Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخ رضایی با بیان اینکه ۶۰ مقاله به سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی رسیده است، گفت: بسیاری از کسانی که مقاله دادند، دانشجویان کارشناس ارشد رشته ادبیات کودک هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حسین شیخ رضایی»، امروز(سه شنبه، ۲۴ مهر) در نشست سومین همایش «دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی» به عنوان دبیر علمی این همایش گفت: امسال سومین دوره ای است که دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی را برگزار می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودک دیروز و امروز عنوان اولین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی بود. دو سال پیش عنوان همایش لذت های خواندن بود و امسال عنوان ادبیات کودک و دیگری را انتخاب کردیم.

 

شیخ رضایی اظهار داشت: ایده ما گردهم آمدن همه کسانی است که در ادبیات کودک فعالیت می کنند اعم از محقق، استاد دانشگاه، دانشجوی ادبیات، ناشر، مروج، کتابدار، معلم، نویسنده و والدین. ایده ما این است که همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی برای همه این اقشار قابل استفاده باشد. در هر دوره از این همایش میهمانانی از خارج از کشور داریم. دوره اول میهمانی از آلمان، دوره دوم گروهی از نروژ و امسال نیز مدیر دفتر IBBY‌ میهمان ماست. عنوان ادبیات کودک و دیگری برای بسیاری پرسش برانگیز است. قاعدتا در دو روز همایش افراد در مقالات خود به این موضوع اشاره می کنند.

 

دبیر علمی همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی خاطرنشان کرد: در نظام های اجتماعی در تمام سطوح بسیاری از ناعدالتی ها، تبعیض ها و یا سؤگیری ها با توسل به دیگری در مقابل ما صورت می گیرد. توجیه و بهانه بسیاری از تبعیض ها و سوءگیری ها ما در مقابل دیگری یعنی پرونده دیگری سازی است. در بسیاری از تحقیقات در سال های اخیر در حوزه ادبیات کودک بخصوص با توجه به جنگ و مهاجرت تمرکز روی این بود که ادبیات کودک چطور می تواند کودک را نسبت به دیگری و پذیرش دیگری حساس کند. مهم این است که همه کسانی که برای کودک کار می کنند بفهمند که ادبیات می تواند نقش مهمی بر روی کودکان در پذیرش دیگری ایجاد کند. تعداد کتاب های تالیفی که به هر نحو دیگری در آن مطرح است و با دید پذیرا و مثبت نگاه شده است به عنوان مثال به عنوان بیماری روانی شاید یک یا دو مورد کتاب تالیفی داریم، در بین آثار ترجمه تعداد کارها زیاد است.

 

شیخ رضایی با بیان اینکه 60 مقاله به سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی رسیده است، عنوان کرد: حدود 20 مقاله در دو روز همایش ارایه می شود. امسال سعی کردیم از میهمانان مدعو در حوزه های متنوع دعوت به عمل آوریم. هشت میهمان مدعو داریم اعم از جامعه شناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص ادبیات کودک و سایر دست اندرکاران این حوزه. ابتدای هر پنل یک سخنرانی کلیدی داریم و بعد ارایه مقالات را خواهیم داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: در روزهای همایش شش پنل خواهیم داشت، هر روز سه پنل داریم، مباحث نظری، رسانه های جدید مثل انیمیشن و کتاب های گویا دو پنل همایش هستند و دو پنل نیز به بررسی های موردی اختصاص می یابد، دو پنل نیز به بررسی های موردی غیر از رمان نوجوان می پردازد. در قسمت نظری و رسانه های جدید ضعیف تر هستیم، رمان نوجوان بیشتر توجهات را جلب کرده و بیشتر مقالات در این حوزه است. از تیم لاک پشت پرنده خواستیم کتاب شناسی موضوع دیگری را در پنج سال اخیر برای ما تهیه کند.

 

وی همچنین اظهار داشت: ارتباط شورای کتاب با IBBY‌ مشخص است، شورا نهاد مستقلی است و قبل از اینکه عضو این سازمان باشد فعالیت داشته است، همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی یک اتاق فکر دارد که هر سال نظرسنجی می کند که اولویت همایش چه باشد. برگزاری این همایش باعث آشنایی و ارتباطات زیادی می شود، دو سال پیش که میهمانانی از نروژ داشتیم، کتاب هایی معرفی کردند که برخی از آنها ترجمه شد. همچنین آنها تصمیم گرفتند شورای کتاب برای جایزه آلمان کاندید شود بدون اینکه درخواستی از ایران شده باشد. کیفیت کتاب کودک تحت عوامل زیادی همچون اقتصادی، چاپ، کاغذ و کپی رایت است. بسیاری کسانی که برای همایش ادبیات کودک مقاله می دهند دانشجویان کارشناس ارشد رشته ادبیات هستند. انتخاب موضوع برای پایان نامه آنها حتما تحت تاثیر سخنانی که اینجا می شنوند، است.

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد اربعین حسینی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت پیاده روی اربعین اردبیل ایلام حوزه هنری شیراز خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود

شهردار منطقه ۳ تهران با بیان اینکه میدان ونک ۳ طبقه می‌شود، گفت: چنانچه امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، این پروژه ممکن است سال آینده به کلنگ‌زنی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید جوانی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت‌_ در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ۳ طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است، تونلی که از بزرگراه حقانی (زیر چهار راه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است که اکنون کار مطالعاتی آن در دست اقدام است تا امسال انجام شود، و در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ تهران در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است، خاطرنشان کرد: هنوز مطالعات نهایی نشده است، جلسه‌ای با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم، طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران را داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلاً طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار بزرگ یعنی از تونل توحید بزرگ‌تر است، اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر است که اجرای آن نیازمند مطالعات جدی است.

شهردار منطقه ۳ تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این طرح پروژه تأیید شود در این دوره از مدیریت شهری اجرا می‌شود، گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد، اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست.

جوانی افزود: از معاونت فنی و عمران درخواست داریم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهارراه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی عصر این پروژه در اولویت قرار گیرد تا زیرگذر میدان ونک نیز در برنامه مطالعاتی انجام شود و در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

کد خبر 750813

دیگر خبرها

  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب
  • میدان ونک سه طبقه می شود + جزئیات
  • میدان ونک ۳ طبقه می‌شود
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان