Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوردن سبزیجات تازه و میوه‌ها در مقادیر بالا که حاوی آنتی اکسیدانهای فراوان است در جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به کم شنوایی و وزوز گوش بسیار اهمیت است. همچنین بعد از ۳-۲ سال استفاده مداوم و نامناسب از هندزفری فرد دچار افت شنوایی و پیرگوشی زودرس می‌شود. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ اجتماعی خانواده و جوانان پزشکی نظرات

 به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر سعید محمودیان - مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اظهار داشت: گوش های ما مسئول دو حس حیاتی اما کاملا متفاوت هستند؛ شنوایی و تعادل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صداهای تشخیص داده شده از طریق گوش ها، اطلاعات اساسی را درباره محیط خارجی به ما می‌دهند و به ما اجازه می‌دهند با روش های پیچیده‌ای چون گفتار، موسیقی، شعر و ادبیات ارتباط برقرار کنیم.

بیشتر بخوانید:

توصیه ای جالب برای تاول نزدن پا در پیاده روی اربعین + فیلم

همسایگی مذهب و طبیعت در سرزمینی با نماد سلامت سیب و عسل/حسینیه‌هایی مشهور به چنار + تصاویر

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت افزود: علاوه بر این، گوشها در حس تعادل ما نیز سهم دارند. درک ناخود آگاه وضعیت بدن در فضا به ما اجازه می‌دهد تا بایستیم و حرکت کنیم بدون آنکه زمین بخوریم. سلامت شنوایی یعنی شنیدن یک صحبت معمولی حتی در جمع بدون نگاه کردن به حرکت لب و درک کلمات و جملات محاوره شده.

وی ادامه داد: صدا و شنیدن از بزرگترین نعمت های الهی به موجودات می باشد ولی همین صدا می تواند باعث آسیب به شنوایی شود. قرارگیری انسان در معرض اصوات بلند و یا اصوات نسبتا بلند و دراز مدت مثل  اره، مته، هواپیما، ماشین آلات، موتورسیکلت، بلندگو، وسایل تهویه و غیره می تواند تهدیدی برای شنوایی انسان باشد.

محمودیان گفت: کار طولانی مدت با آلات موسیقی و یا گوش کردن اصوات از طریق وسایل شخصی مثل هندزفری ها و یا انواع هدفون ها نیز می تواند به شنوایی صدمه بزند. استفاده از هدفون یا هندزفری برای گوش کردن به موسیقی های نسبتا بلند می توانند برای شنوایی بسیار خطرناک و صدمه زننده باشند.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اعلام کرد: قرارگیری بیش از 2 دقیقه در معرض صدایی با شدت 109 دسی‌بل ممکن است به کری موقت انسان منجر شود. به ازای هر 10 دسی‌بل افزایش در شدت صوت افزایشی معادل 10 برابر در قدرت اصوات اتفاق می افتد که همین مقدار به گوش انسان می‌‌رسد.

وی افزود: تاثیر صدا بر سلامت انسان به عواملی نظیر شدت، نوع، نزدیکی به منبع، مداومت، وضعیت، موقعیت و البته حساسیت فرد در مقابل آن بستگی دارد و با این توضیح، شدت اصوات تنها یکی از پارامترهای مهم در اندازه‌گیری و تعیین میزان آسیب به سیستم شنوایی انسان محسوب می‌شود و عوامل ذکر شده قبلی نیز در بروز آسیب تاثیر گذار هستند.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است که اغلب موارد ناشنوایی قابل پیشگیری و درمان هستند و نیمی از همه بیماران مبتلا به کاهش شنوایی از طریق پیشگیری اولیه به این بیماری دچار نمی شوند.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت تصریح کرد: در نوجوانان و جوانان استفاده بیش از حد از هدفون و یا هندزفری، قرار گیری در برابر صداهای غیراستاندارد و بلند، آلودگی صوتی ناشی از ترقه و مواد محترقه در ایامی مانند چهارشنبه آخر سال، به افت شنوایی منجر می شود.

محمودیان گفت: حد مجاز استفاده از گوش دادن به اصوات با هندزفری و یا هدفون ها جهت آشنایی مطرح می شود. به طور کلی، اگر صدایی از حد مشخصی بالاتر باشد یا با مقدار کم اما در طولانی‏مدت وارد گوش شود، ممکن است باعث آسیب به گوش و کاهش شنوایی شود.

وی افزود: حد صوتی که می‏تواند این مشکل را ایجاد کند،70 دسی‏بل تعیین شده است. استفاده از هندزفری به این دلیل که صداهای محیط را حذف می‏کند و صدا به‏طور مستقیم وارد گوش می‏شود، به خصوص اگر شدت صوت زیاد باشد قطعا به گوش آسیب وارد خواهد کرد.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای اینکه متوجه شوید میزان صوتی که شنیده‏اید بیشتر از 70 دسی‏بل بوده یا نه و احتمال خطر آسیب شنوایی در اثر صوت مشخص شود ساده ترین و بهترین اقدام ارزیابی دو عامل زیر می باشد: میزان لحن گفتاری خود را همزمان با استفاده از هندزفری و یا هدفون در هنگام گفتگو با دیگران ارزیابی کنید. هرگاه افزایشی در میزان شدت گفتاری شما اتفاق بیافتد به معنی هشدار افزایش عامل خطر برای شنوایی شماست.

وی افزود: هرگاه پس از مدتی گوش دادن به اصوات با واسطه وسایل تحت گوشی و برداشتن وسیله از روی گوشها، تا لحظاتی شنیدن اصوات محیطی در اطرافمان مبهم شنیده شد به معنی آن است که دچار کاهش شنوایی موقتی شده‏اید که نشان‌دهنده آلودگی صوتی می باشد که با واسطه هدفون و هندزفری به گوشهای شما وارد شده است و این مساله می‏تواند زنگ خطری برای کاهش شنوایی دائمی باشد.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اعلام کرد: در کشور ما با دو مشکل روبرو هستیم؛ اول آنکه جوانان و نوجوانان مدت زمان طولانی از هدفون، هندزفری استفاده می‌کنند و دوم آنکه حجم بسیار بالایی از هدفون‌ها و هندزفری‌ها به طور قاچاق وارد کشور می‌شود که غیراستاندارد است و به‌دلیل قیمت پایین آن، افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند و صدمه‌هایی که به گوش می‌زنند بسیار بیشتر از هندزفری‌های استاندارد است.

وی تصریح کرد: سطوح صوتی که این هندزفری‌های غیراستاندارد ایجاد می‌کنند بسیار بالاست و صدمه‌های بیشتری به گوش وارد می‌کند به گونه‌ای که باعث آثار مخرب به سلول شنوایی و عصب شنوایی می‌شود و پیرگوشی زودرس ایجاد خواهد کرد. استفاده از وسایل تحت گوشی مثل هدفون به مدت طولانی حتی با صدای نسبتا کم می‌تواند آسیب زننده باشد.

محمودیان گفت: نوجوانان و جوانان معمولا برای ایجاد هیجان، کم‌کم صدای هندزفری را بالا می‌برند و گوش هم به این صدای بلند عادت می‌کند درحالی که به‌تدریج باعث بروز کم شنوایی در فرد می‌شود. قرار گیری در معرض اصوات آسیب زا به گونه ای است که در ابتدا باعث آسیب شنوایی در محدوده فرکانس‌های بالا شده و تخریب آنها را باعث می‌شوند در این صورت فرد متوجه نمی‌شود دچار آسیب شنوایی شده است.

وی افزود: با ادامه بی توجهی فرد و قرارگیری در معرض اصوات بتدریج فرکانس‌های گفتاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فرد هنگام مکالمه دیگر قادر به درک مطلب و شنیدن طبیعی صدا افراد نخواهد بود. در گروه سنی نوجوانان و جوانان کم‌شنوایی به درجات مختلف در حال افزایش دو برابری است چراکه این عارضه درجات مختلفی دارد و فرد زمانی متوجه می‌شود که کم‌شنوایی باعث کم‌شدن ارتباط وی با محیط اطراف شده و به نوعی پیرگوشی زودهنگام اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: استفاده از هندزفری‌ها با صدای بلند، میزان شنوایی را در فرد به طور مرتب کم می‌کند و سلامت گوش را به خطر می‌اندازد. یکی دیگر از آثار استفاده نادرست از هندزفری در میان افراد ابتلا به وزوز گوش و کم‌شنوایی در سنین نوجوانی است. در حال حاضر وزوز گوش بین نوجوانان بسیار افزایش پیدا کرده است. بعد از 3-2 سال استفاده مداوم و نامناسب از هندزفری فرد دچار افت شنوایی و پیرگوشی زودرس می‌شود.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: این درحالی است که اگر یک نفر به صدای موسیقی با 120 دسی‌بل در مدت زمان یک ساعت گوش دهد، قطعا دچار کم‌شنوایی می‌شود. مهم‌ترین توصیه‌ای که‌ متخصصان علوم اعصاب شنوایی به جوانان می‌کنند این است که برای حفظ سلامت گوش حجم صدای هندزفری و هدفون را بیشتر از 50 درصد میزان حجم صوتی خروجی بالا نبرند و مدت زمان استفاده از آن را کاهش دهند و همچنین در زمانهای مختلف استراحت صوتی به گوش های خود بدهند.

به گزارش وزارت بهداشت- محمودیان گفت: خوردن سبزیجات تازه و میوه ها در مقادیر بالا که حاوی آنتی اکسیدانهای فراوان است در جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به کم شنوایی و وزوز گوش بسیار پر اهمیت است.

مدیر گروه برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت کار حد مجاز استاندارد اصواتی که هر فرد در طول روز مجاز به شنیدن آنها است را 80 دسی‌بل ظرف مدت 8 ساعت مشخص کرده است. اگر حتی 5 دسی‌بل از این میزان بیشتر شود مدت زمان قرار گیری افراد در معرض این اصوات  باید به نصف تقلیل داده شود تا به گوش ها و شنوایی آسیبی وارد نشود.

وی افزود: اگر فردی در محیطی قرار گرفت که برای اینکه صدایش به بقیه برسد باید بلندتر صحبت کند، یعنی در معرض آلودگی صوتی قرار گرفته و با کمک این شاخص می‌توان فهمید آیا گوشمان در معرض آسیب است یا نه. میزان صدای هندزفری باید از 50 درصد کمتر باشد و حتما از گوشی‌های هوشمند با برندهای معتبر استفاده شود چون این گوشی‌های هوشمند سطوح صوتی مجاز را در نظر گرفته‌اند.

محمودیان در پایان گفت: فردی که از هندزفری استفاده می‌کند باید هر 10 تا 20 دقیقه هندزفری را از روی گوشش بردارد و استراحت دهد. در محیط‌ های پر سر و صدا از محافظ گوش استفاده کنید. توصیه می‌شود اگر در محیط‌ های پر سر و صدا کار می‌کنید یا وسیله سرگرمی پرصدا دارید حتماً از محافظ گوش استفاده کنید.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,18,24,1313/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت بهداشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کنکور ۱۴۰۳ اینترنت قطع نمی‌شود / داشتن هندزفری و موبایل واره تخلف است

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالرسول پورعباس چهارشنبه شب پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در گفت وگوی تلویزیونی ضمن تشریح تمهیدات امنیتی برای برگزاری امن نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ اظهار داشت: بسیاری افراد مسئول برگزاری آزمون از پنجم فروردین در قرنطینه هستند و با هیچ کس ارتباط ندارند تا مطمئن باشیم سوالات تا قبل از شروع آزمون به دست کسی غیر از فرد داوطلب نمی‌رسد.

وی درمورد زمان برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ توضیح داد: نوبت اول ازمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دی ۱۴۰۱ برگزار شد؛ ولی متوجه شدیم شرایط آب‌وهوایی حضور دانش آموزان مناطق سردسیر را سر جلسه آزمون سخت می‌کند. زمان اردیبهشت برای برگزاری ِزمون بهتر است، اکنون نیز فقط دو شهر در استان سیستان و بلوچستان دچار سیل شده اند که همه نیرو‌های منطقه امکانات خود را حاضر کرده اند تا به داوطلبان برای حضور سز جلسه آزمون در صورت نیاز خدمات دهند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: تعداد داوطلبان در نوبت اول یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۱۵۲ نفر و در آزمون نوبت دوم بیش از ۹۵۰ هزار نفر است. با توجه به اینکه داوطلبان می‌توانند از نمره دو آزمون سال گذشته نیز برای انتخاب رشته استفاده کنند و این نتایج برای انتخاب رشته امسال معتبر است، شرایط آرامش‌بخشی برای داوطلب فراهم شده است. این امر باعث می‌شود داوطلب ۴ بار فرصت شرکت در آزمون سراسری داشته باشد.

وی در مورد افزایش تعداد داوطلبان زن در آزمون نیز توضیح داد: تعداد داوطلبان مرد ۳۷ درصد و زنان ۶۳ درصد است، این امر نشان می‌دهد فضای تحصیلی برای خانم‌ها بیشتر از آقایان فراهم شده است و البته در همه رشته‌ها مانند رشته ریاضی اینطور نیست و در این گروه آزمایشی تعداد داوطلبان آقا بیشتر است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد قطع اینترنت در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) گفت: قطع اینترنت ضرورتی ندارد. وقتی در نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ اینترنت را قطع کردیم، امکانات لازم را نداشتیم، ولی اکنون آشکارساز‌ها یا سیگنال‌یاب‌های توسعه یافته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان همه نوع سیگنال‌ها را آشکار می‌کنند.

وی با هشدار به داوطلبان در مورد عضویت در کانال‌های مدعی اطلاع از سوالات آزمون سراسری تاکید کرد: افراد سودجو در شبکه‌های اجتماعی مردم را گمراه می‌کنند و مدعی می‌شوند در ازای گرفتن پول سوالات آزمون سراسری را به آن‌ها می‌دهند، اما همه این حرف‌ها فقط فریب است. همین امروز فقط ۱۹ هزار داوطلب این شبکه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی را ترک کردند که پلیس فتا آن‌ها را رصد می‌کرد، ولی عده‌ای از داوطلبان هنوز عضو این شبکه‌ها باشند و آشکارساز‌ها تقلب آن‌ها را کشف کنند، این افراد متخلف تلقی شده و از کنکور محروم می‌شوند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: همچنین امروز ۲ کانال بزرگ تقلب در فضای مجازی با ۵۰ هزار عضو توسط پلیس فتا کشف و معلوم شد همه وعده‌های این افراد برای تقلب و رساندن سوالات بیجا بود.

وی تصریح کرد: اگر داوطلبان تجهیزات موبایل واره و هندزفری با خود داشته باشند، حتما کشف شده و در این صورت فرد متخلف تلقی می‌شود. این موضوع توسط قاضی کشیک و پلیس صورت جلسه می‌شود و داوطلب از کنکور محروم خواهد شد. در مورد این تجهیزات شرط استفاده مهم نیست
و همراه داشتن آن هم جرم است.

پورعباس یادآور شد: نسل سوم آشکارساز‌ها که به کمک شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده، تمام سیگنال‌های متعدد و پیچیده را کشف می‌کند.

وی در توضیح روند تقلب سر جلسه آزمون اظهار داشت: عده‌ای از سوالات عکس می‌گیرند و عکس را یه بیرون ارسال می‌کنند تا جواب را به داوطلب سر جلسه برسانند، اما این کار در آزمون نوبت اول سال ۱۴۰۳ ممکن نیست و همه این افراد کشف می‌شوند. حتی در آزمون ۱۴۰۲ هم فقط سه نفر عکس گرفتند که کمتر از پنج دقیقه شناسایی شدند، زیرا همه دستگاه‌های مخابراتی را سال گذشته کشف کردیم و حتی ۱ مورد تقلب نداشتیم.

پورعباس گفت: اعتبار نظام آموزشی کشور به سنجش است و به همین دلیل همه توان خود را برای برگزاری امن آزمون گذاشته‌ایم. شورای امنیت کشور (شاک) مصوبه‌ای در ۱۵ بند تدوین و برای تمام دستگاه‌های خدماتی و امنیتی کشور وظیفه تعیین کرد تا آزمون سالمی برگزار شود. همچنین شورای تامین برای همه استان‌ها تشکیل شده است.

وی در مورد تعداد داوطلبان در نوبت اول و دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز گفت: در نوبت دوم حدود ۹۷۰ هزار نفر نام نویسی کرده اند که روز‌های ۶ و۷ تیر برگزار می‌شود و آزمون فرهنگیان را نداریم به همین دلیل تعداد کمتر است. از آنجایی که این آزمون در تابستان است باید شیوه‌های امنیتی و رفاهی را ارتقا بخشیم و فضای مناسب از جهت خنک بودن و امن بودن را برای داوطلبان مهیا کنیم.

رئیس سازمان سنجش در مورد تعداد حوزه‌های نوبت اول آزمون سراسری نیز گفت: در این آزمون حوزه‌های کوچک‌تر را جمع و حوزه‌های بزرگ‌تر را راه انداختیم. دانشگاه آزاد و پیام نور امکانات خود را در اختیار سازمان سنجش قرار دادند. همچنین حوزه‌ای در خارج از کشور در نوبت اول آزمون نداریم، ولی در نوبت دوم آزمون یعنی تیرماه احتمالا بین ۲۰ تا ۲۵ کشور بر اساس تعداد داوطلبان حوزه خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۹۷۰ هزار نفر از داوطلبان کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده اند. برای معلولان شرایط خاص مهیا و دفترچه ویژه برای نابینا‌ها و کم بینا‌ها تهیه شده است.

رئیس سازمان سنجش در مورد آزمون‌های جدید نیز گفت: ۲ دسته آزمون مد نظر ما است؛ آزمون کاغذی هوشمند و آزمون بدون کاغذ و آفلاین که نیاز به سخت افزار‌های خاص دارد. برای آزمون کاغذی هوشمند دستگاه‌های لازم خریداری، فرایند دنبال و مناقصه انجام شده است و دستگاه‌ها به زودی نصب می‌شود و در این آزمون داوطلب هر سوال را پاسخ داد سراغ سوال بعد می‌رود. اما برای آزمون‌های بدون کاغذ هم نرم افزار‌ها فراهم شده و سخت افزار آن دستگاه‌های الکترونیکی ویژه و مخصوص آزمون است که باید ساخته شود و در آینده ازمون سراسری داوطلب می‌تواند انتخاب کند ازمون کاغذی هوشمند یا آزمون بدون کاغذ افلاین بدهد. هر چه از حالت سنتی فاصله بگیریم و به سمت هوشمندی آزمون برویم میزان تقلب کاهش می‌یابد.

پورعباس در این مورد که قرار بود کنکور حذف شود و چرا اکنون دوبار در سال برگزار می‌شود، توضیح داد: حذف کنکور با برگزاری مکرر آن ممکن است. در برخی کشور‌ها سالی ۶ بار کنکور برگزار می‌شود و این امر حساسیت ان را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره افزایش ظرفیت پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: پذیرش دانشجوی پزشکی سال اول و دوم به اندازه بیش از ۲۰ درصد انجام شده و امسال هم تا نیمه مرداد وقت داریم ظرفیت‌ها را تعیین کنیم و طبق قانون باید محقق شود.

وی افزود: در رشته پزشکی ۷ تا ۸ درصد نسبت به دفترچه افزایش ظرفیت داریم، زیرا نقطه برابری در رتبه‌های بالای داوطلبان زیاد است، ولی با تعامل با وزارت بهداشت عمل می‌کنیم.

پورعباس در مورد بورسیه‌های صنعت نیز توضیح داد: این بورسیه‌ها متعدد و سازمان امور دانشجویان متولی آن است و میزان ظرفیت‌ها را مشخص می‌کند. داوطلبان رتبه‌های برتر در این نوع بورسیه توسط صنایع کشور از ابتدای تحصیل بورسیه می‌شوند. ظرفیت استادمحور را هم در دوره‌های تحصیلات تکمیلی راه اندازی کردیم که در آن با محوریت پروژه‌های کارفرما دار دانشجو جذب می‌شود.

سوابق تحصیلی امسال ۵۰ درصد و نمره آزمون ۵۰ درصد

وی در مورد ترکیب نهایی نمره کنکور داوطلبان نیز گفت: امسال ۵۰ درصد نمره کل نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و سابقه تحصیلی این دو پایه و ۵۰ درصد نمره آزمون است. برای آزمون سال ۱۴۰۴ میزان سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و نمره آزمون ۴۰ درصد از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم محاسبه می‌شود.

پورعباس در مورد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز یاداور شد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مسئولیت‌های گسترده‌ای دارد. این سازمان با چهار وزارتخانه شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار مرتبط است و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد. جزئیات این سازمان پس از نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ جزییات ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایرنا، نوبت اول آزمون سراسری در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه، هنر و زبان‌های خارجی عصر همان روز و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روز‌های پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روز‌های ۷ و ۸ تیر برگزار می‌شود.

داوطلبان باید طبق تاریخ و آدرس تعیین شده روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند. برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها رأس ساعت ۸ و بعدازظهر ساعت ۱۴:۳۰ آغاز می‌شود و درِ حوزه‌های امتحانی به ترتیب رأس ساعت ۷:۳۰ و ۱۴ بسته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • در کنکور ۱۴۰۳ اینترنت قطع نمی‌شود / داشتن هندزفری و موبایل واره تخلف است
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • وحیدی: غالب بانوان ما خود را متعهد به حجاب می‌دانند
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند
  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور
  • وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
  • قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟