Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخشش ورزشکاران همدانی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی جاکارتا جامعه ورزش همدان را به افزایش سهمیه و کسب مدال در المپیک و پارالمپیک توکیو امیدوار کرده است. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان،  بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاکارتا با درخشش ورزشکاران همدانی حاضر در کاروان اعزامی ایران به این مسابقات همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاروان ایران در مسابقات آسیایی جاکارتا 62 مدال شامل 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز کسب کرد که در میان سهم ورزشکاران همدانی 7 مدال بود. 

در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا نیز کاروان ایران 136 مدال شامل 51 طلا، 42 نقره و 43 برنز کسب کرد که سهم ورزشکاران همدانی 4 مدال بود.

11 درصد از مدال‌های کاروان ایران سهم ورزشکاران همدانی

در کاروان اعزامی ایران به مسابقات آسیایی جاکارتا 8 ورزشکار همدانی حضور داشتند که در مجموع موفق شدند با کسب 7 مدال سهمی 11 درصدی از مدال‌های کاروان ایران را به نام خود ثبت کنند. 

مریم کرمی، مریم امیدی پارسا، آرزو حکیمی، مه لقا جام بزرگ، مبینا عزیزی، آذر کولیوند، حمید میرزایی پارسا و فرود ظفری 8 ورزشکار همدانی حاضر در این مسابقات بودند  که در 6 رشته‌ قایقرانی، تیراندازی، جودو، کوراش، کبدی و ووشو موفق شدند در مسابقات انتخابی سهمیه جاکارتا را کسب کنند. 

یک طلا، 4 نقره و 2 برنز سهم ورزشکاران همدانی در این مسابقات بود. طلای ورزش همدان در این مسابقات را حمید میرزایی پارسا در رشته کبدی به دست آورد.

فرود ظفری ورزشکار نهاوندی در رشته ووشو موفق شد یکی از 4 نقره ورزش همدان در جاکارتا را کسب کند.

مریم امیدی پارسا 2 مدال نقره در روئینگ 4 نفره و 2 نفره و مریم کرمی نیز یک مدال نقره در روئینگ 4 نفره و یک مدال برنز در روئینگ 2 نفره کسب کردند. مه لقا جام بزرگ نیز موفق به کسب مدال برنز در رشته تیراندازی، ماده تفنگ 3 وضعیت شد.

البته آرزو حکیمی در قایقرانی، مبینا عزیزی در جودو و آذر کولیوند در کوراش 3 نماینده دیگر ورزش همدان در این مسابقات بودند که با وجود تلاشی ستودنی از کسب مدال بازماندند. 

ورزش همدان با داشتن 8 ورزشکار در این مسابقات در 6 رشته ورزشی و کسب 7 مدال، در تعداد ورزشکار، تعداد رشته‌های ورزشی و تعداد مدال به ترتیب پیشرفت 60، 50 و 133 درصدی نسبت به بازی‌های آسیایی اینچئون در 4 سال قبل داشت. جایی که در کاروان ایران  5 ورزشکار همدانی از 4 رشته ورزشی حضور داشتتند و با کسب 2 طلا و یک برنز به کار خود پایان دادند.

درخشش ورزشکاران معلول همدانی در جاکارتا 

ورزش جانبازان و معلولین همدان در کاروان اعزامی ایران به مسابقات پاراآسیایی جاکارتا  4 ورزشکار داشت. 

حمید اسلامی و وحید علی نجیمی در دو و میدانی نابینایان و کم بینایان، زهرا نجاتی عارف در والیبال نشسته و علیرضا جلیلی در شنای معلولین 4 ورزشکار همدانی حاضر در این مسابقات بودند. 

وحید علی نجیمی در این مسابقات فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست در دو ماده 200 و 400 متر مسابقات دو و میدانی پاراآسیایی جاکارتا (کلاس T12) دو مدال طلا کسب کند. 

حمید اسلامی دیگر دونده همدانی تیم ملی نابینایان و کم‌بینایان ایران نیز موفق شد مدال طلای ماده 1500 متر کلاس ( T11) را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه اسلامی در ماده 5000 هزار متر نیز زودتر از سایر رقبا از خط پایان گذشت اما پس از بازبینی فیلم مسابقه،  داوران خطای این دونده در طول مسابقه را تایید کردند تا از کسب دومین مدال طلای خود بازبماند. 

به این ترتیب دوندگان نابینا و کم بینای همدانی در این مسابقات 3 مدال طلا کسب کردند تا در کسب 51 مدال طلای کاروان ایران در این مسابقات سهمی 6 درصدی داشته باشند. 

همچنین زهرا نجاتی عارف ملیپوش همدانی تیم والیبال نشسته بانوان ایران نیز موفق شد مدال نقره مسابقات پاراآسیایی جاکارتا را کسب کند تا ورزش جانبازان و معلولین همدان نسبت به بازی‌های اینچئون که 2 مدال نقره را به نام خود ثبت کرده بود از هم نظر کمی و هم از نظر کیفی پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

امید به افزایش سهمیه و کسب مدال در المپیک توکیو

با توجه درخشش ورزشکاران همدانی حاضر در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاکارتا جای سوال است که ورزش همدان می‌تواند به افزایش سهمیه و کسب مدال در المپیک و پاراالمپیک توکیو 2020 امیدوار باشد؟ 

 دو مدال نقره مسعود مصطفی جوکار و صادق گودرزی در رشته کشتی تنها ره آورد ورزش همدان از مسابقات المپیک است. 

ضمن آنکه کشتی، تیراندازی، قایقرانی و دو و میدانی با کسب سهمیه در بزرگترین آوردگاه ورزش جهان 4 رشته المپیکی ورزش همدان محسوب می‌شوند. 

کشتی همدان در دهه 90 با افت محسوسی مواجه شده است و در این شرایط شاید تنها کشتی‌گیر همدانی که بخت بسیار کمی برای حضور در تیم ملی و کسب سهمیه در المپیک توکیو را داشته باشد دانیال شریعتی نیا است. 

تیراندازی همدان نیز در 2 سال گذشته با افت محسوسی مواجه شده است. نشان به آن نشان که سهمیه تیراندازی همدان از 2 سهمیه  در اینچئون به یک سهمیه در جاکارتا کاهش یافت و در 2 سال گذشته چهره جدیدی به تیراندازی همدان معرفی نشده است. اگر چه مه لقا جام بزرگ توانست مدال برنز مسابقات جاکارتا  را کسب کند اما وی با وجود کسب سهمیه و حضور  در 2 المپیک گذشته به عنوان قابل توجهی دست نیافته است. اما بعید نیست جام بزرگ بتواند سومین حضور خود در المپیک را جشن بگیرد و اینبار طلسم ناکامی در این مسابقات را بشکند. 

اما قایقرانی همدان از اینچئون تا جاکارتا با شیب تندی پیشرفت کرده است به همین دلیل کسب سهمیه المپیک توکیو توسط آرزو حکیمی تنها پاروزن المپیکی همدان و مریم امیدی پارسا و مریم کریمی دو چهره مستعد و درخشان قایقرانی همدان و ایران بسیار محتمل است و حتی می‌توان برای قایقرانی همدان در المپیک توکیو بخت مدال قائل شد.

اگر چه قرار بود رشته ووشو در سال 2020 به رشته‌های المپیکی بپیوندد اما این اتفاق میسر نشد تا ووشوی همدان با وجود کسب مدال در جاکارتا بختی برای کسب سهیمه یا مدال در المپیک توکیو نداشته باشد. 

ورزش کبدی نیز المپیکی نیست تا در این رشته نیز با وجود کسب مدال طلا در جاکارتا امیدی به کسب سهیمیه و مدال در توکیو نداشته باشیم. رشته کوراش نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در جودو می‌توانیم به کسب سهمیه توسط مبینا عزیزی امیدوار باشیم. 

در این میان دو و میدانی همدان با آنکه نماینده‌ای در جاکارتا نداشت اما از ورزش‌های المپیکی همدان به شمار می‌آید و علاوه بر حمید زورآوند تنها دونده المپیکی همدان دیگر چهره‌های مستعد و درخشان دو و میدانی همدان که در مسابقات بین المللی و ملی در  سال‌های اخیر خوش درخشیده اند از بخت بالایی برای کسب سهمیه المپیک 2020 برخوردارند. 

اما ورزش جانبازان و معلولین همدان تاکنون نتوانسته در مسابقات پارالمپیک کسب مدال کند و زهرا نجاتی عارف و حمید اسلامی از معدود ورزشکاران پارالمپیکی ورزش همدان محسوب می‌شوند که با توجه به درخشش در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا می‌توانند سهیمه پارالمپیک توکیو را نیز کسب کنند. ضمن آن که علی نجیمی نیز که به تازگی خود را در دو و میدانی نابینایان و کم بینایان مطرح کرده و 2 مدال طلا نیز در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا کسب کرد از بخت بالایی برای کسب سهمیه و مدال در پارالمپیک 2020 توکیو برخوردار است. 

بنابراین اگر ورزش همدان در باد نتایج درخشان خود در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی جاکارتا نخوابد و متولیان ورزش استان نیز برنامه مدونی برای حضور موفقیت آمیز ورزشکاران همدانی در المپیک توکیو داشته باشند و نیز مسئولان استان از ورزشکارانی که بخت کسب سهیمه در این مسابقات دارند به خوبی حمایت مادی و معنوی کنند جامعه ورزش همدان می‌تواند به افزایش سهمیه و کسب مدال در مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو امیدوار باشد.

گزارش از محمد حسامی

انتهای پیام/ن

R41405/P1361/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک

۳۱ سهیمه در ۸ رشته ترکیب امروز کاروان ورزش ایران را شامل می شود؛ ترکیبی که فاصله زیادی با ادوار گذشته دارد و حتی از حیث تعداد رشته ها دور از رقم ایده آل و پیش بینی شده مسوولان است.

به گزارش مشرق، با سهمیه های جدیدی که در کشتی آزاد و چند ساعت قبل از آن در قایقرانی به نام ورزش ایران ثبت شد، وضعیت کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه جهشی به اندازه گذر از مرز ۳۰ سهمیه پیدا کرد.

این کاروان که تا ۴۸ ساعت پیش ۲۵ سهمیه (از حیث تعداد ورزشکار) در ۷ رشته (با احتساب جداگانه کشتی آزاد و فرنگی) د ر اختیار داشت، به واسطه برگزاری رقابت های روز پایانی مسابقات گزینشی قایقرانی در کره جنوبی و ژاپن و همچنین روز پایانی مسابقات گزینشی کشتی فرنگی در قزاقستان، صاحب سهمیه های جدید شد.

در قایقرانی چهار سهمیه به دست آمد که به واسطه یکی از سهمیه ها (روئینگ دو نفره) دو قایقران از ایران به پاریس اعزام خواهند شد. در کشتی فرنگی که هم دو سهمیه جدید در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم در اختیار کشتی ایران قرار گرفت.

با سهمیه های جدید به دست آمده، مجموع سهمیه های ورزش ایران (از حیث تعداد ورزشکار) به ۳۱ رسید. ضمن اینکه تعداد رشته های المپیکی شده هم با ورود قایقرانی به ۸ رشته افزایش یافت.

۳۱ سهمیه در ۸ رشته؛ این وضعیت کاروان ورزش ایران در فاصله ۹۵ روز باقی مانده تا سی و سومین دوره بازی های المپیک است. رویدادی که مسوولان کمیته ملی المپیک پیش بینی کسب ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته را برای آن داشته اند.

به لطف پیشتازی کشتی که نیمی از سهمیه های فعلی را به خود اختصاص داده و همچنین سهمیه تیمی شمشیربازی، تاریخ سازی قایقرانی وضعیت امروز کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه فاصله زیادی با رقم پیش بینی شده ندارد اما میان ۸ رشته المپیکی شده با ۱۶ رشته ای که مدنظر مسئولان است، فاصله تامل برانگیزی وجود دارد.

البته همچنان میادین انتخابی المپیک برای ورزشکاران رشته های مختلف ایران در پیش است. اگر کسب سهمیه مهدی الفتی در ژیمناستیک تایید جهانی شود، تنیس روی میز مثل همیشه از رقابت های آسیای میانه سهمیه انفرادی بگیرد، رنکینگ المپیکی دوومیدانی در تیر باب میل ایران منتشر شود، رقابت های ترکیه برای کمانداران خوش یمن باشد و نمایندگان سنگنوردی و بوکس هم از میادین پیش رو به نتیجه برسند، بازهم تعداد رشته های المپیکی به رقم پیش بینی شده مسئولان نمی رسد اما شاید تعداد سهمیه های به دست آمده از رقم موردنظر آنها بالاتر برود.

وضعیت کاروان ورزش ایران از حیث تعداد سهمیه های به دست آمده و رشته های المپیکی شده تا به امروز، به این شرح است:

کشتی آزاد
* رحمان عموزاد (وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد - نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد )
* یونس امامی (وزن ۷۴ کیلوگرم - فینالیست مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه بیشکک)
* حسن یزدانی (وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی آزاد - مدال نقره مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امیرعلی آذرپیرا (وزن ۳۷ کیلوگرم - فینالیست مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه بیشکک)
* امیرحسین زارع (وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد - مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)

کشتی فرنگی
* مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی - نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدرضا گرایی (وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی - مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امین کاویانی نژاد (وزن ۷۷ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ گزینشی قزاقستان)
* علیرضا مهمدی (وزن ۸۷ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ گزینشی قزاقستان)

تیراندازی
* هانیه رستمیان (تپانچه ۲۵ متر - مسابقات جهانی ۲۰۲۳ مصر)
* شرمینه چهل امیرانی (تفنگ بادی ۱۰ متر - مسابقات جهانی ۲۰۲۳ باکو)
* فاطمه امینی پزوه (تفنگ بادی ۱۰ متر - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه جاکارتا)
* محمد بیرانوند (اهداف پروازی - مسابقات ۲۰۲۴ قهرمانی آسیا کویت)

تکواندو
* مهران برخورداری (وزن ۸۰- کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۳ گرنداسلم ووشی)
* ناهید کیانی (وزن ۵۷- کیلوگرم - رنکینگ ۲۰۲۴ جهانی)
* مبینا نعمت زاده (وزن ۴۹- کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)
* آرین سلیمی (وزن ۸۰+ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)

شمشیربازی
* علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر ارسباران (کسب سهمیه تیمی و انفرادی اسلحه سابر - آخرین رقابت های گزینشی المپیک - مجارستان)

وزنه برداری
* میرمصطفی جوادی (وزن۸۹ کیلوگرم رنکینگ پنجم المپیکی - جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند)

* علی داودی (دسته فوق سنگین رنکینگ چهارم المپیکی - جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند)

قایقرانی

* مهسا جاور (روئینگ دو نفره سبک وزن - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* زینب نوروزی (روئینگ دو نفره سبک وزن - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* نبی رضایی (کانوی ۱۰۰۰ متر مردان - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ توکیو)
* فاطمه مجلل (روئینگ تک نفره - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* علی آقامیرزایی (کایاک ۱۰۰۰ متر مردان - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ توکیو)

دوچرخه سواری
* By Country (جاده - رنکینگ اتحادیه جهانی)

سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی پاریس برگزار می شود. قرار است این دوره بازی ها با حضور ۱۰ هزار ۵۰۰ ورزشکار از سراسر دنیا برگزار شود. این ورزشکاران در ۳۲۹ رویداد از ۳۲ رشته با هم رقابت می کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • خیرخواه:اینچه درگاهی برای ژیمناستیک ایران کم نگذاشت
  • محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور
  • حضور دو بانوی فوتبالیست همدانی در تاجیکستان
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک
  • از طلایی شدن در توکیو تا حذف از پاریس/ چرا فروغی به المپیک نرسید؟
  • نبی رضایی: نشان دادیم می‌توانیم در پاریس مدعی باشیم
  • سه سهمیه المپیکی ایران در قایقرانی
  • یاری: یک مدال برنز کشتی هم در المپیک پاریس برای ایران آرزوست! / یزدانی حریفانش را با یک دست شکست می‌دهد +فیلم
  • یاری: یک مدال برنز کشتی هم در المپیک پاریس برای ایران آرزوست! / یزدانی حریفان قاسمپور را با یک دست شکست می‌دهد +فیلم
  • ورزشکاران زنجانی ۳۷۰ مدال رنگارنگ کسب کردند