شبهای کم فروغ تئاتر شهر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۶۲۵۱
مجموعه تئاتر شهر به عنوان چشم سالنهای نمایشی و تماشاخانههای تهران این روزها و در ایام محرم و صفر بار نمایشی زیادی را در تئاتر کشور بر دوش نمیکشد.
در مهر ماه این مجموعه که مقارن با ایام محرم بود، نمایشهایی همچون «مرگ و پنگوئن» به کارگردانی پیام دهکردی به اجرا درآمد و تا نیمه مهر هم بیش از دو هزار تماشاگر داشت اما در تالار قشقایی نمایش «عند از مطالبه» سامان خلیلیان اجرا شد، نمایشهای «سیم و سرمایه» و «به آسمان نگاه کن» نیز در یک ماه در تالار سایه و پلاتو اجرا به صحنه رفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در این ایام شاهد نمایش مذهبی و دینی در تئاتر شهر نبودیم تا اینکه نمایش «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش شب گذشته اجرایش را با مراسمی ویژه در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز و این نمایش تا یک ماه اجرا خواهد داشت.
اما شاهد هستیم که به استثنای این نمایش که از شب گذشته آغاز شده، سایر سالنهای نمایشی این مجموعه خالی است و قرار بر این است که بیست و پنجم مهر ماه نمایش «نقاشی اشر» به کارگردانی فریبرز کریمی در تالار قشقایی و 29 مهر نیز «برفک» به کارگردانی جواد عاطفه اجرایش را آغاز کند.
دیگر نمایشی که برای آغاز خود را آماده میکند، در چهارم آبان ماه با عنوان «خاموشخانه» به کارگردانی مهدی مشهوری اجرایش در تالار سایه آغاز میشود.
انتظار میرود مجموعه نمایشی تئاتر شهر در ایام عزاداری حسینی با نمایشهای قوی با پیرنگ مذهبی همراه باشد، در حالی که اینگونه نیست و تنها بخشی از نمایشهای محیطی در ایام محرم و دهه اول در حیات مجموعه به اجرا در آمده است.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: محرم تئاتر درآمد عزاداری تئاتر تئاتر شهر محرم تئاتر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۶۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی