Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@07:16:15 GMT

یک بیمار سرطانی توسط ۴ ربات جراحی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۷۶۸۴

یک بیمار سرطانی توسط ۴ ربات جراحی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، چهار ربات برای نخستین بار در انگلیس یک جراحی مهم  روی یک بیمار سرطانی انجام دادند.

این ربات ها عمل استخراج کامل لگن را روی دین والتر ۴۱ ساله انجام دادند. در این عمل جراحی، مثانه، پروستات، رکتوم و قسمت پایینی کولون از طریق یک شکاف ۲ اینچی در شکم، برداشته شد.

چنین عمل جراحی به طور معمول توسط یک جراح و سه دستیار انجام می شود که در قسمت بالاتنه بیمار شکافی بزرگی ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پس از چنین عمل جراحی به شکل سنتی بیمار باید سه هفته در بیمارستان سپری می کرد، اما جالب آنکه والتر ۸ روز پس از عمل جراحی رباتیک توانست بیمارستان را ترک کند.

این عمل جراحی توسط ربات ۲ میلیون پوندی Da Vinci Xi انجام شد که ۴ بازوی رباتیک برای بریدن بافت ها، بستن رگ های خونی و فیلمبرداری از داخل بدن به وسیله یک دوربین سه بعدی  دارد.

دو جراح با استفاده از یک کنسول در فاصله چند متری، عمل جراحی ۸ ساعته را رصد می کردند.

سال گذشته مشخص شد والتر مبتلا به سرطان rectal است. با وجود اشعه درمانی و شیمی درمانی سرطان به غدد لنف در لگن او رسید و جراحان مجبور شدند کل اعضایی که در قسمت پایینی شکم او بود را حذف کنند.

این عمل جراحی توسط شهنواز رشید متخصص کولورکتال در بیمارستان «رویال مارسدن» در لندن انجام شد.

کد خبر 4431620 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: انگلیس رباتیک عمل جراحی نوآوری اربعین ۹۷ نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی فناوری نانو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هوشمندسازی هوش مصنوعی فناوری فضایی محمد جواد آذری جهرمی دانشگاه امیرکبیر سورنا ستاری ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف کامل «سلول سرطانی» از بدن امکان پذیر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کریستینا زاوالتا مانند بسیاری از مردم از آشپزی لذت می‌برد. او نمی‌توانست تصور کند که جوجه‌گردان‌ ممکن است الهام‌بخش ابزاری شود که به پزشکان در اتاق عمل کمک ‌کند. اما یک روز در حین پخت غذا، او به این ایده فکر کرد که ابزاری شبیه به جوجه‌گردان روشی عالی برای اسکن تومور است. با توسعه چنین ابزاری، در واقع پس از جراحی، با کمک نانوذرات منحصربه‌فرد بافت سرطانی که از بدن جدا نشده را می‌توان با خوبی تشخیص داد تا پزشک با راهنمایی این ابزار باقی‌مانده سلول‌های سرطانی را از بدن جدا نماید. نتیجه استفاده از این ابزار کاهش احتمال عود مجدد تومور و متاستاز در بیماران بعد از جراحی است.

زاوالتا و تیمش دستگاهی ساختند که آن را رامان روتیسری (Raman Rotisserie) نامیدند. این دستگاه به طور فیزیکی یک نمونه تومور را می‌چرخاند و با طیف‌سنجی رامان سطح تومور برداشته شده را اسکن می‌کند. نتایج تحقیقات آن‌ها به بهبود میزان موفقیت لامپکتومی سرطان سینه کمک می‌کند. کار آن‌ها در قالب مقاله‌ای در نشریه NPJ Imaging منتشر شده است.

زاوالتا می‌گوید: مشکل جراحی‌های سرطان این است که جراحان به کمک بیشتری نیاز دارند تا مطمئن شوند که کل تومور را خارج کرده‌اند. بنابراین، از این نظر، داشتن چیزی که بتواند سطح نمونه برداشته شده را بررسی کند، مفید خواهد بود. اگر برداشت تومور ناقص انجام شود، بخشی از آن در بدن بیمار باقی می‌ماند و احتمال عود مجدد وجود دارد.

فرآیند تصویربرداری با نانوذرات در این پروژه ۲۶ نشانگر زیستی را هدف قرار می‌دهد. سطح بافت تومور برداشته شده از قبل با نانوذرات پوشیده می‌شود و با استفاده از طیف‌سنجی رامان تصویربرداری می‌شود تا نقشه‌ی سه‌بعدی از سطح تومور ایجاد شود. هر گونه شکستگی در مرز بافت سالم و بافت سرطانی توسط نانوذرات مشخص می‌شود. با این کار اگر بخشی از تومور در بدن بیمار باقی مانده باشد، جراح از روی تصاویر متوجه آن می‌شود.

زاوالتا گفت: آنچه در اختیار داریم این است که می‌توانیم همزمان چندین نشانگر زیستی سرطان را با استفاده از نانوذرات تشخیص دهیم.

این تیم تحقیقاتی در حال کار بر روی بهبود سرعت چرخش این دستگاه برای نمونه‌برداری از سطح تومور با کارایی بیشتر است. آن‌ها همچنین به دنبال همکاری برای شروع آزمایش اثربخشی نمونه اولیه با استفاده از نمونه‌های بافت انسانی هستند.

کد خبر 6076511 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در زنجان انجام شد
  • انجام اولین عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان
  • عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در زنجان برای اولین بار انجام شد
  • خارج کردن دندان از ریه بیمار بدون عمل جراحی باز در سنندج
  • خارج کردن دندان از ریه بیمار در بیمارستان کوثر سنندج
  • جراحی نادر در شیراز؛ عمل جنین دارای نارسایی قلبی در رحم مادر
  • جراحی نادر در شیراز / عمل جنین دارای نارسایی قلبی در رحم مادر
  • هیچ سلول سرطانی پس از جراحی در بدن بیمار باقی نمی‌ماند
  • «درد» چگونه درمان می‌شود؟
  • حذف کامل «سلول سرطانی» از بدن امکان پذیر شد