Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون شورای عالی صلح افغانستان در واکنش به دیدار طالبان و هیئت آمریکایی در قطر گفت که طالبان برای گفت‌وگو درباره خروج نظامیان خارجی صلاحیت ندارد. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عطاالرحمان سلیم» معاون شورای عالی صلح افغانستان به «طلوع نیوز» گفت: طالبان به تنهایی صلاحیت گفت‌وگو با آمریکا درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور را ندارد و همه مردم این کشور باید در تصمیم‌گیری در این باره سهیم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیم با تاکید بر اینکه پیش از برقراری صلح نمی‌توان درباره خروج نیروهای خارجی گفت‌وگو کرد نیز ادامه داد: خروج نیروهای خارجی از موضوعاتی است که پس از تامین امنیت و پایان جنگ می‌توان درباره آن گفت‌وگو کرد و آن نیز نیازمند یک گفت‌وگوی ملی است.

این در حالی است که طالبان همواره خروج نظامیان خارجی از افغانستان را یکی از پیش‌شرط‌های اصلی خود برای پیوستن به روند صلح اعلام کرده است اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که واشنگتن هرگز خواستار ترک این کشور نخواهد شد.

«نصرالله استنکزی» استاد دانشگاه در این باره گفت: آمریکایی‌ها به دلیل حفظ منافع خود در منطقه و مقابله با تهدیداتی که از منطقه متوجه واشنگتن است به هیچ وجه راضی نخواهد شد تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

«کریستوفر کولندا» سرهنگ بازنشسته و مشاور سابق پنتاگون در امور افغانستان که چندی قبل برای گفت‌وگو با مقامات طالبان به قطر سفر کرده بود، حضور نیروهای خارجی در افغانستان را بزرگترین مانع در برابر مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان دانست.

این فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان به «صدای‌ آمریکا» گفت: هدف از برقراری تماس با طالبان زمینه سازی برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان است.

وی افزود: اصل قضیه این است که گروه طالبان خواستار پایان حضور نیروهای خارجی در افغانستان هستند زیرا از نظر آنها افغانستان توسط خارجی‌ها اشغال شده است.

بنیانگذار مرکز رهبران استراتژیک آمریکا تصریح کرد؛ طالبان نمی‌خواهند نیروهای خارجی، اعضای این گروه را هدف قرار دهند، زمانی که اشغال پایان یابد آنها برای توافق سیاسی با دولت افغانستان مذاکره خواهند کرد.

سرهنگ کولیندا گفت: من به عنوان نماینده پنتاگون در گفت‌وگوهای آزمایشی با طالبان از سال 2010 تا سال 2012 بودم و تا کنون بحث صلح را به صورت دقیق دنبال کردم.

مشاور سابق پنتاگون اظهارداشت: نمایندگان طالبان همواره در این روند ثابت قدم بودند، آنها برای ایفای نقش در روند صلح و برقراری ارتباط با بازیگران بین‌المللی تعیین شدند. آنها به نحوی دیپلمات هستند و از دیدگاه واقعی رهبری این گروه نمایندگی می‌کنند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

دولت محافظه‌کار انگلیس سرانجام طرح اخراج پناهجویان افغانستانی به رواندا را تصویب کرد؛ طرحی که فعالان حقوق بشر می‌گویند غیرانسانی است، کارشناسان مهاجرت می‌گویند غیرقابل اجرا است و منتقدان حقوقی می‌گویند اعتبار این کشور درباره حاکمیت قانون را مخدوش می‌کند.

 این طرح در ماه جولای سال جاری آغاز خواهد شد و پرونده‌های پناهجویانی که از مسیرهای غیرقانونی خود را به انگلیس رسانده‌اند، از جمله نظامیان سابق و مترجمان همکار نیروهای انگلیسی، به رواندا اخراج خواهند شد.

این طرح ماه‌ها در پارلمان انگلیس تصویب نشد و نمایندگان خواستار اعمال اصلاحیه‌های در چند مورد بودند، اما پارلمان انگلیس در نهایت تصویب کرد رواندا کشور امنی برای این پناهجویان خواهد بود.

پیشتر مجلس اعیان انگلیس به معافیت نظامیان حکومت پیشین افغانستان و مترجمان سابق نظامیان انگلیسی از اخراج به رواندا رأی داده بود.

با این حال، برپایه این لایحه پناهجویانی که در فهرست انتقال به رواندا هستند، اگر در صورت اخراج به این کشور در معرض «خطر واقعی، قریب‌الوقوع و آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیر» قرار می‌گیرند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر کنند و دادگاه در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

گاردین به نقل از منابع در وزارت داخله انگلیس نوشت پناهجویان افغانستانی هم در صورتی که واجد شرایط برنامه جابه‌جایی و کمک‌ به افغان‌ها باشند، از فهرست اخراج به رواندا حذف خواهند شد.

گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل، از تصویب این طرح اخراج پناهجویان به رواندا انتقاد کردند و گفتند این لایحه «قانون اساسی و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌کند و علاوه بر این پناهجویان را در معرض خطر آینده ناامن قرار می‌دهد».

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد