Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@18:25:48 GMT

دانشجویان قرآنی درگیر مباحث نظری شده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۹۸۷۲

دانشجویان قرآنی درگیر مباحث نظری شده‌اند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی حافظ بین‌المللی قرآن دیروز، 23 مهر ماه، در محفل انس با قرآن دانشکده علوم قرآنی مشهد عنوان کرد: سطح دانسته‌های دانشجویان علوم قرآنی حتی در مواردی از سطح افراد عادی جامعه هم پایین‌تر است.

دانشجویان به حواشی قرآن بیش از خود آن مسلط هستند
وی اظهار کرد: دانشجویان قرآنی ما بیشتر به حواشی قرآن مسلط شده‌اند تا خود قرآن؛ این در حالی است که در کشور مصر کسی که قصد تحصیل علوم دینی در دانشگاه الازهر را دارد، باید به عنوان پیش شرط به حفظ قرآن را بپذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حسنی با بیان اینکه جامعه قرآنی ما در شرایط نامناسبی قرار دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم بهتر این شرایط نامناسب را تعریف کنیم، باید گفت ما در جامعه قرآنی کشور، گرفتار یک سطح کاذب شده‌ایم و این شرایط کاذب زمانی خود را نشان می‌دهد که ما در محضر شیوخ قرائت سایر کشورها قرار گرفته و به بی‌سوادی خود پی می‌بریم.

این حافظ بین المللی قرآن با بیان اینکه در اجازه دادن شیوخ قرائت ارزش اجازه‌نامه حافظ قرآن بیش از قاری مصحف شریف است، اضافه کرد: در کشور ما قرائت هم مسیر خود را اشتباه رفته و آنچه در کشور ما به قرائت قرآن معروف شده، بیشتر فریاد کشیدن و تحریر زدن در تلاوت است. در واقع این یک نوع خوانندگی است که به جای قرائت برای ما جا افتاده است.

حسنی با اشاره به اینکه در تلاوت اساتید مصری هم اشکال وجود دارد، اظهار کرد: ما چون خود را درگیر صوت و لحن کرده‌ایم، خوش صوت ها را قاری می‌دانیم و به کسی که صدای خوبی ندارد، می‌گوییم «تو قاری نمی‌شوی» ولی آیا قرآن فقط برای افراد خوش‌صدا نازل شده است؟

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: باید بدانیم که مقری به کسی گفته می‌شود که مربی قرائت صحیح به قاریان است و این فرد ممکن است صدای خوبی هم نداشته باشد اما متأسفانه در کشور ما مقری وجود ندارد.

وی افزود: اطلاعات قاریان ما در زمینه قرائت صحیح صفر است. برای مثال آنچه در ایران به عنوان اختلاف قرائت مشهور شده، خود یک علم است که افراد به آن آگاهی ندارند و این علم قرائت بیشتر دستاویز تصمیمات سیاسی و حکومتی برخی حکومت‌های سابق در بلاد اسلامی شده است.

تلاوت راهی برای کسب درآمد شده است
حسنی اظهار کرد: جو قرآنی کشور ما به سمتی رفته که قاری فقط در مسابقات شرکت می‌کند. خیلی‌ها هم در این بین شکست می‌خورند و مسیر خود را عوض می‌کنند. عده‌ای هم که در سطح بین‌المللی موفق می‌شوند، چون هنری ندارند، همین تلاوت را به عنوان راه درآمد خود انتخاب می‌کنند.

این حافظ بین‌المللی قرآن افزود: در گذشته حافظان و قاریان به علوم مختلف قرآن و تفسیر آگاه بودند اما حالا که قاری به وسیله تلاوت کسب درآمد می‌کند و اخلاق قرآنی هم ندارد، مشخص می‌شود مسیر درستی طی نکرده و فقط به زیبا خواندن قرآن توجه داشته است.

حسنی با ارایه توصیه‌ای به دانشجویان عنوان کرد: در کنار دروس دانشگاه به قرآن نزدیک شوید. یکی از راه‌های نزدیک شدن و انس با قرآن حفظ کلام الله است. نتیجه حفظ و انس با قرآن طوری است که هر کس به انسان نگاه می‌کند، شأنیت قرآن را در او احساس می‌کند.

وی با بیان اینکه رفتار زشت و غیرقرآنی برخی قرآنیان آبروی قرآن و قرآنیان را برده است، گفت: قبلا با خود این سؤال را مرور می‌کردیم که چرا قرآن مهجور است و کسی قرآنیان برتر را نمی‌شناسد.

حفظ قرآن، راهی برای انس با کلام خدا
حسنی اضافه کرد: اگر افراد با قرآن انس و آرامش نگیرند، اثر آن فعالیت قرآنی محقق نشده است. فردی که قرآن را حفظ می‌کند، ابتدا همان دغدغه مرور و تثبیت محفوظات را دارد اما در ادامه همین تکرارها سبب توجه به معنا می‌شود و همین موضوع کم کم انس انسان با قرآن را محقق می‌سازد و از همین جهت می‌توان گفت توصیه فراوان رهبر انقلاب به حفظ قرآن بی‌مورد نیست.

وی با بیان اینکه حافظ قرآن نشدن ناشی از کوتاهی خود افراد است، ادامه داد: دانشجویان علوم قرآنی اگر به حفظ قرآن نپردازند، حق مطلب را در رابطه با قرآن ادا نکرده اند.

حسنی گفت: تمام مشکل ما در مسیر حفظ قرآن این است که افراد خود را مکلف به حفظ قرآن نمی‌دانند. ما اگر با پشتکار در انجام برنامه‌ها حفظ قرآن را برخود واجب بدانیم مسائل حل می‌شود.

وی اضافه کرد: دانشجویان ما تشنه حفظ قرآن نیستند. ابتدا باید تشنگی و نیاز لازم برای حفظ قرآن در دانشجویان علوم قرآنی ایجاد شود، آنگاه خواهیم دید که خود آنان به سمت حفظ قرآن حرکت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی محفل انس با قرآن دانشکده علوم قرآنی مشهد مهدی حسنی حافظ قرآن صوت و لحن حواشی تلاوت حفظ قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۹۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم

روح‌الله رحیمی، مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره «مسابقه قرآنی‌ها» که این روز‌ها با هدف به چالش کشیدن حافظه حافظان قرآن کریم از شبکه قرآن پخش می‌شود، گفت: در سطح کشور مسابقات زیادی برای کسانی که همنشین و مانوس با قرآن هستند، برگزار می‌شود. ما در تلویزیون مسابقه قرآنی که فضای جذابی داشته باشد و اختصاص به حافظان قرآن داشته باشد، نداشتیم. آقای کشکولی، مدیر شبکه قرآن هم دغدغه تولید برنامه «مسابقه قرآنی‌ها» داشت. اگرچه دغدغه اصلی برنامه حفظ قرآن و به چالش کشیدن حافظان قرآن است، ولی سعی شد جذابیت و نوآوری هم وارد برنامه شود.

رحیمی ادامه داد: ما از سراسر کشور و از استان‌های مختلف نظیر استان مازندران، گیلان، گلستان، تهران، سمنان، قم، یزد، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، زنجان، همدان و ... دعوت کردیم و حافظان در قالب گروه‌های چهار نفره شرکت کردند. «مسابقه قرآنی‌ها» در ۲۵ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید شد. از ویژگی‌های مهم برنامه می‌توان به مجری و تیم سردبیری اشاره کرد. اتاق فکر از نویسنده تا تیم سردبیری از حافظان قرآن کریم بودند. در واقع حافظان قرآن در تمام ارکان تولید «مسابقه قرآنی‌ها» نقش داشتند.

مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در پاسخ به این سوال که آیا ذهنیت مدیر شبکه قرآن به سمت تولیداتی مثل «محفل» نبوده؟ گفت: ماجرای «محفل» با «مسابقه قرآنی‌ها» متفاوت است. «محفل» روایت فعالین و قاریان قرآنی است، اما در «مسابقه قرآنی‌ها» دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار می‌گرفتند، که قدرت حافظه‌ و میزان حفظ قرآن را با سوالات طراحی شده به چالش می‌کشند. در نهایت یک گروه برنده می‌شود و کمک هزینه مشهد به گروه برگزیده اهدا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تولید برنامه‌های قرآنی حساسیت خاص خود را دارد، آیا تدارک مسابقه قرآنی که با هدف به چالش کشیدن حافظه قرآنی حافظان ترتیب داده شود، در تعارض با ماهیت حفظ قرآن برای مانوس شدن با پیام قرآنی نیست؟ تصریح کرد: این همه مسابقه ملی و بین‌المللی در حال برگزاری است، که تحت نظارت مراجع و فعالین قرآنی است. ما در «مسابقه قرآنی‌ها» از کسانی که در حوزه قرآن کریم سرشناس هستند، استفاده کردیم. یعنی قبل از اینکه وارد مرحله تولید بشویم، برنامه را با اعضای اتاق فکر برنامه چک کردیم. بعضاً مسابقاتی وجود داشت که دوستان گفتند شاید صلاح نباشد و ما آن را حذف کردیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر دستتان در انتخاب سوژه‌های قرآنی در هر شهر باز بوده؟ گفت: در «مسابقه قرآنی‌ها» ۲۰۰ حافظ قرآن کریم از سراسر ایران شرکت کرده بودند. حتی برخی از شرکت‌کنندگان با هم هم محله‌ای یا هم کلاسی بودند. مواردی هم بوده که خانوادگی شرکت کردند. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • «مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند