Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان‌غربی بابیان اینکه فصل اول مرمت و احیای کلیسای هفتوان سلماس به پایان رسیده‌است، اظهار کرد: فصل اول مرمت و احیاء کلیسای هفتوان سلماس با محوریت احیاء نقاشی‌های دیواری کلیسا با اعتباری بالغ بر 680 میلیون ریال انجام شده و به اتمام رسیده‌است که باانجام این اقدامات، نقاشی‌های تاریخی برروی دیوارهای این کلیسا احیا شده‌اند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بااشاره به اهمیت بافت تاریخی سلماس تصریح کرد: باید بافت اصلی و تاریخی شهر را حفظ و نگهداری کنیم و در صورت همکاری همه دستگاه‌های شهری می‌توان نسبت به ثبت بافت تاریخی شهر سلماس اقدامات موثری انجام داد تا هسته تاریخی شهر به همان شکل اصلی محفوظ بماند .

جباری بااشاره به قدمت تاریخی کلیسای هفتوان سلماس افزود: طبق مشاهده چندین کتیبه در ورودی این کلیسا به خط ارمنی و نقوش مذهبی نشان می‌دهد این کلیسا در قرن 14 میلادی ساخته شده و سامان‌دهی کلیسای هفتوان سلماس در تیرماه سال جاری به پایان رسیده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بابیان اینکه این بنا در سال 1380به ثبت رسیده‌است، ادامه داد: برای مرمت و سامان‌دهی کلیسای هفتوان یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده‌بود که 680 میلیون ریال آن صرف گردیده و این بنا به‌دستور شاه عباس صفوی احداث شده و در سال 1380 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده‌است.

وی بااشاره به عملیات مصوب به این بنا خاطرنشان کرد: بر اساس سرفصل‌های مرمتی که در شورای فنی این اداره کل مطرح و به تصویب رسیده، عملیات مرمتی کلیسای هفتوان سلماس شامل کف‌سازی، محوطه‌سازی و اندودبرداری، اصلاح دیوار چین‌های پیرامون بنا، اقدامات حفاظتی جداره باقی‌مانده آمفی‌تئاتر، مرمت نقاشی‌های دیوار داخلی و انجام سایر اقدامات حفاظتی بوده‌است.

جباری بابیان اینکه کلیسای هفتوانه سلماس یک‌بار بازسازی شده‌است، ادامه داد: این بنای تاریخی در اثر زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارات سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این نمایشگاه که در نگارخانه مجمتع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است  تعدادی از آثار استاد علی حافظ نسب و جمعی از هنرجویانش به نمایش گذاشته شده است.

استاد حافظ نسب از استادان برجسته هنر طراحی و نقاشی آذربایجان غربی هدف از برپایی این نمایشگاه را پاسداشت مقام معلم دانست و افزود : در این نمایشگاه 80 اثر نقاشی و طراحی از آثار25  هنرجو و شاکردش و همچنین تعدادی از آثارخودش  به نمایش گذاشته شده است .

 40 اثر از این آثار سیاه قلم و بقیه رنگ روغن هستند که در سبک رئال خلق شده اند .

طبیعت زیبای آذربایجان غربی در فصول مختلف ، جان بخشی به اشیا ، وجلوه ای از چهره هنرمندان برجسته و مشاهیر علمی ایران و جهان از مهمترین مضامین این آثار است .

استاد علی حافظ نسب از استادان برجسته نقاشی و طراحی در آذربایجان غربی است که تاکنون توانسته در این رشته بیش از 30 نفر را تربیت کند، تعداد ی از ازتربیت یافتگان مکتب این استاد اکنون به شغل مقدس معلمی هنر مشغول هستند .

این نمایشگاه به مدت 4 روز صبح و عصر برای بازدید عموم علاقه مندان در نگارخانه مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی واقع در بلوار شیخ نوایی دایر است.

 

دیگر خبرها

  • مصدومیت ۷ تن در تصادف زنجیره‌ای در محور ارومیه-سلماس
  • تاکیدامام جمعه سلماس بر حمایت از اجرای طرح نور
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • پدر شهید جعفر بابازاده آسمانی شد
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
  • ماجرای تلخ حبس طاقت‌فرسا زن زباله‌گـرد در میان دیوارهای ساختمان متروک | تصاویر
  • تصادف شدید جاده سلماس در آذربایجان غربی (فیلم)
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز