Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-26@19:23:43 GMT

سدهای کشور تشنه‌اند

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۸۵۹۷

سدهای کشور تشنه‌اند

سال آبی جدید در حالی از ابتدای مهرماه آغاز شده است که از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی، ۱۰۴ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

 

در حال حاضر میزان ذخایر سدهای ایران به ۱۹.۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی ۱۴ درصدی آب ذخیره شده در سدهای کشور را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که درمقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر خروجی از این سازه‌های آبی نیز نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کمتر شده و هم اکنون به طور میانگین ۶۱ درصد مخازن سدهای یاد شده خالی است.

در حال حاضر از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی، ۱۰۴ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا هم کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند، به‌طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۲۰ مهرماه به حدود ۶۸۰۸ گیگاوات ساعت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) نیز به ۵۸۹ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی ۶۹ درصد مخازن این سدها خالی است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته باشد.

با وجود بارندگی‌های مناسب روزهای آغازین مهرماه ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران در سال آبی جدید به ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این در شرایطی است که براساس آخرین آمار از وضعیت بارندگی تجمعی حوزه‌های آبریز درجه ۱، در حال حاضروضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته، این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بودیم.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱۷,۶۶۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۹۰ تومان (۰.۵۱ درصد) کاهش یافته است. هر واحد درهم امارات، روز گذشته با قیمت ۱۷,۷۵۰ تومان معامله می‌شد.

امروز درهم امارات در بازار آزاد بر خلاف رشد قبلی با کاهش قیمت روبرو بوده است، بطوری که درهم امارات که در بازار آزاد دیروز به ۱۷,۷۵۰ تومان رسیده بود.

 امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۹۰ تومانی (۰.۵۱ درصد) به ۱۷,۶۶۰ رسید. بالاترین قیمت درهم امارات در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷,۶۶۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱۷,۶۶۰ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی درهم امارات نسبت به هفته گذشته ۲.۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد درهم امارات در شش ماه گذشته حدود ۲۴.۳۷ درصد افزایش یافته است.

tags # درهم امارات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت دینار عراق امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت افغانی افغانستان امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • قیمت افغانی به تومان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت