Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار پیش‌بینی شده است گفت: ۲۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح کشور اجرا می‌شود. ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، خلیل آقایی عصر امروز در حاشیه سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حفاظت، احیا و اصلاح و توسعه مراتع و جنگل از مهم ترین وظایف این سازمان است و همه اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف برای این هست که منابع ملی حفظ و اصلاح شود و حتی توسعه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در صورت رقم خوردن چنین اتفاقی جنگل‌ها افزایش پیدا می‌کند و مراتع ما شاداب می‌شود و از میزان بیابان‌ها کاسته می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه امسال 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بحث فعالیت‌های آبخیزداری اختصاص یافت گفت: این 200 میلیون دلار از نظر ریالی برای سازمان 700 میلیارد تومان پول بود که در سطح کشور بین استان‌ها در قالب فعالیت‌های طرح جامع مدیریت آب خیز توزیع شد که در این راستا همه فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و همه اداره کل منابع طبیعی در حوزه‌هایی که پیش‌بینی شده، 627 حوزه پیش‌بینی شده 350 شهرستان حدود 2 هزار کارگاه پراکنده در سطح کشور بابت اجرای این پروژه‌ها مشغول هستند و فعالیت‌های مکانیکی و بیومکانیکی را توامان انجام می‌دهند. 

آقایی عنوان کرد: اجرای 25 هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح کشور از اولویت‌های ویژه این سازمان به شمار می‌رود که در حوزه آبخیزداری علاوه بر بحث عملیات سازه‌ای، سنگ ملات، فعالیت‌های بیولوژیکی، جنگل‌کاری، بذرکاری در قالب حوزه حل اختلاف بین اراضی ملی اراضی مستثنیات مردم به عنوان طرح کاداکس فعالیت‌های صورت دادیم.

وی با تاکید بر تامین سوخت جایگزین برای منطقی که از جنگل به عنوان هیزم استفاده می‌کنند گفت: پیش‌بینی کردیم تا آخر آذر و ابتدای دی به سبب شرایط آب و هوایی فعالیت‌های سازه‌ای تمام می‌شود و فعالیت‌های بیولوژیکی هم از آبان ماه شروع و تا آخر سال هم ادامه پیدا می‌کند.

فعالیت‌های آبخیزداری 2 منظوره است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: فعالیت‌های آبخیزداری 2 منظوره است و در زمان کم‌آبی یا بی‌آبی این آب را می‌توان به صورت بهینه و درست استفاده و هدایت شود.

وی اضافه کرد: دوم در زمان سیلاب و بارش‌های رگباری و احتمال وقوع سیل این سیل هدایت شده و از خسارات جلوگیری کند که در همین منطقه گردو اراک برای جلوگیری از رویدادهای تلخ گذشته این فضا را ایجاد کرده‌ایم تا هم از آسیب‌ها جلوگیری شود و هم منطقه گردشگری مناسبی برای اوقات فراغت مردم در نظر گرفته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این مجموعه به عنوان ویترین پروژه‌های آبخیزداری حفظ کرده و رونق می‌گیرد و با توجه به حضور مرتب مردم در منطقه هر روز شاهد عملیات‌های مکانیکی و بیومکانیکی هستند و به طور قطع هیچ نظارتی بهتر از نظارت مردم نیست.

وی بیان کرد: توان و ظرفیت به کارگیری 500 میلیون دلار نیز در این حوزه توسط سازمان وجود دارد این درحالی است که در ایران و جهان در مورد بحث فعالیت آبخیز =داری و اثرات و تاثیر مثبت فعالیت‌های آبخیزداری درباره جلوگیری از سیل و هدایت و استفاده بهینه از آب هیچ اختلافی نیست با این حال، اخیرا در یک نهضت علمی 250 نفر از اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی حمایت جدی را با نظارت حضوری از بحث‌ فعالیت‌های آبخیزداری به شکل رسمی اعلام کردند.

آقایی افزود: در بحث فعالیت‌های آبخیزداری در مسیر آب تغییری صورت نمی‌گیرد بلکه اصلی‌ترین وظیفه پوشش گیاهی تاخیر در روند جریان آب است، ما با فعالیت‌های انجام شده سعی داریم در سرعت آب تاخیر ایجاد کنیم و از خسارات طغیانی و طوفانی آب جلوگیری کنیم بنابراین در بالا دست آبراهه فعالیت‌های بیولوژیکی شامل بذرکاری، بذرپاشی، کوپه کاری، نهال کاری و جنگل کاری صورت می‌گیرد. 

منشا 70درصد گرد وغبار کشور خارجی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به فعالیت‌های سازمان در راستای افزایش پوشش گیاهی منطقه گفت: ما هم با هرگونه دخل و تصرف در طبیعت مخالف هستیم اما وقتی قصد داریم از خسارتی جلوگیری کنیم مجبور به انجام برخی از فعالیت‌ها هستیم.

آقایی به موضوع ریزگردها اشاره کرد و افزود: در بحث ریزگردها 150میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار پیش بینی شده که البته مسئولیت توزیع و مدیریت این پول با سارزمان حفاظت محیط زیست است اما سازمان جنگل‌ها و مراتع مجری پروژه‌های مبارزه با گرد و غبار است که 70 درصد این پول در اختیار که سازمان جنگل‌ها قرار گرفته اما از نظر قانونی امسال تمرکز سازمان روی استان خوزستان بوده و از این 150 میلیون دلار 50 میلیون دلار آن به برق خوزستان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: منشا 70درصد گرد وغبار کشور خارجی است که با سازمان جهانی فائو به عنوان یک سازمان تخصصی بین المللی صحبت‌هایی داشتیم که برای گرد و غبارهای حاشیه کشور چاره‌ای بیندیشیم و مذاکراتی انجام شده  و کارشناسان فائو وارد ایران شدند و بازدید کردند و اعلام کردند  که ایران خوب عمل کرده است چرا که ایران پتانسیل و ظرفیت خوبی برای مبارزه با گرد و غبار و تثبیت شن‌های روان و مالت‌پاشی در دنیا دارد و به عنوان یک کشورصاحب فن زبانزد است.

انتهای پیام/ح

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری زوج سوداگر مرگ در شهر جدید مهستان

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی سلیمانی گفت: در راستای اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی و در پی دریافت اخباری مبنی بر فعالیت یک زوج در امر خرید و فروش مواد مخدر در شهر جدید مهستان، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستورکار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی ساوجبلاغ افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه متهمان را شناسایی و با هماهنگی قضائی در عملیاتی غافلگیرانه این زوج سوداگر مرگ را دستگیر کردند. در بازرسی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر از منزل متهمان، ۸ کیلو و ۷۵۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.

وی با اشاره به اینکه متهمان با تشکیل پرونده به همراه مواد مکشوفه تحویل مراجع قضائی شدند، از شهروندان خواست همواره نسبت به فعالیت افراد مشکوک در پیرامون محل سکونت خود حساس باشند و در صورت مشاهده اینگونه موارد، مراتب را در اسرع وقت از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 6085575

دیگر خبرها

  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه وحدت است
  • دستگیری زوج سوداگر مرگ در شهر جدید مهستان
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • دستگیری توزیع کننده مواد مخدر صنعتی در اراک
  • ضرورت مشارکت مردمی برای اجرای آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار