Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@01:41:16 GMT

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۵۴۷۷

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه مازندران در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و  منابع طبیعی با اشاره به این که هنوز حساسیت کافی در مورد مشکلات محیط زیستی کشور از جمله قاچاق خاک و فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: مشکل محیط زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون است.

سید خلاق میرنیا با اشاره به این که هنوز به اهمیت محیط زیست پی نبرده‌ایم، گفت: اگر هر پدیده خطرناک را با تمام وجود درک کنیم نسبت به آن آگاهی پیدا و در برابر آن از خود محافظت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال ما آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع را درک می‌کنیم، به همین علت از آن ترس داریم و از خود در برابر این پدیده مراقبت می‌کنیم، اما هنوز اهمیت حفظ محیط زیست را به خوبی درک نکردیم و نمی‌دانیم که نابودی محیط زیست از سقوط از ارتفاع نیز کشنده‌تر و از هر زهری خطرناک‌تر است.  اگر اهمیت محیط زیست را درک کرده‌ بودیم با این وضع فلاکت بار محیط زیست در دنیا و ایران مواجه نمی‌شدیم.

وی تاکید کرد:  در شرایط حاضر روزی نیست که اخبار مربوط به وقوع گرد و غبار در خوزستان را نشنویم. در برخی از روزها حد مجاز گرد و غبار در خوزستان به ۴۶ برابر می‌رسد. و در زابل حدود ۵ ماه از سال گرد و غبار وجود دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز محیط زیست به تار و پود زندگی ما وارد نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به این که سال‌هاست موضوع قاچاق خاک در صدر اخبار قرار دارد، اظهار کرد: این قاچاق سکه و طلا یا مواد مخدر نیست بلکه قاچاق خاک است اما هنوز کسی متوجه نیست که قاچاق خاک، قاچاق حیات و تمدن به حساب می‌آید.

نیرنیا ادامه داد: ۵۰ سال بعد متوجه عوارض و پیامدهای ناشی از قاچاق خاک از مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌شویم و می‌فهمیم که قاچاق خاک چه صدماتی به محیط زیست و تمدن ایران زده است. جالب است بدانیم که تشکیل یک سانتی‌متر خاک در بهترین شرایط جوی ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به این که موضوع قاچاق خاک بارها در مجلس مطرح شده است، گفت: متاسفانه هنوز کسی به حساسیت موضوع قاچاق خاک پی نبرده است همان طور که هنوز کسی با بهره برداری بیش از حد مجاز از آب‌های زیر زمینی برخورد نکرده است چون هنوز خطرناک بودن این موضوع به طور کامل درک نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران افزود:‌ استحکام لایه‌های زمین به دلیل وجود رطوبت است و طبیعتا مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی شرایط خطرناکی برای خاک و زمین ایجاد می‌کند چون اگر مواد اتصال دهنده ذرات خاک از بین برود خاک با کمترین ضربه آسیب می‌بیند و دچار شکستگی می‌شود.

میرنیا  با اشاره به فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور گفت: دهها هکتار از زمین‌ها در استان‌هایی مثل همدان، یزد و جنوب تهران دچار فرونشست می‌شوند اما هنوز خطر آن را احساس نکردیم. در حالی که هیچ زلزله‌ای مخرب‌تر از نشست زمین نیست. فرونشست زمین چند سال پیش باعث پایین کشیده شدن مترو شد.

وی تاکید کرد: نشست دشت تهران سالانه ۳۲ سانتی‌متر است  و باید دقت کنیم که بیشترین آمار جهانی برای فرونشست زمین مربوط به مکزیکوسیتی و در حد ۳۶ سانتی‌متر است. علت این وضعیت آن است که هنوز به اهمیت استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی پی نبرده‌ایم.

هیچ کس در مورد چاه‌های غیرمجاز پاسخگو نیست

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه اظهار کرد : افزون بر این‌ها شاهد قطع درختان گز در مناطق کویری و خشک کشور هستیم این در حالیست که درختان گز که باعث تثبیت گرد و غبار می‌شوند و آب زیادی مصرف نمی‌کنند.

میرنیا با اشاره به قطع و از بین رفتن درختان استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: مراجعه به کتاب‌های تاریخی نشان می‌دهد که جنگل‌ها در شمال کشور و از جمله در مازندران پهنه وسیعی را به خود اختصاص می‌دادند اما در شرایط حاضر می‌بینیم که چه اتفاقی برای درختان افتاده است.

وی همچنین با اشاره به این که شرایط محیط زیستی باعث مهاجرت در برخی از مناطق می‌شود گفت: تعدادی از جنوبی‌ها اقدام به خرید زمین در شمال کشور کرده‌اند. باید تاکید کنم که این مهاجرت خطرناک است و حتما باید حساسیت لازم نسبت به آن ایجاد شود. برای مثال تعدادی از جنوبی‌ها در روستایی که من به آن تعلق دارم اقدام به خرید زمین کرده‌اند.

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه مازندران با حضور عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور)، محمد هادی عسگری(مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، ژیلا مهدی آقایی(مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) ومهدی کاظمی(رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور) صبح امروز در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 4432269

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی حفظ محیط زیست دانشگاه مازندران قاچاق خاک اربعین ۹۷ شورای شهر تهران نیروی انتظامی شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران اربعین 97 محمد علی افشانی پلیس راهور سردار حسین اشتری بیمه سازمان تامین اجتماعی خانواده محسن هاشمی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۵۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره مدیریت نادرست منابع آب در سالیان اخیر، گفت: سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از کشور خارج می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، علی سلاجقه امروز در حاشیه همایش ملی دانش سنتی محیط‌ زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس نشست‌های منطقه‌ای و تکلیف سازمان ملل، قرار بر این است که سازمان منطقه‌ای محیط‌ زیست در کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود که در زمان حاضر دبیرخانه آن مستقر شده است.

وی مطرح کرد: در نشست آخر در سازمان ملل، قطع‌نامه پیشنهادی دولت جمهوری اسلامی ایران جزو 22 قطع‌نامه‌ای بود که به اتفاق آرا تصویب رسید و الزام‌آور و تعهدآور شد که براساس این قطعنامه برای کشورهایی که در منشاء، مسیر و محل تأثیر هستند تکالیفی دیده شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست بیان داشت: مهمترین رویکرد جمهوری اسلامی در شرق کشور، تفکیک حقابه محیط‌زیست از عهدنامه‌های موجود است که افغانستان نیز رویکرد مناسبی در این خصوص دارد که رهاسازی آب در یک بازه زمانی کوتاه انجام شد.

وی تصریح کرد: بین ایران و ترکیه رویکرد نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و بر این اساس قرار است هیئت‌های کارشناسی بین دو کشور رد و بدل شوند. مدیریت این بخش از سوی جمهوری اسلامی به وزارت نیرو سپرده شده و در این ارتباط تبادل هیئت‌های کارشناسی به صورت جامع انجام می‌شود.

رئیس سازمان محیط‌ زیست گفت: در مساله گاپ، رایزنی‌های لازم با سه کشور ترکیه، عراق و سوریه ادامه دارد. شایان ذکر است، پس از 18 سال توانستیم با ارمنستان ارتباط برقرار کنیم و در نخستین نشست معاونان همتای دو طرف در ایروان توافق‌نامه خوبی به امضاء رسید.

سلاجقه خاطرنشان کرد: نتیجه این توافق‌نامه برگزاری نشستی (یک ماه قبل از عید امسال) در نقطه مرزی در جمهوری اسلامی ایران بود که دولت ارمنستان طبق تفاهم‌نامه مسائل را مطرح نکرد. جمهوری اسلامی در تلاش است مسائل از طریق رایزنی وزارت امور خارجه با ارمنستان حل شود.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود موضوع آلودگی ارس به نحو مطلوبی حل شود، افزود: جمهوری اسلامی مساله آلایندگی ارس را قابل حل می‌داند و حتما از ظرفیت‌های علمی و دستگاه اجرایی به خصوص وزارت صمت ایران برای حل این مسئله، استفاده می‌کند. در کشور از سال‌ها قبل نسبت به مدیریت منابع آب دقت لازم نبوده است، به طور تقریبی میانگین سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از کشور خارج و به همین میزان نیز آب وارد کشور می‌شود.

وی گفت: موضوع آب را دستاویزی قرار می‌دهند برای اینکه اختلافاتی بین کشورها ایجاد شود؛ با این وجود جمهوری اسلامی با تدبیر و با استفاده از ظرفیت قانونی تلاش می‌کند این مسائل را تعدیل و حقابه‌ها را دریافت کند.

سلاجقه در خصوص انتقال بین حوضه‌ای آب در کشور گفت: در جاهایی که آب شرب اولویت اول است با توجه به مجوزهای داده شده کار انتقال انجام می‌شود اما اگر قرار باشد درخواستی برای انتقال آب صورت بگیرد باید مبتنی بر مبدأ، انتقال و مقصد و در قالب یک برنامه و بسته کامل باید انجام شود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • شناسایی و دستگیری شکارچیان غیر مجاز
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد