب می‌رسد که بخشی از آن  توسط دوستانش شکل می‌گیرد که به او کتاب معرفی می‌کنند.

کایدان در ادامه گفت: ما در روایت میانی سریال سعی داشتیم تا مسیر انقلاب را برای این شخصیت هدفمند و بر اساس دانش و سواد معرفی کردیم نه یک کار کورکورانه. این مهم کاملاً در قصه واضح است تا جایی که بعد که مالک تبعید می‌شود او را در تبعیدگاه در کنار یک مبارز آگاه و عارف‌مسلک قراردادیم که کاراکتر ما را به پختگی می‌رساند و این پختگی را در زمان حال زندگی او مشهود است. او با این سرگذشت تبدیل به کاراکتری می‌شود که در مقابل بحران‌ها آسیب می‌بیند اما از پا نمی‌افتد.»

او ادامه داد: این شخصیت با تأثیری که از انقلاب و تبعید گرفته پس‌ از این  پروسه تحصیل می‌کند و تأثیرات انقلاب در قابل قصه مشهود است. البته ما تمام سعی‌مان را معطوف داشتیم تا به شکل نامحسوس به موضوع انقلاب پرداختیم چون قصه ملودرام است و ژانرش تغییر می‌کرد اما آگاهانه به این موضوعات توجه داشتیم و نشان دادیم که مالک امروز داستان ما برآمده از دانش و تجربه و باورهای دینی و اخلاقی دوستان اطرافش و تربیت خانوادگی او است. او تبدیل به کاراکتری شد که در زمان حال در مقابل همه هجوم‌ها می‌ایستد و دیالوگی دارد که منشور اخلاقی او را نشان می‌دهد که در جایی خطاب به دخترش «حدیث» می‌گوید: من کنارت هستم علی رغم همه خطاهایی که کردی.

این نویسنده بحث خانواده و کاراکتر سالم با باورهای دینی را از تأکیدات مهم مجموعه«دلدادگان» دانست و افزود: ما روی خانواده و باورهای دینی در طول داستان تأکید داشتیم و اصلاً به دنبال نشان دادن ضعف و آسیب نبودیم. حتی با پایان فصل دوم و زمانی که مخاطب متوجه می‌شود که «ارغوان» فرزند «افسانه» خیلی سریع این شائبه را در قسمت بعد رفع می‌کنیم با بیان دیالوگی از جانب مادر« امیر» که امیر فرزند ما نیست. ما حتی یک قسمت هم به مخاطب فرصت ندادیم تا در ابهام این رابطه بماند. زیرا حدس زدیم که مخاطبی ممکن است عجول باشد. با علم به اینکه دیر مشخص شدن این موضوع به بار دراماتیک داستان کمک بیشتر می‌کرد.

نویسنده «دلدادگان» تأکید کرد: ما قصه‌ای را روایت کردیم که حلال باشد و اصطلاحاً به آن آب نبستیم. اگر مخاطبی  ۱۰ دقیقه از این داستان را دنبال نکند چیز مهمی را از دست می‌دهد و طوری کار طراحی‌شده تا قابل دو بار دیدن باشد. اگر کسی دقیق مجموعه را  نبیند ممکن است هر سوء برداشتی کند مخاطبی که دقیق داستان را دنبال کند متوجه کدها می‌شود و با تعلیق قصه دچار سوءتفاهم نمی‌شود.

کایدان در ارتباط با طرح اولیه این مجموعه که به خواست منوچهر محمدی توسط مهدی محمدنژادیان نگارش شده است گفت: ایرج محمدی طرحی داشت به نام «ارغوان» که این طرح را با مهدی محمدنژادیان نوشته و تصویب‌شده بود. آقای محمدی دنبال نویسنده برای نگارش فیلم‌نامه این اثر بودند که از جانب مسعود صباح مدیر شبکه دو که تجربه خوبی را سر سریال « هشت و نیم دقیقه» باهم گذرانده بودیم،  من را به ایشان معرفی کردند.

او ادامه داد: طرح داستان را دیدم و نگارش ۶۰ قسمت یک پروژه سنگین را نشان می‌داد که نیاز به دو نویسنده داشت. ما نگارش کردیم و به خواست من در سه فصل داستان روایت شد. ابتدا می‌خواستند که گذشته به شکل فلاش‌بک نشان داده شود که من مخالفت کردم و خواستم که گذشته در یک‌فصل بین دو فصل قرار گیرد زیرا برای ملودرام این ساختار غلط است، فلاش‌بک برای داستان‌های پلیسی و معمایی جذاب است. این شکل روایت ساختار تجربه نشده‌ای بود در تلویزیون بود که اتفاقاً برای مخاطب نیز جذاب واقع شد. معمولاً مجموعه‌ها در فصل میانی دچار افت می‌شوند که با این کار بخش میانی سریال نیز جذاب شد.

او در پایان اظهار کرد: در ده قسمت پایانی مجموعه دلدادگان هستیم و قصه و شخصیت‌ها در طول این قسمت‌ها به سرانجام می‌رسند. ساخت سریال را ادامه نمی‌دهیم و در یک اوج و فرود خوب داستان را تمام می‌کنیم.

منبع:فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش بازاریابی محتوا در ساخت یک حضور آنلاین پرقدرت

بازاریابی محتوا روشی فراتر از تبلیغات سنتی است؛ زیرا به‌جای تبلیغ مطلق محصولات یا خدمات، بر ارائه مطالب باارزش به مخاطب تمرکز دارد. ---------------- رپرتاژ آگهی -----------------

بازاریابی محتوا نقش اساسی در ساخت یک حضور آنلاین قدرتمند و موثر دارد. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا با خلق محتوای ارزشمند و مرتبط، اعتماد و اعتبار خود را در میان مخاطبان تقویت کنید زیرا این امکان را فراهم می‌آورد که برندها داستان‌ها و تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و با مخاطبان خود در سطح شخصی‌تری ارتباط برقرار کنند، که این خود به تقویت روابط بلندمدت منجر می‌شود. دنیایی را تصور کنید که شامل بلاگ پست‌های مجذوب‌کننده، ویدیو‌های جالب و به‌روزرسانی‌های وسوسه‌انگیز رسانه‌های اجتماعیست. حالا تصور کنید که این محتواهای جذاب باعث افزایش تعداد مخاطبین وفادار به برند شما شود و کسب‌وکار آنلاین شما را مورد توجه بسیاری قرار دهد. اگر این‌ نتایج برای شما نیز جالب به‌نظر می‌رسد و قصد دارید بیزینس خود را ارتقا دهید، وارد دنیای بازاریابی محتوا، که کلید ساخت یک حضور آنلاین پرقدرت است، شوید!
  آشنایی با پایه‌های بازاریابی محتوا
درک پایه و اساس بازاریابی محتوا (Content Marketing) برای پخش و انتشار محتواهای موفق ضروری است. بازاریابی محتوا شامل تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتواهای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب مخاطبان هدف است. این روش بازاریابی، یک رویکرد استراتژیک است و به‌جای انتشار پیام‌های تبلیغاتی (Promotional Messages)، بر رساندن اطلاعات مفید تمرکز دارد. کسب‌وکارها با تولید محتوای ارزشمند می‌توانند باعث ساخت اعتماد و افزایش اعتبار برند شوند و در نتیجه، مشتریان بالقوه را به کسب‌وکار هدایت کند.
به‌عنوان‌مثال، یک برند لباس می‌تواند بلاگ پست‌هایی در مورد ترند‌های مد یا نکاتی درباره استایل تولید کند؛ این محتواها علاوه‌بر جذب مخاطب، باعث تبلیغی غیرمستقیم از محصولات برند خود نیز می‌شود. درک اصول بازاریابی محتوا به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا محتوایی ایجاد کنند که مخاطبان هدف را به‌خود جلب کند و نتایج دلخواه را به‌دنبال داشته باشد.
  ارتباط بین بازاریابی محتوا و سئو
بازاریابی محتوا و سئو (Search Engine Optimization) همبستگی قدرتمندی دارند. یک محتوای باکیفیت که به‌خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، می‌تواند در نتایج جستجو رتبه‌های بالاتری را به خود اختصاص دهد. با قراردادن کلماتِ کلیدی (Keywords) مرتبط درون محتوا، درک و ایندکس‌کردن صفحه برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌شود. این امر، شانس دیده‌شدن محتوا را برای مشتریان بالقوه افزایش می‌دهد و ترافیک ارگانیک را به وب سایت هدایت می‌کند.
  تولید یک استراتژی بازاریابی محتوا
تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوا برای توزیع موفق محتوا ضروری است؛ این استراتژی به برندها اجازه می‌دهد تا محتوای خود را با نیازها و ترجیحات مخاطب هدف خود هماهنگ کنند و باعث تأثیر حداکثری و تعامل بیشتر شوند. یک استراتژی خوب شامل مشخص‌کردن اهداف و پرسونای مخاطب هدف، استفاده درست از کلمات کلیدی مرتبط و ساخت یک تقویم محتوا (Content Calendar) است. تیم تولید محتوا نقش حیاتی در بازاریابی محتوایی ایفا می‌کند، زیرا مسئولیت خلق محتواهای جذاب و معتبر را بر عهده دارد. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، ویدیوها، پست‌های وبلاگ و بیشتر باشد که همگی با هدف افزایش آگاهی برند و تقویت ارتباط با مشتریان تولید می‌شوند.
به‌عنوان‌مثال، اگر یک برند بخواهد محتوای خود را به نسل هزاره (Millennials) که به محصولات سازگار با محیط زیست علاقه‌مندند برساند، استراتژی که تیم محتوا در پیش می‌گیرد، ممکن است شامل تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و ویدئوهایی متمرکز بر زندگی پایدار باشد. با توسعه یک استراتژی، برندها می‌توانند توزیع محتوای خود را بهینه کنند و در نتیجه شناخت برند خود را افزایش و نرخ تبدیل را بهبود ببخشند.
    انواع مختلف محتوا برای یک کمپین موفق
کمپین‌های محتوایی موفق از محتواهای متفاوتی تشکیل شده‌اند و مخاطبان هدف را درگیر خود می‌کنند. این موارد می‌تواند شامل بلاگ پست، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست، پست رسانه‌های اجتماعی و محتوای تعاملی باشد. بلاگ پست‌‌ها برای ارائه اطلاعات عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که ویدیوها توجهات را به خود جلب و داستان‌های گیرایی را بیان می‌کنند.
اینفوگرافیک‌ها، داده‌ها را به‌صورت بصری و به شکل نمودار یا جدول ارائه می‌دهند؛ پادکست‌ها در فرمت صوتی،  مطالب جذابی را ارائه می‌کنند و پست‌های رسانه‌های اجتماعی به معرفی برند و ارتباط با مخاطبان کمک می‌کنند. محتواهای تعاملی، مانند آزمون‌ها یا ماشین‌حساب‌ها، مخاطبان را به مشارکت فعال و تعامل تشویق می‌کنند. استوری تلینگ یا داستان‌سرایی یکی دیگر از روش‌های موثر در بازاریابی محتوایی است؛ زیرا به برندها این امکان را می‌دهد که ارتباط عمیق‌تر و معنادارتری با مخاطبان برقرار کنند. داستان‌ها قادرند احساسات را برانگیخته و حافظه‌ی بلندمدت مخاطبان را تحریک کنند، که این امر می‌تواند منجر به وفاداری و اعتماد بیشتر شود. به‌کارگیری داستان‌سرایی در استراتژی‌های محتوا سبب می‌شود تا پیام‌های بازاریابی به شکلی جذاب‌تر و ماندگارتر ارائه شوند و در نتیجه، داستان‌سرایی به عنصر کلیدی در شکل‌دهی و تقویت هویت برند تبدیل می‌شود. با استفاده از انواع مختلف محتوا، برندها می‌توانند به‌طور موثر به مخاطبان هدف خود در چندین پلتفرم دسترسی پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند.
  چگونگی اندازه‌گیری میزان موفقیت تلاش‌های بازاریابی محتوای شما
اندازه‌گیری میزان موفقیت عملکرد بازاریابی محتوای شما برای یک ارزیابی استراتژیک و بهبود نقص‌ها بسیار مهم است. یکی از راه‌های اندازه‌گیری میزان موفقیت، ردیابی ترافیک وب‌سایت و متریک‌های تعامل، مانند بازدید از صفحه، زمان حضور در سایت و نرخ پرش (bounce rate) است. این معیارها اطلاعاتی مفید در مورد میزان جذب و حفظ بازدیدکنندگان توسط محتوای شما ارائه می‌دهند.
معیار مهم دیگر نرخ تبدیل (Conversion rate) است؛ این معیار درصد بازدیدکنندگانی را که اقداماتی مانند ثبت‌نام در خبرنامه یا خرید را انجام می‌دهند، اندازه‌گیری می‌کند. با تجزیه‌وتحلیل این معیارها، می‌توانید تشخیص دهید که چه محتوایی برای مخاطبان شما جذاب بوده است و استراتژی خود را براساس آن تنظیم کنید.
    نقش رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی محتوا
رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی‌ناپذیر از توزیع محتوا هستند. این رسانه‌ها، پلتفرمی را برای برندها فراهم می‌کنند تا محتوایشان را با مخاطبانی متنوع و فراوان به اشتراک بگذارند. با استفاده از گزینه‌هایی که توسط رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی به مخاطبان و هدف‌گذاری آن‌ها ارائه شده است، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند محتوای خود را باتوجه به دموگرافیک و علایق خاص مخاطبِ هدفِ خود تنظیم کنند.
علاوه‌براین، رسانه‌های اجتماعی امکان تعامل مستقیم با مخاطبان را از طریق نظرات، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها فراهم می‌کنند. این تعامل به معرفی برند و ساخت اعتبار کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت می‌تواند مقالات یا ویدیوهای آموزنده مرتبط با حوزه فعالیت خود را پست کند و ازاین‌راه اعتبار برند خود را افزایش دهد.
  ساخت تقویم محتوا و زمان بندی انتشار
برای توزیع مؤثر محتوا، ایجاد یک تقویم محتوا و زمان‌بندی انتشار بسیار مهم است. این ابزار به سازماندهی و برنامه‌ریزی استراتژی محتوای شما کمک می‌کند. یک تقویم محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا موضوعات، فرمت‌ها و تاریخ انتشار محتوای خود را از قبل به‌طورکامل برنامه‌ریزی کنید. ساخت تقویم محتوایی، یکپارچگیِ فعالیت شما را تضمین و کمک می‌کند تا از مسیر خود خارج نشوید.
علاوه‌براین، داشتن یک برنامه زمان‌بندی انتشار، محتوای منظمی به مخاطبان ارائه می‌دهد؛ این موضوع به بهبود تعامل و ایجاد حس انتظار در مخاطبان برای محتوای بیشتر کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما یک آژانس بازاریابی هستید، تقویم محتوای شما برای همسویی با اهداف کلی بازاریابیتان، از نظر استراتژیک، می‌تواند شامل بلاگ پست‌ها، به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های ایمیلی باشد.
    بازآفرینی محتوا برای تأثیر حداکثری
وقتی نوبت به توزیع محتوا می‌رسد، بازآفرینی محتواهای قدیمی (repurposing content) می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. بازآفرینی محتوا شامل تطبیق و قالب‌بندی مجدد محتوای موجود برای افزایش طول عمر آن و دستیابی به مخاطبان بیشتر است. به‌طورمثال، تبدیل یک بلاگ پست به یک اینفوگرافیک یا ویدیو می‌تواند به جلب‌توجه انواع دیگری از مخاطب کمک کند. بازآفرینی محتوا علاوه‌بر به‌حداکثررساندن دسترسی به آن، طول عمر محتوا را با هدف‌قراردادن در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف افزایش می‌دهد.
با تغییر قالب ایده‌های قبلی، برندها می‌توانند خود را برطبق اولویت‌های مخاطبان مختلف جلو ببرند و تعامل با مخاطبان را افزایش دهند. علاوه بر این، در بازآفرینی محتوا به‌جای شروع از صفر، مطالب ازقبل‌تهیه‌شده استفاده می‌شود؛ بنابراین، این روش امکان تولید محتوای مقرون‌به‌صرفه اما کارآمد را نیز فراهم می‌کند.
  اهمیت ثبات و اصالت در بازاریابی محتوا
ثبات و اصالت در بازاریابی محتوا، اصولی اساسی‌اند. ثبات، یک برند با هویت منسجم و قابل تشخیص را ایجاد می‌کند؛ انسجام به مخاطب کمک می‌کند که راحت‌تر با برند ارتباط برقرار کند و آن را به خاطر داشته باشد. اصالت، این تضمین را می‌دهد که محتوا ارزش و شخصیت واقعی برند را بازتاب می‌دهد و اعتماد و اعتبار می‌سازد. با حفظ لحن، صدا و سبک بصری ثابت در سراسر پلتفرم‌ها، بازاریابان محتوا می‌توانند حضوری قوی داشته باشند و شناخت برند به مخاطبان را بهبود بخشند.
به‌عنوان‌مثال، استفاده مداوم از طرح رنگ، لوگو و فونت‌های مشابه در محتوای بصری به تقویت تصویر برند کمک می‌کند. اصالت همچنین مخاطبان هدف را جذب برند می‌کند و به آن‌ها اطلاعات مرتبط و ارزشمندی می‌دهد. با ثابت و اصیل نگه داشتن محتوا، برندها می‌توانند به طور موثر مخاطبان را مجذوب خود کنند و به نتایج بهتری دست یابند.
  ادغام بازاریابی محتوا با سایر شاخه‌های بازاریابی
برای به حداکثر رساندن دسترسی مخاطب و تأثیر بر آن‌ها، ادغام بازاریابی محتوا با سایر شاخه‌های بازاریابی حیاتی است. شرکت‌ها می‌توانند با ترکیب بازاریابی محتوا با بسترهایی مانند رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات، پیام خود را تقویت کنند و مخاطبان بیشتری را درگیر خود کنند.
برای‌مثال، یک شرکت می‌تواند یک پست وبلاگ را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کند تا خوانندگان بیشتری را جذب کند. علاوه‌بر این، قراردادن لینک‌های محتوای مرتبط در ایمیل‌ها یا تبلیغات صورت‌گرفته می‌تواند ترافیک را به وب سایت شرکت هدایت کند. ادغام بازاریابی محتوا با رسانه‌های دیگر امکان یک استراتژی بازاریابی منسجم و جامع را فراهم و از بازگشت سرمایه بیشتر اطمینان حاصل می‌کند.
  مروری بر بازاریابی محتوا و اهداف آن
بازاریابی محتوا نقش مهمی در ایجاد یک حضور آنلاین پرقدرت دارد. با تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب، کسب‌وکارها می‌توانند مخاطبان هدف را جذب و خود را به عنوان برندی قابل اعتماد در حوزه فعالیت موردنظر معرفی کنند. بازاریابی محتوا روشی فراتر از تبلیغات سنتی است؛ زیرا به‌جای تبلیغ مطلق محصولات یا خدمات، بر ارائه مطالب باارزش به مخاطب تمرکز دارد.

دیگر خبرها

  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • نقش بازاریابی محتوا در ساخت یک حضور آنلاین پرقدرت
  • مدیرعامل هوادار: امتیاز تیم ما فروخته نمی‌شود
  • تکذیب فروش امتیاز باشگاه هوادار از سوی مدیرعامل
  • خرید باشگاه هوادار یک شایعه تبلیغاتی بود!
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!
  • عکس | بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»