Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:08:13 GMT

دریای جنوبی، کانون توجه قدرت های جهان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۲۰۴۴

دریای جنوبی، کانون توجه قدرت های جهان

پکن- ایرنا- دریای جنوبی چین یک بار دیگر مرکز توجه کشورهای مهم دنیا قرار گرفته است و انتظار می رود اصلی ترین کانون مباحثات وزیران دفاع چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی در اجلاس قریب الوقوع آنها همین موضوع باشد.

به گزارش ایرنا قرار است 10 وزیر دفاع کشورهای آسیای جنوب شرقی به علاوه همتایان آنها از چین، ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند در نشست سنگاپور درباره مساله دریای جنوبی گفت و گو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دریای جنوبی سال ها است که به کانون مناقشات کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین تبدیل شده است و آمریکا می خواهد به عنوان یک بازیگر اصلی و به بهانه تامین کشتیرانی آزاد نیروی نظامی اش را راهی این منطقه کند و با توافق ژاپن و همراهی برخی دولت های غربی و کشورهای همسایه این منطقه نیز تا اندازه ای در این زمینه موفق بوده است.
نباید فراموش کرد به غیر از چین کشورهایی نظیر ویتنام، مالزی و فیلیپین هم در کنار جزیره تایوان و برونئی بر مالکیت بر شماری از جزایر این منطقه تاکید می ورزند.
همین مساله و حضور نظامی آمریکا با ناوها، جنگنده ها و هواپیماهای جاسوسی اش این موضوع را تایید می کند که کشورهای حاضر در این نشست و وزیران دفاع آنها بعید است بتوانند در حل منازعات دریای جنوبی توافق خاصی داشته باشند.
هیچکدام از این کشورها نمی خواهند از مواضع خود کوتاه بیایند و همزمان چین تاکید می ورزد که نزدیک به 80 تا 90 درصد از جزایر دریای جنوبی متعلق به این کشور است و آمریکا هم می گوید برای مهار چین و به عنوان یک نیروی بازدارنده در این پهنه آبی، حضور خواهد داشت.
اواخر ماه گذشته میلادی بود که پنتاگون اعلام کرد یک ناوشکن چینی به شکلی غیرایمن با یک ناو جنگی آمریکا روبرو شده و در تعقیب آن بوده است تا آن را از نزدیکی جزایری که چین متعلق به خود می داند، دور کند.
بعد از آن 'مایک پنس' معاون اول رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی شدید اللحن چین را به نظامی گری در دریای جنوبی متهم کرد و افزود این کشور اجازه سلطه جویی به پکن در دریای جنوبی نمی دهد.
با این وصف دور از ذهن نیست آمریکا از فرصت برگزاری این نشست برای تحت فشار دادن چین استفاده کرده و بر وحدت نظامی با کشورهای همسایه برای مقابله با نظامی گری چین در این گذرگاه آبی تاکید ورزد و تلاش نماید تا پکن را در انزوای بیشتری قرار دهد.
'جان لیو' از کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک پکن در این باره می گوید: منطقه دریای جنوبی به کانون مهم و خطرناکی از مناقشات بین کشورها تبدیل شده است.
وی البته شدیدترین تنش ها را در این ناحیه برای چین و آمریکا تصور کرده است و بر این تاکید می ورزد که هر چقدر تنش ها بین واشنگتن و پکن بیشتر شود به همان نسبت فشار بر کشورهای منطقه افزایش خواهد یافت.
وی می افزاید که تصمیماتی که در این نشست گرفته می شود دیگر فقط مختص کشورهای منطقه و چین نخواهد بود بلکه مناسبات این کشورها با غرب را نیز دربر می گیرد.
ناظران می گویند که حتی اگر گفت و گوهایی سازنده انجام شود و بتوان برخی از مشکلات را حل کرد و بیانیه مشترک امضا کرد باز هم کسی نمی تواند مدعی شود مشکلات دریای جنوبی حل و فصل شده است.
با این حساب باید در انتظار تنش های بیشتر در این منطقه بود زیرا چین از آن عقب نشینی نمی کند و حتی هشدار نظامی هم داده است و آمریکا هم دیگر خود را تنها نمی بیند و موفق شده است کشورهای فرانسه، انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و ژاپن را نیز با خود همراه کند و این خبر خوبی برای پکن به حساب نمی آید.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين درياي جنوبي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تنبیهی وعده صادق، اثبات ظهور قدرت نظامی ایران به جهان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد در خطبه نماز سیاسی-عبادی جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ که در مصلای امام خمینی (ره) اهواز برگزار شد، گفت: عملیات تنبیهی وعده صادق توسط نیرو‌های مسلح، اثبات ظهور قدرت ایران در عرصه نظامی در جهان بود.


وی افزود: در این عملیات تنبیهی، هیمنه اسرائیل توسط موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی شکسته و این اتفاق بزرگ در تاریخ ماندگار خواهد شد.


حجت الاسلام موسوی فرد ادامه داد: این حرکت بزرگ که آوازه آن در جهان پیچید، علاوه بر خوشحالی و احساس امنیت مردم، لرزه بر اندام دشمنان ایران و اسلام انداخت.


خطیب نماز جمعه اهواز با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه‌ای که می‌تواند دشمن را به عقب براند، رسانه قوی است، اضافه کرد: قدرت رسانه برای مقابله با توطئه‌های دشمن می‌تواند از موشک هم قوی‌تر باشد.


وی اضافه کرد: اگر می‌خواهید عملکرد اسلام در دنیا را مشاهده کنید، باید به زندگی حضرت امیرالمومنین علی (ع) نگاه کنید.


امام جمعه اهواز حجاب در جامعه را مسئله‌ای بسیار مهم دانست و گفت: نیرو‌های انتظامی درحال اجرای طرح نور در زمینه چوشش حجاب است که طرحی قابل تقدیر است و همه نهاد‌ها و مردم باید در کنار نیروی انتظامی خدمت رسانی کنند تا بتوانیم فتنه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کنیم.


حجت الاسلام موسوی فرد بر استمرار تذکر لسانی درخصوص پوشش مناسب و حجاب تاکید کرد و افزود: روش‌های مناسب برای نهادینه کردن حجاب و پوشش مناسب زن ایرانی باید در جامعه اجرایی شود.


وی یکی دیگر از مطالبه‌های مهم مردم از نیروی انتظامی را تقویت گشت‌های امنیتی برای مقابله با سرقت عنوان کرد و ادامه داد: امنیت و آسایش حق مردم است و دستگاه‌های اجرایی مربوط باید در این زمینه وظایف خود را انجام دهند و در کنار نیروی انتظامی باشند.


نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در ادامه خطاب به مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئولان وظیفه دارند مشکلات مردم را بشنوند و برای رفع آنها تلاش کنند.


حجت الاسلام موسوی فرد افزود: مسئولان باید در زمینه تحقق شعار سال گزارش عملکرد واقعی خود را به مردم ارائه دهند.

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • عملیات تنبیهی وعده صادق، اثبات ظهور قدرت نظامی ایران به جهان
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد