Web Analytics Made Easy - Statcounter

موزه‌های روسیه، با داشتن شاهکارهای هنری، تاریخی و فرهنگی منحصربه فرد و گاهاً غیرمعمول و بسیار خاص، یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های دیدینی در روسیه هستند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ بین الملل اروپا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، موزه دولتی "آرمیتاژ" در شهر سن‌پترزبورگ روسیه، در سال جاری جایگاه پانزدهم در فهرست 25 موزه برتر جهان را از سوی کاربران سایت معروف توریستی تریپ ادوایزر «TripAdvisor» به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بازدیدکنندگان خارجی از موزه آرمیتاژ در مورد احساس خود درباره این موزه نوشته است: «همه زیبایی جهان در این موزه در یکجا جمع شده و به شخص اجازه می دهد تا از هر مکان و دورانی از تاریخ که مایل باشد، دیدن کند.»

بر اساس این رده بندی، موزه هنرهای زیبای پاریس «اورسای» رتبه اول را به خود اختصاص داده که یکی از بزرگترین مجموعه‌های نقاشی و مجسمه اروپایی در دوره زمانی 1850 الی 1910 است.

لازم به یادآوری است که پنج موزه از 10 موزه برتر روسیه در شهر مسکو قرار داشته و سه موزه در پایتخت شمالی یعنی سن‌پترزبورگ قرار دارند. دو موزه دیگر نیز در کالینینگراد و در جزیره کیژی هستند. موزه دولتی "آرمیتاژ" در شهر سنت‌پترزبورگ، از لحاظ رده بندی در روسیه بهترین موزه این کشور محسوب می‌شود. تنها طی هشت ماهه نخست سال جاری بیش از سه میلیون و 300 نفر از این موزه دیدن کرده‌اند.

موزه آرمیتاژ را باید بزرگترین موزه روسیه و جهان از لحاظ آثار هنری، فرهنگی و تاریخی نامید. این موزه مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین آثار هنری جهان حدود سه میلیون اثر هنری و یادگار فرهنگی و تاریخی را در خود جای داده که  در چهار بنای تاریخی زیبا که محل سکونت رسمی تزار روسیه بوده نگهداری می‌شود.

موزه آرمیتاژ در ابتدا مجموعه خصوصی شامل 225 تابلو نقاشی متعلق به "کاترین کبیر" بود که تنها نخبگان و افراد خاصی می‌توانستند با خرید بلیط از آن دیدن کنند. ولی این موزه امروزه مملو از شاهکارهای بزرگ جهان است. کارشناسان معتقدند اگر کسی بخواهد در کنار هر یک از آثار این موزه تنها یک دقیقه توقف کند، لازم از هشت سال بدون خواب و خوراک بگذراند تا بتواند همه آثار آن را ببیند.

گالری "ترتیاکوف" واقع در مسکو، بزرگترین منبع نگهداری آثار هنری جهانی و قبل از هر چیز روسی است که بدون تردید یکی از بهترین موزه‌های نقاشی در جهان از لحاظ کمیت و کیفیت بعد از موزه ارمیتاژ به شمار می رود.

این گالری در سال 1856 توسط یک تاجر روسی به نام "پاول میخائیلوویچ ترتیاکوف" به وجود آمد که شروع به جمع آوری آثار هنرمندان روسی نمود. وی سپس در سال 1892 کلکسیون جمع آوری شده خود را به دولت روسیه اهدا نمود تا در معرض دید عمومی قرار بگیرد.

در سال 1917 مجموعه آثار گالری "ترتیاکوف" حدود چهار هزاراثر بود و در سال 1975 این تعداد به 55 هزار اثر افزایش یافت. این گالری در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مسکو بوده و بیش از 130 هزار اثر هنری از دوران‌های مختلف را در خود جای داده است.

موزه "اتاق زره" مسکو، بخشی از مجموعه کاخ‌های بزرگ کرملین است.

این موزه دارای بیش از چهار هزار اثر منحصربه فرد از جمله تاج پادشاهی "پطر اول"، تنها تخت دوطرفه در جهان، تفنگ کاترین دوم و دیگر وسایل سلطنتی است.بخش بزرگی از این موزه مربوط به تسلیحات نظامی قدیمی روسیه می‌شود.

 

"موزه شناور" در واقع یک زیردریایی از نوع «بی413» است که در شهر کالینینگراد قرار دارد. این زیردریایی برای 20 سال وظایف رزمی خود را در ناوگان دریای شمال روسیه انجام می‌داد به بنادر کوبا و گینه سفر کرده و همچنین در زمان صلح موفق به دریافت عنوان «کشتی عالی» شده است. این کشتی از سال 2000 بازنشسته شد.

بطور کلی  در روسیه چهار زیردریایی به موزه تبدیل شده‌اند که همه آنها برای بازدید قابل دسترس هستند ولی ‌«بی413»  تنها زیردریایی است که بخش اصلی آن همچنان در زیر آب نگهداری می‌شود. در این کشتی هر همه چیز در جای خود است، مکانیسم کار، مهمات و تسلیحات جنگی. خدمه این کشتی نیز هنگام بازدید در آن حضور داشته و عملیات مختلفی مانند حمله با اژدر و شنا عمودی در آب را به نمایش در می‌آورند.

"موزه روسی" بزرگترین مجموعه هنرهای روسی در جهان است که در اواخر قرن نوزدهم توسط حکم امپراتوری ایجاد شده است.

این نمایشگاه هنری در پنج کاخ سن‌پترزبورگ قرار دارد که شامل تابلوهای نقاشی منحصربه فردی است.

این موزه شامل بیش از 400 هزار اثر هنری و در نوع خود بی‌نظیر است.

"صندوق الماس" نام موزه‌ای در شهر مسکو است که سنگهای قیمتی که ارزش تاریخی و هنری دارند در آن نگهداری می‌شوند. این مجموعه به فرمان پطر اول شروع به جمع آوری شد و نام صندوق الماس برای آن در نظر گرفته شد. معروف ترین اثر این موزه، تاج بزرگ امپراطوری است که در زمان رکود اقتصادی تنها در مدت دو ماه استادکاران به روی یک تاج نقره 4936 الماس و 75مروارید کار کردند.

این تاج سمبل قدرت پادشاهان روسیه بوده و تنها 2 کیلوگرم وزن دارد. یکی دیگر از آثار منحصر به فرد این موزه، الماس تزئینی "کاترین بزرگ" است که بزرگترین و گران‌قیمت ترین نوع الماس در جهان به شمار می‌رود. گفته می‌شود که این الماس در هند پیدا شده و قرار بوده چشم بودا باشد.

"موزه هنرهای زیبا پوشکین"، یکی از اروپایی ترین موزه در روسیه است که در مرکز شهر مسکو قرار دارد.

ساختمان آن یادآور یک معبد باستانی و هر یک از سالن‌های آن یک دوره از تاریخ را نشان می‌دهد: سالن ایتالیا و یونان مجموعه شش هزار ساله آثار مصر باستان، آثار جمع آوری شده توسط دانشمند روس "ولادیمیر گلنشییف" در هنگام سفرهایش، وسایل شخصی پوشکین و بالاخره گنج معروف «تروی» که توسط "هنریخ اشلیمان" کشف شده است.

موزه "ماکت بزرگ روسیه"، یا کشوری به شکل مینیاتور، یکی از جوانترین و غیرمعمول ترین موزه‌های روسیه است که در شهر سن‌پترزبورگ قرار دارد. کل کشور روسیه در مساحتی به ابعاد 800 مترمربع جا داده شده: از کالینینگراد، غربی ترین نقطه تا کامچاتکا در شرق روسیه. دریاها، رودخانه‌ها، روستاها، شهرها، چاه‌های نفتی و خطوط راه آهن در این ماکت به طور دقیق گنجانده شده و حیات دارند.

شب و روز در این ماکت بزرگ بوسیله هشتصد لامپ روشنایی جایگزین یکدیگرمی‌شوند. این مجموعه یک معجزه مهندسی است که نتیجه کار چهار سال بیش از 100 نفر است و زندگی در این کشور کوچک ماکتی توسط 40 کامپیوتر هدایت می‌شود. البته موزه مینیاتور طرحی معروف در سراسر جهان است که نمونه‌های آن در بروکسل، هامبورگ و برلین نیز وجود دارد. ولی ماکت بزرگ روسیه طرحی منحصر به فرد است چرا که بزرگترین کشور جهان را نشان می‌دهد که همه چیز در آن مانند زندگی واقعی جریان دارد.

موزه ملی، تاریخی، معماری کیژی، یکی از بزرگترین موزه های هوای آزاد در روسیه است که مجموعه منحصر به فرد تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است.

این مجموعه موزه فرهنگی در شمال غرب روسیه و نزدیک مرز فنلاند قرار دارد و در جزیره کیژی به مسافت حدود 6 کیلومتر طول و یک کیلومتر عرض قرار داشته و شامل 76 ساختمان شامل، خانه‌های چوبی، آسیاب های بادی، کلیساهای کوچک و انبارهای غلات از جمله آثار این مجموعه است.

در طول سالهای موجودیت موزه، قدیمی‌ترین کلیسای چوبی در روسیه معروف به کلیسای قیامت لازاروس (مربوط به نیمه دوم قرن 16) به این مجموعه تاریخی منتقل گردیده و به آن اضافه شد.

 

موزه یهود بزرگترین نمایشگاه فرهنگی، آداب و رسوم مذهبی و تاریخی از زندگی یهودیان در روسیه است. این موزه یکی از پیشرفته ترین موزه ها در روسیه بشمار می رود و عملا همه اطلاعات در این حوزه، از جمله اسناد، تصاویر، نامه‌ها  از وضعیت زندگی یهودیان در روسیه از آغاز قرن نوزدهم تا عصر حاضر در اختیار بازدید کننده قرار می گیرد.

انتهای پیام/

R1445/P36447/S1414,8,89/CT8

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۶۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نگاهی بی‌پروا به شعرهای شفیعی کدکنی