Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@01:37:09 GMT

پیشنهاد یک کارشناس برای دور زدن تحریم‌های نفتی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۶۹۸۴

پیشنهاد یک کارشناس برای دور زدن تحریم‌های نفتی

رویداد۲۴ آمریکا اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و تیر تحریم‌های خود را به سمت ایران روانه کرد. بر این اساس، دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - برای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی راهکارهای مختلفی از جمله تهدید مشتریان نفتی ایران، افزایش تولید دیگر اعضای اوپک برای جبران کاهش در بازار و حتی برداشت از ذخایر استراتژیک خود را در دستور کار قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بسیاری از تحلیل‌گران، حذف نفت ایران از بازارهای جهانی را نشدنی دانسته و آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا قلمداد کرده اند.
از سوی دیگر تاکنون اروپا از آمریکا تبعیت نکرده و بارها پای میز مذاکرات نفتی با ایران نشسته است. مذاکراتی که به گفته معاون وزیر نفت، روند بسیار خوبی را طی کرده است. در این راستا کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای دور زدن تحریم های نفتی ایران ارائه کرده‌اند که نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی - یکی از این راهکارها را خرید و فروش نفت ایران با یورو به‌جای دلار عنوان کرد.
 قربان با تاکید بر این که قیمت نفت پیش‌بینی ناپذیر است، اظهار کرد: نوسان این روزهای قیمت نفت از مسائل سیاسی و هم‌چنین به‌هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار جهانی ناشی است. عرضه و تقاضا در بازار همواره حرف اول را می‌زند و تنش‌های سیاسی هم از اهمیت زیادی برخوردارند. برای مثال زمانی که آمریکا اعلام کرد ممکن است اجازه دهد تعدادی از کشورها فرآیند خرید از نفت ایران را ادامه دهند، این موضوع به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کمک کرد. یا این جمله که اگر در خلیج فارس تنش جنگی ایجاد شود، در بازار جهانی نفت مشکل ایجاد  خواهد شد. هم‌چنین بررسی بورس آمریکا نشان می‌دهد افت برخی سهام‌ها باعث کاهش قیمت نفت می‌شود. به‌عبارت دیگر همه مسائل به یکدیگر مرتبط هستند.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره آینده بازار نفت گفت: تولید نفت ایران هیچگاه به صفر نخواهد رسید. باید بررسی کرد آیا در مقابل کاهش نفت ایران، دیگر تولیدکنندگان نفت مانند عربستان، روسیه و... افزایش تولید داشته‌اند و کمبود ایران را جبران کرده‌اند یا خیر. البته در حال حاضر در بازار تعادل وجود دارد و اگر رشد جهانی طبق گفته بانک جهانی کاهش یابد، تقاضا برای فراورده‌های نفتی کم می‌شود و زمانی که تقاضا برای فرآورده‌های نفتی کاهش یابد، تقاضا برای نفت هم کاهش خواهد یافت؛ بنابراین در سال‌های آینده بازار با رکود مواجه خواهد شد. برعکس، برخی تحلیل‌گران بر این باورند که رشد جهانی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تقاضا برای فراورده‌های نفتی و درنتیجه نفت هم افزایش پیدا خواهد کرد.
قربان در ادامه درباره تصمیم مشتریان نفت ایران برای ادامه خرید نفت از ایران توضیح داد: بررسی شرایط فعلی نشان می‌دهد که جای امیدواری در آینده وجود دارد. تحریم‌های کنونی، تحریم‌های آمریکا است نه تحریم‌های سازمان ملل. این کشور با سیستم مکانیزم مالی که در اختیار دارد که شامل دلار و بانک‌ها می‌شود، سعی می‌کند مانع فعالیت نرمال ایران در بازار نفت شود.
به اعتقاد این کارشناس، مشکل اصلی نفت ایران در آینده پرداخت پول است؛ اگر اروپا بتواند در آینده مکانیزمی در نظر بگیرد که از دلار جدا باشد و بتوان با یورو خرید و فروش نفت ایران را انجام داد، کمک بسیاری می‌کند و مساله حل می‌شود اما اگر نتواند چنین مکانیزم مالی و عملیاتی را ایجاد کند، موضوع فرق می‌کند.
این تحلیلگر حوزه انرژی تاکید کرد: همه این موضوعات بعد از تاریخی که قرار است تحریم‌ها آغاز شوند، مشخص می‌شود و اروپا هم تاکنون  نقشه‌های خود برای نحوه برقراری تعاملات نفتی با ایران را اعلام نکرده است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 نفت تحریم دلار یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات