Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتوبوس به عنوان حمل و نقل همگانی ارزان و مطمئن یکی از نیاز های ضروری جوامع امروزی بوده؛ اما در بیشتر محلات پایتخت اقتصادی کشور هیج گونه اتوبوسی برای تردد وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بندرعباس با دارا بودن بزرگترین صنایع و پالایشگاه ها نفت، گاز و فولاد در حوزه صنعت و پالایشگاهی پیشرفت چشم گیری داشته و به پایتخت اقتصادی کشور شهرت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر که پیشرفت در حوزه های پالایشگاهی و اقتصادیش در هر سیمینار و کنفرانسی ورد زبان مسئولان است متاسفانه در خدمت رسانی به شهروندان و زیر ساخت های شهری پیشرفت چشم گیری نداشته است.

تقریبا هیچ سهم پایتخت اقتصادی از اتوبوس های عمومی

بندرعباس به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود فرصت های خوب شغلی همواره شهر مهاجر پذیر بوده به طوری که رشد جمعیت در این شهر ساحلی رو به افزایش است از اینم رو  توقع مردم از مسئولان برای خدمات رسانی نیز افزایش می یابد.

یکی از نیازهای اساسی مردم در شهر پرتردد داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب است که متاسفانه سهم بندرعباس از داشتن حمل و نقل عمومی مناسب تقریبا هیچ است.

میان حمل و نقل های عمومی اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی میان شهروندان هرشهر محبوبیت خاصی دارد که قیمت ارزان آن نسبت به تاکسی و ماشین های دربستی باعث شده مشتاقان زیادی برای استفاده از آن وجود داشته باشد.

اتوبوس به عنوان حمل و نقل همگانی ارزان و مطمئن یکی از نیاز های ضروری جوامع امروزی بوده ولی در بیشتر محلات پایتخت اقتصادی کشور نه تنها خبری از اتوبوس های سالم و تمیز نیست بلکه هیج گونه اتوبوسی در این خطوط عبور نمی کنند.

اتوبوس های شهری بندرعباس تنها مختص به خطوط خاصی بوده و بقیه شهروندان در حسرت اتوبوس های همگانی به سر می برند و از این وضعیت که تنها محدوده ای خاص اتوبوس وجود دارد گلایمندند.

نبود اتوبوس در محلات حاشیه نشین

ایمان دهقانی، شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: وجود اتوبوس های عمومی یکی از فاکتورهای مهم در زندگی شهری محسوب می شود به طوری که همه ابعاد زندگی را تحت شعاع خود قرار می دهد.

این شهروند بندرعباسی افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی و اتوبوس های شهری موجب کاهش هزینه ها، توسعه اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی شهری خواهد شد، از این رو عدم ارایه صحیح آن می تواند فعالیتهای روزانه شهر را با اختلال مواجه کند .

دهقانی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر هیچ گونه اتوبوسی از محلات حاشیه نشین مانند کمربندی عبور نکرده است، گفت: تنها اتوبوس در محورهای بالاشهر وجود دارد و ساکنان محلات حاشیه نشین هیچ سهمی از اتوبوس های عمومی ندارند.

وی افزود: در بعضی از محلات بندرعباس مانند دوهزار و شهرک هدیش اتوبوس هایی وجود دارد که بیشتر اوقات خراب هستند و تنها یک الی دو مرتبه در طول هفته تردد صورت می گیرد.

شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما تردد فرزندمان برای رفت و آمد به مدرسه است، گفت: در سال های گذشته برای عبور و مروز فرزندانمان به مدرسه از اتوبوس استفاده می کردند و تنها دغدغه هزینه های مایحتاج تحصیل را داشتیم ولی اکنون هزینه سرویس مدارس به آن افزوده شده است.

خوردویی به حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی افزوده نشده است

بابک هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس چندی پیش در کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی سامانه‌های اتوبوسرانی و راهکارهای تامین مالی نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور با تاکید بر این که چندین سال است که به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و به ویژه اتوبوسرانی، خودرویی اضافه نشده است، بیان کرد: در حال حاضر روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بندرعباس به کندی صورت می‌پذیرد.
معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس با اشاره به این که در شهرهای جنوبی استهلاک خودروها بالا است و متوسط سن ناوگان حمل‌ و نقل عمومی در این شهرها پنج سال است، ادامه داد: یک سوم یارانه بلیط اتوبوس از سمت دولت به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود و این موضوع باری بر دوش شهرداری‌ها است.
هاشمی یکپارچه سازی حمل‌ و‌ نقل را یکی از موضوعات مهم دانست و خاطر نشان کرد: یکی از ضروریات این حوزه، ساماندهی شرکت‌هایی است که به صورت اینترنتی مشغول به انجام خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی شهر هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال

سید محمد مهدی تقوی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین گفت: در کشور بالغ بر هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز وجود داشت که تمامی این اتوبوس‌ها به دلیل سازگار نبودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی با ساختار اتوبوس گاز سوز تماما به دیزل تبدیل شده اند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین اضافه کرد: پلیس راهور به دلیل تغییر در ارکان خودرو، از تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو جلوگیری می‌کند، لذا سازمان اتوبوسرانی نسبت به تعیین وتکلیف وضعیت ۳۳ دستگاه اتوبوس گاز سوز ناوگان خود که در اختیار بخش خصوصی می‌باشد، اقدام کرده است.

تقوی بیان کرد: لایحه سازمان اتوبوسرانی قزوین مبنی بر تعیین و تکلیف اتوبوس‌های تبدیلی در قالب سه راهکار پیشنهادی به شورای اسلامی شهر قزوین ارائه شده است و پس از تایید در فرمانداری قزوین اجرایی می‌شود.

این مسئول گفت: روش اول پرداخت وجه خودرو به بهره بردار به قیمت کارشناسی روز است.

وی عنوان کرد: در روش دوم نیز بهره بردار می‌تواند با خودروی تبدیلی در اختیار فعلی خود به مدت ۵ سال قرارداد بسته و به فعالیت در خطوط سازمان ادامه دهد و در صورت نیاز به بروزرسانی خودرو نسبت به میزان قرارداد تا سقف ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین افزود: در روش سوم بهره بردار می‌تواند به ازای اتوبوس در اختیار یک خودروی جایگزین از ناوگان فعال و یا غیرفعال اتوبوسرانی دریافت کرده و بنا به خودروی انتخابی از ناوگان خارج و یا به فعالیت در ناوگان ادامه دهد. در این روش بهره بردار می‌تواند تا سقف ۴۹درصد سهم مالکیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز
  • استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • تزریق تدریجی ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مشهد
  • ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد
  • بلاتکلیفی ۲۰۰۰ خودروی برقی وارداتی
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد آغاز شد