Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@15:12:00 GMT

چگونه رفتارهای جنسی نوجوانان را کنترل کنیم ؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۴۷۱۷

چگونه رفتارهای جنسی نوجوانان را کنترل کنیم ؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   زمانیکه فرزندتان درباره مسائل جنسی از شما سوالی می‌پرسد، چگونه به سوال او پاسخ می‌دهید؟ آیا خیلی ساده از کنار سوال او می‌گذرید یا او را برای اینگونه سوالات مورد سرزنش قرار می‌دهید؟ بلوغ جنسی در نوجوانان موضوع حائز اهمیتی است که در اکثر مواقع به دلیل حفظ حرمت و زشت خواندن این مسائل، از یاد دادن و آموزش به نوجوانان غافل می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان تاثیر بسزایی داشته باشند. یکی از اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر جوانان و نوجوانان، فراوانی محتواهای واضح جنسی در سامانه‌های مختلف است.

 

از طرفی هم خانواده و مدارس دو کانون مهم برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان هستند. این دو می‌توانند با آموزش‌های صحیح، فرزندان را از آسیب‌های جنسی آگاه کنند.

 

در همین راستا دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی _ معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی ایران و قائم مقام مرکز تحقیقات سلامت معنوی،گفت: انسان دارای چهار بعد جسمی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی است. سلامت جنسی در فرد هر چهار بعد را درگیر می‌کند، بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است. دوره نوجوانی دوره تغییرات ثانویه رشد صفات جنسی است. تا قبل از این دوره، مسائل جنسی جنبه هویتی و تربیتی دارد. در نوجوانی با عدم ثبات هیجان روبرو هستیم و زمانیکه این موضوع در کنار شروع تمایلات جنسی قرار می‌گیرد، احتمال بروز آسیب‌های جنسی افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: نکته حائز اهمیت درباره مسائل جنسی این است که باید بدانیم مطرح کردن این مسائل، زشت نیست و رشد جنسی بخشی از ماهیت و سلامت فرد است. در این زمینه باید آموزش‌های لازم را به نوجوانان بدهیم، چرا که رشد جنسی بخش مهمی از سلامت اوست. امن‌ترین مرکز اطلاعاتی درباره مسائل جنسی، خانواده فرد است. والدین باید امکان صحبت کردن درباره مسائل جنسی را برای فرزند خود فراهم کنند تا ابهامات او در این زمینه برطرف شوند.

 

کاظم‌زاده با بیان اینکه اولین تجربیات ذهنی و تحریکات جنسی در دوره نوجوانی شروع می‌شود، گفت: در این دوره فرآیند گذر از خانواده را داریم، که در این حالت فرد به سمت گروه همسال خود می‌رود و از خانواده خود دوری می‌کند. گروه همسال نیز مانند خود نوجوان در معرض هیجانات و آسیب هستند. همین موضوع باعث افزایش احتمال بروز آسیب‌های جنسی می‌شود.

 

وی گفت: نباید فکر کنیم آسیب‌های جنسی در خانواده‌های کنترل‌گر و مذهبی رخ نمی‌دهد؛ چرا که هیچ خانواده‌ای به طور کامل نمی‌تواند بر تمامی رفتارهای فرزند خود نظارت داشته داشته باشد.

 

کاظم‌زاده فضای مجازی را عامل دیگر انحرافات جنسی دانست و گفت: فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار فرد می‌گذارد نیز از دیگر عوامل ایجادکننده آسیب‌های جنسی در فرد است. همچنین گرایش به فیلم‌های جنسی در بین جوانان و نوجوانان عامل مخرب دیگری محسوب می‌شود. این نوع عوامل با تزریق اطلاعات غلط موجب گرایشات جنسی و در نهایت آسیب‌های جنسی در نوجوان می‌شوند.

 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: رفتارهای پرخطر جنسی، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی و انحرافات جنسی از آسیب‌های جنسی است که درسنین نوجوانی و جوانی دیده می‌شود. برای جلوگیری از این معضلات باید به آموزش عمومی خصوصا در سطح رسانه‌های ملی بپردازیم.

 

عصرایران

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: رفتارهای جنسی گوناگون فضای مجازی اطلاعات جام نیوز نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت

احمد احمدی صدر گفت: بهشت زهرا (س) یک نقطه اشتراک بین همه شهروندان تهرانی است و به هر حال هم احترام اهل قبور و هم احترام خانواده‌های داغ دیده باید حفظ شود و به همین دلیل این مکان باید منظره زیبایی داشته باشد و از آن صیانت گردد.

وی افزود: در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یکی از نقاطی که در دو سال گذشته بسیار برای ما اهمیت داشت بهشت زهرا (س) بود. خوشبختانه با همکاری صددرصد و همه جانبه از سوی مدیریت بهشت زهرا (س) پایگاه‌هایی را در این مکان ایجاد کردیم که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد این اتفاق مهم نبودیم. همچنین قصد داریم تعداد مددسرا‌های نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به تمامی آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در سراسر بهشت زهرا (س) به خدمات نیاز دارند خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی افزود: باید در این زمینه بین مردم هم فرهنگسازی شود. مردم باید بدانند برخی‌ها سودجو هستند و اجازه بدهند سبد سودجویان را از نیازمندان جدا کنیم و کسانی که ممکن است معتاد متجاهر باشند و خسارت ایجاد کنند وضعیت آنها را در طرح ساماندهی آنها را مشخص کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه بهشت زهرا (س) باید شبیه اسم خودش یک بهشت آرامش باشد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا (س) برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر سازمان نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی از زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است و ان‌شاءالله قصد داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری زیرساخت هایی، چون مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر، همراه سرا‌ها و... را چندین برابر افزایش دهیم.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری