Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@02:03:04 GMT

اقتصاد امروز ما و نظريه معروف احمق بزرگ

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۱۰۴۴

اقتصاد امروز ما و نظريه معروف احمق بزرگ

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- نشريه همدلي در تازه ترين شماره خود در ياداشتي با عنوان «اقتصاد امروز ما و نظريه معروف احمق بزرگ» به قلم «اسداله رباني مهر» کارشناس ارشد مديريت بين الملل به نقش مردم در نوسانات اقتصادي پرداخته است.

در اين مطلب آمده است: درفضاي مجازي در گروهي چت هاي افراد را مي خواندم اکثرآنها اعتراف مي کردند اشتباه کرديم به تازگي طلا خريديم ضررکرديم؛سکه و دلار خريديم ضررکرديم ؛اوراق از بورس گرفتيم قيمت سهام ها به شدت پايين آمد ضررکرديم و حرف هايي از اين دست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...
پس بايد بپذيريم که بخش زيادي از مشکلات امروز بازار به علت همين کارهاي ماست که تنها تحت تاثير جو رواني و اينکه از قافله عقب نمانيم شروع به خريدهايي مي کنيم که هيچ پشتوانه کارشناسي ندارد و نتيجه آن متضرر شدن و فشار به اقشار ضعيف جامعه است که علاوه بر زيان ديدن خودمان حتي به لحاظ شرعي هم درست نيست و همه ما در ايجاد اين شرايط مسئول هستيم .
در اقتصاد نظريه‌اي معروف داريم به نام نظريه احمق بزرگ و يا نظريه احمق بزرگ‌تر ؛ بر اساس اين نظريه؛ فرد سهام و يا ساير اوراق بهادار و حتي سکه وطلا را به هر قيمت ممکن (حتي به قيمت بسيار بالاتر از قيمت اصلي سهم) خريداري مي‌کند چون تصور مي‌کند هميشه انسان احمق‌تري پيدا مي‌شود که در آينده سهام را به قيمت بيشتري بخرد و البته انسان احمق‌تر جديد هم تصور مي‌کند در آينده انساني احمق‌تر از خودش پيدا مي‌شود که سهام را به قيمت بيشتري بخرد!
در نتيجه ارزش سهام با سرعت به صورت صعودي افزايش پيدا مي‌کند. نتيجه اين افزايش قيمت بدون دليل حباب اقتصادي است.
بدون شک روزي خريداران اين افزايش بدون دليل و حبابي قيمت را تشخيص مي‌دهند و حباب خواهد ترکيد پس بياييد در رفتارمان تجديدنظر کنيم و بپذيريم که بخش زيادي از مشکلات اقتصادي امروز به علت همين رفتارهاي ماست.
اگر قرار است دنياي اطراف ما تغيير کند، تغيير از ما شروع مي‌شود؛ اگر قرار است جامعه‌ي ما تغيير کند، خود ما بايد تغيير کنيم، اگر قرار است چشمان ما اتفاق‌هاي جديد را ببيند بايد عينک‌مان را عوض کنيم.
پس از خودمان شروع کنيم.
7526/2090
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ «نفت» و «خدمات» در رشد اقتصادی در ۹ ماهه ۱۴۰۲

بانک مرکزی رشد اقتصادی ۹ ماهه ۱۴۰۲ را منتشر کرده که بر اساس آن این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده و به ۴.۵ درصد رسیده است. محرک اصلی این رشد، بخش نفت و بخش خدمات بوده است.

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، اندازه اقتصاد ایران ۴.۵ برابر بزرگ‌تر از مدت مشابه در سال گذشته شده است. این رشد حاصل تجمیع رشد اقتصادی در ۴ بخش اقتصاد است. این بخش‌ها شامل «کشاورزی»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» می‌شود.

از میان اجزای اقتصاد، بالاترین رشد اقتصادی مربوط به نفت بوده که بالای ۱۵ درصد برآورد شده است. به نظر می‌رسد یکی از علل بالارفتن رشد اقتصادی در بازه زمانی مذکور نیز افزایش تولیدات در همین بخش از اقتصاد باشد. بخش خدمات نیز با افزایش رشد همراه بوده و از زیر ۳ درصد به ۴ درصد افزایش یافته است. در مقابل، رشد اقتصادی بخش‌های کشاورزی و صنایع و معادن با کاهش روبرو شده است. این کاهش خصوصا در بخش کشاورزی شدت گرفته و سطح این شاخص را از بالای یک درصد به زیر آن کشانده است.

افزایش حجم ۴.۵ درصدی اقتصاد ایران

طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در ۹ ماهه ابتدایی امسال به یک هزار و ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

باتوجه به این که این رقم در ۹ ماهه سال قبل یک هزار و ۱۵۵ هزار میلیارد تومان بوده، رشد اقتصادی کل کشور به روش ارزش‌افزوده به ۴.۵ درصد رسیده است. این رشد در مدت مشابه طی سال گذشته در سطح ۳.۶ درصد قرار داشته و بر این اساس می‌توان گفت رشد اقتصادی به روش ارزش افزوده در کشور افزایش یافته است. همچنین، رشد اقتصادی غیرنفتی نیز ۳.۵ درصد برآورد شده است.

نفت و خدمات، بازیگران اصلی رشد اقتصادی ۹ ماهه

از میان اجزای ۴ گانه‌ی اقتصاد، رشد دو بخش افزایشی و رشد دو بخش کاهشی شده است.

بالاترین رشد دیده شده میان اجزای اقتصاد، ۱۶.۳ درصد بوده که مربوط به گروه نفت می‌شود. به بیان ساده‌تر، اندازه تولیدات نفتی ایران در نُه ماهه سال جاری ۱۶.۳ درصد بزرگ‌تر از مدت مشابه در سال قبل شده است. این نرخ در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۹.۴ درصد بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بخش نفت از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده که بی‌تاثیر از کاهش محدودیت‌ها در فروش نفت نیست.

دیگر بخش اقتصاد که با افزایش رشد همراه بوده، خدمات است. رشد اقتصادی این بخش از ۲.۶ درصد در نُه ماهه سال قبل به ۴ درصد در نُه ماهه سال جاری رسیده است.

در سوی دیگر، اما دو بخش از اقتصاد با کاهش رشد مواجه شده‌اند. یکی بخش صنایع و معادن و دیگری بخش کشاورزی است.

به بیان دقیق‌تر، رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن از ۵.۶ درصد به ۳.۹ درصد اُفت کرده است. اتفاق مشابهی در بخش کشاورزی افتاده و رشد این بخش از ۱.۱ درصد به ۰.۷ درصد نزول کرده است. کاهش رشد اقتصادی در بخش کشاورزی مسبوق به سابقه است و در دو سال اخیر بار‌ها دیده شده که اندازه این بخش از اقتصاد در حال کوچک‌شدن است. به نظر می‌رسد خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر علت اصلی این رخداد باشد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی اقتصاد ایران در سال 1403
  • بررسی نظریه‌های موافق و مخالف بر ساخت ساختمان‌های بلند
  • نحوه واگذاری خودروسازان چگونه خواهد بود؟
  • واگذاری خودروسازان به روش مزایده
  • ترکیب استقلال برابر هوادر با سه تغییر بزرگ
  • گشتی در دنیای اقتصاد | وضعیت بازار شب عید
  • ۳ باور غلط اما شایع در اقتصاد ایران
  • نقش پررنگ «نفت» و «خدمات» در رشد اقتصادی در ۹ ماهه ۱۴۰۲
  • گشتی در دنیای اقتصاد | تداوم تولید پژو پارس تا خرداد
  • روسیه چه زمانی چهارمین اقتصاد جهان خواهد شد؟