Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: پایان آبان ماه آخرین مهلت تعیین شده برای خروج 44 دیگ آلاینده باقی مانده از خط 5 قدیم شرکت ایرالکو از مدار تولید است و پس از آن هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز سه شنبه در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک افزود: ایرالکو قول داده بود که پرونده دیگ های فرسوده و آلاینده این شرکت را تا 31 شهریور ماه ببندد که از برنامه تعهد شده عقب مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: بنا به اظهارات مسئولان ایرالکو به دلیل تحریم و مسایل ناشی از آن دستگاه های مورد نیاز برنامه بهسازی این شرکت و خروج دیگ های باقی مانده خط 5 به موقع تحویل نشده و این صنعت خواستار تمدید 2 ماهه مهلت برای انجام تعهدات است.
استاندار مرکزی ادامه داد: بازرسی از ایرالکو مشخص کرد که تصمیم و اراده برای خروج دیگ های آلاینده از مدار تولید وجود دارد و انتظار می رود که مسئولان این صنعت با جدیت برای تحقق تعهداتشان در مهلت جدید بکوشند.
آقازاده اظهار داشت: 40 درصد از آلومینیوم کشور در استان مرکزی تولید می شود و اگر به این بخش آسیبی وارد آید می تواند برای صنایع زیردستی مصرف کننده چالش آفرین باشد و به مسایل کارگری در کشور دامن بزند.
وی عنوان کرد: مهلت تعیین شده آخرین فرصت برای این صنعت است و هرگونه فرصت سوزی با هر بهانه ای پس از آن قابل قبول نیست و دیگ های باقی مانده مهر و موم می شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: شرکت ایرالکو مکلف است به دنبال دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای انتقال آندسازی به شعاع مناسب باشد و تاکنون در این راستا فعالیت جدی نداشته است.
آقازاده بیان کرد: استانداری مرکزی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای گره گشایی از مشکلات احتمالی و همراهی با مسئولان این صنعت در راستای تحقق تسهیلات مذکور آمادگی کامل را دارند.
وی یادآور شد: یکی از رسانه های کشوری مطلبی در خصوص آمار بالای سرطان در روستای کزار به چاپ رسانده بود که در پی آن تیم ویژه ای از ریاست جمهوری برای ارزیابی شرایط به استان مرکزی سفر کردند اما در بررسی ها دلایل کافی برای تایید این مدعا موجود نبود و تفاوت معناداری در وضعیت آمار سرطان روستای کزاز شازند با روستای نهرمیان دیده نشد.
آقازاده عنوان کرد: این استان 2 هزار و 400 میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی سال های گذشته پالایشگاه طلب دارد و با وجود پیگیری های مستمر این رقم تاکنون پرداخت نشده است.
وی گفت: این مهم در سفر تیم ویژه ریاست جمهوری به استان مرکزی برای بررسی وضعیت روستای کزاز شازند مطرح شد و قرار است که پیگیری وصول طلب عوارض آلایندگی به صورت ویژه و با دستور رئیس جمهوری و اهرم های قانونی دنبال شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: اگرچه این استان برخی چالش های زیست محیطی را دارد اما جدای از پهنه کشور نیست و آمارهای رسمی نشان می دهد اقدامات زیست محیطی استان مرکزی در چند سال گذشته مطلوب بوده و منجر به کاهش روزهای ناسالم شده است.
وی گفت: 11 دستگاه اتوبوس با سوخت پاک امروز (سه شنبه) به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه می شود که این مهم نیز در کاهش آلایندگی هوا نقش موثری دارد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: بهره برداری از مرحله نخست شهرک خودرو از دیگر اقدامات موثر در حوزه زیست محیطی استان بوده اما انتظار می رود که پس از راه اندازی سرعت انتقال واحدهای خودرویی، تعمیرات و آلاینده به این مکان افزایش یابد.
آقازاده تصریح کرد: طرح جامع زیست محیطی پایش آب و خاک در استان مرکزی نیازی جدی است اما هزینه آن نباید از طریق بودجه دولتی تامین شود و منابع مالی در این خصوص باید از طریق صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، ایرالکو و شهرداری اراک پرداخت شود و دستگاه های ذیربط نیز باید همه تلاش خود را برای اجرای دقیق آن به کار گیرند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اظهارنظر در خصوص هر موضوعی باید به مرجع قانونی آن سپرده شود و ملاک تصمیم گیری قانون است.
سید «مهدی مقدسی» افزود: قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در برنامه ششم توسعه و قانون هوای پاک تاکنون قانون مترقی به این میزان وجود نداشته است.
وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در خصوص صنعت خودرو نیز با جدیت ورود پیدا کرده و یکی از مباحث مهم بهبود ارتقای کیفیت و استانداردهای مورد نیاز و خروج خودروهای فرسوده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی در حوزه محیط زیست و رفع آلاینده ها باید با جدیت پیگیری شود.
مقدسی عنوان کرد: پالایشگاه شازند از سنوات گذشته 2 هزار و 400 میلیارد ریال بابت عوارض آلایندگی بدهکار است و امور مالیاتی استان مرکزی باید با استفاده از ابزارهای قانونی این اعتبار را وصولکند تا در راستای حل مشکلات زیست محیطی اراک، شازند و سایر مناطق استان هزینه شود.
معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: اگر ایرالکو تعهدات خود را در مهلت خواسته شده عمل نکند، نمی توان پاسخگوی مردم بود.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: آندسازی باید بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به خارج از شهر منتقل می شد اما تاکنون پیگیری جدی در این خصوص از سوی ایرالکو صورت نگرفته و مدام مباحث مالی تکرار می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: شمار روزهای آلوده در اراک کاهش یافته اما هنوز هوای این شهر پاک نیست.
«حسن طاهر احمدی» افزود: انگشت اتهام در خصوص آلایندگی های هوا اراک به سوی برخی از صنایع است که برای مشخص شدن صحت این موضوع و پیامدهای احتمالی باید پژوهش دقیق علمی صورت گیرد.
وی بیان کرد: صنایعی که انگشت اتهام به سمت آن ها دراز است بایددر تامین هزینه های تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی استان کمک کنند اما تاکنون یک ریال نیز در این راستا پرداخت نشده است.
مدیرکارخانه ایرالکو نیز در این نشست گفت: مشکلات ترخیص کالا و تجهیزات لازم برای خروج دیگ های قدیمی علت تاخیر در تعهدات ایرالکو برای بستن پرورنده دیگ های آلاینده در مهلت مقرر بوده است.
«مجید بوالحسنی» افزود: 44 دیگ آلاینده از خطوط قدیمی تولید در ایرالکو باقی مانده که تا نیمه اول آبان ماه مراحل عملیات جایگزینی دیگ های جدید کامل می شود و تا پایان آبان ماه نیز تمامی دیگ های قدیمی از مدار تولید حذف خواهند شد.
وی بیان کرد: عملیات انتقال واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد اراک پیشرفت فیزیکی 27 درصدی دارد و برای سرعت بخشی به انجام کار نیاز است که منابع دولتی مورد توافق هرچه سریعتر به این طرح تزریق شود.
مدیرکارخانه ایرالکو ادامه داد: ساخت و بهره برداری از واحد جدید آندسازی در شعاع مناسب از اراک سه هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که در صورت تامین آن در شرایط کنونی این طرح در بازه زمانی 30 ماهه قابل انجام است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: باوجود اینکه اراک در برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه در زمره شهرهای آلاینده کشور بوده اما تاکنون از محل ردیف اعتباری جدول شماره 7بودجه به شهرداری تعلق نگرفته است که انتظار است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری لازم را داشته باشند.
«رقیه یادگاری» افزود: پالایشگاه، پتروشیمی و سایر صنایع استان مرکزی هر سال پژوهش های مهمی در خصوص بهبود کیفیت تولید و فرآیندهای کاری انجام می دهند که باید سهم پژوهش های زیست محیطی نیز از این بودجه هخا رعایت شود.
وی بیان کرد: موضوع بند د ماده 45 قانون بودجه اختصاص یک در هزارم فروش صنایع برای پژوهش های زیست محیطی است که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: شرکت آلومینیوم اراک یاسد در انجام تعهدات قانونی انتقال واحد آند سازی جدی باشد و مشکلات منابع مالی نباید کلیت اجرای این طرح را متاثر کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: شمار روزهای ناسالم اراک در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل 19 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 95کاهش 60 درصدی دارد.
«رضا میرزایی» افزود: برخی شاخص های آلایندگی در اراک نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و توزیع سوخت یورو چهار، گاز سوز کردن کوره های آجرپزی و استفاده 98 درصدی نیروگاه شازند از سوخت گاز در این راستا موثر بوده است.
وی بیان کرد: 185 واحد آلاینده ذوب ضایعات غیرمجاز در اراک وجود دارد که برای 25 واحد آن حکم تعطیلی گرفته شده است.
کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون 30 روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
3005/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كارگروه كاهش آلودگي استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۱۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!

علیرغم اثبات فواید بی‌شمار استفاده از نان کامل برای سلامتی جامعه، هنوز تقریباً تمام کارخانجات تولید آرد در کشورمان به دلیل سود هنگفت سبوس‌گیری از آردها، اقدام به تولید آرد سفید و سبوس‌گیری بالا می‌کنند و عملاً سلامت مردم قربانی این سودجویی شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "نان" یکی از عمده‌ترین منابع تأمین انرژی روزانه و قوت غالب مردم کشورمان محسوب می‌شود و بنابراین سلامت نان به طور مستقیم با سلامتی جامعه در ارتباط است.

نانی ارزش غذایی دارد که از آرد کامل (آسیاب گندم به‌طور کامل) بدون مواد افزودنی تشکیل شده باشد که به آن، "نان کامل" گفته می‌شود؛ کاهش مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب، کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش احتمال بروز برخی انواع سرطان‌ها، پیشگیری از یبوست و بواسیر و پایین آمدن خطر ابتلا به فشار خون و قند خون و... از جمله فواید مصرف نان کامل است.

متأسفانه در حال حاضر تنها در برخی استان‌ها مانند مرکزی، فارس، خراسان رضوی و البرز کارخانجات تولید آرد کامل وجود دارد و نان سالم هنوز حتی در این استانها نیز به دست همه مردم نمی‌رسد.

نان کامل، یکی از مهمترین منابع دریافت فیبر است و پایین بودن میزان مصرف فیبر خطر ابتلا به پرفشاری خون، دیابت و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد اما براساس اعلام اسماعیل‌زاده؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت متأسفانه در حال حاضر میزان دریافت فیبر در کشورمان 13 گرم در روز است اما میزان توصیه‌شده مصرف فیبر 28 گرم است بنابراین ایرانی‌ها حدوداً نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف می‌کنند! این اظهارات نشانگر این است که اجرای برنامه نان کامل اهمیت ویژه‌ای در سلامتی مردم دارد اما چند مانع و چالش بر سر راه تولید نان کامل و "ممانعت از سبوس‌گیر در کارخانه‌های تولید آرد" کشورمان وجود دارد.

استان مرکزی یکی از استان‌های بسیار شاخص و موفق در تولید نان کامل است که طی 2 سال اخیر با همت ستودی استانداری و اداره غله استان موفق شده در شهر اراک بخش زیادی از نانوایی‌هایی سطح شهر را با توزیع آرد کامل تامین شده از سیلو و کارخانه آرد آشتیان، مجاب به پخت نان کامل کند.

برای بررسی ابعاد این اقدام بزرگ و موفق استانداری اراک در تولید آرد کامل و پخت نان سالم و کامل در سطح نانوایی‌های شهر اراک، میزگردی با حضور غلامرضا ملکی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی؛ امین جلال‌منش، مشاور استاندار مرکزی و بهمنی؛ مدیرعامل کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی در خبرگزاری تسنیم برگزار کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

تسنیم: چه شد که ایده تولید آرد کامل در استان مرکزی کلید خورد؟

جلال منش: ما مدت‌ها روی این موضوع کار می‌کردیم که مسؤلان مربوطه را مجاب کنیم که مسئله اهمیت تولید آرد کامل سبوسدار و پخت نان کامل را بپذیرند؛ برخی افراد با تبلیغات سوء در فضای مجازی، آرد کامل را به عنوان آرد سمی معرفی کرده بودند!

از سوی دیگر خواسته بخشی از مردم نیز استفاده از نان کامل بود و ما برای اینکه این نیاز مردم را اجابت کنیم، اقدام به راه‌اندازی کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی کردیم. برای ترویج بیشتر آن نیز از عروسک‎هایی برای تبلیغ آرد کامل استفاده شد و سفره صبحانه با نان کامل برای دانش‌آموزان تدارک دیده شد.

در ابتدا کارخانه تولید آرد کامل در اراک در شهر آشتیان راه‌اندازی شد و در ابتدا سه نانوایی در اراک، آرد کامل استفاده می‌کردند و از سال 98 تولید نان کامل کلید خورد؛ نهضت احیای نان کامل با دستور استاندار در اراک شکل گرفت. در ادامه و در مرحله اول در استان مرکزی 60 نانوایی را پای کار پخت نان کامل با آرد سبوسدار آوردیم و خبازهای داوطلب حاضر شدند که نان کامل پخت کنند.

برای مشوق نیز یکسری امتیازهایی برای نانوایی‌هایی‌ که در این طرح مشارکت داشتند، در نظر گرفتیم؛ یک تفاوت ما با سایر استانها این بود که آرد کامل را برای نانوایی‌های مشارکت‌کننده در این طرح با همان قیمت یارانه‌ای توزیع کردیم اما قیمت نان کامل پخت شده در این نانوایی‌ها را تا 10 تا 15 درصد بیشتر در نظر گرفتیم.

تسنیم: اگر بخواهیم تعریفی استاندارد از نان کامل و آرد کامل ارائه کنیم چه باید بگوییم؟

جلال منش: در استاندارد جدید، آرد کامل به آردی گفته می‌شود که از تمام بخش‌های دانه گندم تولید می‌شود و سبوس‌گیری آن بین 2 تا 6 درصد است البته ما معتقدیم که حداکثر میزان سبوس گیری باید 4 درصد باشد.

تسنیم: مهم‌ترین چالش در حوزه تولید آرد کامل در صنعت آرد کشورمان چیست؟

جلال منش: یکی از گلوگاه‌های مفقوده برای تولید نان کامل استاندارد، آرد کامل بوده است. طی جلسه‌ای با سازمان ملی استاندارد، استاندارد سبوس‌گیری تغییر کرد و ویرایش هفتم این استاندارد کلید خورده است.

نان مصرفی‌ ایرانی‌ها "کامل و سالم" نیست!/ عرضه "نان کامل سبوس‌دار" باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

تسنیم: استاندارد جدید و قبلی سبوس‌گیری چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

جلال‌منش: در استاندارد قبلی، سبوس‌گیری 7 تا 12 درصد بود! پرسبوس‌ترین آرد نیز که مربوط به سنگک بود که 6.5 تا 12.5 درصد سبوس‌گیری می‌شد در حالی که حداکثر باید 7 درصد سبوس گیری شود؛ آرد بالای 7 درصد به نوعی "آرد سفید" محسوب می‌‌شود.

باتوجه به تعیین بازه برای میزان سبوس‌گیری، مسئولان مربوطه در استان‌ها می‌توانند در میزان سبوس‌گیری دخل و تصرف کنند و در جریان بازرسی‌ها نیز آزمایشات لازم، انجام و میزان سبوس‌گیری مشخص می‌شود.

ما گندم کیفی، نانوایی کامل و نان کامل را از نظر زیرساختی و شاطر و... تعریف کردیم و اگر یک نانوایی همه این فاکتورهای را کسب کند می‌تواند نشان "نانوایی کامل" را دریافت کند و مشمول مشوق‌های زیادی خواهد شد؛ این مشوق‌ها نیز تصویب خواهد شد تا نانوایی‌ها از نظر کیفیت نان کامل ارزیابی شوند.

ملکی؛ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی: نباید جلوی خلاقیت نانوا و پخت نان گرفته شود اما در عین حال باید استانداردها نیز حفظ شود؛ ما در استان مرکزی 1600 نانوایی داریم که اگر در هر نانوایی 3 شاطر کار کنند 5000 نفر در نانوایی‌های این استان شاغلند؛ یعنی به تعداد 5000 شاطر، 5000 سلیقه پخت نان داریم! زیرا روش تولید استاندارد نداریم و نوع تولید نان، سنتی است.

نان در سبد غذایی مردم نقش بسیار مهمی دارد و در اعتقادات قومی، دینی و سنتی، نان جایگاه خاصی دارد و 500 نوع نان داریم که هر کدام فرهنگ خاصی پشت‌شان وجود دارد و آنقدر که نان در طول عمر افراد موثر است هیچ ماده غذایی دیگر تاثیر ندارد زیرا میزان و سرانه مصرف نان در کشورمان بسیار بالاست.

به دلیل استانداردهایی که از بیگانگان کپی کردیم و به درستی بومی‌سازی نکرده‌ایم، وضعیت تولید نان در کشور به وضعیت نامطلوبی دچار شده است.

تسنیم: در حال حاضر با توجه به اجرای طرح پخت نان کامل در سطح نانوایی‌های سطح شهر اراک، نظارت‌ها بر این نانوایی‌ها چطور انجام می‌شود؟

ملکی: ما یک نظارت عام و یک نظارت خاص در نانوایی‌های کامل داریم یعنی اداره غله و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان استاندارد، 50 شاخص را در هر نانوایی بررسی می‌کنند.

تسنیم: باتوجه به اینکه پخت نان کامل مهارت بیشتری برای شاطرها و نانواها می‌طلبد، نانواها از این موضوع استقبال می‌کنند؟

ملکی: این موضوع دو بخش دارد؛ یکی اینکه وقتی مشتری زیاد می‌شود، نانوا تعداد نان بیشتری می‌فروشد و همه واحدهای نانوایی موفق در تولید نان کامل که در شهر اراک به بحث نان کامل ورود کرده‌اند، سهمیه آردشان افزایش یافته است‌ همچنین قیمت نان کامل متفاوت دیده شده که بخشی از آن به دلیل جبران زحمات نانوا و مهارت شاطر بوده است؛ در اجرای این طرح نانواها را رتبه‌بندی کردیم و اگر نانوا مهارت داشته باشد به او "نشان نانوای کامل" را اعطا می‌کنیم.

الان استان مرکزی 105 واحد پخت نان کامل دارد که آرد آن‌ها 2 درصد سبوس‌گیری یعنی در واقع 98 درصد استخراج شده است؛ بنابراین استان مرکزی در بین استان‌های کشور، رتبه اول را در تولید نان کامل کسب کرده است.

اما در کل در بحث اقتصاد نانوایی‌ها به شدت دچار مشکل هستیم و نانوایان عمدتاً از نظر اقتصادی مشکل دارند.

تسنیم:‌ آیا در اجرای طرح پخت نان کامل در سطح شهر اراک، درآمد نانوایی‌هایی که به پخت نان کامل ورود کرده‌اند، افزایش یافته است؟

جلال منش: همه روزه در نانوایی‌های شهراراک که تولیدکننده نان کامل هستند، صف است اما نانوایی‌های دیگر برای جبران صف باید 3 شیفت کار کنند!

تسنیم:‌ پس به چه علت سایر نانوایی‌ها وارد این طرح و پخت نان کامل نمی‌شوند؟

ملکی: زیرا نان خشک الان کیلویی 10 هزار تومان است اما نان گرم کیلویی 3 هزار تومان است! به همین دلیل با هزار افسوس باید گفت که به دلیل قیمت بسیار نازل نان "نان خشک کردن" الان به یک تجارت کثیف در کشور تبدیل شده است! این تجارت، 3.5 برابر سود برای این افراد سودجو دارد و به راحتی "نان خشک" را برای خوراک دامی به چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

د حال حاضر دولت "150 هزار میلیارد تومان" یارانه بابت نان پرداخت می‌کند تا امینت غذایی در حوزه نان مردم تامین و در سطح جامعه رفاه ایجاد شود اما متاسفانه این میزان هزینه‌کرد کلان دولت، حداقل اثربخشی را نیز ندارد زیرا سلامت مردم از طریق نانی که فعلا در سطح کشور در حال پخت و توزیع است، ارتقا نمی‌یابد در حالیکه از طریق تولید آرد کامل حاوی سبوس و پخت نان کامل می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها در کشورمان پیشگیری کرد و سطح سلامت عمومی جامعه را به‌صورت چشم‌گیری افزایش داد.

9 ویژگی "نان کامل و سالم" که نان‌های توزیعی در کشورمان فاقد آن هستند!

تسنیم: یکی از چالش‌های بزرگ فعلی ما در مسیر دست‌یابی به نان کامل در سطح کشور، وضعیت کارخانه‌های تولید آرد کشورمان است که متاسفانه تقریبا تمام تجهیزات آنها متناسب با تولید "آرد سفید" است! آقای بهمنی چه شد که به عرصه تولید آرد کامل ورود کردید و وضعیت تولید آرد کامل و موانع آن در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بهمنی: حدود 37 سال است که شغل بنده تولید قطعات کارخانجات آرد است؛ ما موقعیت جغرافیایی خوبی برای نگهداری گندم در آشتیان داریم و سیلوهای بتنی را برای نخستین بار در سال 95 در آشتیان احداث کردیم.

تسنیم: چرا سیلوهای بتنی؟

بهمنی: در مقطعی در دوره آقای احمدی‌نژاد، سیلوسازی فلزی آغاز شد که بهانه برای ساخت سیلوهای فلزی این بود که در بحث امنیت غذایی خوب است و در بحران‌ها، سریع ساخته می‌شود در حالی که سیلوهای بتنی ضخامت 30 سانتی متری دارند اما ضخامت سیلوهای فلزی 4 میلی متر است؛ سرما و گرما باعث ضایعاتی شدن نان در سیلوهای فلزی می‌شوند چراکه در سیلوی فلزی دما زودتر تغییر می‌یابد؛ بنابراین سیلوهای بتنی شرایط بسیار ایده‌‌آل‌تری برای نگهداری طولانی مدت گندم دارند و نیاز به افزودن مواد نگهدارنده به گندم در داخل سیلوها ندارند.

ما زمانی که سیلو را احداث کردیم دیدیم که برخی اقشار جامعه خواهان آرد کامل در کشور هستند و در کشورهای مختلف مانند آلمان و ایتالیا دیدیم که نان کامل تولید می‌شود و به همین دلیل به تولید آرد کامل رو آوردیم.

بنده پس از ساخت سیلوی بتنی در آشتیان، کارخانه تولید آرد را نیز راه‌اندازی کردم که آرد کامل تولید کنیم؛ ما در دولت گذشته این کار را شروع کردیم و کارخانه آرد کامل بنده متاسفانه صرفاً با 5 تا 6 درصد ظرفیت در حال کار بود!

سیلوهای ما در آشتیان ظرفیت 30 هزار تن دارد و کاملا مکانیزه است و به محض افزایش دما، آلارم می‌دهد که با هوادهی نیاز به افزودنی پیدا نکند.

علت اینکه در حال حاضر کارخانجات تولید آرد در کشورمان به تولید آرد کامل ورود نمی‌کنند به این است که "صرفه اقتصادی" برای آنها ندارد؛ الان برای اینکه بخواهیم آرد کامل تولید کنیم باید گندم خوب و باکیفیت داشته باشیم زیرا در تولید آرد کامل نمیتوان از افزودنی‌ها به آرد استفاده کرد و نیازمند "گندم کیفی" برای تولید آرد کامل هستیم که دسترسی به این گندم کیفی بسیار اهمیت دارد.

تسنیم: طبیعتاً یکی از راهکارهای افزایش رغبت تولیدکنندگان آرد برای ورود به عرصه تولید آرد کامل، افزایش سودآوری است؛ الان تولید آرد کامل برای کارخانجات سودآوری دارد؟

در حال حاضر، کارخانجات پای کار تولید آرد کامل نمی‌آیند چرا که توجیه اقتصادی برای آنها ندارد زیرا تنها درآمد کارخانجات آرد فقط از سبوس است و اگر آنها سبوس‌گیری نکنند، تعطیل می‌شوند!

کارخانه‌های تولید آرد در کشورمان که متاسفانه تقریبا همه آنها مشغول سبوس‌گیری و تولید آرد سفید هستند، سبوس‌های گرفته شده از آرد کارخانه خود را کیلویی 6000 تومان می‌فروشند! در حالیکه آرد را با قیمت پایین‌تری از آنها خریداری می‌‌شود اما اگر سبوس‌گیری انجام نشود، کارخانه آرد، درآمدش از طریق صرفاً تولید آرد ممکن است زیان‌ده هم باشد!

گندم 665 هزار تومانی را آردش را صرفاً 820 هزار تومان می‌‌خرند! بنابراین سود چندانی از آسیاب کردن گندم برای کارخانجات تولید آرد حاصل نمی‌شود و در واقع همه سود و درآمد کارخانجات آرد کشورمان از سبوس‌گیری حاصل می‌شود!

از سوی دیگر، کارخانجات آرد حق انتخاب نوع و کیفیت گندمی که به آنها تحویل می‌شود را ندارند و همان گندمی که می‌آید را تبدیل به آرد می‌کنند؛ از سوی دیگر نیاز به به روزرسانی ماشین‌الات وجود دارد و حاشیه سود فعلی در سبوس‌گیری بسیار زیادتر از تولید آرد کامل است.

جلال منش: یک بحث مهم دیگر نیز تولید گندم کیفی و استفاده از گندم‌هایی است که ضایعات زیادی نداشته باشند؛ کارخانجات آرد به طور میانگین حدود 8 تا 9 درصد نیز ضایعات خاک، کاه و ... دارند که این موضوع نیز باعث زیان‌دهی کارخانه می‌شود؛ یعنی تمام کیسه‌های گندمی که خریداری می‌شوند، حاوی گندم خالص نیست و ضایعاتی دارد؛ بخشی از این ضایعات در حین برداشت گندم به طور طبیعی وارد این کیسه‌ها می‌شود اما گاهی نیز دلال‌ها برای افزایش وزن کیسه‌های گندم، خاک و ... را به آن اضافه می‌کنند! ما موانع تولید گندم کیفی را شناسایی کرده و راهکارهای آن را نیز مشخص کرده‌ایم.

تسنیم: ناخالصی در کیسه‌های گندم تا چه حد مجاز است؟ آیا استانداردی برای این موضوع وجود ندارد؟

ملکی: در فرآیند خرید گندم، تا 17 درصد ضایعات مجاز است اما متأسفانه سوءاستفاده‌هایی از این ماجرا می‌شود؛ وقتی به کشاورز گفته می‌شود که هرچه تولید کند، خریداری می‌شود و گندم حاوی ضایعات نیز قیمتی با اختلاف بسیار کم نسبت به گندم‌های بهتر و باکیفیت‌تر دارد، این اتفاق می‌افتد این در حالی است که دولت یارانه به گندم می‌دهد.

تسنیم: راهکار این مشکل چیست؟

جلال منش: تا زمانی که در حوزه کشاورزی، صنعت و تولید نان، زنجیره مدیریتی خوب و منسجمی ایجاد نشود، این مشکلات وجود خواهد داشت و اگر از مزرعه تا سفره خط مشی مشخص و سیاست‌های درستی اتخاد شود، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد...

"پایان بخش نخست"

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • ارتباط حمید نوری با خانواده اش بار دیگر قطع شد
  • ۴۷ هزار و ۶۸۶ تن محصولات دامی در خمین تولید شد
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی
  • ارائه داروی "وارفارین" در سراسر استان مرکزی