Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، ابتدای سال ۱۳۹۷ تعداد زندانیان مهریه ۲۹۷۸ نفر بود که در ادامه به دلایل متعددی چون افزایش قیمت سکه رشد ۴۰ درصدی این محکومان را شاهدیم؛ این نسبت ابتدا و میانه سال است اما مقایسه‌ آمار زندانیان فعلی با محبوسان سال ۹۳ نشان می‌دهد این تعداد زندانی رشد ۷۱ درصدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مقایسه آمار تعداد زندانیان مهریه در ۵ سال اخیر (به جز سال ۱۳۹۶ که تغییر چندانی در مورد آن ثبت نشده) شاهد رشد روز افزون این بدهکاران مالی هستیم.

از تعداد ۲۱۴۸ زندانی در فروردین سال ۹۳ امروز در یک روند افزایشی بدهکاران مهریه رشدی دو برابری را داشته‌اند که میزان یاد شده در سال‌جاری شدت بیشتری داشته است.

حمایت از بدهکاران مهریه اگرچه به دلیل وجود عقل و اراده متعهدان آن در اولویت پرداخت ستادهای دیه نیست اما در نیمه نخست امسال تعداد ۵۷ پرونده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۸۴ پرونده با بار مالی۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۹ پرونده با بدهی ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان و در نهایت ۲۰ پرونده مهریه بالاتر از یک میلیارد تومان در کمیته‌ ویژه مددجویان ستاد دیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از مجموع ۴۱۹۴ زندانی مهریه هم‌اکنون استان فارس با ۵۱۴ زندانی، تهران و اصفهان هر کدام با ۴۳۱ بدهکار بیشترین آمار محکومان مهریه را به خود اختصاص داد و در مقابل خراسان‌شمالی تنها ۲۷ مددجو دارد.

برخی استان‌های کشور اگرچه زندانیان مالی و بدهکاران دیات کنترل شده‌ای دارند اما طبق جدول آماری نزدیک به ۶۰ درصد زندانیان جرایم غیرعمد استان‌هایی چون کرمان را در شرایط فعلی بدهکاران مهریه تشکیل داده‌اند.

در شرایطی که به دلیل وضعیت غیرسابقه زندانیان مهریه پای نمایندگان مجلس هم به موضوع کاهش زندانیان مهریه باز شده امید است بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه برای کاهش حداکثری بدهکاران صداق همانند ابلاغ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) ضمن پیشگیری از ورود به زندان، زمینه آزادی جمعیت بسیاری از بدهکاران غیربزهکار را فراهم نماید.

آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضاییه در قبال محکومان تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلا  (۱۴ مهر ماه) بخشنامه‌ای را صادر کردند که طبق آن رؤسای کل دادگستری استان‌های کشور عهده‌دار شده‌اند تا محاکم خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی به درخواست تعدیل محکومان مهریه رسیدگی نمایند.

به گزارش خبرنگار مهر در این بخشنامه امده است:  نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تأدیه مهریه براساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیرمتعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند.

بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 4431981 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله آملی لاریجانی ستاد دیه سکه مهریه اربعین ۹۷ نیروی انتظامی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران اربعین 97 محمد علی افشانی پلیس راهور سردار حسین اشتری سازمان تامین اجتماعی بیمه بهزیستی محسن هاشمی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۱۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

کریم‌الله محبوبی اُناری گفت: دانش‌آموزان با واریز ۴۰ میلیون ریال به حساب ستاد مردمی دیه در پویش دانش‌آموزی مدارس استان برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد شرکت کردند و باقیمانده بدهی این زندانی نیز توسط نیکوکاران استان فراهم و امروز زندانی مذکور آزاد شد.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان اردبیل افزود: تا فرا رسیدن دهه کرامت امسال، هفت زندانی جرایم غیرعمد دیگر با کمک دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه غیر دولتی علامه دهخدا از زندان‌های استان اردبیل آزاد خواهند شد.

به گفته او، در حال حاضر ۲۰۰ زندانی جرایم غیرعمد واجد شرایط کمک ستاد مردمی دیه در زندان‌های استان هستند و امیدواریم با کمک مردم نیکوکار استان زمینه آزادی آنها نیز فراهم شود.

محبوی افزود: شماره حساب‌های ۵۰۱۲۱۲۱۲۷۰ و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۴۳۲۳۷۴۷۷ نزد بانک ملت و شماره حساب ۰۱۰۴۶۰۲۰۱۱۰۰۹ و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۷۴۲۹۳ نزد بانک ملی آماده دریافت کمک‌های شهروندان نیکوکار و سخاوتمند است.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان اردبیل تصریح کرد: ۳۴۷ زندانی جرایم غیرعمد و مالی در سال ۱۴۰۲ با کمک این ستاد و خیرین، مشاوره مددکاران و همت روسای زندان‌ها، اندرزگاه‌ها و کارکنان اجرای احکام دادگستری‌ها آزاد شده‌اند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی تا پایان اردیبهشت
  • دانش‌آموزان یک دبستان بدهی ۲ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت
  • ۳هزار زندانی ندامتگاه قزلحصار کرج از تسهیلات حمایتی بهره مند شدند
  • آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی
  • شاد شدن ۶۲ خانواده با رهایی زندانیان
  • افزایش دو و نیم برابری کمک خیران برای آزادی زندانیان
  • کتک کاری زندانی های اسرائیلی در بازداشتگاه نیتسان + فیلم
  • کاهش ۵۳ درصدی تعداد بخشنامه‌ ها در حوزه تجارت خارجی در ۱۴۰۲