Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:44:24 GMT

'ترانس پاسیفیک' گزینه جدید چین در برابر آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۶۲۴۵

'ترانس پاسیفیک' گزینه جدید چین در برابر آمریکا

پکن - ایرنا - چین می کوشد تا با الحاق به پیمان تجاری 'ترانس پاسیفیک' و همکاری با دیگر کشورهای عضو در این چارچوب، در جنگ تجاری در برابر آمریکا از اقتدار بیشتری برخوردار شود موضوعی که اگر چه پکن هنوز آن را تایید نکرده است اما می تواند در نبرد تجاری با واشنگتن موثر باشد.

به گزارش ایرنا این نخستین بار است چنین موضوعی در میان کارشناسان و نخبگان چین مطرح می شود رسانه های این کشور نیز از قول منابع مطلع در دولت چین نوشته اند که پکن برای اینکه بتواند برابر آمریکا ایستادگی کند این موضوع را در دست بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این منابع افزوده اند که دولت چین برای ورود به این پیمان در حال رایزنی است و با نظرداشت اینکه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا از آن خارج شده است بعید نیست که برخی از کشورهای این توافقنامه حاضر به پذیرش چین باشند.
توافقنامه مشارکتی 'ترانس پاسیفیک' که به 'تی پی پی' (TPP) شهرت یافته است و 11 کشور را در بر می گیرد پیشتر از سوی آمریکا رد شد واشنگتن اعلام کرد بعد از خروج از این پیمان، بجای توافقات چند جانبه از این دست، می خواهد با کشورهای عضو پیمان توافقات دوجانبه امضا کند.
کارشناسان می گویند پس از شروع جنگ تجاری دو کشور از ماه مارس(اسفند) به این طرف مقام های دولت چین رایزنی های بیشتری درباره ورود به این توافقنامه داشته اند و نسبت به آن جدی تر شده اند.
گزارش ادامه می دهد که آمریکا در تلاش است تا چین را در عرصه اقتصادی و تجاری منزوی کند اما اگر چین بتواند به این توافق ملحق شود آن زمان می تواند با کشورهایی نظیر مکزیک، ژاپن، استرالیا، کانادا و مالزی روابط تجاری گسترده تری داشته باشد و مجاری تازه ای برای تنفس اقتصادی پیدا کند.
با این حال آمریکا بتازگی پیمان نفتا را لغوکرده است و به جای آن با کانادا و مکزیک توافق تازه ای امضا کرد که بر اساس این معاهده جدید سه جانبه، این کشورها نمی توانند بدون رضایت واشنگتن با کشورهایی که دارای 'اقتصاد بازار' کامل نیستند توافقات تجارت آزاد داشته باشند.
کارشناسان معتقدند به طور مسلم هدف آمریکا از گنجاندن این بند، مهار و کنترل چین است و این می تواند راه پکن را برای الحاق به 'ترانس پاسیفیک' مسدود و یا دستکم بسیار دشوار کند.
پیمان ترانس پاسیفیک قبل از این 'تی پی پی' نامیده می شد اما وقتی آمریکا از آن خارج شد ، ژاپن و 10 کشور دیگر آن را اصلاح کردند و نام آن نیز به 'سی پی تی پی پی' (CPTPP) تغییر کرد.
برخی کارشناسان می گویند اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از پیمان ترانس پاسیفیک یا پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام موسوم به «تی پی پی» می تواند بیشترین سودمندی را برای پکن به همراه داشته باشد موضوعی که چین نیز اکنون روی ان دست گذاشته است.
چین با 27 کشور دارای توافقات تجارت آزاد است با کره و ژاپن نیز در این زمینه در حال مذاکره است و توافقنامه مشارکتی اقتصادی جامع منطقه ای موسوم به 'آر سی یی پی' را نیز دنبال می کند و احتمال می رود تا پایان سال جاری میلادی رسما از سوی 16 کشور مرتبط امضا شود.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چين آمريكا ترانس پاسيفيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۶۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم صدرنشینی خیبر در لیگ یک

تیم فوتبال خیبر خرم‌آباد در جریان هفته بیست‌وپنجم مسابقات فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور برابر میزبانش خوشه طلایی که در قعر جدول مسابقات قرار دارد، به برتری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، هفته بیست و پنجم مسابقات لیگ دسته اول کشور ساعت ۱۹:۱۵ امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ با برگزاری دیدار خیبر - خوشه طلایی در ورزشگاه امام رضا مشهد پیگیری AN که خیبر در حالی که در دقیقه ۸۲ ده نفره شد، در نهایت موفق شد با برتری یک بر صفر برابر حریف خود به روند صدرنشینی‌اش ادامه دهد.

تک گل خیبر در این بازی روی یک ضربه ایستگاه توسط حمیدرضا طاهرخانی در دقیقه ۳۸ به ثمر رسید؛ این بازی یک اخراجی نیز در پی داشت و در دقیقه ۸۲ علی عبداله‌زاده بازیکن خیبر از بازی اخراج شد.

خیبر خرم‌آباد با این برد ۵۵ امتیازی شد و با یک بازی کم‌تر هم‌چنان صدرنشین لیگ یک فوتبال باشگاه‌های کشور است.

در دیگر بازی حساس هفته بیست و پنجم چادرملو اردکان برابر میزبان خود پارس جنوبی جم با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید و با ۵۴ امتیاز همچنان در تعقیب صدرنشین لرستانی لیگ یک است و فجر سپاسی شیراز با ۵۱ و نفت مسجدسلیمان با ۴۹ امتیاز در رده سوم و چهارم جدول رقابت‌ها قرار دارند.

به گزارش ایمنا؛ خیبر خرم‌آباد روز سه شنبه ۲۱ فروردین در هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ یک فوتبال باشگاه‌های کشور میهمان نفت و گاز گچساران خواهد بود.

کد خبر 739791

دیگر خبرها

  • تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است
  • تسهیل مبادلات تجاری افغانستان با ایران + فیلم
  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است
  • تشکیل کارگروه اجرایی شعار سال در مازندران
  • تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • تداوم صدرنشینی خیبر در لیگ یک
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟