جزئیات احضار تهیه کنندگان برای دستمزدهای نجومی
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۶۱۹۲
غلامرضا موسوی عضو شورای عالی تهیه کنندگان و از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی امروز درباره مساله ورود پول های سرگردان و مشکوک به حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی و آسیب هایی که این مساله برای سینما ایجاد می کند، گفت که اغلب تهیه کنندگان برای پولشویی وارد جریان نمایش چه در شبکه نمایش خانگی و چه سینما می شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غلامرضا موسوی درباره ورود پولهای مشکوک به سینما گفت: «این پول ها به دلیل اینکه با زحمت کشیدن به دست نیامده اند و معمولا منشا کار به معنای عام و عرفی ندارند، بدون حساب و کتاب در شبکه نمایش خانگی و سینما خرج می شوند و اقتصاد سینما را دچار معضل می کنند.»
ورود پول های کثیف از شبکه خانگی آغاز شداین تهیه کننده سینما با بیان اینکه این مساله ابتدا از شبکه نمایش خانگی آغاز شد و بعد به سینما وارد شد، عنوان کرد: «هرچند تعداد چنین تخلفاتی در سینما زیاد نیست و شاید تعداد کسانی که این کار را می کنند از انگشتان یک دست در هر فصل تولید بیشتر نباشد اما یکی از دلایلی که دستمزدها بی قاعده بالا و پایین می شود، همین امر است، البته این اتفاق درباره دستمزد چند بازیگر رخ می دهد نه همه عوامل سینما.»
عضو شورای عالی تهیه کنندگان با اشاره به اینکه در چنین شرایطی برخی ادعای دریافت چنین مبالغی را می کنند ولی چنین پول هایی نمی گیرند، گفت: «بین کسانی که ادعا می کنند با کسانی که می توانند همین وجه را دریافت کنند تفاوت وجود دارد برای همین می گویم این افراد در سینما معدود هستند و در شبکه نمایش خانگی بیشترند.»
برخورد با تهیه کنندگانتهیه کننده فیلم «پارک وی» اضافه کرد: «شورای عالی تهیه کنندگان اوایل امسال این موضوع را مورد بررسی قرار داد و به تهیه کنندگان اعلام کرد که اگر پول خارج از عرف به بازیگر یا به هر عامل دیگری پرداخت کنند با آنها برخورد می شود چون این روند باعث می شود سینما از نظر اقتصادی دچار مشکل شود.»
---درجات برخورد با تهیه کنندگان متخلف
موسوی در پاسخ به اینکه این برخورد که از آن نام می برید چه شکل اجرایی دارد، توضیح داد: «درجات این برخورد بر اساس نوع تخلفی که انجام می شود، متفاوت است یعنی در مواردی که اثبات شود تهیه کننده ای دستمزد غیرعرف به بازیگر یا غیربازیگر پرداخت کرده است با آن تهیه کننده برخورد می کنیم و آن فرد با مجازات صنفی رو به رو می شود. ما به دوستان تهیه کننده این هشدار را دادیم که باید مراعات دستمزدهای عرف را داشته باشند و افرادی که دستمزد غیرمتعارف می خواهند قرارداد نبندند چون اگر ببندند ما تهیه کننده را مسئول می دانیم و در حال حاضر کاری با دیگر عوامل نداریم.»
احضار تهیه کنندگان به کمیته انضباطیاین تهیه کننده اضافه کرد: «ما از نظر حرفه ای می توانیم با همکاران خودمان برخورد کنیم برای مثال ممکن است فیلم چنین افرادی برای مدتی امکان اکران پیدا نکند. در این زمینه سازمان سینمایی ما را همراهی می کند و آنها نیز معتقدند اگر کسی بخواهد شرایط اقتصادی سینمای ایران را به هم بریزد باید با او برخورد شود و اگر تشکیلات صنفی این برخورد را انجام دهد مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می گیرد.»
او با اشاره به اینکه تاکنون دو، سه مورد از تهیه کنندگانی که وجه نامتعارف به بازیگران داده اند به کمیته انضباطی شورای عالی تهیه کنندگان احضار و به آنها گفته شده که در این زمینه مسئول هستند، بیان کرد: «به تهیهکنندگان تاکید شده است که چه پول خودشان را بدهند و چه پول سرمایه گذار باز هم این تهیه کننده است که مورد بازخواست قرار می گیرد ولی سختگیری ما به عنوان شورای عالی تهیه کنندگان در مورد سرمایه گذار بیشتر است.»
قراردادهای صوریموسوی در پاسخ به این پرسش که برخی قرارداد صوری می بندند و امکان دور زدن چنین قوانینی وجود دارد، گفت: «در صنف هیچ چیزی برای مدت طولانی مخفی نمی ماند. شاید قرارداد صوری هم بسته شود ولی طبیعتا در اولین فرصت این موضوع روشن می شود چون بازیگر یا هر عامل دیگری که قرارداد می بندد در فیلم بعدی مجبور است قرارداد واقعی خود را به دوستان ما نشان بدهد یا ممکن است از همکاران ما درخواست دستمزدی داشته باشد که عرف نیست. ما نه با افرادی که گران می گیرند بلکه با کسانی که چنین دستمزدهایی را می پردازند، برخورد می کنیم.»
عضو کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی افزود: «چیزی بالغ بر ۲۰۰ تهیه کننده داریم که آنها در سال تولیدات مختلف دارند برخی هم در شبکه نمایش خانگی فعال هستند که ما اساسا با آنها ارتباطی نداریم و محل برخورد با آنها سازمان سینمایی است نه ما به عنوان صنف تهیه کنندگان سینما. البته اگر ما بدانیم تهیه کننده ای از همکاران ما این دستمزدها را در شبکه نمایش خانگی پرداخت کرده است، او را مورد سوال و جواب قرار می دهیم.»
بی نظمی در سینمای ایرانموسوی با اعلام اینکه اگر سینماگران با افرادی برخورد کردند که دلار یا ماشین به جای ریال پرداخت کرده اند این موضوع را به شورای عالی تهیه کنندگان اعلام کنند، توضیح داد: «ما با کسانی که این مسایل را رعایت نمی کنند و باعث بی نظمی در سینمای ایران می شوند برخورد می کنیم، البته گاهی در عین حال که واقعیاتی وجود دارد شایعاتی هم رواج دارد.»
تهیه کننده «موریانه» با اشاره به اینکه اساسا تهیه کننده در سینمای ایران شخص حقیقی است، توضیح داد: «در سینمای ایران شرکت ها و سازمان ها امکان تهیه کنندگی ندارند و کسانی که می خواهند تهیه کنندگی یک فیلم را به عهده بگیرند باید عضو شورای عالی تهیه کنندگان باشند بنابراین حتی اگر شرکت های دولتی هم بخواهند فیلم تولید کنند باید از طریق اعضای ما اقدام کنند. هیچ کجا به عنوان شخصیت حقوقی پروانه ساخت نمی دهد و کسانی می توانند پروانه ساخت دریافت کنند که اشخاص حقیقی باشند و باید تهیه کنندگی آنها محرز شده باشد.»
دستمزدهای غیرمنطقیِاو افزود: «کسانی که می خواهند برای اولین بار فیلم بسازند در کمیته های مختلف شورای عالی تهیه کنندگان مورد ارزیابی قرار می گیرند و اگر این افراد دستمزدهای غیرمنطقیِ غیرعرف پرداخت کنند اجازه تولید کار دوم را ندارند. در مورد تهیه کنندگانی که تعداد آثار بیشتری تولید کرده اند چه برای بخش خصوصی کار کنند چه برای سرمایه گذار دولتی رعایت مسایلی که به اقتصاد سینما برمی گردد واجب است.
البته قرار نیست برخوردهای ما همین امروز صورت بگیرد برای مثال برخوردهای ما به این گونه است که در برخی موارد احتمال این وجود دارد که فیلم چنین افرادی پروانه نمایش نگیرد یا در صورت داشتن پروانه نمایش به سادگی امکان اکران پیدا نکند. متناسب با نوع تخلف اقتصادی تهیه کننده با او برخورد می شود و این افراد باید خسارت سرمایه گذار را هم بپردازند. البته قصه سهیم شدن بازیگران در فروش فیلم با شکل دستمزدهای غیرمتعارف فاصله دارد ولی اگر همین امر هم به صورت غیرعرف باشد با تهیه کننده برخورد می شود.»
مذاکره با تهیه کنندگان متخلفاو در پایان با بیان اینکه کمیته انضباطی و شورای عالی تهیه کنندگان از اتفاقاتی که رخ می دهد بی خبر نیست و برخوردهایی جدی می کند، اظهار کرد: «همانطور که گفتم تاکنون چند تهیه کننده برای توضیح به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند و مذاکراتی با آنها صورت گرفته است که در برخی موارد متوجه شده ایم خبرهایی که شنیده شده کذب است، بنابراین همه آن مواردی که گفته می شود چندان در سینما واقعیت ندارد و این رفتارها بیشتر در شبکه نمایش خانگی رخ می دهد که البته اثرات آن به سینما هم کشیده می شود.»/مهر
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
روزهایی که سرانجام «گناه فرشته» حامد عنقا به مذاق برخی خوش نیامده، صحبتهای جنجالی مدیر یک پلتفرم پای واکنش بسیاری از سینماگران را باز کرده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روزهایی که سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم با نقاط ضعف و قوتِ خود توانسته مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. یا «جنگل آسفالت» و حتی برخی رئالیتیشوهای دیگر از جمله «اسکار» مهران مدیری اما «گناه فرشته» حامد عنقا که اولین تجربه کارگردانیاش به شمار میرود نتوانست رضایتِ مخاطبان را به همراه داشته باشد.
هرچه قدر این رضایت و همراهی از سوی مخاطبان برای سریال «آقازاده» او تا حدود زیادی اتفاق افتاد و به یک سریال بحثبرانگیز در محافل هنری تبدیل شد اما برای برخی حتی در فضای رسانه هم این سؤال پیش آمد که چرا سرانجامِ کاراکترهای این سریال به درستی مشخص نشد؟ آیا قرار است این سریال فصل دیگری داشته باشد یا به سبکِ برخی از کارگردانهای دیگر حامد عنقا هم خواسته یک پایانبندی ابهامبرانگیز را برای سریال خودش برگزیند.
ضرورت دارد سریالسازان در شبکه نمایشخانگی به این توجه کنند اینجا مخاطب برای تماشایِ اثر آنها باید پول پرداخت کند. پس باید به همه عوامل جذابیت در سریالسازی توجه شود. اگر از ستارگان بازیگری استفاده میشود فیلمنامه و اجرایِ درست هم نیاز دارد که آنقدر مخاطبان سردرگم نشوند مصداق بارز آن، نمایش کاراکتر عمادِ داستان است (نقش آن را بهروز رضوی بازی کرد)؛ معلوم نیست که بود و اصلاً هدفش در داستان چه بود و به کجا رسید؟
شاید عوامل سریال با خواندن این مطلب این نکته را مطرح کنند اگر سریال را به خوبی تماشا کرده باشید حتماً به همه نکات و ابهامها پاسخ داده میشود اما اینطور نیست. ساخت سریال معمایی به عوامل مختلفی نیاز دارد که آن حسّ معماگونه را برای مخاطب ایجاد کند نه اینکه مخاطب با یک ملقمهای از درام، عرفان، ادبیات و معما و ماجراجویی مواجه شود.
اما در میانِ نقدها، نارضایتیها و بحث درباره سریالهای خانگی یک گفتوگوی رسانهای توجه بسیاری را معطوف خودش کرد. شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشتماه بخش کوتاهی از یک گفتوگوی ویدیویی با محمدحسن شانهساززاده نایب رییس هیاتمدیره پلتفرم ویاودی نماوا در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گستردهای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره سینما و نمایش خانگی سخن میگفت.
او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: «همه بازیگرها و تهیهکنندهها بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بودهام و به بیاخلاقیِ اینها هیچجا ندیدهام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بیاخلاقند. همچنین این مدیر نمایشخانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آنها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری میکنند.»
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایشخانگیهرچند واکنشهای سینماگران و صنوف سینمایی کماکان ادامه دارد روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیهای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئتمدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
هرچند برخی از سینماگران همچون مازیار میری اعلام کردهاند «شانهساز» خودش بایستی رسماً عذرخواهی کند.
مازیار میری که در نماوا مجموعههای خسوف و شریک جرم را داشته در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانهساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تأسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود میآورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهدهدار تصمیمگیری در امور فرهنگی میشوند که واقعا باعث تأسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفهای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف میدهم.
همایون اسعدیان، اسماعیل عفیفه، رضا کیانیان و بسیاری دیگر این واکنشها و انتقادات را داشتهاند. حتی در کنار این سینماگران، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیهای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بیمجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهینآمیز نایبرییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام میدارد. اظهارات توهینآمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روشهای تولید حرفهای دارد.
در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئترییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانهساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیهای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیممآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آنها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریتهای غیرمتخصصانه با تهمتزدنهای بیادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود میکند.
باید دید این سخنان جنجالی و سرانجامِ آن با پیگیری قضایی و حقوقی به کجا میرسد؟
انتهای پیام/