Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد،  مدیر کل دامپزشکی این استان با اعلام این خبر افزود: عدم وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جزء بیماریهای مشترک بین انسان و دام است طی اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و نیز مراقبت فعال این بیماری در سال جاری  در استان به اثبات رسیده که طی آن بیش از 10 هزار و275 مورد بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور انجام و قریب15 هزار مورد نمونه برداری از طیور این واحدها انجام شده و نتایج آزمایشگاهی بیش از 16 هزار آزمایش در آزمایشگاه های تحت پوشش این اداره کل بیانگر عدم وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درکل جمعیت طیور استان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دکتر احمد شریعتی اظهار داشت: بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشور های مختلف جهان، وجود آلودگی و گردش تیپ های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی و صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده است و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس های جدید و حتی تحت تیپ های نامتعارف در کشور وجود دارد.

وی اعلام داشت: در این میان پرندگان بومی وسنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر بیمار شده و ویروس را تکثیر و دفع کرده و باعث انتشار ویروس عامل بیماری در محیط گردد.

او افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی، احتمال انتقال بیماری به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد لذا لازم است با اجرای طرح هایی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از وجود و عدم وجود تحت تیپ های فوق به طور مستمر آگاه بوده و به موقع اقدام لازم را انجام داد.

وی از مرغداران و تمامی فعالان طیور استان خواست تا توصیه های دامپزشکی استان در خصوص پیشگیری از بیماری را به دقت انجام دهند و در صورت هرگونه وقوع تلفات غیرمتعارف طیور، موارد را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی، سامانه پیام کوتاه 300001512 و یا ادمین فعال در پیام رسان سروش به نشانی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پرندگان پرندگان مهاجر خراسان رضوی مشهد ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۲۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ مهدی تنگستانی مکان با بیان اینکه فعالیت‌های دامپزشکی با هدف حفظ امنیت غذایی و سلامت جامعه است اظهار داشت: در همین زمینه با همکاری دستگاه هایی، چون بسیج مردمی سپاه در قالب اردو‌های جهادی واکسیناسیون و سم پاشی دام روستائیان و عشایر را رایگان انجام داده ایم و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند.

مهدی تنگستانی مکان با اشاره به اینکه پویایی و استمرار اشتغال در روستا‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است اضافه کرد: امسال سازمان دامپزشکی برای اشتغال در روستا‌ها مجوز خود را برداشته و آن را آزاد کرده و مردم در روستا‌ها برای فعالیت‌های دامپزشکی نیاز به مجوز از سازمان دامپزشکی نداشته و ارائه خدمات بهداشتی رایگان است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرنظارت بر مزارع پرورش میگو را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و گفت:چندسالی است ردپای بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو نیست، اما یک بیماری در مزارع با نام بیماری نکروز هاد پانکراس یا AHPND را داشتیم که با وجود آن ۲۴ هزار تن میگو از مزارع برداشت شد.

تنگستانی مکان اظهارداشت: امسال قبل شروع فصل برداشت تمرکز خود را روی بیماری لکه سفید و بیماری AHPND گذاشته ایم که با تعامل خوب بخش خصوصی و دولت مراکز تولید پست لارو و مراکز پرورش میگو را از این نظر بررسی و آزمایش کردیم و این روند تا برداشت محصول از مزارع ادامه دارد تا مخاطرات و بیماری‌ها را کاهش داده و محصول بهتر و بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین در مورد عرضه آبزیان حرام گوشت گفت: صید ماهیانی، چون خساک، خرچنگ، یال اسبی، مارماهی ممنون نیست، زیرا بازار صادراتی دارد، اما عرضه این ماهیان در بازار مسلمین از نظر شرعی حرام است که نظارت بر بازار قبلا برعهده شیلات بوده وبه تازگی به سازمان دامپزشکی محول شده و این نظارت‌ها از ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ نیز انجام شده است.

تنگستانی مکان بیان کرد: مردم در صورت مشاهده عرضه ماهیان حرام گوشت می‌توانند با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند که معدوم سازی این آبزیان در همان محل انجام و نیاز به رعایت سلسله مراتب اداری ندارد.

دیگر خبرها

  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود