Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@12:37:12 GMT

بی بهانه خوب باشیم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۶۶۹۵

بی بهانه خوب باشیم

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، آن کـس کـه انـسـان را بـرای زنـدگـی اجـتـمـاعی آفریده، احساس نیاز به این پیوند و رابطه ضـروری را نـیز در نهاد او به امانت نهاده است. او هم خود رحمان، رحیم، ودود، رؤ وف و عطوف است و هم بندگانش را بر این سرشت آفریده است.
از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبت ورزیدن، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون مهربانی، نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی‌های زندگی به کام انسان تلخ و بی معناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خداوند مهربانی‌ها، بندگانش را به مهربانی و عطوفت دعوت کرده و در آیات 17 و 18 سوره مبارکه بلد می‌فرماید این مهربانی، ویژگی خاص اصحاب یمین است: «ثـُمَّ کـانَ مـِنَ الَّذیـنَ امـَنـوُا وَ تـَواصـَوْا بـِالصَّبـْرِ وَ تـَواصـَوْا بـِالْمـَرْحـَمـَةِ، اوُلئِک اَصـْحـابُ الْمَیمَنَةِ ، علاوه بر اين از زمره كسانى باشد كه گرويده و يكديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كرده‏‌اند، اينانند خجستگان »
رسـول گـرامـی اسـلام(ص) نـیـز استحکام پیوند مودت و مهربانی مؤ منان با یکدیگر را چنین توصیف می‌فرماید: «مـؤمـنـان، در مـقـام مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر همانند یک پیکرند. وقتی عضوی از این گروه بیمار شود، سایر اعضا در تبداری و شب بیداری با او همراهی می‌کنند».
همچنین در سخنی دیگر از رسول اکرم(ص) آمده است: «به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه‌اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كس كه شب پوشيده بخوابد و همسايه‌اش برهنه باشد».
پیامبران خدا ابتدا با محبت و مهربانی مردم را شیفته رفتار و کردار خود کرده، آن گاه به هـدایـت آنـان مـی‌پـرداخـتـنـد، بـر این اساس، آنان علاوه بر داشتن عصمت و تقوا، مهربانترین و پـرعـاطفه ترین فرد زمان خود بودند و همین عاطفه و مهر سبب می‌شد تا بسیاری از مردم به آنان بگروند.
مگر نه این است که دین اسلام قرن‌هاست که پیروانش به نیکی دعوت می‌کند و این نیکی همان انسانیت است، انسانیتی که از پیامبران و امامان به انسان‌ها ارث رسیده است.
شاید به اعتقاد بعضی، خوبی‌ و مهربانی سال‌هاست که به فراموشی سپرده شده و انسان‌هایی هم که این صفات را داشتند همراه این ویژگی‌ها به خاک سپرده شده‌اند اما حقیقت این است که خوبی هیچ گاه نمی‌میرد.
اگر خوبی می‌مرد، یاد انسان‌هایی که مظهر این خوبی‌ها بودند نیز به فراموشی سپرده می‌شد اما تاریخ گواه این است که انسان‌هایی که در زندگی خود مشق مهربانی کرده‌اند، هنگام عروج به پیشگاه خداوند یادشان زنده ‌تر و جای مهربانی‌هایشان خالی می‌شود.
چه خوب است که در این شرایط سخت اقتصادی هوای همدیگر را داشته باشیم. ملت ایران روزهای سخت جنگ را پشت سر گذاشته اما قد خم نکرده است و بزرگ ترین دلیل این امر نیز همان نیکی و مهربانی و همدلی بود.
هنوز یادمان نرفته روزهایی که ایران در جنگی تحمیلی به سر می‌برد و امکانات مردم بسیار ناچیز بود، مردم برای یکدیگر از بسیاری از امکانات خود می‌گذشتند.
روزهایی که مردم حتی سوخت کافی برای گرم کردن خود نداشتند اما برای همسایه خود سوخت می‌بردند تا او نیز در روزهای سرد، گرما را تجربه کند.
اما در این روزها که بعضی افراد توان گرم کردن خود را ندارند، هنوز هم افرادی هستند که به کمک آنان بشتابند و گرما را به آنان هدیه تدهند، گرمایی که نور آن در زندگی خودشان نیز متجلی خواهد شد.
اکنون نیز که ملت ایران در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد، می‌توان همان مهربانی‌ها را تکرار کرد. احتکارهای خانگی و هجوم برای خرید اضافه بر نیاز، بوی مهربانی نمی‌دهد.

هنوز هم هستند دل‌های مهربانی که برای همنوعان خود می‌تپند، دل‌هایی که باید مواظب بود از تپش نیفتند. مهربانی را می‌توان از کودکی آموخت که برای گنجشکی در سرمای هوا دانه می ریزد.
اگر پیرو دینی هستیم که ما را به انسانیت فرامی‌خواند پس نباید مهربانی را کنار بگذاریم.
باید هر روز این مهربانی را در زندگی خود جاری سازیم تا یادمان نرود که برای چه زنده‌ایم و برای چه آفریده شده‌ایم.

زهرا حمیدی

انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه» اعلام شد

نامزد‌های دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ «عروسک‌خونه» معرفی شدند. برگزیدگان ۸ اردیبهشت در برج میلاد تهران اعلام می‌شوند.

هیئت داوران دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ «عروسک‌خونه» متشکل از محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، حسین نعیمی ذاکر، آرش مصطفایی، رضا مهدی زاده، سارا روستاپور، سمیه عبدالله زاده، میترا کریم‌خانی و فاطمه امینی نامزد‌های این دوره از جشنواره را معرفی کردند.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره عصر شنبه، ۸ اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

۲۲ گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در دومین دوره «جشنواره عروسکخونه» به رقابت پرداختند. اسامی نامزد‌ها در بخش‌های مختلف بدین شرح است:

نامزد‌های بخش نمایشنامه:

۱-    حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»

۲-    فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»

۳-    عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»

۴-    سید حسین فدایی حسین برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش کارگردانی:

۱-   عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»

۲-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»

۳-   زهرا طباطبایی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

۴-   سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»

نامزد‌های بخش طراحی و ساخت عروسک:

۱-  سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»

۲-   بهنام فعلی و عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»

۳-   ریحانه کیخواه، صبا ملایی، یسنا ملایی و مبینا رضایی برای نمایش «جادوی مهربانی»

۴-  فاطمه رئوفی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش عروسک‌گردانی:

۱-   صبا ملایی، مبینا رضایی، ریحانه کیخواه، یسنا ملایی و ستایش ساسولی برای نمایش «جادوی مهربانی»

۲-   قاسم انصاری شاد برای نمایش «آدم‌های بافرهنگ»

۳-  معصومه کول، فاطمه زهرا زوری، یاسمین حمیدی، مینا غلامپور شهری، ریحانه کیخواه و شیما رمرودی برای نمایش «دو دریچه»

نامزد‌های بخش صداپیشگی:

۱-  میترا مرادی برای نمایش «کفشدوزک بداخلاق»

۲-   سهیلا میرزاخانی برای نمایش «مورچه‌های بامزه»

۳-  میثم میثاقی و سعید تاجیک برای نمایش «امانت فروشی آمیرزا»

۴-  نیایش سروش، محبوبه نصیرفر و نرگس صفامنش برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش طراحی هنری:

۱-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»

۲-  رعنا گرشاسبی برای نمایش «شازده کوچولو»

۳-   مهری فربدزاده برای نمایش «خورشید خانم کجایی»

۴-   حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»

لازم به ذکر است اخذ آرای مردمی برای انتخاب سه گروه نمایشی برگزیده از طرف مخاطبان تا چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد و نتایج آرا در روز اختتامیه همراه با تجلیل از پیشکسوتان فعال در حوزه نمایش عروسکی اعلام می‌شود.

دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون؛ «عروسک‌خونه» به همت مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیما و به دبیری علی خواجه برگزار شده و محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک، رئیس شورای سیاست‌گذاری آن است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • نظر دولت درباره تعطیلات آخر هفته؛ پنجشنبه یا شنبه‌ها؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم
  • سفیر مهربانی
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • شرایط و نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی طرح مهربانی
  • نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه» اعلام شد