گفتوگویی که بعد از فوت نویسنده جمعه ایرانی منتشر میشود
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۲۶۳۴
مرحوم صادق عبداللهی معتقد بود که موفقیت و دیده شدن یک برنامه چندان به موضوع و مهمان مربوط نیست بلکه به فردی بستگی دارد که برنامه را اجرا میکند.
صادق عبداللهی که مدتی در بیمارستان بستری بود شامگاه گذشته به دلیل عارضه تنفسی و ریوی در بیمارستان پارسیان بستری شد و ساعاتی بعد درگذشت.
او از ۳۵ سال پیش در برنامههای طنز صبح جمعه رادیو، «هوشیار و بیدار»، «جنگ هفتم»، «بعد از خبر»، «جنگ شب» و «جدی نگیرید» تلویزیون به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیهکننده حضور داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صادق عبداللهی به خاطر سبک زنده نویسی بود که شناخته میشد. کتاب خاطرات یک طنزنویس را میتوان از دیگر آثار مکتوب او دانست. او همچنین طنزهایی در مجلات «جوانان»، «سپید و سیاه»، «فیلم و هنر»، «ستاره سینما»، «تهران مصور»، «کاریکاتور»، «بهلول»، «فاراد» و «طلوع زندگی» نوشته است.
تیرماه ۹۷ بود که در مراسمی از این نویسنده پیشکسوت از سوی رادیو تجلیل شد.
او در گفتوگویی با ایسنا که در زمان حیاتش منتشر نشد، درباره وضعیت طنز در رادیو گفت: همیشه ژانر طنز در رادیو اشکالات خاص خود را داشته است چون رادیو و اتفاقاتی که در کشور ما میافتد، به روز است؛بنابراین همه به هم وصل هستند. بعضی خطوط قرمز در رادیو وجود دارد که به نویسنده منتقل میشود بنابراین نویسنده ذاتا به طرف آنها نمیرود و درباره بعضی مطالب که آزاد است صحبت میکند. البته هرچقدر که زمان میگذرد دایره موضوعات بیشتر میشود و به نوعی خط قرمزها نیز افزایش مییابد.
او ادامه داد: ما سالها در طنزهای رادیویی از موضوعات مادر زن، پدر زن و صاحبخانه استفاده میکردیم اما در حال حاضر دامنه این موار د برچیده شده است. سعی شده تا حدی که امکانپذیر است به روز بشویم. ایراد در طنز رادیویی بسیار زیاد است بنابراین بهتر است به سراغش نرویم.
این نویسنده رادیو درباره اینکه چگونه ژانر طنز رادیویی با کیفیت میشود،گفت: باکیفیتتر شدن ژانر طنز به سلیقه نویسنده، تهیه کننده و مسئول برنامه بستگی دارد. برخی موافقند که مطالب تندتری گفته شود که حالت طنز داشته باشد اما برخی موافق این مساله نیستند.
عبداللهی با اشاره به حضور سلبریتیها در رادیو تصریح کرد: دعوت سلبریتیها به عنوان مهمان در رادیو از قدیم و قبل از انقلاب هم بوده و اگر این کار در حال حاضر انجام میشود از آن زمان نشات گرفته است. برای مثال در برنامههای صبح جمعه از این نوع مهمانان حضور داشتند به دلیل اینکه نمایش کمتر اجرا میشد.
او در پایان گفتوگویی که برای نخستین بار پس از مرگش منتشر میشود، اظهار کرده است: مردم هم نمایش و هم حضور مهمان سلبریتی را میپسندند. برای مثال برنامه «دورهمی» از سلبریتیها دعوت میکرد و گاهی نمایش داشت و «خندوانه» هم حالت نمایشی دارد و هر دو نیز میان مردم محبوب بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که موفقیت و دیده شدن برنامه به مطلب و مهمان مربوط نیست و به کسی که برنامه را اجرا میکند، بستگی دارد به دلیل اینکه در تلویزیون به برند بیشتر اهمیت میدهند. بنابراین میتوان گفت که در رادیو همه برند هستند چون از طریق صدا ارتباط برقرار میکنند. اما در تلویزیون نور، رنگ و دکور کمک میکند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام راديو صادق عبداللهی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تندیسهای طلایی در دست راویان حقیقت
جشنوارهها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاههای متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنوارهها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.
امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات میکند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژههای ناب برای مستندسازی رفتند.
جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامههای مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستندها جایگاه ویژهای نزد ذائقه مردم یافته است.
از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دورههای گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان میدهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونههای راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال میشود.
در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیتهای این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنوارههای رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار میشود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلمهای مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک میکند.
از سوی دیگر دوری از کلیشههای رایج، خلق و اجرای طرحهای نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخشهای ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.
مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخشهای برنامههای مستمر، مستندهای مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روزهای اختتامیه نزدیک میشویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخشهای اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیسهای طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.