Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@16:28:09 GMT

سوء استفاده علمی یک استاد در دانشگاه تربیت مدرس

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۷۷۹۵

سوء استفاده علمی یک استاد در دانشگاه تربیت مدرس

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس اخیراً با صحنه‌ای تاسف‌انگیز و عجیب در پروفایل «گوگل اسکالر» یکی از اساتید خود روبه‌رو شدند. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، همواره سوء‌رفتار دانشگاهی در میان دانشجویان مشکلی جدی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرقت ادبی و تقلب علمی به عنوان یکی از شایع‌ترین شکل سوءرفتار دانشگاهی مطرح است.

امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسئولیت تربیت علمی و اخلاقی نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد، دیگر ابعاد نداشتن صداقت علمی به افراد خاصی محدود نمی‌ماند و در واقع هر نوع چشم‌پوشی از این عمل چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد. همچنین به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین عواملی که در سال‌های اخیر مانع اصلی تولید علم شده، نداشتن صداقت علمی است.

داستان از تیرماه امسال آغاز شد. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با صحنه‌ای تاسف‌انگیز و عجیب در پروفایل «گوگل اسکالر» یکی از اساتید خود روبه‌رو شدند. مدل جدید تقلب علمی در صفحه گوگل اسکالر دکتر سیدمهدی سجادی از اساتید اصلاح‌طلب و مدیرگروه رشته «تعلیم و تربیت» دانشگاه تربیت مدرس تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه را به همراه داشت.

تجمع دانشجویان حامی روحانی علیه روحانی در دانشگاه تهران + عکس

این استاد دانشگاه به خود اجازه داده است صرف تشابه اسمی، مقالات دیگران را ولو در مباحثی نظیر مامایی، بارداری، سرطان و حتی مهندسی متالورژی در پروفایل تاییدیه خودشان که با ایمیل دانشگاه تربیت مدرس تایید شده درج کند. دکتر سجادی نه تنها آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی اش درج نموده است، در اقدامی ناشیانه که حتی از یک دانشجوی کارشناسی هم بعید است مقالات غیرمرتبط با رشته تخصصی خود را بارگذاری نموده که موجب تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه تربیت مدرس شده است.

صفحه گوکل اسکالر وی را میتوانید اینجا ببینید.

 

پیگیری‌های ما نشان داد که برخی از مقالات درج شده در صفحه گوگل اسکالر «دکتر سید مهدی سجادی» دانشگاه تربیت مدرس مربوط به یک «دکتر سید مهدی سجادی» دیگری است که استادیار و عضو مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که در تصویر زیر این تقلب آشکار و سرقت علمی را می‌بینیم.

الان سوال جدی که مطرح است این است که آیا آقای مهندس، دکتر، ماما متخصص تعلیم و تربیت با همین مقالات در جایگاه استادی دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد؟ دانشگاه تربیت مدرس که به منظور تحقق اهداف تبیین شده در اساسنامه خود، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان شجره طیبه و مولود انقلاب اسلامی و دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرز‌های دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلابی و به ویژه تربیت اعضای هیئت علمی و محققان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و به منظور گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آموزش عالی کشور و توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیاز‌های ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه‌ای و بین المللی تأسیس شده است؛ چگونه از وجود استادی استفاده می‌کند که به راحتی در صفحه گوگل اسکالر خود از مقالات دیگران برای رزومه خود سوءاستفاده کرده و دست به سرقت علمی می‌زند؟
 
بازی با آبروی دانشگاه تربیت مدرس

وزارت علوم و مسئولین دانشگاه تربیت مدرس برای حفظ جایگاه دانشگاه هم که شده برخورد لازم را با ایشان انجام دهند. دانشگاه تربیت مدرس که همواره با تمرکز بر کیفیت آموزش، کیفیت پژوهش و کیفیت امور دانشجویی و فرهنگی و ارتباطات علمی بین المللی، با چندین پله صعود جزء سه دانشگاه برتر کشور و جزء دانشگاه‌های برتر کشور موضوع بند «ز» ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه و جزء 10 دانشگاه برتر جهان اسلام و خاورمیانه قرار گرفته است مایه تاسف است که اساتیدی را با این سطح علمی بکار بگیرد و دانشجویان دکتری و ارشد این دانشگاه در پای کرسی استادی متقلب و سارق ادبی آثار علمی به کسب علم و معرفت بپردازند.

امروزه و در جامعه علمی کشور، تقلب در آثار علمی و نگارش پایان نامه و یا رساله بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های علمی به قدری رواج یافته که دانشگاه‌های بزرگ تهران به عنوان نماد‌های آموزش عالی کشور نیز از خسارت برآمده از این اتفاق بی نصیب نمانده و در این دانشگاه‌ها نیز رخداد‌های تأسف بار علمی رخنه کرده است که وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها باید ضمن برخورد و نظارت بیشتر اجازه ندهند اساتید و دانشجویان به راحتی با آبروی دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور بازی کنند.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش‌های رسیده سیدمهدی سجادی  به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب شناخته می‌شود. وی در 21 بهمن سال 88 نامه سرگشاده 116 استاد تربیت مدرس به مقام معظم رهبری که سایت ضدانقلاب کلمه آن را منتشر کرده است، امضا کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

R1011173/P1360/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت علوم دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل وزیر علوم درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که این دانشگاه در نهایت در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می‌کند و استخدام عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه معنا ندارد.

بیشتر بخوانید: رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

وی ادامه داد: البته اساتیدی را که در این دانشگاه داریم قدردانشان هستیم ولی نباید همان کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم همان را انجام دهد یا کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی هم انجام بدهند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها هرکدام ماهیت و وظیفه خاص خود را دارند ما نباید همه چی را باهم قاطی کنیم باید به ماهیت هر دانشگاه توجه کنیم برای همین در اولین جلسه هیأت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید درباره جذب هیأت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دیگر قرار نیست عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه استخدام شود، چرا؟ چون وقتی عضو هیأت علمی با مدرک دکتری استخدام می‌شود در پی این است که دانشیار و استاد تمام شود و مجبور است در دانشگاه‌های دیگر وقت بگذارد تا ارتقا پیدا کند.

وی افزود: مربی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شود باید از مسیر خود ارتقا پیدا کرده و مدارج را طی کند، بنابراین انتظاری که از استاد فنی و حرفه‌ای داریم مرتبط با حرفه خودش است نه انتظاری که از استاد دانشگاه تهران داریم اینها را باید احصا کرده و به قانون توجه کنیم تا در بحث‌های دیگر اثر گذار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228347 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم