Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@00:30:39 GMT

پزشک بودن یا طبیب شدن؛ همه حق انتخاب داریم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۸۹۸۱

پزشک بودن یا طبیب شدن؛ همه حق انتخاب داریم

امیر حسین یزدانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که عضو مؤسسه ملی مرهم است و در سفر به مناطق محروم و درمان رایگان بیماران ید طولانی دارد، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به این سؤال پاسخ داد که چرا بخشی از وقت، انرژی، عمر و تخصص خود را به صورت رایگان به نیازمندان مناطق محروم ایران اختصاص می‌دهد و عنوان کرد: هر کسی در پازل کائنات نقشی دارد و باید نقش خود را ایفا کند و کاری به دیگران نداشته باشد بلکه آنچه را که احساس و عقلش می‌گوید درست است، را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غیر از جریان عادی زندگیمان نقش دیگری هم در هستی باید ایفا کنیم

وی ادامه داد: اگر هر فردی به وظیفه خود در هستی بیاندیشد قدر مسلم جریان خوبی شکل خواهد گرفت. انگیزه من هم همین بود؛ فکر می‌کنم غیر از جریان عادی زندگیمان نقش دیگری هم در هستی باید ایفا کنیم و با توجه به اینکه پزشک هستیم، باید طبیب هم باشیم چرا که غیر از پزشک شدن، طبیب بودن بسیار مهم است.

نفس بین دو راه طبیب بودن و پزشک بودن حق انتخاب دارد

یزدانی در پاسخ به این سؤال که چه کسی فکر و ایده طبیب بودن را به شما آموخت آن هم در جامعه‌ای که هر روز خبرهایی در خصوص قصورها یا بی‌توجهی‌های پزشکان می‌شنویم؟ عنوان کرد: این موضوع آموختنی نیست حس کردنی است. وقتی سعدی باب برزویه طبیب را مطرح می‌کند، یعنی از همان زمان‌ها نفس، بین دو راه طبیب بودن و پزشک بودن حق انتخاب داشته است. پزشک بودن و طبیب بودن با هم تفاوت دارند و این نقش طبیب بودن در جامعه ما کمرنگ شده است هم بین پزشکان و هم بین بیماران.

بیماران طبیب بودن را از پزشکان مطالبه کنند

وی با اشاره به اینکه نه تنها پزشکان باید تلاش کنند طبیب باشند بلکه بیماران نیز باید چنین مطالبه‌ای داشته و بازخوردهایی در همین راستا به پزشکان ارائه کنند، گفت: ارتباط پزشک و بیمار باید به نحوی باشد که جنبه طبابت مطرح و ایجاد شود و وقتی رابطه پزشک و بیمار به هر دلیلی خراب می‌شود این وجه طبابت نیز کمرنگ می‌‌شود.

حسم پس از بازگشت از سفرهای جهادی، حال بازگشت از سفر حج است

این پزشک متخصص کشورمان ادامه داد: هر کسی به اندازه خود وجودیش پا را از پزشک بودن فراتر گذاشته و از دریای طبابت می‌چشد. ما توانستیم به اندازه قطره‌ای از این دریا بچشیم، کس دیگری لیوانی چشید و آن دیگری در این دریا شنا کرد. ولی به هر صورت طبیب بودن چیزی نیست که کسی بتواند به دیگری یاد دهد بلکه باید آن را حس کنیم، بین دو راهی قرار بگیریم و انتخاب کنیم و بعد از آنکه طبیب بودن را انتخاب کردیم حس بی‌نظری را تجربه خواهیم کرد که قابل مقایسه با هیچ مبلغ و مسئله مادی نیست وقتی من از سفرهای مرهم باز می‌گردم حس و حالم همان حس و حالی است که پس از بازگشت از حج داشتم و اگر این حس را کسی تجربه کند دیگر آن را رها نمی‌کند و با چیز دیگری هم عوض نمی‌کند.

وی در پاسخ به سؤال که چطور سایر پزشکان که چنین حسی را تجربه نکرده‌اند را به کارهای خیر تشویق می‌کنید؟ گفت: خیلی موافق این نیستم که به دیگران اصرار کنیم در سفرهای مناطق محروم شرکت کنند. همین که مطرح شود چنین گروه‌هایی وجود دارند و افراد می‌توانند با این گروه‌ها همراهی کنند کافی است. بقیه به خود فرد بستگی دارد.

هوش اجتماعی و عاطفی مردم کاهش یافته است/ توان حل مشکلات را نداریم

یزدانی در ادامه سخنان خود به بیان دلایل بروز مشکلات گسترده در حوزه پزشکی و سطح جامعه و چرایی عدم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت با ابراز تأسف از کمبود مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله در جامعه، عنوان کرد: هوش اجتماعی و عاطفی مردم کاهش یافته و قابلیت برخورد با مشکلات و حل مشکلات را نداریم و اینها جزو مهارت‌های اجتماعی است که باید کسب شود. این مهارت‌ها هیچ جایی آموزش داده نمی‌شود. هر فردی ممکن است در زندگی خود به صورت طبیعی با مشکلات مواجه شود و در مسیری قرار گیرد که با پرداخت هزینه‌ای سنگین و آزمون و خطا حل مشکلات را یاد بگیرد، برخی هم هیچ وقت این را یاد نمی‌گیرند و با مواجهه با یک مشکل و اینکه نتوانسته‌اند آن را حل کنند مسیر زندگیشان تغییر پیدا کند.

همه طلبکار جامعه هستیم هیچ کس نمی‌پرسد مسئولیت من در قبال جامعه چیست

وی افزود: افراد مسئولیت‌های اجتماعی که در قبال جامعه خود دارند را فراموش کرده‌اند. اکثر مردم جامعه ما از هر رده‌ای از اجتماع که هستند، طلبکار جامعه‌اند و هیچ کس نمی‌گوید و از خود سؤال نمی‌پرسد که نقش من به عنوان یک تکه کوچک در این کائنات و این اجتماع چیست و کجا باید قرار بگیرم و همیشه طلبکار است که چرا جامعه برای من این کار را نکرد؟ چرا این برای من فراهم نشد؟ و ... . خود این نگاه باعث ایجاد خشم نهفته نسبت به هم و جامعه می‌شود و باعث می‌شود که مشکلات ما در روند معیوب قرار گیرند و بدتر شوند.

بچه‌ها باید قبل از سنین مدرسه مسئولیت اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند

این پزشک خیر در ادامه اظهار کرد: بچه‌ها باید قبل از سنین مدرسه مسئولیت اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند اما این مسئله مهم اتفاق نمی‌افتد در حالی که مهم‌تر از فیزیک و ریاضی و ... آموختن مهارت‌های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی است.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که برخی که خود هیچ کاری نمی‌کنند، کل حرکت‌های خیرخواهانه را زیر سؤال می‌برند و مطرح می‌کنند که پزشکان یا افراد خیر می‌خواهند معروف شوند و ... و افزود: من معتقدم حتی اگر تعداد معدودی از افراد هم چنین هدفی داشته باشند باز هم یک قدم مثبت رو به جلو است و نباید این قدم را به دلیل یکسری انحرافات کوچک که درون آن ممکن است رخ دهد برنداریم. فردی که برای شهرت کمک می‌کند بهتر از کسی است که هیچ حرکتی نمی‌کند؛ از سوی دیگر کسی که وارد این جریان می‌شود کم کم این حس طبیب شدن را می‌چشد و خود را رشد داده متعالی می‌کند. 

یزدانی در پایان گفت: همه باید نقشمان را در هستی پیدا و آن را ایفا کنیم و کاری به اطرافیان و اینکه بقیه چه می‌کنند نداشته باشیم.

 انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا پزشکان خیر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی جنتی پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) در سی اُمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) اظهارکرد: ایران اسلامی مدعی تمدن نوین اسلامی است و بی شک این تمدن بدون عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان، علما به عنوان وارثان انبیاء و مفسران دین، نقشی محوری در ترویج این ارزش‌ها و زمینه‌سازی برای ساخت جامعه‌ای نوین بر پایه آموزه‌های اسلامی دارند.

وی افزود: امام رضا (ع) در بیان مسئولیت خطیر علما می‌فرمایند: "فقها باید مردم را از شر دشمنان نجات دهند، با مظاهر ناعدالتی و تبعیض مبارزه کنند و بر ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی پایبندی به حقوق اخلاقی و انسانی ایرانی و اجتماعی تاکید کنند."
جنتی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی علما ابعاد مختلفی دارد، بیان کرد: ترویج علم و دانش، روشنگری افکار عمومی  و ارتقای سطح معرفت دینی مردم از طریق برگزاری کلاس‌ها، سخنرانی‌ها، تالیف کتب و مقالات و استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای. ترویج آموزه‌های اخلاقی دین مانند صداقت، امانت‌داری، انصاف، و کمک به نیازمندان برای اصلاح اخلاقی جامعه و مبارزه با مفاسد اجتماعی، نقد ظلم و ستم، ترویج عدالت و انصاف، حمایت از اقشار ضعیف جامعه برای ایجاد جامعه‌ای متعادل و برخوردار از رفاه عمومی لازم و ضروری است.

پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) تأکید کرد: ترویج فرهنگ انفاق و وقف و ارائه راهکارهای مناسب برای توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه برای کاهش نابرابری‌ها و فقر اقتصادی دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه علما با ایفای این نقش‌ها می‌توانند در تحقق عدالت اجتماعی و تمدن نوین اسلامی یاریگر مردم باشند، افزود: علما روشنگری افکار عمومی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان برای دفاع از کیان دین و مملکت و حفظ استقلال و امنیت کشور می توانند نقش موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی علما در تاریخ اسلام  را می توان معرفی کرد، امام علی (ع) الگوی عدالت و انصاف، در دوران خلافت خود، اهتمام ویژه‌ای به رفع تبعیض و توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه داشتند.شیخ صدوق فقیه برجسته شیعه، با تاسیس دارالعلم و پرورش شاگردان برجسته، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و حفظ معارف دین ایفا کرد وعلامه طباطبایی مفسر قرآن کریم، با تفسیر قرآن به روشی نوین و با استفاده از عقل و برهان، به فهم عمیق‌تر آیات الهی و ارتقای سطح معرفت دینی مردم کمک کرد.

جنتی در خاتمه تأکید کرد: امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی، جامعه‌ای ایمانی و الهی را بر پایه آموزه‌های دین اسلام بنا نهاد و نظامی بر اساس عدالت اجتماعی و رفاه عمومی مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • فیک بیوتی
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • نسبت میان علم و فلسفه
  • مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی