Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:15:29 GMT

شاخص بورس به کانال 182 هزار واحدی صعود کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۲۸۱۸

شاخص بورس به کانال 182 هزار واحدی صعود کرد

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد 2 هزار و 232 پله ای نسبت به دیروز، در جایگاه 182 هزار و 834 واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در معاملات امروز سه میلیارد و 822 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 836 میلیارد ریال در 245 هزار و 247 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 652 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 288 واحد رشد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاخص قیمت (هم وزن) نیز 203 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 138 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 312 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 6 هزار و 42 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، پارس (پتروشیمی پارس)، وبملت (بانک ملت) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) بیشترین تاثیر مثبت و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جای گذاشتند.

** صدرنشینی گروه پالایشی و فرآورده های نفتی
گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 187 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 755 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 679 میلیارد ریال و بانک به ارزش یک هزار و 361 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 235 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 761 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ادامه رشد فرابورس
در معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 32 پله رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 27 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و 335 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هفت هزار و 938 میلیارد ریال دادوستد شد.
بر پایه معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و ارفع (آهن و فولاد ارفع) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

** عوامل موثر بر نوسان شاخص بورس
مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چشم اندازه بازار سرمایه گفت: در میان مدت و بلندمدت، بورس به رشد خود ادامه خواهد داد اما مانند سابق شاهد رشد شتابان نخواهیم بود.
وی به کاهش جذابیت بازار ارز و طلا اشاره کرد و گفت: چشم انداز رشد دلار و سکه از بین رفته و بازار آنها آرام شده است.
این کارشناس بازار سرمایه به نقدینگی سرگردان در جامعه اشاره کرد و گفت: این حجم از نقدینگی بعید است که با توجه به چشم انداز رشد تورم به سراغ بانک ها برود، بنابراین بازار سرمایه همچنان می‌تواند برای سرمایه گذاری جذاب باشد.
طحانی تصریح کرد: با چشم انداز یک ساله می‌توان رشد خوبی برای بورس تصور کرد بر این اساس پیش بینی می شود تا انتهای شهریور سال آینده، شاخص بورس به رقم 250 هزار واحدی رسیده و بازدهی حدود 40 درصدی را ثبت کند.
وی ادامه داد: بورس از ابتدای امسال تاکنون بیش از 90 درصد بازدهی داشته است، بنابراین از این پس با آرامش بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد.
طحانی گفت: ارزش گذاری شرکت های بورسی بر مبنای دلار هشت هزار و 500 تا 9 هزار تومانی انجام شده است، بنابراین کاهش کنونی نرخ ارز تاثیر منفی بر آنها ندارد. این کارشناس بازار سرمایه به شکل گیری فضای هیجانی و تاثیر آن در افت شاخص اشاره کرد و گفت: هیجان زدگی نقش زیادی در افت شاخص داشت.
اقتصام*2022** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شاخص بورس فرابورس تعديل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۲۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) با رشد ۱۰۶۹ واحدی به ۲,۳۰۴,۴۴۸ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۴۶۵۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۱۱.۴ میلیارد سهم بود که طی ۳۴۸,۰۶۸ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۷۵,۹۳۷.۷ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۰۹,۵۸۵.۲۱۵ میلیارد ریال شد.

امروز فملی، شبندر و فایرا نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسان، فولاد و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای فجهان، شگویا و وسپهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، آریان و ساروج نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس تغییر جهت داد
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت؛ شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار