Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@11:50:41 GMT

ناپدید شدن خاشقچی، پومپئو را به ریاض کشاند

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۶۰۳۴

ناپدید شدن خاشقچی، پومپئو را به ریاض کشاند

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه (۱۶ اکتبر) برای گفت‌وگو با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، درباره پرونده جمال خاشقجی وارد ریاض شد. پمپئو بلافاصله پس از ورود به ریاض با پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد.

 

تصاویر منتشرشده نشانگر دیدار مایک پومپئو با ملک سلمان در قصر او در ریاض هستند، اما هنوز خبری از مضمون گفت‌وگوی آنها منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیش‌تر اما اعلام شده بود که قصد سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض، گفت‌وگو با پادشاه عربستان سعودی بر سر پرونده ناپدید شدن مرموز جمال خاشفجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در ترکیه است.

 

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض، از روز دوم اکتبر گذشته که به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت، ناپدید شده و عربستان به قتل او متهم شده است. ریاض اما تاکنون این اتهامات را رد کرده است.

 

سفارت آمریکا در عربستان سعودی در توییتر نوشت که پمپئو در فرودگاه مورد استقبال عادل الجبیر، همتای سعودی خود قرار گرفته است.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه‌اش را برای روشن کردن پرونده مبهم خاشقجی به ریاض فرستاده است.

 

اعلام شده است که در صورت لزوم پمپئو پس از ریاض به ترکیه سفر خواهد کرد. اما خبرگزاری آناتولی ترکیه سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور را قطعی شمرده و اعلام کرده است که پمپئو روز چهارشنبه به ترکیه می رود تا با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود پیرامون پرونده جمال خاشقجی به رایزنی بپردازد. برخی رسانه‌ها نیز به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سفر پمپئو به ترکیه را تأیید کرده‌اند.

 

در این میان به گزارش دویچه وله، میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار لغو مصونیت دیپلمات‌های سعودی و اماکن دیپلماتیک آنها در ترکیه در رابطه با پرونده خاشقجی شد.

 

باشله روز سه‌شنبه در ژنو مقام‌های ترکیه و عربستان را فراخواند تا تمامی مدارک و شواهد موجود در رابطه با این پرونده را علنی کنند.

 

ترکیه معتقد است که خاشقجی کشته شده است. گزارش های منتشر شده در رسانه های ترکیه حاکی از آن است که پلیس محل اقامت کنسول سعودی را بازرسی کرده است.

 

 

پیشتر، شبکه آمریکایی سی ان ان گزارش کرد که مقام‌های عربستان سعودی درصدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ جمال خاشقجی، آن را نتیجه بروز "اشتباه" در جریان بازجویی معرفی کند.

 

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده است که مقام‌های عربستان سعودی در حال آماده‌سازی گزارشی هستند تا اعلام کنند جمال خاشقجی در جریان بازجویی در کنسولگری این کشور در استانبول در نتیجه بروز "اشتباه" کشته شده است. این بازجویی قرار بوده منجر به ربودن خاشقجی از ترکیه شود.

 

یک منبع مطلع به "سی‌ان‌ان" گفته است، نتیجه‌گیری احتمالی این گزارش چنین خواهد بود که این عملیات بدون مجوز و تأیید از بالا انجام گرفته و عوامل آن به مجازات خواهند رسید.

 

سی‌ان‌ان به نقل از یکی از منابع آگاه نوشته گزارش مزبور هنوز در حال آماده‌سازی است و احتمال تغییر محتوای آن وجود دارد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که شایعات مشابهی در مورد گزارش عربستان سعودی در ترکیه بر سر زبان‌هاست.

 

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، پس از گفتگویی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، گفته بود که ممکن است "قاتلان خودسر" مسئول مرگ خاشقجی باشند.

 

ترامپ به دنبال گفتگوی خود، افزوده بود که پادشاه عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت این روزنامه نگار را مواکدا رد کرده است.

 

در تحولی دیگر، در روز دوشنبه پلیس ترکیه برای اولین بار وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد؛ جایی که خاشقجی برای آخرین بار دیده شد.

 

محققان پزشکی قانونی ترکیه حدود یک ساعت بعد از ورود گروهی از مقام های سعودی وارد ساختمان شدند.

 

 

منابع دیپلماتیک ترکیه گفتند که کنسولگری از سوی یک تیم مشترک ترکی-سعودی بازرسی خواهد شد. پیشتر ورود گروهی نظافتچی به ساختمان کنسولگری مشاهده شده بود.

 

عربستان سعودی هفته پیش فقط با بازرسی "بصری" مقام های ترکیه از کنسولگری موافقت کرده بود اما ترکیه آن پیشنهاد را رد کرد.

 

روزنامه صباح نوشت که محققان می خواستند ساختمان را با کمک یک ماده شیمیایی به نام لومینول که رد خون را آشکار می کند، بگردند.

 

ملک سلمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه تلفنی صحبت کردند و بر اهمیت همکاری دو کشور در این پرونده تاکید کردند.

 

یک روز پیشتر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته بود عربستان سعودی در تحقیقات این پرونده همکاری نکرده است. او از ریاض خواسته بود به مقامات ترکیه اجازه وروود به ساختمان کنسولگری را بدهد.

 

مقامات ترکیه از ابتدا تاکید داشتند که جمال خاشقجی حدود دوهفته پیش، بعد از رفتن به داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

 

این در حالی است که عربستان مدعی بود که این روزنامه نگار سعودی، بعد از انجام کار خود ساختمان کنسولگری را به‌سلامت ترک کرده است.

 

نتیجه تحقیقات بر سر پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی می‌تواند بر شدت تنش میان دو قدرت منطقه‌ای، ترکیه و عربستان سعودی بیفزاید. مناسبات ریاض و آنکارا سال گذشته میلادی پس از اعزام واحدهای نظامی ترکیه به قطر که از سوی عربستان تحریم شده بود، به تیرگی گرایید.

 

از سوی دیگر خاشقچی ساکن آمریکا بوده و همین امر حساسیت این کشور نسبت به ناپدید شدن او را دوچندان کرده است.

 

دونالد ترامپ پیش از موضع‌گیری مسالمت جویانه خود، گفته بود که اگر روشن شود حکومت عربستان در قتل احتمالی خاشقجی دست داشته، با مجازات شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

 

در واکنش‌هایی جداگانه، آلمان، بریتانیا و فرانسه یکشنبه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده اند که مسئولین ناپدیدشدن جمال خاشقجی باید پاسخگو باشند.

 

وزیران خارجه این سه کشور گفته اند با جدیت تمام به این مساله می‌پردازند و خواهان تحقیقات معتبر و پاسخ کامل و با جزئیات از جانب عربستان هستند.

 

در مقابل، عربستان سعودی هشدار داده هر تحریم احتمالی که بر این کشور اعمال شود را تلافی خواهد کرد.

 

پیشتر یک منبع امنیتی در ترکیه به بی بی سی گفته بود دولت این کشور فایل های صوتی و تصویری در اختیار دارد که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری را ثابت می کند.

 

تعدادی از سرمایه داران، شرکت ها و رسانه های غربی، در روزهای اخیر اعلام کرده اند که در کنفرانس "ابتکار سرمایه‌گذاری آینده" که قرار است در ریاض برگزار شود٬ شرکت نمی‌کنند.

 

دارا خسروشاهی٬ مدیرعامل شرکت اوبر، استیو کیس٬ از بنیانگذاران شرکت ای‌او‌ال و باب بکیش٬ مدیر عامل شرکت ویاکام، از جمله چهره هایی هستند که در نشست مذکور حاضر نخواهند شد.

 

روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه فایننشیال تایمز و شبکه هایی نظیر سی ‌ان ‌ان و سی ‌ان‌ بی ‌سی نیز از این کنفرانس - که به ابتکار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار می شود - کناره‌گیری کرده‌اند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر آناتولی سی ان ان جمال خاشقچی آمریکا جام نیوز ترکیه عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو

تیم فوتبال النصر ریاض با هت‌تریک رونالدو حریف خانگی‌اش در لیگ حرفه‌ای عربستان را با شکست ۶گله بدرقه - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در یکی از دیدارهای امشب (جمعه) هفته سی‌اُم لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان تیم النصر از الوحده میزبانی کرد و در پایان با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد.

واکنش رونالدو به حضور النصر در فینال جام حذفی عربستان

برای تیم شهر ریاض در این بازی کریستیانو رونالدو (5، 12 و 52)، اوتاویو (18)، سادیو مانه (45) و محمد الفتیل (88) گل زدند.

النصر در جدول رده‌بندی 18 تیمی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان با 74 امتیاز پس از الهلال 83 امتیازی دوم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • رسوایی کایل واکر را به عربستان می‌کشاند! محرز همبازی سابق را به لیگ ثروتمندان دعوت کرد
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است