Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- يک کارشناس مسائل منطقه‌اي گفت: وقتي عربستان به آمريکا اعلام مي‌کند مقابله به مثل مي‌کنيم، بيشتر جدال ديپلماتيک است و اين واکنش‌ها را نسبت به آمريکا ادامه مي‌دهند تا در نهايت موضوع قتل خاشقچي به‌نوعي رفع و رجوع شود.

يک کارشناس مسائل منطقه‌اي در گفتگو با ايرناپلاس:
ادعاي عکس‌العمل عربستان مقابل آمريکا، براي رفع و رجوع قتل خاشقچي است
تهران- ايرناپلاس- يک کارشناس مسائل منطقه‌اي گفت: وقتي عربستان به آمريکا اعلام مي‌کند مقابله به مثل مي‌کنيم، بيشتر جدال ديپلماتيک است و اين واکنش‌ها را نسبت به آمريکا ادامه مي‌دهند تا در نهايت موضوع قتل خاشقچي به‌نوعي رفع و رجوع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علي‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه‌اي درباره تهديدهاي عربستان عليه آمريکا گفت: عربستان از نظر ديپلماتيک معمولاً عکس‌العملي از خود نشان مي‌دهد و مي‌گويد ما مقابله به مثل خواهيم کرد و سفيرمان را از آمريکا فرامي‌خوانيم و نفت بيشتر توليد نخواهيم کرد و در قيمت نفت هم دخالتي نخواهيم کرد، تا اين مسئله رفع و رجوع شود و دخالت مستقيم عربستان در مسئله قتل خاشقچي حل شود.
وي افزود: رابطه عربستان و آمريکا رابطه بسيار خاصي است. اولاً گروه بسيار اندکي از جمهوري‌خواهان هستند که روابط خارجي آمريکا با عربستان را تنظيم مي‌کنند. يعني به اين صورت نيست که درون وزارت امور خارجه آمريکا تجزيه و تحليل‌ها انجام بگيرد يا به‌طور کلي در قالب وسيع‌تري مثل سياست وزارت خارجه آمريکا در خاورميانه تصميم‌گيري بشود. بلکه گروه اندکي که منافع خاص تسليحاتي و نفتي دارند، درواقع طراح و اجراکننده سياست خارجي آمريکا در رابطه با عربستان هستند.
**ترامپ ثابت کرده که يک تاجر است
زرگر تأکيد کرد: به‌وضوح اعلام شد که رئيس‌جمهور آمريکا نظرش بر اين است که اگر عربستان در قتل خاشقجي دست داشته باشد، بايد تنبيه سختي بشود، اما ترامپ در عين حال ثابت کرده که يک تاجر است و گفته که نمي‌خواهد تجارتش با عربستان به خصوص در رابطه با 110 ميليارد معاملات به خطر بيفتد.
اين کارشناس مسائل منطقه‌اي گفت: براين باورم که اين مسائل کمي ظاهرسازي است، به اين صورت که آمريکايي‌ها در ظاهر با کشورهاي ديگر در رابطه با محکوم کردن عمل عربستان نسبت به اين روزنامه‌نگار همراهي مي‌کنند و احتمالاً مي‌خواهند موضوع را به کميته‌هاي حقوق بشر در سازمان ملل متحد يا جاهاي ديگر بکشانند، ولي سعي خواهند کرد اين مسئله را لاپوشاني کنند، يعني تصويرهاي گوناگوني ارائه بدهند. مثلاً اين روزنامه‌نگار خودش عضو وزارت امور خارجه عربستان بوده و همکاري‌هايي با سرويس‌هاي جاسوسي و امنيتي عربستان داشته است و يک سري انتقادات متعادل نسبت به عربستان داشته که در جهت نقض سياست‌هاي روز عربستان و اصلاح امور بوده است. در نهايت قتل ايشان يک تصميم گروهي بوده و دولت عربستان و کنسولگري عربستان در آن نقشي نداشته است و يک تصميم دروني محسوب مي‌شود.
زرگر در اين باره ادامه داد: عربستان سعي خواهد کرد جريان امور را به همين سمت بکشاند تا اينکه آمريکايي‌ها بخواهند معاملات تسليحاتي را تعليق کنند و در بخش‌هايي از کنفرانسي که قرار بود در رابطه با توسعه عربستان تشکيل بشود، اعلام کنند که ما به‌عنوان بخشي از تنبيه عربستان در اين کنفرانس شرکت نمي‌کنيم و يا در يک سطوح پايين‌تري شرکت مي‌کنيم تا اين‌که موضوع از تب و تاب بيفتد و رابطه دوباره از سر گرفته شود.
وي گفت: اگر محافلي چون سنا و مجلس آمريکا بر دولت ترامپ فشار بياورند و او در تنگنايي قرار بگيرد که رسماً اعلام کند تحريم‌هايي براي عربستان در پيش دارد، مانند تعليق در تحويل تسليحات، درنتيجه روابط ميان عربستان و آمريکا تيره شود، آمريکايي‌ها نشان خواهند داد که نسبت به متحدين خودشان اعتماد کاملي ندارند و ممکن است عربستان در سياست‌هايش در مورد ايران يا در مورد ترکيه تجديدنظر کند. يعني به‌جاي اينکه بيشتر متکي به آمريکا باشند، براي پيشبرد سياست‌هايشان در منطقه بخواهند سياست ميانه‌رو را نسبت به بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در پيش بگيرند.
وي افزود: براين باور نيستم که آمريکايي‌ها بخواهند با اعلاميه‌ و تهديد صرف‌ عليه عربستان به رابطه خود با اين کشور خدشه وارد کنند. درواقع آمريکا سعي خواهد کرد متحدين خود و جو بين‌المللي را عليه عربستان کنترل کند.
گفت‌وگو از فريبا بامداد
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

ولی‌عهد عربستان در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت «قاطعانه» کشورش با کوچ اجبار مردم فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی ریاض میزبان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

بن سلمان ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با کوچ اجباری فلسطینیان تصریح کرد: «عربستان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار می‌گیرد تا مانع از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از گسترش آن در منطقه شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، ولیعهد سعودی همچنین بر «ایستادگی همیشگی عربستان در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع‌اش و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار» تأکید کرد.

در این نشست همچنین «وضعیت تشدید حملات نظامی در غزه و حومه و بدتر شدن وضعیتی که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویری از سیل هولناک در مکه | وضعیت خودروها را ببینید | ویدئو
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • رسیدگی به ۵۳ فقره پرونده دادگستری مازندران با هدف تکریم ارباب رجوع
  • پیروزی نوشاد عالمیان در مسابقات تنیس روی میز عربستان
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد